بیمه | بیمه کارگران | قطع شدن بیمه کارگران

بیمه این دسته از کارگران قطع خواهد شد + جزئیات

خبری مبنی بر قطع شدن بیمه یکی سری ازکارگران منتشر شده است. برای اطلاع از جزئیات این خبر در ادامه این گزارش از سایت ویکی گردی با ما همراه باشید.

بیمه کارگران
ویکی گردی:

به نقل از تسنیم: علت قطع شدن بیمه کارگران چیست؟ در شرایطی که رکود در بازارحاکم است بسیاری از کارگران ساختمانی با دشواری های بسیاری به دنبال کاری هستند که تأمین معاش کنند, اما طبق بخشنامه اگر در رشته مهارتی خود مشغول نباشند بیمه نمی شوند. توضیحات بیشتر در مورد قطع شدن بیمه کارگران را در ادامه این مطلب از سایت ویکی گردی بخوانید.

مطابق بخشنامه جدید سازمان تامین اجتماعی کارگران ساختمانی برای آنکه بیمه شوند باید در ساختمانی کار کنند که پروانه ساخت داشته باشد و یا آن‌ها ملزم به فعالیت در رشته‌ای هستند که در آن پروانه مهارت دارند، این بخشنامه مشکلات زیادی برای کارگران به وجود می‌آورد.

در شرایطی که رکود در بازارحاکم است بسیاری از کارگران ساختمانی با دشواری های بسیاری به دنبال کاری هستند که تأمین معاش کنند, اما طبق بخشنامه اگر در رشته مهارتی خود مشغول نباشند بیمه نمی شوند.

آموزش نحوه مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی با موبایل + روش

بیمه کمترین و ابتدایی‌ترین حق کارگر است که کارگران ساختمانی سال‌ها از آن محروم مانده‌اند. تامین اجتماعی نه فقط به بهانه کمبود منابع بلکه با بخشنامه‌های مختلف کارگران ساختمانی را در این سال‌ها از حق خود محروم کرده است. به اعتقاد فعالان کارگران ساختمانی این سازمان باید در این آشفته بازار ساخت و ساز بخشنامه‌های بی‌مورد خود را لغو می‌کرد.

قانون بیمه کارگران ساختمانی چندی پیش برای اجرا ابلاغ شده، اما فعالان کارگری به این قانون خوشبین نیستند. آن‌ها معتقدند قانون جدید نمی‌تواند منابع لازم برای بیمه کارگران ساختمانی را فراهم کند.

الزام کار در ساختمان‌های دارای پروانه ساخت با توجه به رکود ساخت و ساز، سنگ‌اندازی پیش پای کارگران ساختمانی است و آن‌ها را از ابتدایی‌ترین حقوقشان محروم می‌کند. در این شرایط بسیاری از کارگران در ساختمان‌های که تعمیرات جزئی یا کلی دارند در حال فعالیت هستند؛ با این بخشنامه برای بیمه این کارگران مشکلاتی پیش آمده است.

هادی ساداتی، نائب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشوردر گفتگو با خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ با اشاره به اینکه قانون جدید بعد از تصویب از سوی رییس مجلس ابلاغ شد. سازمان تأمین اجتماعی از زمان ابلاغ قانون دریافتی‌های خود را از ساختمان‌ها آغاز کرد,، اما در مورد اجرای بیمه کارگران ساختمانی هم بخشنامه جدید ابلاغ کرد، هم چک لیستی تنظیم کرد و نحوه بازرسی از کارگران با روش جدید و دشواری همراه بود. این چک لیست جدای از قانون بود.

چطور بیمه بیکاری بگیریم؟ + شرایط و مدارک لازم

ساداتی افزود: عدم اجرای بیمه کارگران ساختمانی به مرور موجب کاهش تعداد کارگران بیمه شده و در روز‌های اخیر هم با بخشنامه ابلاغ شده تامین اجتماعی به شعب مقرر شده ماهانه قریب به ۳ درصد کاهش بیمه کارگران ساختمانی در شعبه‌های مختلف اعمال شود، چرا که منابع وجود ندارد.

وی گفت: یعنی نحوه‌ی بازرسی‌ها کاملاً‌خلاف قانون است؛ یعنی خلاف قانون بیمه تامین اجتماعی و بیمه کارگران ساختمانی است. کارگران ساختمانی در ۱۶ رشته فعالیت دارند، این ۱۶ رشته در قالب تفاهم نامه بین فنی و حرفه‌ای و تامین اجتماعی تعیین شده است. کارگرانی که در حال حاضر در رشته‌های مختلف فعالیت دارند و کارت مهارت دارند، اما بعضی رشته‌ها در حال حاضر رکود است و کارگر مجبور است در رشته‌ی دیگری فعالیت کند، تامین اجتماعی چک لیستی را تهیه کرده است که اگر کارگر ساختمانی در رشته‌ی مربوط خودش فعالیت نداشت باید بیمه اش قطع شود. این موضوع در قانون بیمه کارگران ساختمانی ذکر نشده است.

به گفته ساداتی در سال‌های اخیر افزایشی در بیمه کارگران ساختمانی نداشتیم، ولی سازمان تامین اجتماعی همچنان از محل صدور پروانه‌های ساختمانی منابع خود را دریافت کرده است. رکود بخش ساختمان باعث بیکاری ۷۰ درصدی کارگران ساختمانی شده است.

نائب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور بیان کرد: دو سال توقف در طرح بیمه کارگران ساختمانی موجب می‌شود بیمه کارگرانی که کار ساختمانی انجام می‌دهند و امنیت شغلی و جانی ندارند، پرداخت نشود و همین بیمه نصفه و نیمه را هم از دست بدهند.

سازمان تامین اجتماعی چندین سال است که به بهانه‌ی کمبود منابع، تعهد خود را نسبت به بیمه‌ی کارگران ساختمانی کاهش داده؛ تعداد زیاید از کارگران در صف بیمه هستند و از سوی دیگر همزمان بیمه‌ی بسیاری دیگر را قطع کرده است. قانون سال ۹۳ در واقع بعد از مدتی ضمانت اجرای خود را از دست داد و قرار شد “طرح اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی” و منابع موضوع ماده ۵ آن اصلاح شود. قانون جدید بیمه کارگران ساختمانی در واقع قرار است کمبود منابع صندوق تأمین اجتماعی را جبران کند، کارکردی که نمی‌توان چندان به آن خوشبین بود!

آشنایی با مزایا و معایب بیمه بدنه | اصلی‌ترین مزایای بیمه

این قانون، بر مبنای همان قانون سال ۹۳، پروانه‌ی ساخت و ساز را به عنوان سهم حق بیمه‌ی کارفرما در نظر گرفته در حالی که طرح پیشنهاد شده از سوی کارگران و کمیسیون اجتماعی، حداقل دستمزد کارگران را مبنای سهم حق بیمه کارفرما قرار داده بود؛ طرحی که به اعتقاد نمایندگان فعال کارگر ساختمانی با لابی طرفداران گروه کارفرمایی کنار گذاشته شد و امید کارگران را به حل مشکل کم‌تر کرد.

منبع: تسنیم

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر