تاجیکستان همان مقصد محبوب و دوست داشتنی برای ماجراجویان و طبیعت گردها به شمار می‌رود. نیمی از کشور تاجیکستان در ارتفاع ۳۰۰۰ متری قرار دارد، به همین دلیل لقب بام جهان را از آن خود کرده است. این کشور شاید مقصد اول گردشگران نباشد، اما به دلیل جاذبه های طبیعی و گردشگری که دارد، در لیست سفر بسیاری از مسافران قرار دارد. از این رو ما هم تصمیم گرفتیم تا این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی را به بهترین جاهای دیدنی تاجیکستان اختصاص دهیم، پس در این سفر همراه ما باشید.

کمی با تاجیکستان آشنا شوید

تاجیکستان یکی از کشورهای کوچک آسیای مرکزی محسوب می‌شود که در همسایگی کشورهای افغانستان، ازبکستان، ترکمنستان و چین قرار گرفته است. شهرت تاجیکستان به کوه های بلند پامیر برمی‌گردد. این کشور تا دهه ۱۸۶۰ تاجیکستان تحت سلطه جماهیر شوروی بود، سرانجام پس از چندین جنگ داخلی، به حکومتی مستقل تبدیل شد. بیشتر مردم تاجیکستان را قوم تاجیک ها تشکیل می‌دهند که به زبان فارسی صحبت می‌کنند. دین ۹۸ درصد افراد تاجیک، اسلام است و تعطیلات نوروز، عید فطر و عید قربان از مهمترین رسومات و جشن های تاجیکستانی ها به شمار می‌رود؛ بنابراین اگر برایتان سوال است که عید نوروز کجا برویم تاجیکستان مقصد مناسبی برای سفر شماست.

آب و هوای تاجیکستان

آب و هوای تاجیکستان در تابستان‌ها گرم و در زمستان‌ها سرد و خشک است. بهار تاجیکستان به دلیل باراش باران، از همیشه زیباتر و سرسبزتر خواهد بود. اگر قصد کوهنوردی در تاجیکستان را دارید، باید تابستان را برای سفر انتخاب کنید. به طور کلی بهار به دلیل مصادف شدن با جشن نوروز و زمستان به دلیل مناظر بی‌بدیل زمستانی و برفی، بهترین زمان سفر به تاجیکستان به حساب می‌آید.

بازار قدیم قشم 11

جاذبه‌ های گردشگری تاجیکستان

پیشینه تاریخی چندهزارساله و موقعیت جغرافیایی تاجیکستان موجب شده تا این کشور دیدنی‌های زیادی را خود جای دهد. همراه ما باشید تا بیشتر با جاذبه های تاجیکستان آشنا شوید.

دوشنبه | پایتخت تاجیکستان

دوشنبه بزرگترین شهر و همچنین قلب فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کشور تاجیکستان محسوب می‌شود. یکی از بلندترین میله های پرچم جهان در مرکز شهر دوشنبه می‌توانید تماشا کنید. در خیابان‌های شهر دوشنبه، به راحتی می‌توانید ردپای تمدن ایرانی را در موزه‌ها، مجسمه‌ها و مکان‌های تاریخی تاجیکستان ببینید. یکی از مهمترین کارهایی که باید در تاجیکستان انجام دهید، سرزدن به بازار شرقی دوشنبه و چشیدن غذاهای محلی تاجیکستان است. از مهمترین جاهای دیدنی دوشنبه می‌توان کاخ باستانی و بنای یادبود نویسندگان تاجیک را نام برد.

بازار ستاره 11

جاهای دیدنی شهر دوشنبه

شهر دوشنبه به عنوان پایتخت تاجیکستان، جاذبه های گردشگری زیادی را در خود جای داده است. گشت و گذار در این شهر و بازدید از جاهای دیدنی آن، فرصت خوبی را برای آشنایی بیشتر گردشگران با فرهنگ و هنر مردم تاجیک فراهم می‌سازد. از مهمترین جاهای دیدنی دوشنبه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موزه مردم نگاری
  • پارک رودکی سرسبز
  • بیرک یا میله پرچم
  • مجسمه اسماعیل سامانی
  • قلعه حصار تاریخی
  • موزه ملی تاجیکستان
  • سد نورک
  • بازار شاه منصور
  • پارچان

بزرگراه پامیر | دومین بزرگراه بین المللی مرتفع

بزرگراه پامیر از میان پیچ و خم کوه های پامیر می‌گذرد که در زمان قدیم بخشی از جاده ابریشم بوده است. با توجه به آسفالت بودن بخشی از بزرگراه، این جاده یکی از هیجان انگیزترین مسیرها برای دوچرخه‌سواران و دوستداران سفرهای جاده‌ای محسوب می‌شود. سفر در این جاده، مناظر بی‌نظیری از کوه کریستال آبی و غارهای صخره‌ای را به نمایش می‎‌گذارد.

مجتمع تجاری سیتی سنتر 10

دریاچه اسکندرکول | دریاچه مثلثی تاجیکستان

در فاصله ۱۳۰ کیلومتری شهر دوشنبه، دریاچه مثلثی شکلی در میان کوه های فان قرار گرفته که به گفته برخی از محلیان، این دریاچه سرگذشت تاریخی از زمان اسکندر مقدونی دارد که صحت آن هنوز مورد تایید نیست. اما اگر به دنبال مکانی بکر برای شنا بودید، حتما سری به دریاچه اسکندر کول بزنید.

بازار بزرگ فردوسی قشم 9

مرغاب | مرتفع ترین شهر آسیای مرکز

۳۶۱۸ متر بالاتر از دریا و در میان درختان و کوه‌ها، شهر مرغاب وجود دارد که مردمان قرقیزی در آن زندگی می‌کنند. زیبایی بی حد و حصر این شهر در کنار مردمان مهمان نواز قرقیزی خاطرات خوشی را از سفر به تاجیکستان برایتان به ارمغان می‌آورد. غذاهای محلی قرقیزی و رسوم محلی آنها، نظیر پوشش محلی به نام کالپاک، از جذابیت های سفر به مرغاب به شمار می‎‌آید.

مرکز خرید پردیس قشم 12

دره واخان | عرصه تقابل روس و انگلیس

در میان سال های ۱۸۳۰-۱۸۹۵، دره واخان، شاهد قدرت نمایی روس و انگلیس برای تصاحب تاجیکستان بود. البته که قدمت این دره را می‌توان از آثار به جامانده قلعه یامچون حدس زد. از دیگر دیدنی های تاجیکستان در دره واخان می‌توان به خاصیت درمانی چشمه آبگرم و روستاهای زیبای اطراف آن اشاره کرد.

بازار خلیج فارس 8

خورگ | شهری با مردمان مهربان

خورگ یکی دیگر از شهرهای تاجیکستان محسوب می‌شود که پیشینه تاریخی طولانی دارد. از جذابیت های شهر خوگ می‌توان به باغ گیاهشناسی، پارک خورگ و موزه خورگ اشاره کرد. رستوران‌ها و تئاترهای روباز هم بهترین مکان تفریحی برای عصر و شب هستند، که فرصت خوبی را برای آشنایی با مردم محلی خورگ در اختیارتان می‌گذارند.

مرکز خرید دو دلفین 7

خنجد | مرکز تحولات علمی و فرهنگی تاجیکستان

شهر تاریخی خجند در قرن هفتم تا ششم قبل از میلاد بنا شد. بعدها، اسکندر مقدونی شهر را تصرف، بازسازی و استحکام بخشید. امروزه خجند مرکز تحولات صنعتی، علمی و فرهنگی تاجیکستان به شمار می‌آید. برای آشنایی بیشتر با تاریخ شهر خنجد می‌توانید سری به قلعه خجند و موزه تاریخ سغد بزنید. پنجشبه بازار خنجد هم با شهرت جهانی، یکی از بهترین بازارها برای خرید و سوغاتی محسوب می‌شود. غروب تاجیکستان را هم می‌توانید در پارک سامانی خجند تماشا کنید. از دیگر جاهای دیدنی خنجد می‌توان مسجد لنین و مجسمه کمیل خنجدی و مجتمع شیخ مسال الدین را نام برد.

مرکز خرید سیمرغ 5

پنجکنت | تجربه لذیذترین غذای ملی کشور تاجیکستان

بر روی کوه های بلند تاجیکستان، شهر تاریخی به نام پنجکنت وجود دارد که اصالت خوشمزه ترین غذای ملی تاجیکستان به این شهر برمی‌گردد. بخش مهمی از جاهای دیدنی تاجیکستان در شهر پنجکنت واقع شده که از مهم ترین آنها می‌توان به موزه رودکی، مزار شریف، مجسمه لویک شرالی و بازار پنجکنت را نام برد.

مرکز خرید مرجان 6

شهر خاروغ | از شهرهای مرفه خاروغ

وجود رستوران‌، کافه‌ها و رستوران های منحصر به فرد این شهر، موجب شده تا شهر خاروغ یکی از شهرهای مرفه تاجیکستان به حساب آید. این شهر در جنوب غربی تاجیکستان قرار گرفته که هم مرز با افغانستان است. باغ گیاهشناسی پامیر، معروف ترین جاذبه شهر خاروغ به حساب می‌آید که چشم انداز بی‌نظیری به کل شهر دارد.

جالب است بدانید در منطقه‌ای مرزی به نام گانت، شنبه بازار خاروغ برگزار می‌شود. هر شنبه تاجران افغانی که می‌توانند به این منطقه بیایند، اجناس خود را برای فروش همراه خود می‌آورند که مکان مناسبی برای خرید به حساب می‌رود.

مجتمع تجاری دریا 3

تاجیکستان، مقصدی دیدنی در همسایگی ایران

کشور تاجیکستان به دلیل نزدیکی فرهنگ و زبانی که با ما دارد، یکی از مقاصد دیدنی محسوب می‌شود. بخشی از فرهنگ کشور تاجیکستان با فرهنگ فارسی عجین شده که برجذابیت های آن می‌افزاید. سفر به تاجیکستان خیلی گران نیست و شما می‌تواند با خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل های دوشنبه تاجیکستان سفر خود را به این کشور تاریخی شروع کنید.

ما در این مطلب بخشی از مهمترین جاهای دیدنی تاجیکستان را به شما معرفی کردیم. اگر تجربه‌ای از سفر به تاجیکستان دارید، با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول جاهای دیدنی تاجیکستان

معروفترین مکان های دیدنی تاجیکستان کدامند؟

بیرک یا میله پرچم، پارچان، بزرگراه پامیر، دریاچه اسکندرکول و… از مهمترین جاذبه های گردشگری تاجیکستان هستند.

تاجیکستان قبل از اسلام چه دینی داشت؟

دین تاجیک ها قبل از اسلام، زرتشتی بوده است.

آیا تاجیکستان بخشی از ایران است؟

تاجیکستان امروزی بخشی از امپراتوری هخامنشی ایران باستان (قرن ششم تا چهارم قبل از میلاد) بود که در قرن چهارم پیش از میلاد توسط اسکندر مقدونی تصرف شد.

قیمت بلیط هواپیما تاجیکستان چقدر است؟

قیمت بلیط هواپیما تاجیکستان در روزهای مختلف هفته و نوع ایرلاین متغیر خواهد بود. برای خرید بهترین و ارزانترین بلیط هواپیما تاجیکستان، از سایت فلای تودی اقدام کنید.

8 نظرات

    • سلام دوست عزیز
      بله. برای سفر به تاجیکستان نیاز به ویزا دارید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت ویزا تاجیکستان میتونید با کارشناسان فلای تودی بخش صدور ویزا در تماس باشید.

  1. در ازبکستان و قزاقستان و چین و افغانستان و سایر کشورهایی مثل روسیه حدود سی میلیون الی شست میلیون تاجیک زندگی میکنن.

    • سلام دوست عزیز
      باید به صفحه خرید بلیط هواپیما دوشنبه برید (پایتخت تاجیکستان) و تاریخ رفت و برگشتتون رو مشخص کنید. همچنین میتونید با مراجعه به صفحه رزرو هتل در تاجیکستان هم میتونید اتاقتون رو انتخاب و هزینه هارو مشاهده کنید. همچنین در صورتی که سوال و ابهامی هم داشتید، میتونید با کارشناسان فلای تودی تماس بگیرید.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید