در سفر به شهری مانند رم با تندیس‌های باستانی و جاهای دیدنی بی‌شمار، اینکه گردش و بازدید از جاذبه های گردشگری رم را از کجا شروع کنید دشوار به نظر می‌رسد. البته که سلیقه و علایق شما روی انتخابتان تاثیر خواهد گذاشت، اما مکان‌هایی در سفر به رم و سفر به اروپا وجود دارند که قطعا نباید از قلم بیندازید. از میان این جاذبه‌های گردشگری می‌توان به کلوسئوم و معبد رومی پانتئون اشاره کرد. در این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی برای آشنایی بیشتر با بهترین جاهای دیدنی رم همراه ما باشید.

در این ویدئو بهترین جاهای دیدنی رم را با جزئیات کامل معرفی کرده ایم:

بهترین جاهای دیدنی رم در ایتالیا

هنگامی‌که در رم مشغول گشت و گذار هستید، سعی کنید بین تجربیاتی که از این شهر به دست می‌آورید تفاوت قائل شوید. در این صورت از بسیاری از کلیساها و مکان‌های باستانی این شهر که هم رده و شبیه به هم هستند دیدن نمی‌کنید و وقت خود را به بازدید از مکان‌های متفاوت و جدید اختصاص می‌دهید.

رم شهری بسیار بزرگ با جاذبه‌های گردشگری بیشمار است و حتی گردشگران حرفه‌ای هم نمی‌توانند طی سفری چند روزه، تمام جاذبه های گردشگری رم را بگردند. طبق افسانه‌ای اگر می‌خواهید دوباره به رم برگردید سکه‌ای در حوضچه فواره‌ی تروی بیندازید.

باهوش‌ترین گردشگران کسانی هستند که در سفر چند روزه به شهر رم، سعی نکنند تا همه‌ جای این شهر را بگردند و فقط باید به بازدید از مهمترین جاذبه‌های این شهر اکتفا کنند. پس با بهترین جاهای دیدنی رم شروع کنید. در راهنمای سفر به رم نیز به جاذبه های دیدنی اشاره شده است.

 

۱- باسیلیکای سانتا ماریا مجیوره از دیدنی های رم

کلیسای سانتا ماریا مجیوره (Basilica di Santa Maria Maggiore) در قرن چهارم بنا شده است. این کلیسا یکی از مهمترین کلیساهای کاتولیک و جاذبه های شهر رم است که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. گردشگرانی که به رم می‌روند علاقمند به شرکت در جشن Miracle of the Snows هستند که ۵ آگوست هر سال برگزار می‌شود. در این جشن هزاران برگ گل از سقف این کلیسا به پایین ریخته می‌شود.

جاهای دیدنی رم

map

۲- کمپ دِ فیوری از نقاط دیدنی رم

کمپ د فیوری (Campo de’ Fiori) میدانی مستطیل شکل که در جنوب پیاتزا ناوونا قرار دارد و هنگام روز به عنوان بازار و هنگام شب به عنوان مرکز مهمانی برای دانش‌آموزان کالج و گردشگران از آن استفاده می‌شود. نام این میدان به معنی” سرزمین گل‌ها” است و یکی از محبوبترین جاذبه های گردشگری رم محسوب می‌شود.

کمپ دِ فیوری - جاذبه های گردشگری شهر رم

این نام در قرون وسطی، زمانی که این میدان واقعا پر از گل بوده روی آن گذاشته شد. امروز این بازار مکانی پرجنب و جوش و زنده است، مخصوصا زمانی‌ که سبزی‌های روزانه در آن به فروش می‌رسد. گردشگران می‌توانند محصولات تازه‌ای مثل ماهی، گوشت، گل و انواع ادویه‌جات را از این بازار خریداری کنند. این میدان با کافه‌ها و رستوران‌هایی احاطه شده است که آن را تبدیل به مکانی مناسب برای خوردن غذا و استراحت بعد از خرید می‌کنند.

map

۳- پیاتزا ناوونا از دیدنی های رم

پیاتزا ناوونا (Piazza Navona) یکی از مشهورترین میدان‌ها و مکان های دیدنی رم محسوب می‌شود که در اواخر قرن ۱۵ ساخته شد. این میدان شکل استادیوم دومیتیان که زمانی در این محل بوده را حفظ کرده است. میدان پیاتزا ناوونا ۸۶ سال پس از میلاد ساخته شده و بیشتر برای جشن‌ها و رویدادهای ورزشی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

پیاتزا ناوونا - جاذبه های گردشگری شهر رم

ساختمان‌هایی که میدان را احاطه کرده‌اند، زمانی جایگاه تماشاچیان برای تماشای مسابقات بودند. امروز، این میدان چیزی بیشتر از سه فواره باشکوه ندارد و مکانی بسیار محبوب برای نوشیدن کاپوچینو، خرید و تماشای نمایش بازیگران خیابانی است.

map

۴- قلعه سنت آنجلو از مکان های دیدنی رم

قلعه سنت آنجلو (Castel Sant’Angelo) صدو بیست و سه سال پیش از میلاد، به عنوان آرامگاهی برای امپراطور هادریان و خانواده او بنا شده ولی بعدها توسط پاپ‌ها به قلعه‌ای تبدیل شد. زمانی قلعه سنت آنجلو بلندترین بنای رم محسوب می‌شد.

قلعه سنت آنجلو - جاذبه های گردشگری شهر رم

 

این قلعه همچنین به عنوان زندان نیز استفاده می‌شد، اما این روزها تبدیل به موزه شده است. در میان بسیاری از مکان‌ های دیدنی رم در ایتالیا دوستداران فیلم این قلعه را مکان زندگی «فرشته‌ها و شیاطین» می‌دانند.

map

۵- فروم روم از بهترین جاهای دیدنی رم 

اگر عکس هایی از جاهای دیدنی رم دیده باشید، قطعا فروم روم (Roman Forum) به چشم شما آشنا خواهد بود. فروم در دره‌ای کوچک، در میان تپه‌های پالاتین و کاپیتولین است. فروم روم قرن‌ها، قلب پرجنب و جوش رم باستان محسوب می‌شد؛ مکانی برای اجتماع مردم برای برگزاری جشن‌های پیروزی‌ و برگزاری انتخابات، سخنرانی‌های جمعی و قطب امور تجاری! فروم این روزها تبدیل به ویرانه‌ای عظیم با قوس‌های سپتیومیوس سوروس و تیتوس و همچنین معبد آنتونیوس پیوس شده است.

فروم روم - جاذبه های گردشگری شهر رم

map

۶- پله‌های اسپانیایی از دیدنی های رم

پله‌های اسپانیایی (Spanish Steps)، پله‌هایی تاریخی هستند که تعداد آن‌ها به ۱۳۵ عدد می‌رسد. پله‌های اسپانیایی با سرمایه‌گذاری فرانسوی‌ها بین سال‌ها ۱۷۲۱-۱۷۲۵ ساخته شد. این پله‌ها به منظور اتصال سفارت بوربون‌های اسپانیایی به کلیسای فرانسوی Trinità dei Monti بنا شد.

پله‌های اسپانیایی - جاذبه های گردشگری شهر رم

ابن پله‌ها نه تنها به خاطر وجود گردشگران، بلکه به خاطر اجتماع بومی‌های این منطقه، بسیار شلوغ است. هر سال در ماه می، پله‌ها را با آزالیاهای صورتی رنگ تزئین می‌کنند. در قسمت پایینی پله‌های اسپانیایی، میدان اسپانیایی و فواره بارکاچا (Fontana della Barcaccia) که توسط برنینی طراحی شده، قرار دارند. این پله ها یکی از محبوبترین مکان های دیدنی رم است و خیلی از گردشگران برای گرفتن عکس های خاص به آنجا می‌روند.

map

۷- فواره تروی از جاذبه های گردشگری رم

فواره تروی (Trevi Fountain) که توسط نیکلا سالوی طراحی شده، در سال ۱۷۶۲ تکمیل شد. این فواره مشهور باروکی ترکیبی از مجسمه‌های اساطیری است که در آن نپتون، خدای دریا، در میان دو تریتون قرار  دارد..

فواره تروی - جاذبه های گردشگری شهر رم

این فواره لوکیشن فیلم «زندگی شیرین» اثر فلینی کارگردان نامدار ایتالیایی هم بود، که پس از آن بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفت و تبدیل به یکی از جاهای دیدنی رم در ایتالیا شد. بر اساس افسانه‌ها اگر کسی سکه‌ای داخل حوضچه این فواره بیندازد روزی به رم باز خواهد گشت. پس اگر عاشق رم هستید و دوست دارید تا چندین بار به این شهر رویایی سفر کنید، حتما با جیب پر از سکه، سری به این جاذبه بزنید.

map

۸- موزه‌ های واتیکان و کلیسای سیستین

اگرچه واتیکان دولت شهری مستقل محسوب می‌شود، اما در وسط شهر رم واقع شده و محل استقرار پاپ است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در سفر به ایتالیا، حتما از جاهای دیدنی واتیکان بازدید کنید. موزه‌های واتیکان (Vatican Museums) در قرن ۱۶ همراه با مجموعه‌ای از‌ مجسمه‌های پاپ ژولیوس دوم راه‌اندازی شد. از جاذبه‌های این موزه‌ها می‌توان به راه پله‌‌های مارپیچ، اتاق‌های رافائل و تزئینات عالی کلیسای سیستین اشاره کرد.

موزه‌های واتیکان - جاذبه های گردشگری شهر رم

نقاشی‌های روی سقف کلیسا که بین سال‌های ۱۵۰۸ تا ۱۵۱۲ کشیده شده‌اند همگی آثار میکل آنژ هستند. بیشتر ازدحام جمعیت در این کلیسا به دلیل تماشای آثار میکل آنژ بر روی سقف‌ها و اثر معروف” داوری نهایی” او بر روی محراب این کلیسا است. برای جلوگیری از ازدحام جمعیت در این کلیسا، ۴ مسیر که از یک ساعت و نیم تا بیش از ۵ ساعت به طول می‌کشند، وجود دارد. تمامی مسیرها به کلیسای سیستین ختم می‌شوند.

map

۹- پانتئون از مکان های دیدنی رم

پانتئون (Pantheon) یا معبد رومی یکی از بهترین بناهای برجای مانده از رومی‌ها است. معبد پانتئون ۱۲۶ سال پس از میلاد به عنوان معبدی برای تمامی خدایان رومی ساخته شد. این معبد از قرن هفتم به بعد به عنوان کلیسای کاتولیک رومی استفاده شد.

پانتئون - جاذبه های گردشگری شهر رم

۸ ستون گرانیتی براق در نمای مدور جلوی این بنا تعبیه شده‌اند. تعداد این ستون‌ها در پشت بنا کمتر است. اگرچه این بنا ۲۰۰۰ سال قدمت دارد، گنبد مشهور پانتئون، هنوز هم بزرگترین گنبد بتنی مستحکم جهان محسوب می‌شود. مارکوس آگریپا پانتئون را به عنوان معبدی شخصی برای خود ساخت. بنای فعلی در قرن دوم توسط امپراطور هادریان بازسازی شده است.

map

۱۰- کلیسای سن پیترو یا پطرس حواری

کلیسای سن پیترو (St. Peter’s Basilica)، مرکز دنیای کاتولیک و یکی از مهمترین جاذبه های شهر رم است که ۱۲۰ متر ارتفاع دارد. این کلیسا در منطقه‌ای سنتی، جایی که پطرس یکی از حواریون حضرت عیسی به عنوان نخستین پاپ انتخاب شد، قرار دارد.

کلیسای سن پیترو - جاذبه های گردشگری شهر رم

تاریخ ساخت این سازه به سال ۱۵۰۶ برمی‌گردد که ساخت آن در سال ۱۶۱۵ تکمیل شد. بسیاری از هنرمندان مشهور بر روی این مجموعه کار کردند. میکل آنژ گنبد آن را طراحی کرد، در حالی که برنینی طراح میدان آن بود. این کلیسا از مهمترین نقاط دیدنی رم محسوب می شود که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

map

۱۱- کولوسئوم از مهمترین نقاط دیدنی رم

کولوسئوم (Colosseum) یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری مهم رم محسوب می‌شود. شروع ساخت این بنا به ۷۲ سال پس از میلاد برمی‌گردد و منسوب به وسپاسیان، امپراطور روم است که توسط پسرش در سال ۸۰ پس از میلاد به پایان رسید. این آمفی تئاتر بیضی شکل ظرفیت ۵۰٫۰۰۰ نفر را دارد و برای تماشای مبارزه گلادیاتورها ساخته شده بود.

کولوسئوم - جاذبه های گردشگری شهر رم

در آن زمان نبرد گلادیاتورها در عموم به اطلاع مردم می‌رسید و آن‌ها برای سرگرمی به این آمفی تئاتر می‌آمدند. این بنای سنگی و بتنی که در قرن اول ساخته شد، بزرگترین آمفی تئاتر در امپراطوری روم بود. کولوسئوم به عنوان یکی از عظیم‌ترین معماری‌های رومی و شاهکارهای مهندسی شناخته می‌شود.

map

۱۲- حمام های کاراکالا

حمام‌های کاراکالا رم (Baths of Caracalla)، دومین حمام‌های عمومی بزرگ در رم هستند. این حمام‌ها در قرن سوم توسط امپراطور کاراکالا برای اهداف تبلیغاتی سیاسی ساخته شده‌اند.

حمام‌های کاراکالا - جاذبه های گردشگری رم

چون امپراطور کاراکالا به شدت علاقه داشت که در میان مردم محبوب باشد. مردم رم بیش از ۳۰۰ سال از این حمام‌ها استفاده می‌کردند. عدم توجه به این حمام‌ها، چپاول و زلزله، این مجموعه عظیم را به ویرانه‌ای تبدیل کرد، اما عظمت این بنا هنوز هم گردشگران را به سمت خود جذب می‌کند.

map 1

۱۳- ویلای فارنسینا از مکان های دیدنی رم

گردشگرانی که می‌خواهند با زندگی ثروتمندان رم در زمان رنسانس آشنا شوند، احتمالا سری هم به ویلای فارنسینا (Villa Farnesina) می‌زنند. (ویلاها خانه‌هایی بودند که قشر مرفه مردم رم در زمان رنسانس در آن‌ها زندگی می‌کردند). در میان این ویلاها، ویلا فارنسینا به خاطر نقاشی‌های دیواری اساطیر رم مانند کوپیدو است که توسط رافائل نقاش و معمار پرآوازه ایتالیایی کشیده شده است.

ویلای فارنسینا - جاذبه های گردشگری رم

آثار متفاوت هنرمندان دیگر نیز در میان هنرنمایی رافائل در این ویلا به چشم می‌خورد. این ویلا متعلق به بانکدار و خزانه دار پاپ بوده است که در سال ۱۵۰۶ ساخته شد.

map 1

۱۴- جاده آپیا از بهترین جاذبه های گردشگری رم

اگر دوست دارید در سفر به رم، از یکی از جاذبه های متفاوت رم دیدن کنید، سری به جاده آپیا بزنید. بسیاری از آثار تاریخی را می‌توانید در طول این جاده ۸ کیلومتری پیدا کنید. در ابتدای این جاده قدیمی ترافیک سنگین است، اما بعد از چندین مایل افراد پیاده هم به راحتی می‌توانند از آن عبور کنند.

جاده آپیا - جاذبه های گردشگری رم

۱۵- موزه ملی رومی

اگر می‌خواهید که غرق تاریخ، فرهنگ و میراث رم شوید، موزه ملی رومی (National Roman Museum) را از دست ندهید. موزه ملی رومی، تمام مجموعه را در یک نقطه جمع نکرده است. در حقیقت مجموعه‌ای از موزه‌های به هم پیوسته است که نمایشگاه‌های آن در چندین نقطه شهر قرار دارند.

موزه ملی رومی یکی از جاذبه های گردشگری رم

برای مثال جواهرات و دست سازه‌های رومی را می‌توانید در Palazzo Massimo alle Terme پیدا کنید، مجسمه‌های مرمری Palazzo Altemps را تحسین کنید و نگاهی به حمام‌های تاریخی بازسازی شده دیوکلتیان داشته باشید.

map 1

۱۶- بنای یادبود ویکتور امانوئل دوم

این ساختمان در بزرگداشت ویکتور امانوئل نخستین پادشاه وحدت ایتالیا ساخته شد. این بنای یادبود مرمری اتاق‌های بسیاری دارد. ساختمان ویکتور امانوئل (Victor Emmanuel II Monument) توسط جوزپه ساکونی در سال ۱۸۸۵ طراحی و در سال ۱۹۲۵ تکمیل شد.

بنای یادبود ویکتور امانوئل دوم - جاذبه های گردشگری رم

دو موزه دائمی در این ساختمان وجود دارد. یکی مربوط به وحدت ایتالیا و دیگری مربوط به مهاجرت ایتالیا است. بنای تاریخی ویکتور امانوئل نه تنها یکی از زیباترین سازه‌های رم محسوب می‌شود، بلکه پرطرفدارترین جاذبه هایی است که باید از آن دیدن کنید. 

map 1

۱۷- میدان پوپولو از دیدنی های رم

میدان پوپولو (Piazza del Popolo)، میدان بیضی شکل بزرگی مربوط به دوران امپراتوری روم است که در شمال رم قرار دارد. زمانی این میدان مهم‌ترین جاده شمالی رم محسوب می‌شد. سه کلیسا اطراف این میدان به چشم می‌خورند اما چیزی که در این میدان بیشتر از همه جلب توجه می‌کند، ستونی هرمی شکل مربوط به مصر باستان است.

میدان پوپولو - جاذبه های گردشگری رم

در قسمت شمالی میدان، دروازه پوپولو قرار دارد که به جاده فلامینیا منتهی می‌شود. این جاده رم را به ساحل آدریاتیک متصل می کند. میدان پوپولو را در عکس از جاهای دیدنی رم خواهید یافت.

map 1

۱۸- کلیسای سانتا ماریا در تراستِساور

یکی از قدیمی ترین کلیساهای رم است. بسیاری از مورخین معتقدند که این کلیسا در قرن چهارم هجری ساخته شده است. موازائیک‌های شکوهمند کلیسای سانتا ماریا (Santa Maria) مربوط به قرون ۱۲ و ۱۳ هستند. این کلیسا طی سال‌ها بزرگتر و بازسازی شده است. نمای موزائیکی کلیسا فضای خاصی به میدانی که این کلیسا در آن واقع شده، بخشیده و هنگام شب وقتی که چراغ‌ها را روشن می‌کنند، بسیار زیبا می‌شود.

کلیسای سانتا ماریا - جاذبه های گردشگری رم

map 1

۱۹- منطقه مسکونی استیا آنتیکا

استیا آنتیکا (Ostia Antica) نمای باستانی پراهمیتی است که زمانی بندر رم محسوب می‌شد. این منطقه در ۲۰ مایلی رم و در دهانه رودخانه تیبر قرار دارد. ساختمان‌های این منطقه که قدمت برخی از آن‌ها به قرن چهارم پیش از میلاد می‌رسد، به خوبی حفظ شده‌اند. استیا آنتیکا به خاطر موزائیک‌ها و نقاشی‌های برجسته ای که درون این ساختمان‌ها وجود دارند، شهرت یافته است. 

منطقه مسکونی استیا آنتیکا - جاذبه های گردشگری رم

map 1

۲۰- کلیسای سنت کلمنت

کلیسای سنت کلمنت (Basilica of San Clemente)، چند بلوک آنطرف‌تر از کلوسئوم و در قرن دوازهم بالاتر از کلیسایی مربوط به قرن چهارم و معبدی قدیمی ساخته شده است. کلیسای کنونی موزائیک‌ها و نقاشی‌های فوق‌العاده‌ای دارد و یکی از زیباترین جاهای دیدنی رم در ایتالیا محسوب می شود. حفاری‌های دو طبقه پایینی این کلیسا سفری شگفت انگیز به تاریخ رم است.

کلیسای سنت کلمنت - جاذبه های گردشگری رم

map 1

۲۱- موزه‌های کاپیتولین

شاید بنای موزه‌های کاپیتولین (Capitoline Museums) که در سال ۱۵۳۶ توسط میکل آنژ طراحی شد، برای رومی‌ها ۴۰۰ سال طول کشیده باشد، اما این انتظار ارزشش را داشته است. شروع ساخت این مجموعه برجسته از موزه‌های هنری و باستانی با کمک‌های مالی پاپ و از قرن ۱۵ محسوب می شود.

موزه‌های کاپیتولین - جاذبه های گردشگری رم

این موزه‌ها در میدان کاپیتولین و روی تپه کاپیتولین قرار دارند. این مجموعه، شامل هنرهای دوره رنسانس، قرون وسطی و روم قدیم بوده که از بهترین جای دیدنی رم است.

map 1

۲۲- تپه پالاسیوم از بهترین جای دیدنی رم 

تپه پالاسیوم (Palatine Hill) یکی از هفت تپه رم که مربوط به اساطیر رومی است. طبق افسانه‌ای در این تپه گرگی دو برادر دوقلو به نام‌های رمولوس و رموس را پیدا می‌کند و تا زمانی که چوپانی آن‌ها را نجات می‌دهد از آن‌ها مراقبت می‌کند.

تپه پالاسیوم - جاذبه های گردشگری رم

حتی اگر این افسانه درست نباشد، تپه پالاسیوم هنوز هم مکانی است که رم از آن‌جا کشف شد. این روزها فقط ویرانه‌ای از آن باقی مانده است، اما در زمان امپریالیست، این تپه با کاخ‌های عظیمی ساخته شده بود.

map 1

۲۳- کلیسای سنت جان لاتران

کلیسای سنت جان لاتران (San Giovanni in Laterano) یکی از چهار کلیسای اصلی رم است. این کلیسا به یحیی و یوحنای انجیلی اختصاص دارد. این کلیسا محل اقامت اسقف اعظم و پاپ بوده و اعتقاد بر این است که این کلیسا اولین کلیسای کاتولیکی است که در رم ساخته شد.

کلیسای سنت جان لاتران - جاذبه های گردشگری رم

نمای خارجی این کلیسا مانند کلیساهای دیگر پرزرق و برق نیست. اما نمای داخلی آن با دیوارهای نقاشی شده، ستون‌ها و موزائیک‌ها به زیبایی تزئین شده است.

map 1

۲۴- گالری بورگزه

گالری بورگزه (Galleria Borghese)، گالری هنری است که در قرن ۱۷ برای مهمانی‌های کاردینال بورگزه ساخته شده بود. کاردینال بورگزه که برادر زاده پاپ پل پنجم بود، مدافع هنر نیز بود. در گالری بورگزه نقاشی‌ها، مجسمه‌ها و عتیقه‌جات بسیاری به چشم می‌خورد. نقاشی‌ها حاصل هنرمندی تیسین و مجسمه‌ها از برنینی هستند. همچنین از موزه ملی آلات موسیقی هم می‌توانید در این محل دیدن کنید.

گالری بورگزه - جاذبه های گردشگری رم

map 1

سفر به رم، سفری به تاریخ امپراتوری

اگر عاشق ایتالیا باشید و عکس جاذبه های دیدنی آن را ببینید، بیشتر از قبل مشتاق خواهید شد تا سریعتر برای سفر آماده شوید. رم شهری نیست که تنها یکبار دیدن آن برای شما کافی باشد، اما اگر یکبار شانس و فرصت سفر به این شهر تاریخی را پیدا کردید، سعی کنید حداکثر جاذبه های آن را ببینید. 

آیا تا به حال به رم ایتالیا سفر کرده اید؟ از خاطرات و تجربیات خود برای ما بنویسید. شما می توانید برای خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل به سایت فلای تودی مراجعه کنید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی رم

شرایط دریافت ویزا توریستی ایتالیا چیست؟

تنها شرط دریافت ویزا توریستی ایتالیا، گردش حساب بالا و تمکن مالی است.

چند روز در ایتالیا اقامت کنیم؟

برای سفر به ایتالیا و بازدید از تمامی جاذبه های گردشگری رم و دیگر شهرهای توریستی ایتالیا بهتر است دست کم ۹ روز در این کشور اقامت کنید.

برترین شهرهای توریستی ایتالیا کدامند؟

مهمترین شهر توریستی ایتالیا، رم پایتخت فرهنگی و توریستی آن است. دارد. بعد از رم شهرهای ونیز و میلان نیز محبوبیت بالایی دارند.
 
معروف ترین جاهای دیدنی رم کجاست؟
کلوسئوم، حمام های کاراکالا، قلعه سنت آنجلو و غیره برخی از جاهای دیدنی معروف رم هستند.

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید