عطسه | عطسه های پشت سر هم | دلایل عطسه های پشت سرهم

علت عطسه های مکرر چیه؟ + روش درمان

در ادامه به بررسی دلایل عطسه های پشت سرهم به غیر از سرماخوردگی میپردازیم و روش های درمان خانگی آن را معرفی میکنیم!

عطسه مکرر
ویکی گردی:

برخی افراد معمولا پشت سرهم و چند بار متوالی عطسه می‌کنند که حتی ممکن است تا ساعتها ادامه داشته باشد و قطع نشود که این اتفاق  فعالیت روزانه را مختل میکند اما معمولا نشاندهنده بیماری نیست ! معمولا این عطسه ها همراه با آبریزش بینی است که کار را سخت تر میکند و اتفاق آزاردهنده ای است ! اگر شما هم میخواهید بدانید که آیا باید این عطسه‌ ها را جدی گرفت یا نه در ادامه  مطلب همراه ما باشید .

 

چه چیزی باعث عطسه های پشت سر هم می شود ؟

1-آلرژی

اگر عطسه های پشت سر هم شما همراه با سایر نشانه‌های آلرژی از جمله گرفتگی بینی، آبریزش بینی و یا خارش چشم‌ها باشد و این اتفاق زمانی که بیرون هستید و یا در اطراف حیوان خانگی قرار دارید روی می‌دهد، احتمال ابتلا به آلرژی را بیشتر می‌کند. همانطور که می‌دانید بدن در موقعیت‌های این چنینی به برخی از عوامل خارجی مانند گرده گیاهان و یا شوره سر حیوانات عکس العمل بیشتری نشان می‌دهد

عوارض خطرناک نگه داشتن عطسه که باید بدانید

2- مصرف داروی جدید

یکی از دلایل عجیب عطسه کردن می‌تواند مصرف بعضی از داروها همچون مسدود کننده گیرنده آدرنرژیک بتا، یا حتی داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی باشد. اگر پس از مصرف داروهای جدید مشکلاتی همچون عطسه کردن برایتان پیش آمد، بهتر است حتما با پزشک خود صحبت کنید.

3- آلودگی هوا

آلودگی هوا می‌تواند سبب عطسه های پشت سر هم و متوالی شود. چرا که ریزگردها به آسانی می‌توانند در حفره بینی قرار بگیرند و درست همانند آلرژی، بینی می‌خواهد که آن ریزگردها را خارج کند. متاسفانه آلودگی هوا می‌تواند بر آلرژی نیز تاثیر گذاشته و نشانه‌های آن را افزایش دهد و حساسیت‌های جدیدتری را به وجود آورد.

4- بوهای تند مانند بوی عطر

در بعضی مواقع در مواجه با افرادی که عطر تند استفاده کرده‌اند، به طور مداوم عطسه می‌کنید. این نوع عطسه می‌تواند رینیت غیر آلرژیک باشد. این فرایند بدان معناست که راه عبور بینی، در پاسخ به محرک خارجی همچون عطر، متورم شده که معمولا دلیل آلرژیکی ندارد. بهترین راهکار این است که از قرار گرفتن در معرض بوهای شدید پرهیز کرده و بینی خود را یک الی دو بار در روز شستشو دهید.

5- برداشتن ابروها

برخی دیگر از عوامل همچون درد می‌تواند سبب عطسه‌های مداوم شود. هنگامی که ابروها برداشته می‌شود یا مو کشیده می‌شود، عصب‌های سه قلو که حواس مرتبط با صورت را کنترل می‌کنند، تحت تاثیر قرار می‌گیرند. بر اساس مطالعات انجام شده این واکنش رفلکس‌هایی همچون عطسه کردن را به دنبال دارد.

6- نگاه کردن به نور خورشید

بررسی‌ها نشان داده است بیش از ۳۰ درصد افراد با نگاه کردن به خورشید عطسه می‌کنند. این به دلیل تحریک بخشی از مغز با قرار گرفتن در مقابل آفتاب است. برخی بر این باورند با رسیدن گرمای خورشید به بینی، عطسه اتفاق می‌افتد. اما واقعیت این است که اگر در زمان نگاه کردن به خورشید چشم‌ها بسته باشد، با وجود دریافت گرما عطسه ایجاد نمی‌شود. در نتیجه گرما باعث عطسه نیست. مطالعات نشان داده است هنگامی که نور خورشید به چشم می‌تابد، دسته‌ای از نورهای قوی وارد مردمک چشم و شبکیه شده و رشته‌های عصبی را فعال می‌کنند. اما اینکه چرا نور چراغ منجر به عطسه نمی‌شود مسئله‌ای است که محققان علت آن را ناکافی بودن نور مصنوعی چراغ‌ها می‌دانند.

7- باد سرد

هوای سرد می‌تواند روی صورت حساسیت ایجاد کند، بنابراین گاهی عصب سه قلو شاید نسیم خنک را نیز به عنوان تحریک‌کننده بینی تفسیر کند.

8- تاثیر شکم پر بر عطسه پشت سر هم

گاهی اوقات پر شدن و تغییر شرایط معده بعد از غذا خوردن می‌تواند باعث عطسه شود 

 

 درمان عطسه پشت سر هم

1-عطسه را نگه ندارید

برخی افراد متوجه می‌شوند که می‌توانند با فشار دادن بینی خود، عطسه را مهار کنند اما تلاش برای متوقف کردن آن ایده خوبی نیست. پزشکان توصیه می‌کنند که باید اجازه دهید عطسه‌های شما به طور طبیعی اتفاق بیفتد.

نگه داشتن عطسه می‌تواند منجر به افزایش فشار در حفره بینی، ریه‌ها و راه‌های هوایی شود که می‌تواند به رگ‌های خونی در چشم‌ها، بینی یا پرده گوش آسیب برساند.

اگر بدن شما در تلاش است تا از شر میکروبی خلاص شود، نگه داشتن آن در داخل بدن این احتمال را افزایش می‌دهد که باکتری یا ویروس در نهایت شما را بیمار کند.

افراد مبتلا به بیماری‌های خاص امکان دارد که عوارض جانبی جدی‌تری را از توقف عطسه تجربه کنند. افرادی که فشار خون بالا دارند نیز احتمال دارد که خونریزی بینی را تجربه کنند و کسانی که آمفیزم دارند حتی ممکن است دچار پنوموتوراکس شوند.

۲- از عوامل محرک اجتناب کنید

به گفته موسسه ملی سلامت آمریکا (National Institutes of Health) مشهور به NIH اگر متوجه بوها، غذاها یا هوای خشک خاصی شدید که به نظر می‌رسد باعث عطسه پشت سر هم می‌شود، از مواجهه با آن‌ها اجتناب کنید.

۳- آلرژی را کنترل کنید

اگر مشکوک هستید که عطسه‌های شما مرتبط با آلرژی است، از یک متخصص آلرژی وقت معاینه بگیرید. آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا عوامل تحریک‌کننده خود را مشخص کنید و داروها و تغییرات سبک زندگی را برای کنترل علائم توصیه کنند.

 چند توصیه برای پیشگیری از عطسه پشت سر هم 

1-از آلرژن‌های شناخته شده اجتناب کنید

2- بینی خود را اغلب باد کنید

3- شستشوی بینی با آب نمک یا شستشوی سینوس را امتحان کنید

 

منبع: درمانکده
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر