اختلاف سنی در ازدواج | معایب اختلاف سنی در ازدواج | مزایای اختلاف سنی در ازدواج

بخاطر اختلاف سنی زیاد ، ازدواج رو بهم بزنیم؟!

یکی ازموضوع های قابل توجه برای ازدواج، اختلاف سنی بین زوجین است که در این مطلب بررسی میکنیم که تفاوت سنی بالا میتواند کیفیت رابطه رو کاهش دهد یا خیر !

ازدواج
ویکی گردی:

اختلاف سنی در ازدواج موضوعی اساسی است ولی نه می تواند مخرب رابطه باشد و نه میتواند آن رابطه را از مشکلات اساسی نجات دهد ! به طور کلی این قضیه به شرایط زن و مرد و مسئولیت پذیری آن ها در اداره آن ازدواج بستگی دارد. بهترین اختلاف سنی را می شود بین 2 تا 4 سال در نظر گرفت ، اما به عقیده خیلی ها سن فقط یک عدد است و این اختلاف سنی  میتواند تا 10 سال و حتی بیشتر از آن نیز در نوسان باشد ! در ادامه مطلب نتایج این گونه ازدواج ها ، معایب و مزایای آن را بررسی می کنیم!

نتایج رابطه برای زوج های با فاصله سنی چیست ؟ 

بسیاری از افراد در جامعه تصور می کنند که زوج های با فاصله سنی در رابطه با نتایج روابط ضعیف تری نسبت به دیگر افراد عمل می کنند. اما برخی از مطالعات نشان داده است که رضایت از رابطه توسط زوج های دارای فاصله سنی گاهی بیشتر از زوج های هم سن است. همچنین به نظر می رسد این زوج ها اعتماد و تعهد بیشتر و حسادت کمتری نسبت به زوج های هم سن دارند. بیش از سه چهارم زوج هایی که زنان جوان تر با مردان مسن تر شریک می شوند، روابط عاشقانه رضایت بخشی را گزارش می کنند. عاملی که بر نتایج رابطه زوجین با فاصله سنی تأثیر می گذارد، درک آن ها از عدم تأیید جامعه است.

از دخترا پرسیدن مهمترین ملاکتون واسه ازدواج چیه؟! + فیلم

به این معنا که اگر افراد در زوج های با فاصله سنی معتقد باشند که خانواده، دوستان و جامعه از آن ها ناراضی هستند، تعهد رابطه کاهش می دهند و خطر جدایی در آن ها افزایش می یابد. در نهایت نیز مشکلات فاصله سنی زیاد در رابطه به عمل می نشیند و نتیجه خود را نشان می دهد. بنابراین پیامدهای منفی برای زوج های دارای فاصله سنی نه در مشکلات درونی زوجین، بلکه در فشارها و قضاوت های دنیای بیرون و جامعه ای است که در آن زندگی می کنند.

یکی دیگر از عواملی که در روابط دارای فاصله سنی مهم است، مرحله ای از زندگی است که هر یک از شریک زندگی در آن قرار دارند. به عنوان مثال، فاصله ۱۰ سال بین یک جوان ۲۰ ساله و فردی ۳۰ ساله ممکن است چالش ها و مسائل متفاوتی را نسبت به فاصله سنی ده ساله ایجاد کند که در آن یکی از طرفین ۵۳ و دیگری ۶۳ ساله است. نوع مرحله زندگی که ناشی از سن طرفین است بر این نوع روابط تاثیر خاص و ویژه ای دارد و برای هر یک متفاوت از دیگری است.

 

مشکلات فاصله سنی زیاد در رابطه

دلیل این چنین تفاوتی این است که زندگی ما از مراحل مختلفی تشکیل شده و هر مرحله نیز شامل وظایف خاص و متفاوتی است که باید بر آن ها مسلط شده باشیم. لذا اولویت بندی که در زندگی داریم در مراحل مختلف زندگی نیز متفاوت است. بنابراین هنگامی که هر یک از طرفین در مرحله متفاوتی از زندگی قرار می گیرند، ممکن است برای زوجین دشوار باشد که بتوانند نیازها و اهداف متفاوت زندگی یکدیگر را دقیق بشناسند. چنین امری مشکل اما قابل حل است، اره حل آن نیز در گرو گذشت زمان و صحبت کردن با یکدیگر است. صحبتی که فقط در یک شب صورت نمی گیرد و باید در طول زمان رخ بدهد.

اختلاف سنی زیاد در ازدواج، می‌تواند چه تبعات و چه مزیت‌هایی به همراه داشته باشد؟

مشکلات و ویژگی‌های منفی:

قضاوت‌های منفی اجتماعی به سمت این زوج‌ها در جریان است؛ چراکه غالبا این طور فکر می‌کنند که کسی که سن بالاتری دارد، از شریک عاطفی یا همسر جوان خود، سواستفاده می‌کند (مالی، عاطفی، جنسی و…).

فشار اجتماعی منفی از طرف خانواده، دوستان یا افراد جامعه، می‌تواند باعث ایجاد اختلافات و مشکل در زندگی زوج‌هایی با اختلاف سنی زیاد شود.

اگر زوجین در مراحل مختلفی از زندگی باشند، ممکن است درگیر اختلافات جدی شوند. مثلا خانم ۵۰ ساله و آقای ۶۳ ساله، هردو در مرحله تقریبا یکسانی هستند، احتمالا از دنیای کار خارج شده‌‌اند، به دنبال بچه‌دار شدن نیستند و … . اما خانم ۳۵ ساله و آقای ۲۰ ساله اینطور نیستند. برای یکی، کسب موفقیت‌های کاری، گسترش خانواده، حفظ جایگاه اجتماعی و رسیدن به آرامش و ثبات پس از سال‌ها تلاش مهم است. درحالی‌که دیگری به دنبال تحصیل، کسب مهارت‌های جدید، گسترش دایره دوستان، تفریحات جوانانه و .. است.

اختلاف سنی زیاد در ازدواج، ممکن است سبب مشکلاتی در مسیر بچه‌دار شدن شود. احتمال دارد همسر مسن‌تر، از نظر فیزیکی نتواند صاحب فرزند شود، درگیر مشکلات یا نقص‌هایی شده باشد، توان جنسی خود را از دست داده باشد و … .

یکی از مسائل قدرت‌بخش به رابطه عاطفی و ازدواج، دایره دوستان مشترک است. زوجین با اختلاف سنی زیاد، احتمالا دوستان خانوادگی و مشترک کمتری خواهند داشت و تفریحات مشترک زیادی ندارند.

ممکن است با بچه‌دار شدن، مرحله جدیدی از مشکلات و چالش‌ها برای زوجین با اختلاف سنی زیاد ایجاد شود. تفاوت‌ها در سبک فرزندپروری، تفاوت در معیارهای پرورش فرزند، روش‌های مختلف سازگاری با فرزند و ارتباط برقرار کردن با او می‌تواند از جمله این مشکلات باشد.

اگر اهداف بلندمدت طرفین، با هم خیلی متفاوت باشد، بعد از گذشت زمان، ممکن است به تدریج مسیر متفاوتی در پیش بگیرند، ازهم دور شوند، فضاها و افراد متفاوتی را انتخاب کنند و اشتراکات‌شان کمتر و کمتر شود.

اگه می خوای بچه دار بشی، با خانومی که این گروه خونی رو داره ازدواج نکن!!

مزایا و ویژگی‌های مثبت:

اختلاف سنی زیاد در ازدواج، به این معناست که احتمالا یکی از زوجین، ثبات مالی بیشتر، جایگاه اجتماعی و شغلی با ثبات ‌تر و دغدغه‌های کمتری از این دست دارد. این موضوع، می‌تواند یک شروع مناسب‌تر و کم‌چالش‌تر را برای زندگی مشترک رغم بزند. درحالیکه در ازدواج‌هایی که زوجین هم‌سن و سال هستند، باید تازه مسیر حرفه‌ای خود را شروع کنند، احتمالا مدتی درگیر مسائل مالی هستند، ممکن است چندین بار شغلشان را عوض کنند و چندسال طول بکشد تا به ثباتی برسند که زوجین با اختلاف سنی زیاد، آن را از ابتدا دارند.

از دیگر مزایا، بلوغ و رشد بالای اجتماعی و هیجانی فرد مسن‌تر است. یعنی او، تجربه‌های بیشتری در زندگی خود داشته، از چالش‌های بیشتری عبور کرده است و راهکارهای متعددی برای حل مشکلات و مسائل می‌شناسد. او اکنون بهتر می‌داند که چطور هیجانات خود را مدیریت کند، چطور با هرکسی رفتار کند، چگونه مسئله را به روش‌های راحت‌تری حل کند و … . بنابراین، هنگام برخوردن به مشکلات و چالش‌ها در زندگی مشترک، هر دو طرف به هم نمی‌ریزند، شروع به آزمون و خطا نمی‌کنند، مرتکب اشتباهات کمتری می‌شوند و بهتر می‌توانند شرایط را مدیریت کنند.

اختلاف سنی زیاد در ازدواج، باعث می‌شود دو فرد، از دو دوره مختلف با دو نقطه نظر مختلف باهم زندگی کنند. این تفاوت‌ها، باعث می‌شوند بتوانند در درک مسائل به هم کمک کنند، تجارب خودشان را باهم به اشتراک بگذارند و دایره وسیع‌تری از  مشکلات، ایده‌ها و افراد را درک کنند و بپذیرند.

با گذر زمان، در حالیکه فرد مسن‌تر رابطه، بازنشسته می‌شود، چالش‌های سلامتی و جسمانی به سراغش می‌آیند، دیگر توان کار کردن ندارد و انرژی‌اش افت می‌کند. در این دوره، فرد جوان‌تر، کنترل زندگی را به دست می‌گیرد، خانواده را از نظر مالی تامین می‌کند، انرژی اعضای خانه را بالا نگه می‌دارد، از دیگری مراقبت می‌کند و اجازه نمی‌دهد تعادل از بین برود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر