معرفی جاهای دیدنی آبادان | راهنمای سفر به آبادان

جاهای دیدنی آبادان + عکس

اگر قصد سفر به آبادان را دارید و نمی دانید کجا را اولویت خود برای بازدید قرار دهید، این مقاله را بخوانید تا با جاهای دیدنی آبادان آشنا شوید.

جاهای دیدنی آبادان
ویکی گردی:

جاهای دیدنی آبادان، از طبیعت بکر و دست نخورده تا بازار های شلوغ و پر رفت و آمد آن را به یکی از شهرهای دیدنی ایران تبدیل کرده اند. آبادان یکی از شهرهای بندری جنوب کشور و شهر نفتی ایران زمین در استان خوزستان است و بعد از اهواز مهم‌ترین شهر این استان به شمار می‌آید. اگر قصد بازدید از جاهای دیدنی آبادان را دارید بهتر است نیمه دوم سال را برای این کار انتخاب کنید. مسجد رنگونی ها، بازار کویتی ها و رودخانه بهمنشیر از جاهای دیدنی آبادان هستند که در این مقاله با آنها می شوید.

بازار کویتی ها

از معروف‌ترین بازارهای آبادان که از قبل از انقلاب در این شهر قرار داشته، «پاساژ کویتی‌ها» است. این بازار یکی از قدیمی‌ترین بازارهای شهر است که همچنان به‌عنوان یکی از مقاصد خرید و جاذبه های گردشگری آبادان فعالیت دارد. از آنجایی که اجناس بازار کویتی‌ها اغلب اصل هستند، شاید از نظر قیمت نسبت به جاهای دیگر کمی گران‌تر به نظر می‌آید. در این بازار بیشتر پوشاک مردانه عرضه می‌شود.

جاهای دیدنی آبادان

موزه آبادان

در محله بوآرده شمالی آبادان، در حوالی دانشکده نفت، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این شهر واقع شده است و با نام موزه آبادان شناخته می‌شود. این موزه یکی از قدیمی‌ترین موزه های آبادان است و از قدیمی‌ترین‌ها در تاریخ موزه ایران محسوب می‌شود. این موزه حاصل همکاری «علی هانیبال» و  شرکت نفت بوده است. علی هانیبال از موسسان موزه مردم‌شناسی است. در سال 1338 موزه آبادان با مجموعه‌ای از آثار ارزشمند تاریخی، در مساحت 1800 مترمربع شروع به فعالیت کرد و تا به امروز بسیاری از آثار باستانی در این ساختمان نگهداری می‌شود. این آثار، دوره‌های ماقبل تاریخ تا دوران قاجاریه را پوشش داده است. علاوه‌بر آثار باستانی، هنر دست هنرمندان خوش‌ذوق نیز در مجموعه آثار این موزه قرار داشته است.

جاهای دیدنی آبادان

موزه بنزین خانه آبادان

یکی از اولین واژه‌هایی که با آوردن اسم آبادان به ذهن خطور می‌کند، نفت است. این شهر دوست‌داشتنی با مردمان خون‌گرم خود میزبان یکی از جالب‌توجه‌ترین جاهای دیدنی استان خوزستان، یعنی موزه بنزین خانه آبادان است. 

موزه بنزین خانه آبادان که با نام موزه نفت آبادان نیز شناخته می‌شود، مجموعه‌ای از آثار و اشیای مرتبط با نفت و صنعت نفت را در خود نگاه می‌دارد. همچنین در آن می‌توان روزنامه‌ها، مکتوبات، تصاویر و اسناد قدیمی و اسکناس‌های منقش به تصاویر پالایشگاه‌ها و تاسیسات نفتی را مشاهده کرد.

جاهای دیدنی آبادان

رودخانه بهمنشیر

بهمن‌شیر نام کنونی یکی از شاخه‌های رود کارون در استان خوزستان است. رود کارون پس از رسیدن به شهر خرمشهر به دو شاخه تقسیم می‌شود، شاخه نخست به سوی اروندرود در مرز ایران و عراق رفته و پرآب‌ترین دهانه یا بهمن‌شیر، در امتداد اروندرود به خور بهمن‌شیر و سپس به خلیج فارس می ریزد. درازی رود بهمن‌شیر حدود ۹۰ کیلومتر، عرض آن ۶۰۰ متر و عمق آن حدود ۴ متر است. کناره‌های بهمن‌شیر از بخش‌های مهم خرماخیز خوزستان به شمار رفته، اما در کرانه باختری‌اش نسبت به کرانه خاوری، نخلستان‌های بیشتری وجود دارد.

جاهای دیدنی آبادان

مسجد رنگونی ها

مسجد رنگونی ها در آبادان، ظاهری متفاوت از مساجدی که تاکنون در ایران دیده ایم دارد. معماری این مسجد با سبک معماری شبه قاره هند، توسط گروهی از کارگران اهل کشور میانمار که در پالایشگاه نفت آبادان کار می‌کردند، ساخته شده است. اولین گروه انگلیسی که برای تاسیس پالایشگاه به آبادان آمدند کارکنان پالایشگاه رانگون برمه(میانمار) بودند. این گروه باخود یک عده دستیار به آبادان آوردند که عمدتا رانگونی الاصل و مسلمان اهل سنت بودند به همین دلیل پس از ورود خود به آبادان درصدد تاسیس یک مسجد بر آمدند که با موافقت پالایشگاه روبرو شد و بدین ترتیب مسجد رنگونی‌ها در سال 1299 شمسی، حدودا اواخر دوران قاجار در ساحل اروندرود(مرز آبی ایران و عراق) نقطه صفر مرزی و روبروی محله‌ی سیکلین احداث شد.

جاهای دیدنی آبادان

بازار مرکزی آبادان

 بازار مرکزی آبادان ساختمانی دو طبقه دارد که با نمایی آجری و طاق‌های جناغی زیبا ترکیبی از سنت و مدرنیته را به خوبی نشان می‌دهد. بازار مرکزی به دلیل تنوع بالا در عرضه محصولات برای هر شخص با هر سلیقه‌ای بسیار مناسب است. برای رفتن به این بازار که روبروی بازار ماهی فروش‌های آبادان قرار دارد از انتهای خیابان دبستان می‌توانید به آنجا برسید. آبادان یکی از شهرهای جنوبی ایران است که آوازه خونگرمی و مهمان‌نوازی مردمانش به گوش همه رسیده است. مردم محلی آبادان در خانه‌هایی به نام مضیف که در ساخت آنها از نی استفاده کرده‌اند با قهوه عربی از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند. مضیف حاج عبدالله یکی از مضیف‌های آبادان در جزیره مینو و یکی از مقاصد گردشگری محسوب می‌شود. با گشت‌وگذار در بازار مرکزی آبادان می‌توانید به خرید صنایع دستی و سوغات بپردازید.

جاهای دیدنی آبادان

 

کلیسای سورت گاراپت

کلیسای گاراپت تحت نظر شورای خلیفه‌گری ارامنه جنوب و اصفهان فعالیت می‌کند. جالب است بدانید که کلیسای گاراپت در کنار مسجد امام موسی بن جعفر (ع) قرار دارد  و این خود می‌تواند به نوعی نشان دهنده‌ی احترام بین پیروان ادیان الهی باشد و نمونه زیبایی از نمادهای گفت و گوی تمدن‌ها را به تصویر بکشد. در زمان جنگ تحمیلی کلیسای گاراپت همانند مساجد شهر، سنگر رزمندگان به شمار می‌آمد. در زمان جنگ این کلیسا آسیب دید اما بعد از پایان جنگ تحمیلی در سال 75 بازسازی شد. 

جاهای دیدنی آبادان

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر