خشکی دهان | دلایل خشکی دهان | راهکارهای رفع خشکی دهان

علت خشکی دهان و گلو اول صبح چیه؟ + روش درمان

اگر هنگام بیدار شدن از خواب، احساس خشکی دهان کردید ، عوامل زیادی می تواند در آن دخیل باشد اینجا روش درمانش رو بهتون گفتم.

خشکی دهان
ویکی گردی:

خشکی دهان مشکل شایع و ناخوشایندی است که ممکن است بعضی اوقات  به خصوص هنگام بیدار شدن از خواب صبحگاهی به سراغمان بیاید ! خشکی دهان در سطح معمولی می‌تواند باعث ایجاد مشکل در خوردن ، صحبت کردن و یا بوی بد دهان  شود، اما سطح شدید آن می‌تواند باعث اختلالات گلو، اضطراب و بر کیفیت زندگی شما شود. این عارضه نا خوشایند گاهی نیز سبب خراب شدن دندان ها می شود و سلامت دندان را به خطر میندازد . در ادامه بررسی می کنیم که خشکی دهان نشانه چه چیزهایی است ؟!

علت خشکی دهان چیست؟

1-کاهش ترشحات دهانی:

در طول شب، تولید ترشحات دهانی کاهش می‌یابد و این می‌تواند باعث خشکی دهان در صبح شود. این ممکن است به دلیل تنفس از دهان یا خوابیدن با باز دهان بوده باشد.

2- ناکافی بودن میزان آب مصرفی

 نبودن آب کافی در بدن می‌تواند باعث خشکی گلو شود

3- مصرف داروها

برخی داروها می‌توانند خشکی دهان را در صبح افزایش دهند. مانند داروهای ضدافسردگی، ضدانسداد عضلات، ضدآلرژی و دیورتیک‌ها.

4- خشکی هوا

 تنفس هوای خشک و گرم، مانند آب و هوای آریزونا در تابستان، می‌تواند باعث خشکی گلو شود.

5- عادات غذایی

 مصرف بیش از حد غذاهای نمکی، قندی و نفاخ در شب می‌تواند باعث خشکی دهان در صبح شود.

6-  شما از طریق دهان نفس می کشید 

 آیا اغلب با دهان باز از خواب بیدار می شوید؟ این می تواند باعث خشکی دهان در صبح شود.

7-  مصرف مواد مخدر و الکل

نوشیدن الکل و سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو می‌تواند علائم خشکی دهان را تشدید کند.مصرف متامفتامین می‌تواند خشک‌شدن شدید و خرابی دندان‌ها (شرایطی که به عنوان “دهان مت” شناخته می‌شود) را در پی داشته‌باشد.

8- خروپف

تنفس از طریق دهان باعث تبخیر بزاق می‌شود و به ایجاد این عارضه کمک می‌کند. افرادی که خروپف با دهان باز دارند، دچار همین مشکل شده و احتمالا بعد از بیدارشدن از خواب خشکی در گلو و دهان خود احساس می‌کنند

9-  شما در اواخر روز الکل یا کافئین می نوشید

 قهوه و کوکتل های آخر روز می توانند مقصر کام خشک شما باشند. این به این دلیل است که کافئین و الکل می توانند کمی آب بدن را کم کنند که می تواند منجر به خشکی دهان شود.

 عوامل دیگر: برخی عوامل دیگر مانند استفاده از تنباکو، مشکلات دندانی و لثه‌ای، بیماری‌ هایی مانند  تیروئید، آسم، بیماری ریفلاکس معده-مری، آبستنی زودرس ، کم‌خونی ، دیابت ، سندرم خشکی چشم و ... نیز می‌توانند علت خشکی دهان در صبح باشند. 

 راه های درمان خشکی دهان و گلو در خواب

1-مراقبت از بهداشت دهان و دندان‌ها

 قبل از رفتن به خواب و بعد از بیدار شدن، دندان‌ها را با مسواک و معجون دندان مرتب شستشو کنید. این کار به کاهش تراکم باکتری‌ها و عفونت‌ها در دهان کمک می‌کند و خشک شدن دهان را کاهش می‌دهد.

2- آب فراوان بنوشید

هشت لیوان آب در روز یک معیار معقول برای هیدراته ماندن است، اگرچه نوشیدن نوشیدنی در هنگام تشنگی و بررسی ادرار زرد روشن نیز باید این کار را انجام دهد. قبل از خوابیدن، مقدار کافی آب بنوشید تا بدن خود را به طور کافی هیدراته کنید. این کار می‌تواند از خشکی دهان در طول شب جلوگیری کند.

3- استفاده از بخور

استفاده از بخورهای آبی یا بخورهای مرطوب کننده می‌تواند در کاهش خشکی گلو در خواب موثر باشد. می‌توانید از بخورهای بخار کننده آب استفاده کنید یا در صورت توصیه پزشک، از بخورهای مصنوعی استفاده کنید.

4- اجتناب از عوامل تحریک‌کننده

 اجتناب از مصرف مواد مانند الکل، دخانیات و محصولات نیکوتینی می‌تواند در کاهش خشک شدن گلو کمک کند. این مواد می‌توانند باعث تحریک و خشکی شدیدتر دهان و گلو شوند.

5- استفاده از روش‌های رطوبت دهی هوا

در اتاق خواب خود از روش‌های رطوبت دهی هوا مانند استفاده از دستگاه مرطوب کننده هوا، قرار دادن ظروف آب در اتاق یا باز کردن یک پنجره در روزهای خشک، استفاده کنید. این کار می‌تواند رطوبت هوا را افزایش داده و خشکی دهان را در هنگام خواب کاهش دهد

6- استفاده از روش‌های آرام‌سازی

استفاده از روش‌های آرام‌سازی مانند مدیتیشن، تمرکز بر تنفس عمیق و تمرین‌های آرامش بدنی می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند که ممکن است خشکی دهان را در هنگام خواب کاهش دهد

7- مصرف غذاهای آب‌دار

مصرف میوه‌ها و سبزیجات با محتوای آب بالا مانند هندوانه، خیار، توت فرنگی و لیمو می‌تواند به حفظ رطوبت دهان کمک کند.

8- مصرف غذاهای آبدار پرپروتئین

مصرف غذاهایی مانند ماهی، مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات می‌تواند تولید ترشحات دهانی را افزایش داده و خشکی دهان را کاهش دهد.

9- استفاده از روش‌های طبیعی

مصرف مواد طبیعی مانند زیره سبز، نعناع، رازیانه و چای سبز می‌تواند به تولید ترشحات دهانی کمک کرده و خشکی را کاهش دهد

10- مشاوره پزشک

در صورتی که خشک شدن گلو در خواب مزمن است و باعث مشکلات جدی مانند بیدار شدن مکرر در شب می‌شود، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند علت آن را تشخیص دهد و درمان مناسب را تجویز کند.

لازم به ذکر است که راهکارهای فوق تنها جهت ارائه اطلاعات کلی است و در صورت نیاز به درمان خاص و مشکلات مزمن، بهتر است با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

 

منبع: نمناک
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۸ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر