بد روشن شدن ماشین | مشکلات روشن شدن ماشین | روشن نشدن ماشین | خوابیدن باتری ماشین

آموزش رفع مشکل خوابیدن باتری ماشین در هوای سرد! + ویدیو

در این مقاله تصمیم داریم به بررسی دلایل موثر در روشن نشدن یا بد روشن شدن خودرو در فصل‌ های سرد سال بپردازیم.

بد روشن شدن ماشین
ویکی گردی:

در فصل سرما درگیر مشکل بد روشن شدن خودرو هستیم. حتما برایتان پیش آمده که پس از گذشت مدت زمانی که موتور ماشین خاموش بوده و قصد استارت زدن دارید، درگیر بد روشن شدن خودرو شده اید. بد روشن شدن خودرو اغلب در اوایل صبح و در روزهای سرد سال نمود پیدا می‌کند.

علل بد روشن شدن ماشین در هوای سرد چیست؟

هوای سرد و رطوبت ناشی از آن ممکن است در عملکرد قطعات داخلی خودرو نظیر باتری، اتصالات و سیستم سوخت رسانی مشکل به وجود آورد. به همین منظور در ادامه دلایل تاثیرگذار بر عملکرد صحیح خودرو هنگام روشن شدن را با هم بررسی می‌کنیم:

(ویدیو) عوارض گرم کردن ماشین قبل از رانندگی!!

۱- قدرت باتری

واکنش‌های شیمیایی که درون باتری جهت تولید و ذخیره نیروی الکتریسیته رخ می‌دهند، در مواجه با هوای سرد دچار کاهش سرعت می‌شوند. از طرف دیگر ظرفیت باتری در دماهای پایین نیز کمتر از گذشته خواهد شد. در نتیجه در روزهای سرد سال، سرعت واکنش‌های شیمیایی درون باتری کاهش یافته و انرژی کمتری در آن ذخیره می‌شود. سپس هنگامی که استارت می‌زنید، انرژی کمی از سوی باتری برای ماشین تامین شده و خودرو نمی‌تواند به راحتی روشن شود. در این شرایط اگر چندبار پشت‌سرهم استارت بزنید، احتمال خالی شدن باتری نیز وجود دارد. از این رو بهتر است پس از هر بار استارت زدن و روشن نشدن خودرو، به مدت یک دقیقه صبر نموده و مجددا استارت بزنید.اغلب باتری های ماشین موجود در بازار حدود ۳ سال و یا ۸۰ هزار کیلومتر طول عمر دارند. اگر باتری شما بیش از این مقدار عمر کرده، احتمال خالی کردن شارژ بیشتری دارد.

البته تمام مشکلات بد روشن شدن ماشین در روزهای سرد سال، منوط بر شارژ کم باتری نیست. بلکه در برخی مواقع اتصالات باتری دچار مشکل شده و اصطلاحا روی آن‌ها سولفاته دیده می‌شود. در این شرایط باید با استفاده از کمی آب گرم، مسواک یا فرچه و مقداری جوش شیرین، تمام سطح اتصالات را از سولفاته تمیز کنید. توجه داشته باشید برای این کار حتما از دستکش و عینک محافظ استفاده نمایید. برای شروع کار لازم است ابتدا اتصالات را از باتری جدا کنید که در مرحله اول باید قطب منفی و پس از آن قطب مثبت جدا شوند. هنگام متصل نمودن نیز ابتدا قطب مثبت و پس از آن قطب منفی وصل می‌شوند. در صورت عدم رعایت این نکته احتمال آسیب دیدن قطعات الکترونیکی ماشین وجود دارد.

2- علائم کاهش قدرت باتری

اگر هنگام استارت زدن ماشین صدای ناله ضعیفی به گوشتان می‌رسد اما موتور روشن نمی‌شود، احتمال زیاد ایراد از باتری است. در این شرایط قدرت باتری کم بوده و اصطلاحا مرده است. اما اگر هیچ صدایی هنگام استارت زدن نمی‌شنوید و یا چراغ‌های داشبورد روشن نمی‌شوند، باید احتمال را بر تخلیه کامل باتری و یا قطعی در اتصالات آن بگذارید.

به جای زنجیر چرخ از اینا استفاده کن + عکس و آموزش

برای حل مشکل بد روشن شدن خودرو در هوای سرد که ناشی از کاهش قدرت باتری است، باید پدال کلاچ را نگه داشته و چند مرتبه با فاصله‌های یک دقیقه‌ای استارت بزنید. توجه داشته باشید که در این حالت باید تمام وسایل الکترونیکی ماشین از جمله چراغ‌ها، سیستم صوتی و … خاموش باشند. در این حالت احتمال روشن شدن خودرو وجود دارد. اما در صورت عدم موفقیت، مشکل بزرگتر بوده و باید از روش جامپ استارت (باتری به باتری) استفاده نموده و در اسرع وقت به تعمیرکار مراجعه کنید.

چطور از خوابیدن باتری ماشین در هوای سرد جلوگیری کنیم؟

  •     باتری را به طور منظم و هر سه سال یکبار یا هر ۸۰ هزار کیلومتر رانندگی تعویض کنید.
  •     در صورت استفاده از باتری قدیمی بهتر است هفته‌ای یکبار آن را شارژ کنید.
  •     پیش از خاموش کردن ماشین، تمام وسایل الکترونیکی خودرو نظیر رادیو، بخاری، چراغ‌ها، برف پاک‌کن و … را خاموش نمایید.
  •     اتصالات باتری را در فواصل زمانی مشخص بررسی نموده و در صورت سولفاته زدن به کمک یک برس سیمی آن‌ها را تمیز نمایید.
  •     در صورت امکان خودرو را در پارکینگ پارک نموده و در غیر این صورت حتما از یک پتو یا کاور برای گرم نگه داشتن آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که پتو را نباید به صورت مستقیم روی موتور قرار داد.
منبع: رادار
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر