از چند کیلومتر مانده به لاهیجان بوی خوش کلوچه های لاهیجان و عطر تازه چای‌ها، نوید رسیدن به عروس گیلان را می‌دهند. لاهیجان یکی از بزرگترین شهرهای استان گیلان محسوب می‌شود که جاذبه های گردشگری آن موجب شده تا افراد زیادی تعطیلات آخر هفته را بهانه سفر به این شهر کنند. پس ما هم این مطلب مجله گردشگری فلای تودی را به جاهای دیدنی لاهیجان اختصاص دادیم، تا پیش از سفر لیستی از جاذبه های گردشگری آن را همراه خود داشته باشید.

کمی با لاهیجان بیشتر آشنا شوید

اگر بخواهیم از پیشینه لاهیجان شروع کنیم، باید بگوییم که قدمت تاریخی این شهر به زمان اشکانیان برمی‌گردد. لاهیجان به دلیل رونقی که در صنعت ابریشم داشته، از گذشته مورد توجه تجار قرار می‌گرفت. پس از آن هم با توسعه و کاشت چای توسط آقا محمدخان قاجار قوانلو ملقب به کاشف‌السلطنه، بر اهمیت این شهر افزوده شد.

لاهیجان کجاست

آب و هوای لاهیجان نیز مانند سایر شهرهای شمالی ایران، مرطوب و شرجی است. زمستان این شهر با بارش باران و برف همراه می شود و بهار و پاییز آن معتدل است. از این رو بهار و پاییز را می‌توان بهترین زمان سفر به لاهیجان معرفی کرد.

معرفی جاهای دیدنی لاهیجان

جاهای دیدنی لاهیجان به سه بخش جاهای دیدنی، اماکن تاریخی و جاهای تفریحی تقسیم می‌شوند. شهر لاهیجان به دلیل موقعیت جغرافیایی، سرسبزی و طراوتی که دارد، جاهای دیدنی طبیعی، کم ندارد. برای همین ما هم تصمیم گرفتیم تا ابتدا به سراغ جاهای دیدنی طبیعی لاهیجان برویم.

تالاب سوستان | زیستگاه نیلوفرهای آبی

در پنج کیلومتر جنوب لاهیجان، تالاب زیبا و منحصر به فردی وجود دارد که زیستگاه نیلوفرهای آبی است. حدود ۱۰۰ سال پیش، اهالی روستا برای تامین آب شالیزارهای، این تالاب را بوجود آوردند و پس از آن هم این تالاب با باران و رود جاری از کته شال همواره مملو از آب است.

اگرچه این تالاب امکانات رفاهی مناسبی ندارد اما می‌توانید چند ساعتی از این تالاب بازدید داشته باشید و عکس‎‌های بادگاری بگیرید. بهترین زمان رفتن به تالاب سوستان برای تماشای نیلوفرهای آبی اوایل خرداد تا اواخر شهریور است.

تالاب سوستان لاهیجان زیستگاه نیلوفر

شیطان کوه | شکارگاه بزرگان و شاهان

اگر از راه پلکانی و سبز شیطان کوه بالا بروید، به بام لاهیجان خواهید رسید. این منطقه که در گذشته به شاه نشین شهرت داشته، زمانی محل شکار شاهان و بزرگان بوده است. طبق باور قدیمیان، علت نامگذاری این کوه به منظره زیبا و منحصر به فرد آن برمی‌گردد، زیرا در گذشته فردی همانطور که محو این منظره بوده، از بالا به پایین سقوط می‌کند. محلیان عقیده دارند که شیطان، فرد را گول می‌زند و منجر به پرتاب او می‌شود.

شیطان کوه لاهیجان از جاهای دیدنی لاهیجان

همان طور که در شیطان کوه قدم می‌زنید، می‌توانید از استخر لاهیجان، آبشار شیطان کوه و بام سبز بازدید داشته باشید. از دیگر امکانات شیطان کوه می‌توان به رستوران و کافی شاپ، سرویس بهداشتی و خدمات رفاهی اشاره کرد. با رزرو هتل های نزدیک شیطان کوه لاهیجان می توانید اقامت خوبی در این شهر داشته باشید و کلا جز بهترین هتل های گیلان می باشند

برخی از هتل های لاهیجان در نزدیکی شیطان کوه عبارتند از:

پارک جنگلی میرصفا | جنگلی در دل شهر

پارک جنگلی میرصفا، یکی دیگر از جاهای دیدنی لاهیجان محسوب می‌شود که از سال ۱۳۹۵ برای استفاده راحت‌تر خانواده‌ها، امکانات رفاهی نظیر آلاچیق به آن اضافه شد. این جنگل به دلیل برخورداری از درختان بلند، فضای خوبی برای پیک نیک و دورهمی‌های خانوادگی دارد.

پارک جنگلی میرصفا جنگلی در لاهیجان

روستای چی چی نی کوتی | روستایی کمتر شناخته شده در گیلان

روستای چی چی نی کوتی، یک روستای خوش آب و هوا در گیلان است که نسبت به دیگر جاذبه های گردشگری لاهیجان، کمتر شناخته می‌شود. این روستا علاوه بر اینکه طبیعت سرسبز و بکرید دارد، گونه‌های متعدد جانوری نظیر شغال، خرس قهوه‌ای، روباه و خوک خاکستری نیز در آن زندگی می‌کنند. این روستا حدود ۴۲ کیلومتر از لاهیجان فاصله دارد و بهترین زمان بازدید از آن به اواسط بهار تا اواسط پاییز است.

روستای چی چی نی کوتی لاهیجان

جنگل تاریک لاهیجان | تجربه ای متفاوت در لاهیجان

اغلب مسافران شما برای جنگل نوردی یا دریا به شما سفر می‌کنند. اگرچه لاهیجان کمی با ساحل دریا فاصله دارد، اما جنگل های آن به خودی خود جذاب و دیدنی هستند. جنگل تاریک لاهیجان یکی از جنگل های لاهیجان و جاذبه های گردشگری آن به حساب می‌آید. اگر کمی به داخل جنگل بروید، از یک طرف مبهوت سکوت جنگل و از طرفی مات زیبایی مزارع چای خواهید شد. این جنگل حدود ۱۸ کیلومتر بعد از تالش قرار گرفته و فصل بهار، تابستان و زمستان بهترین زمان بازدید از جنگل تاریک محسوب می‌شود.

جنگل تاریک لاهیجان

جاهای تاریخی لاهیجان

قدمت شهر لاهیجان و فراز و نشیب های تاریخی که داشته، موجب شده تا جاذبه های تاریخی زیادی برای آیندگان به یادگار بماند. در ادامه لیستی از جاهای تاریخی لاهیجان را به شما معرفی خواهیم کرد.

موزه تاریخ چای | آشنایی با سرگذشت چای

طعم خوش چایی را که امروز می‌چشیم، باید قدردان کشف محمد میرزا قاجار قوانلو ملقب به کاشف السلطنه باشیم. او از نخستین رواج دهنده های چای در ایران بود، به همین دلیل به او چای کار یا پدر چای ایران نیز می‌گویند. برای آشنایی بیشتر با این نوشیدنی معطر و خوش بو می‌توانید از موزه تاریخ چای بازدید کنید.

موزه تاریخی چای از دیدنی های لاهیجان

مسجد تاریخی اکبریه | از معروف ترین مساجد لاهیجان

مسجد اکبریه که یادگار فتحعلی شاه قاجار است، به دلیل سبک معماری و کاشی کاری‌هایی که دارد، یکی از معروف ترین مساجد لاهیجان محسوب می‌شود. این مسجد در دو طبقه ساخته شده که هر طبقه آن هشت ستون دارد. برای بازدید از این مسجد تاریخی باید به محله گابنه در لاهیجان بروید.

مسجد تاریخی اکبریه از جاهای دیدنی لاهیجان

مسجد چهار پادشاهان لاهیجان | مقبره پادشان کیایی

در ابتدای خیابان کاشف گیلان، مسجدی تاریخی توجه شما را به خود جلب می‌کند. این مسجد به یادمانده از دوران صفوی، مقبره چهار تن از پادشاهان کیایی به نام‌های سید خور کیا، سید علی کیا، سید ابوتراب بن علی کیا و سید رضی کیا است. مسجد و یا بقعه چهار پادشاه همانند سایر مساجد ایرانی معماری، نقاشی و کاشی‌ کاری‌های منحصر به فردی دارد که آن را به یکی از جاذبه های گردشگری لاهیجان تبدیل کرده است.

مسجد چهار پادشاه لاهیجان

مسجد جامع لاهیجان | نشانی از تاریخ کهن لاهیجان

مسجد جامع لاهیجان با مناره‌ای کوتاه، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری لاهیجان محسوب می‌شود. برخی از محلیان باور دارند این مسجد روی خرابه‌های یک معبد زرتشتی بنا شده وطاق گبری آن قسمتی از باقی مانده آتشکده در بنای این مسجد است. این مسجد جزو قدیمی ترین مساجد لاهیجان به حساب می‎‌آید که سلطان محمد کیا در سال ۸۹۳ قمری مصادف با عید قربان در آن نماز خواند.

مسجد جامع لاهیجان

حمام گلشن | حمامی با قدمت ۱۵۰ سال

حمام گلشن یکی از بناهای تاریخی لاهیجان است، که قدمتی بالغ بر ۱۵۰ سال دارد. این حمام به دست حاکم وقت لاهیجان در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شد که بخش زیادی از طلق‌ها و ستون‌های سنگی آن در زلزله ۱۳۶۹ از بین رفت. این حمام از دو بخش سربینه (استفاده عموم مردم) و اندرونی (استفاده پادشاهان افراد ثروتمند) ساخته شده است.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی تالش

بازار سنتی لاهیجان | محلی برای معاشرت افراد بومی

بازارها یکی از بهترین مکان‌ها برای معاشرت با مردم محلی محسوب می‌شوند. بازار سنتی لاهیجان نه تنها بهترین فرصت برای گفت و گو با مردم لاهیجان است، بلکه بوی مواد غذایی تازه هوش را از سرتان می‌پراند. در این بازار خوش رنگ و آب می‌توانید انواع ماهی‌های تازه، پنیرهای محلی، سبزیجات و میوه‌های دستچین را خریداری کنید.

بازار سنتی لاهیجان

شیخانبر | پیاده روی درمیان کوه های لاهیجان

در سه کیلومتری جاده لاهیجان به لنگرود، به قاب سبز زیبایی می‌رسید که کم از معابد بانکوک ندارد. این منطقه که در میانه‌ کوه‌های لاهیجان قرار گرفته، از آب و هوایی خنک و کوهستانی برخوردار است. این منطقه علاوه بر مناظر بی‌بدیلی که دارد، مقبره جد مادر شیخ زاهد گیلانی، استاد شیخ صفی الدین اردبیلی محسوب می شود.

مقبره جد مادر شیخ زاهد گیلانی از جاذبه های لاهیجان

پل خشتی پاشاکی | پل گامی لاهیجان

در ادامه معرفی جاهای تاریخی لاهیجان به پل خشتی خاشاکی می‌رسیم. این پل در زمان قاجار برای تفصیل دو رود کیاجوی و دیودره ساخته شده است. پل خاشاکی یا به گفته بومیان، پل گامی در میان طبیعت سرسبز لاهیجان قرار دارد. برای تماشای پل خشتی خاشاکی، باید به روستای پاشاکی، بالا محله بروید.

پل خاشاکی لاهیجان

معرفی جاهای تفریحی لاهیجان

پس از گشت و گذار در لاهیجان، خوب است کمی هیجان را چاشنی سفر خود کنید. در این شهر زیبا، امکانات تفریحی و گردشگری نظیر تله کابین لاهیجان و زیپ لاین وجود دارد که در ادامه به طور مختصر، آنها را معرفی خواهیم کرد.

تله کابین لاهیجان | سفر بر فراز شهر لاهیجان

اگر فکر می‌کنید که تله کابین سواری فقط جزو جاذبه ها و تفریحات نمک آبرود یا رامسر است، باید بگویم سخت در اشتباهید. در لاهیجان، تله کابینی مجهز و ایمن وجود دارد که شما را به سفر بر فراز آسمان این شهر می‌برد. این تله کابین دو ایستگاه در بام سبز و تاج خروس با حدود ۱۵۰۰ متر مسافت دارد. همچنین زمان رفت و برگشت این تله کابین نیز حدود ۲۰ دقیقه به طول ‌می‌کشد.

تله کابین لاهیجان

زیپ‌لاین | هیجان در ارتفاع شیطان کوه

زیپ لاین لاهیجان با طول یک کیلومتر، یکی از مهیج ترین امکانات تفریحی لاهیجان به حساب می‌آید که با بهترین تجهیزات دنیا ساخته شده است. برای زیپ لاین سواری می‌توانید با خودرو تا بالای بام بروید یا اگر اهل پیاده روی هستید، پله های شیطان کوه را بپیمایید. البته این زیپ لاین و تلکابین شهر رامسر دارد و جز جاهای دیدنی رامسر می باشد.

زیپ لاین شیطان کوه از تفریحات لاهیجان

لاهیجان، سفری متفاوت به شمال ایران

تاریخ و قدمت بالای لاهیجان در کنار طبیعت سرسبز و دل انگیزی که دارد، آن را نسبت به سایر شهرهای شمالی ایران متمایز کرده است. این شهر جاهای دیدنی کمی ندارد که ما تنها بخشی از شناخته شده ترین جاذبه های گردشگری لاهیجان را به شما معرفی کردیم.برای سفر به لاهیجان می‌توانید بلیط هواپیما و یا بلیط قطار رشت و هتل خود را از فلای تودی به صورت آنلاین رزرو کنید.

شما سفرتان به لاهیجان را بازدید از کدام جاذبه گردشگری لاهیجان آغاز می‌کنید؟

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی لاهیجان

بهترین جاهای دیدنی لاهیجان کجاست؟

طبیعت شیطان کوه، بام سبز، جنگل تاریک، مسجد جامع، تالاب سوستان و موزه تاریخ چای از بهترین جاهای دیدنی لاهیجان محسوب می شوند.

تهران تا لاهیجان چقدر فاصله دارد؟

تهران تا لاهیجان حدود ۳۴۸ کیلومتر، ۴-۵ ساعت فاصله دارد.

معروف ترین هتل لاهیجان کدامند؟

محبوب ترین هتل های لاهیجان می‌توان به هتل رسپینا لاهیجان، هتل ابریشمی لاهیجان، هتل دهدار لاهیجان و هتل تعطیلات لاهیجان اشاره کرد.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید