شکلات تلخ | تاثیر شکلات تلخ بر حافظه

تاثیری که شکلات تلخ رو حافظت میزاره بی نظیره! | فواید شکلات تلخ

شکلات تلخ سرشار از مواد معدنی مانند آهن، منیزیم و روی است که بر حافظه تاثیر فوق العاده ای دارد. در ادامه فواید شکلات در سلامت مغز رو بهتون میگم.

شکلات تلخ
ویکی گردی:

بسیاری از مردم خوردن شکلات تلخ را دوست دارند اما معمولا از خوردن آن برای سلامتی عذاب وجدان دارند و شاید ندانند خوردن شکلات تلخ برایشان سودمند است. مصرف شکلات تلخ می‌تواند فرکانس امواج مغزی را تغییر دهد و در بهبود حافظه و کاهش استرس مفید باشد. شکلات تلخ سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان است که به جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. با ویکی گردی همراه باشید تا از فواید شکلات تلخ و تاثیر بی نظیر آن بر سلامت مغز بهتون بگم.

 

تاثیر شکلات تلخ بر  حافظه

شکلات تلخ بر حافظه

ترکیبات پلی فنیلی موجود در شکلات تلخ باعث بهبود روند خون رسانی بدن به ویژه بهبود خون رسانی به مغز و در نتیجه عملکرد مغز می‌شود به علاوه کافئین موجود در آن برای افزایش تمرکز نیز مفید است.

آنچه ما به آن اشاره کردیم این بود که آنتی‌اکسیدان‌ها قابلیت تغییر فرکانس‌های مغزی شما را در اختیار دارند، واضحا یک فرکانس مغزی مفید به نام گاما. فرکانس گاما به واسطه آنتی‌اکسیدان‌های شکلات تنظیم‌ شده، افزایش یافته و در واقع روشن می‌شود.

امواج مغزی در فرکانس‌های متفاوتی انتشار می‌یابند و از این نظر تا حدودی مشابه رادیو هستند.  فرکانس گاما بالاترین فرکانس است و «با پیشرفته‌ترین سطح برای پردازش شناختی، حافظه و یادآوری در ارتباط است.»

امواج گاما به عملکردهای پیچیده‌ای مانند پردازش اطلاعات، بهبود حافظه و کاهش استرس نسبت داده می‌شوند. اثرات مثبت روی مغز یا همان طور که محققان می‌گویند افزایش «انعطاف‌پذیری عصبی» در نتیجه مصرف شکلات تلخ، ظرف ۳۰ دقیقه اتفاق می‌افتد.

در این مطالعه داوطلبانی که یک تخته شکلات تلخ ۷۰ درصد مصرف کرده بودند، پس از ۳۰ دقیقه افزایش عظیمی را در فرکانس گاما در نواحی مهمی‌ای از مغز (قسمت پشتی و سمت راست مغز) نشان دادند. افزایش امواج مغزی فرکانس گاما به مدت چندین ساعت باقی می‌ماند.

چند خوراکی ساده که باعث تقویت حافظه میشه

فواید شکلات تلخ در سلامت مغز

شکلات و حالات روحی روانی :

نشان داده شده شکلات افسردگی و اضطراب را بهبود می بخشد و به افزایش احساسات آرام و خرسندی کمک می کند. اعتقاد بر این است که فلاونول ،متیل اکسانتین ها هر دو در بهبود حالت نقش ایفا می کنند. در مطالعه ای دیگر، افراد سالم پس از مصرف یک نوشیدنی شکلاتی که روزانه حاوی مقدار زیادی پلی فنول هستند احساس آرامش و رضایت کردند. از طرف دیگر کسانی که نوشیدنی های را مصرف می کنند که پلی فنول ندارد هیچ تغییری در حالت خود تجربه نمی کنند. همچنین در مقایسه با شکلات بدون پلی فنول ، شکلات با پلی فنول بالا نیز برای بهبود افسردگی و اضطراب و نیز سایر نشانه ها در افرادی با سندروم خستگی مزمن در یک مطالعه دیگر نشان داده شده است.

شادی بیشتر و جلوگیری از افسردگی:

شکلات تیره حاوی فنتیل آمین است این ماده شیمیایی وقتی فرد عاشق می شود، در مغز تولید می شود درست است که شکلات تیره می تواند افراد را خوشحال کند، و دلیل آن را می توان از طریق علم توضیح داد. مطالعه ۱۹۹۶ نشان می دهد که شکلات باعث ترشح اندورفین در مغز شده و باعث می شود افراد احساس خوشحالی و رضایت کنند. ماده شیمیایی دیگر انتقال دهنده عصبی سروتونین است که احساس خوشحالی را ایجاد می کند. مقدار سروتونین کم به افسردگی و اضطراب نسبت داده می شود. طبق گفته ، خوردن شکلات تیره می تواند باعث افزایش سطح سروتونین و جلوگیری از افسردگی شود.

شکلات و عملکرد شناختی :

به گفته محققین، فلانول زمانی که شکلات مصرف می کنید در مناطق مغزی که در یادگیری و حافظه فعال هستند، به ویژه هیپوکامپ، جذب می شوند. این فلانول ها جریان خون را به مغز افزایش می دهند، تشکیل نورون های جدید را افزایش می دهند، عملکرد نورون ها را بهبود می بخشند، ارتباطات بین نورون ها را افزایش می دهند و نورون ها را از رادیکال های آزاد محافظت می کنند. شکلات و کاکائو عملکرد شناختی را در جوانان و افراد مسن تر با اختلال شناختی خفیف بهبود می بخشد. حتی دوزهای واحد از شکلات تیره با فلانول بالا برای بهبود عملکرد در آزمون های شناختی، از جمله آزمون حافظه، در بزرگسالان سالم نشان داده شده است.

خطرات تقویت حافظه با کندر! + فیلم

 

فواید شکلات تلخ

خواص شکلات تلخ

  •     آنتی اکسیدان
  •     ضد التهاب
  •     جلوگیری از لخته های خون
  •     اتساع عروق خونی
  •     حفاظت از سلول های عصبی
  •     کاهش مقاومت انسولین
  •     افزایش جریان خون به مغز
  •     تنظیم ژن ها که وزن بدن را کنترل می کنند
  •     مهار رشد سرطان

از طریق این مکانیزم ها، محققان نشان داده اند شکلات فوایدی برای سلامتی دارد که به درمان و جلوگیری از بیماری های مغز و سیستم قلبی عروقی به طور خاص کمک می کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر