آبگوشت آجیلی | آبگوشت آجیل | طرز تهیه آبگوشت آجیل | مواد لازم آبگوشت آجیل

آبگوشت آجیل تهرانی رو نخوری ضرر کردی | آموزش پخت آبگوشت آجیلی + نکات

در این بخش از آشپزخانه سایت ویکی گردی با طرز تهیه آبگوشت آجیل محلی تهرانی ها با همراه باشید.

آبگوشت آجیل
ویکی گردی:

آبگوشت آجیل بدون شک شما را عاشق خود خواهد کرد. آبگوشت آجیل در میان ۱۳ آبگوشت سنتی ایرانی  یکی از لذیذترین‌ها و پرطرفدارترین‌ها محسوب می‌شود. نکته‌ای که در طبخ این غذا باید به آن دقت شود این است که طرز تهیه آبگوشت آجیل هیچ شباهتی به طرز تهیه آبگوشت‌هایی که تا به امروز نوش جان کرده‌اید، ندارد.

این غذا را قدیمی‌های تهران و افرادی که اصالتا پایتخت نشین بوده و هستند بهتر از هر شخصی و با فوت و فن خاص خود، می‌توانند طبخ کنند. البته ناامید نشوید! شما هم با چند بار تهیه کردن این غذا بدون شک می‌توانید مانند اهالی اصیل تهران این آبگوشت لذیذ را در منزل آماده کنید.

آبگوشت زیره رو به سبک کرمانشاهی ها بپز + طرز تهیه و نکات

آبگوشت آجیلی

  • زمان آماده سازی     20 دقیقه
  • زمان پخت غذا     180 ساعت
  • میزان سختی     متوسط
  • 100 گرم آبگوشت آجیلی     149 کیلو کالری

آبگوشت آجیل خوشمزه

همانطور که می‌دانید آبگوشت آجیل یک غذای سنتی تهرون به حساب می‌آید که به دلیل مواد اولیه متفاوت، عطر و طعم خاص و عجیبی دارد. در این غذا از مواد اولیه مختلفی مانند آلو، مغزها و قیسی در کنار سیب زمینی و حبوبات استفاده می‌شود که چندان رایج نیستند، به همین دلیل طعم و عطر آن را متفاوت کرده‌اند. در تهیه این غذا مانند طرز تهیه آبگوشت گندم شما به صبر و حوصله زیادی احتیاج دارید. این غذا نیز از جمله آبگوشت‌های لذیذ و پرطرفدار ایرانی است که از گذشته‌های دور در میان ساکنان و اهالی شهر تهران مرسوم بوده است. در ادامه با طرز تهیه مرحله به مرحله این غذای لذیذ ما را همراهی کنید.

نکات ریز برای پخت آبگوشت که هر کسی بلد نیست

مواد اولیه برای تهیه آبگوشت اصیل تهران

مواد اولیه کمی پیچیده و زیاد هستند اما همین پیچیدگی مواد، در آخر با طعم بی‌نظیر خود شما را غافلگیر خواهد کرد.

مواد اولیه     مقدار مورد نیاز

  • پیاز     1 عدد
  • سیب زمینی     2 عدد
  • گوشت     1 کیلو
  • پسته، بادام، گردو و فندق     هر کدام 4/1 پیمانه
  • رب گوجه فرنگی     2 قاشق سوپ خوری
  • گوجه فرنگی     1 عدد
  • گندم پوست کنده     2 قاشق سوپ خوری
  • جو پوست کنده     2 قاشق سوپ خوری
  • نخود     4/1 پیمانه
  • لپه     2 قاشق سوپ خوری
  • زعفران دم کرده     به میزان لازم
  • زردچوبه، فلفل سیاه، نمک و دارچین     به میزان لازم

طرز تهیه آبگوشت آجیلی

نکته‌ای که در ابتدای این طرز تهیه باید به شما ارائه کنیم این است که تفاوتی نمی‌کند شما طرز تهیه آبگوشت بزقرمه را دنبال می‌کنید یا آبگوشت آجیلی ! در هر حال فراموش نکنید که بهتر است مواد اولیه شما همگی تازه باشند. مطمئن باشید که در انتها این غذای محلی طهران  با عطر و طعم بی‌نظیر خود شما را غافلگیر خواهد کرد.

  1. مرحله اول: در مرحله اول از این طرز تهیه ابتدا یک قابلمه مناسب انتخاب کرده و در آن روغن بریزید. البته اگر تمایل داشته باشید می‌توانید به جای روغن از دنبه یا کره نیز استفاده کنید.
  2. مرحله دوم: سپس تا داغ شدن روغن پیاز را پوست گرفته و بشویید. سپس بعد از داغ شدن ظرف و روغن، پیازها را درشت برش داده و درون روغن قرار دهید.
  3. مرحله سوم: همین که پیاز شما تفت داده شد، حالا گوشت‌ها را شسته و آن‌ها را نیز به چند قسمت تقسیم کنید. لازم نیست که گوشت‌ها بیش از اندازه ریز خرد شوند. گوشت‌ها را به پیاز تفت داده شده اضافه کنید و اجازه دهید تا به خوبی پخته شده و تغییر رنگ بدهند.
  4. مرحله چهارم: بعد ازگذشت تقریباً 1 ساعت، گوشت‌ها به خوبی پخته خواهند شد. تا زمان پخته شدن گوشت‌ها به سراغ گوجه فرنگی‌ بروید. گوجه فرنگی باید پوست گرفته شود. برای این کار پیشنهاد می‌کنیم که یک ظرف مناسب را پر از آب کرده و بر روی حرارت قرار دهید.
  5. مرحله پنجم: بعد از به جوش آمدن آب، گوجه فرنگی را درون آب جوش قرار دهید. بعد از چند دقیقه قل خوردن آب و گوجه فرنگی‌، حالا حرارت زیر ظرف را خاموش کرده و گوجه فرنگی را از آب خارج کنید.
  6. مرحله ششم: سپس اجازه دهید کمی خنک شوند. بعد از آن با یک حرکت پوست گوجه فرنگی به راحتی از آن‌ها جدا کنید. در ادامه آن را برش داده و بعد از اینکه گوشت شما کاملا پخته شد، گوجه فرنگی را به گوشت اضافه کنید.
  7. مرحله هفتم: در گام بعد از طرز تهیه این غذای اصیل تهران ، حالا اجازه بدهید که گوشت و گوجه فرنگی به خوبی با هم تفت خورده و گوجه فرنگی نرم شود.
  8. مرحله هشتم: در ادامه رب گوجه فرنگی را نیز به این ترکیب اضافه کنید. به سراغ حبوبات می‌رویم. بهتر است که حبوبات از شب قبل خیس خورده باشند. این کار کمک می‌کند تا نفخ آن‌ها گرفته شود. بعد از ترکیب شدن رب گوجه فرنگی، گوجه فرنگی، گوشت و پیاز، حالا نوبت آن است که نخودها را به این ترکیب اضافه کنید.
  9. مرحله نهم: حالا نخودها را از آب خارج کرده و آبکشی کنید. سپس به گوشت و گوجه فرنگی اضافه کنید. بعد از آن وقتی تمام مواد با یکدیگر به خوبی تفت خورده و مخلوط شدند نوبت اضافه کردن جو و گندم به آبگوشت آجیل است.
  10. مرحله دهم: گندم و جو شما باید پوست گرفته شده باشند. آن‌ها را شستشو دهید و آبکشی کنید. بعد از پخته شدن نخود، حالا گندم و جو را نیز به این ترکیب اضافه کنید. به اندازه‌ای که تقریباً روی سطح مواد شما با آب پوشیده شود، به این ترکیب آب جوش اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید.
  11. مرحله یازدهم: حالا اجازه دهید تا مواد به خوبی با هم مخلوط شده و طعم یکدیگر را به خود بگیرند. تقریباً بعد از گذشت 1 ساعت حالا نوبت اضافه کردن بقیه مواد است.
  12. مرحله دوازدهم: پسته، بادام و فندق به همراه ادویه جات را به این ترکیب اضافه کنید و خوب هم بزنید. در ادامه زعفران آب کرده را نیز به آن‌ها اضافه کنید و مجددا درب قابلمه را ببندید تا مواد خوب جا بیفتند.
  13. مرحله سیزدهم: تا پخت کامل مواد، به سراغ سیب‌زمینی‌ها بروید. آن‌ها را نیز پوست گرفته و به قطعات کوچکتر تبدیل کنید. سپس سیب زمینی‌ها را نیز به قابلمه خود اضافه کنید و مجددا درب قابلمه را ببندید.
  14. مرحله چهاردهم: تقریبا 1 ساعت دیگر زمان لازم است تا تمام مواد اولیه در آبگوشت آجیل شما به خوبی با هم مخلوط شده و جا بیفتند. در نهایت بعد از گذشت این مدت زمان آبگوشت لذیذ شما آماده است.
  15. مرحله پانزدهم: حالا حرارت زیر قابلمه را خاموش کرده و اجازه دهید تا گوشت شما کمی خنک‌تر شود. سپس تمام مواد و مخلفات را از آبگوشت جدا کنید. آ‌ن‌ها را در ظرفی دیگر ریخته و خوب به وسیله گوشت کوب بکوبید. وقتی که مواد کاملاً نرم و با یکدیگر مخلوط شدند، حالا آن‌ها را به ظرف سرو نهایی منتقل کرده و با گردوی خرد شده تزیین کنید. نوش جان !

نکات مهم در پخت و ادویه مخصوص آبگوشت رو اینجا بهت گفتم!

نکات طلایی و  ریزه کاری های طبخ آبگوشت آجیل

در این قسمت برای خوشمزه‌تر شدن و جاافتادگی بیشتر این آبگوشت، چند نکته طلایی را برای شما بازگو خواهیم کرد.

  •     نکته اول اینکه در مدت زمان خیس کردن حبوبات، حتماً ۲ بار الی 3 بار آب آن‌ها را عوض کنید.
  •     همچنین اگر فراموش کردید که حبوبات را خیس کنید یا عجله داشتید، کافیست که 2 بار آن‌ها را بجوشانید و سپس آب آن‌ها را دور بریزید.
  •     در ادامه بد نیست بدانید که اگر دوست داشتید که آبگوشت شما بیشتر رنگ، عطر و طعم زعفران به خود بگیرد در انتهای طبخ آبگوشت قبل از اینکه حرارت زیر قابلمه را خاموش کرده و آن را برای سرور نهایی آماده کنید، زعفران دم کرده را به آبگوشت اضافه کرده و اجازه دهید که یک جوش بخورد.
  •     بهتر است که در تهیه این آبگوشت از ادویه جات تند بیشتر استفاده کنید. برای مثال می‌توان از ادویه گراماسالا نیز استفاده کرد.
  •     استفاده از بادام هندی خام در کنار سایر مغزهایی که در آبگوشت آجیل مورد استفاده قرار گرفته‌اند، طعم این غذا را بهتر می‌کند.
  •     و در انتها بد نیست بدانید که نیازی به نگینی و ریز خرد کردن گوجه فرنگی، سیب زمینی و پیاز نیست. تمام مواد بعد از اینکه کاملا نرم و به خوبی پخته شدند، کوبیده خواهند شد.

 

منبع: اسنپ فود
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر