تاج محل هند، یکی از شگفت‌انگیزترین و زیباترین بناهای تاریخی در جهان است. این بنا که داستانی عاشقانه و تراژیک دارد، نگین هندوستان لقب گرفته و در فهرست عجایب هفتگانه جهان جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص می‌دهد. سالانه میلیون‌ها گردشگر از سراسر جهان برای بازدید از این مکان ارزشمند خودشان را به هند می‌رساند تا از نزدیک شکوه آن را لمس کنند. در این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی، قصد داریم شما را با تاج محل هند آشنا کنیم و اطلاعاتی را درباره تاریخچه، معماری، داستان ساخت و هزینه و نحوه بازدید در اختیارتان قرار دهیم. برای آشنایی بیشتر با این شگفتی معماری جهان، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.  

تاج محل کجاست؟

تاج محل نه تنها یکی از بهترین جاهای دیدنی هندوستان است که باید یک بار در عمرتان ببینید. این بنا یکی از مهمترین مکان‌های تاریخی در جهان به شمار می‌رود که به دلیل خصوصیات منحصربه‌فرد و بی‌نظیر خود، در فهرست عجایب هفتگانه جهان قرار دارد.

تاج محل در ایالت اوتار پرادش شهر آگرا یا آگره واقع شده است. بنابراین، اگر بخواهید از این جاذبه هند بازدید کنید، باید خودتان را به شهر آگره یا آگرا در ۲۰۰ کیلومتری دهلی نو (پایتخت این کشور)، برسانید. برای آنکه بدانید که چرا تاج محل در هند یکی از عجایب هفتگانه دنیا به‌شمار می‌آید، توصیه می‌کنیم ادامه این مطلب را از دست ندهید.

تاج محل در هند

تاریخچه تاج محل | بزرگترین مقبره ساخته شده در جهان

تاج محل هندوستان، بزرگترین مقبره‌ ساخته شده در جهان تا به امروز است. ساخت این مقبره در سال ۱۶۳۲ به دستور شاه جهان (امپراتور گورکانی) آغاز شد و تکمیل آن تا سال ۱۶۵۳ طول کشید. در سال ۱۶۵۸ پسر شاه جهان سلطنت او را سرنگون کرد و پدر خود را به زندان انداخت.

جهان شاه واپسین روزهای خود را در زندان قلعه آگرا که در همان نزدیکی قرار داشت سپری کرد و از آنجا به شاهکار شگفت‌انگیزی که نتیجه علاقه وافر وی به همسرش بود، نگاه می‌کرد. پس از آنکه جهان شاه در سال ۱۶۶۶ درگذشت، در تاج محل و کنار همسر محبوب خود به خاک سپرده شد.

متاسفانه این بنای شگفت‌انگیز و زیبا در طول تاریخ بارها توسط افراد گوناگون مورد حمله قرار گرفته و بخش‌هایی از آن آسیب دیده است. به‌عنوان مثال، طی حمله حاکمان جات بهاراتپور در قرن هجدهم به شهر آگرا هند، تاج محل نیز مورد حمله قرار گرفت و بخش‌هایی از آن آسیب دید.

در جریان انقلاب ۱۸۵۷ نیز سربازان و مقامات انگلیسی، سنگ‌های قیمتی دیوارهای آن را به غارت بردند. از اوایل قرن بیستم، بازسازی تاج محل به دستور لرد کرزن، نایب‌السلطنه وقت آغاز شد و پس از استقلال هند، این بنای تاریخی تحت حمایت دولت قرار گرفت.

داستان ساخت تاج محل | عشق شاه به یک دختر ایرانی

تاج محل صرفا یک ساختمان سنگی زیبا و شکوهمند نیست. وقتی وارد حیاط این بنا می‌شوید، به یکی از محبوب‌ترین داستانه‌های عاشقانه جهان پا می‌گذارید. تاج محل در واقع، نوعی ابراز علاقه از سوی شاه جهان به همسر محبوبش «ممتاز محل» بوده است و این شاه گورکانی با ساخت آن، محبت عمیق خود به همسرش را جاودانه کرد. در حقیقت، یکی از مهمترین مواردی که این بنا را از سایر جاذبه های تاریخی و گردشگری جهان متمایز می‌کند، داستان تاج محل است.

داستان ساخت تاج محل هند

شاه جهان که پنجمین امپراتور سلسله گورکانی هندوستان بوده، در دومین ازدواج خود با دختری از نوادگان شاه اسماعیل صفوی وصلت کرد. این دختر که «ارجمند بانو» نام داشت، خیلی زود به همسر محبوب و مورد اطمینان شاه جهان تبدیل شد. از آنجایی ارجمند بانو از نظر درایت، کاردانی و شخصیت از سایر زنان شاه برتر بود، ممتاز محل لقب گرفت.

علاقه جهان شاه به همسر ایرانی خود به حدی بود که او را حتی در جنگ‌ها نیز همراه خود می‌برد و ثمره ۱۸ سال زندگی آنها، ۱۴ فرزند بود که درنهایت ۷ فرزند زنده ماندند. در یکی از لشکرکشی‌های شاه جهان به افغانستان که ممتاز محل همراهش نبود، به او خبر رسید که همسرش به دلیل زایمان درد و کسالت بسیاری دارد و در بستر مرگ افتاده است. شاه جهان بلافاصله بر بالین همسر محبوبش حاضر شد و ارجمند بانو پیش از مرگش دو وصیت به شوهر خود کرد، یکی اینکه بعد از مرگ شاه مجددا ازدواج نکند و مقبره‌ای نیز برای زنده‌نگه‌داشتن یاد و خاطره ممتاز محل بسازد.

جالب است بدانید که عشق شاه جهان به ممتاز محل به حدی بود که در فاصله ۲ ماه بعد از مرگ او، موهای شاه به کل سفید شد! یک سال پس از مرگ ارجمند بانو، دستور ساخت تاج محل صادر شد و همان‌طور که قبل‌تر هم به آن اشاره شد، شاه جهان نیز پس از مرگش در کنار همسر عزیز و محبوب خود به خاک سپرده شد.

معماری تاج محل | ردپای هنر معماری ایرانی و هندی

بدون شک، تاج محل از معروفترین جاذبه های گردشگری آگرا محسوب می‌شود. اگر بخت با شما یار باشد و روزی بتوانید روبه‌روی این بنای شکوهمند بایستید، تا مدت‌های زیبایی‌ها و ظرافت‌های بدیع آن را تحسین خواهید کرد. یکی از مهم‌ترین مواردی که باعث تمایز تاج محل از سایر بناهای تاریخی جهان شده، تقارن کم‌نظیر آن است؛ چهارگوشه این بنا دقیقا مشابه یکدیگر هستند! این سازه تاریخی بر اساس اصول معماری هندی و اسلامی با جزئیاتی از سبک معماری ایرانی، ترکی و هندی ساخته شده است.

بررسی معماری تاج محل

بر خلاف بسیاری از ساختمان‌های قدیمی آگرا که با استفاده از ماسه سنگ‌های قرمز ساخته می‌شدند، نمای بیرونی تاج محل از سنگ مرمر سفید پوشیده شده و از سه طرف، دیوارهایی از سنگ قرمز آن را احاطه کرده‌اند. جالب است بدانید که در تزیینات خارجی تاج محل از بیش از ۲۸ نوع سنگ قیمتی استفاده شده و گنبدها و طاق‌های ساختمان نیز طرح‌های هندسی و خاتم‌کاری‌های بسیار ظریف و متقارنی دارند. همچنین، روی بخش‌هایی از دیوارها آیات از قرآن کریم حک شده که هنر دست هنرمندان و خوش‌نویسان ایرانی است.

تزیینات داخلی تاج محل نیز ظرایف و شگفتی‌های خاص خود را دارند. دیوارهای آن با موزاییک‌های انتزاعی، نقاشی‌های دیواری و هنر حکاکی تزئین شده‌اند. برای تزئین تاج محل، از سنگ‌های قیمتی ارزشمندی مانند عقیق، یاقوت کبود، یشم و… استفاده شده که از سراسر جهان گردآوردی کرده‌اند. همچنین، خط‌های اسلیمی زیبایی روی دیوارها حک شده که دیدن آن‌ها قطعا لذت‌بخش خواهد بود. در واقع، جهان شاه معتقد بوده که خانه ممتاز محل در بهشت قرار دارد و این مسئله را زیبایی بی‌نظیر فضای داخلی تاج محل به‌خوبی ثابت می‌کند.

بخش‌ های مختلف تاج محل هند

مقبره «ارجمند بانو» در فضایی بالغ بر ۱۷ هکتار ساخته شده و بخش‌های متنوعی را دربرمی‌گیرد. اگر می‌خواهید درباره اسرار تاج محل بیشتر بدانید، ابتدا باید با بخش‌های آن آشنا شوید.

ورودی تاج محل

دروازه ورودی این بنا «دروازه روضه» نام دارد و نقش و نگارهای ظریف و کم‌نظیر آن، شما را به دنیای شگفتی‌ها می‌برند. دروازه ورودی ۳۰ متر ارتفاع دارد و در حاشیه آن، آیاتی از قرآن کریم حکاکی شده است.

تاج محل، از بهترین جاذبه های گردشگری هند

مقبره تاج محل

مقبره، اصلی‌ترین و به نوعی، زیباترین بخش بنا است. این بخش در انتهای باغ واقع شده و شکوه و عظمت بی‌مانند آن تا مدت‌ها در خاطرتان خواهد ماند.

مسجد تاج محل

در سمت چپ بنا، مسجدی قرار گرفته که به سبک معماری سایر مساجد جهان اسلام و به رنگ قرمز ساخته شده است. در این مسجد، بیش از هر چیزی تزئینات و خوش‌نویسی‌ها خودنمایی می‌کنند و نزد مسلمانان شهر آگرا، ارزش و اهمیت بسیار بالایی دارد.

موزه تاج محل

در مجموعه تاج محل، ساختمان کوچکی با کاربری موزه وجود دارد که در آن مجموعه‌ای از سکه، طلا و نقاشی‌های معماری تاج محل نگهداری می‌شود. اغلب گردشگران به دلیل بازدید از پرتره شاه جهان و ممتاز محل به این موزه سر می‌زنند.

مهمانخانه تاج محل

نقاره‌خانه یا مهمان‌خانه، در سمت راست مجموعه واقع شده و از بسیاری جهات، مشابه مسجد است. در رابطه با کاربرد این بخش اطلاعات موثقی وجود ندارد و گفته می‌شود که روزی از آن به‌عنوان مهمان‌سرا استفاده می‌شد. این بنا نیز با سنگ قرمز ساخته شده است.

باغ تاج محل

مجموعه تاج محل در فضای باغ‌مانندی قرار گرفته که نزدیک به ۲۵۰ هزار متر وسعت دارد و با الهام از الگوی چهار باغ ایرانی طراحی شده است. انعکاس بنای تاج محل در حوض وسط باغ که حوض کوثر نام دارد، از زیباترین تصاویر این اثر هنری به شمار می‌رود.

باغ تاج محل هندوستان

سازنده تاج محل کیست؟

افسانه‌های بسیاری درباره معمار تاج محل وجود دارد. گفته می‌شود که بیش از ۳۰ معمار در ساخت این بنا دست داشته‌اند که به سرپرستی معماری ایرانی به‌نام احمد لاهوری کار ساخت تاج محل را پیش می‌بردند. با توجه به اینکه تاج محل هند ساخته دست معماری ایرانی و برای یادبود همسر ایرانی وی ساخته شده، اغلب ما ایرانی‌ها علاقه ویژه‌ای به این بنا داریم. بیش از ۲۰۰۰۰ کارگر و صنعت‌گر برای ساخت تاج محل مشارکت داشته‌اند و گفته می‌شود که از بیش از ۱۰۰۰ فیل برای حمل مواد خام به محل احداث بنا استفاده شده است!

بهترین زمان بازدید از تاج محل هند

از نظر شرایط آب‌وهوایی، اکتبر (مهر) تا مارس (اسفند)، بهترین زمان برای بازدید از تاج محل هستند. البته توجه داشته باشید که هر چند در این بازه زمانی، هوا در مساعدترین حالت ممکن خود قرار دارد، اما در این ماه‌ها گردشگران زیادی به تاج محل سر می‌زنند و این بنا در اکثر روزها شلوغ خواهد بود.

اگر شلوغی را دوست ندارید و ترجیح می‌دهید در زمان دیگری به تاج محل بروید، باید خودتان را برای هوای خیلی گرم یا خیلی سرد آگرا آماده کنید. در این صورت، هم هزینه‌های سفرتان کمتر خواهد بود و ممکن است بلیط‌های ورودی تاج محل با تخفیف و نرخی کمتر از حالت عادی فروخته شوند. لازم به ذکر است که تاج محل در زمان طلوع و غروب خورشید زیبایی دوچندانی دارد. اگر دوست دارید عکس‌های جذابی در کنار این مقبره بگیرید، در این بازه زمانی برای بازدید از تاج محل اقدام کنید.  

دسترسی به تاج محل | چگونه برویم؟

همان‌طور که پیش از این گفته شد، بنای تاج محل در اوتار پرادش شهر آگرا قرار دارد و با قطار، اتوبوس و تاکسی ۵-۴ ساعت با شهر دهلی نو فاصله دارد. برای ورود به بنا سه دروازه اصلی وجود دارد؛ دروازه های غربی و شرقی هم برای ورود و هم برای خروج استفاده می شوند و دروازه جنوبی فقط مختط خروج عابران پیاده است. همچنین، در نزدیکی ورودی‌های غربی و شرقی مقبره‌هایی منسوب به سایر همسران شاه جهان وجود دارد.

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره این شهر کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب راهنمای سفر به آگرا را هم در مجله گردشگری فلای تودی مطالعه کنید.

اطلاعات ضروری برای بازدید از تاج محل

هزینه بلیط ورودی تاج محل برای گردشگران خارجی ۱۱۰۰ روپیه (معادل ۱۳ یورو) محاسبه می‌شود و برای افرادی که می‌خواهند در شب‌هایی که ماه کامل است تاج محل را ببینند، بلیط‌های جداگانه‌ای در نظر گرفته شده است. همچنین، کودکان زیر ۱۵ سال به رایگان می‌توانند از این بنا بازدید کنند. برای بازدید از تاج محل هندوستان، حتما نکات زیر را به یاد داشته باشید:

  • آگرا به طرو کلی هوای گرمی دارد و بهتر است در زمان بازدید لباس سبک و خنک بپوشید.
  • حتما یک بطری آب همراه خود داشته باشید.
  • بانوان برای ورود به مسجد باید لباس پوشیده و روسری داشته باشند.
  • عکسبرداری در داخل مقبره ممنوع است.
  • بازدید از مقبره شاه جهان و ممتاز محل دارای هزینه ورودی جداگانه است.
  • تاج محل روزهای جمعه هر هفته تعطیل است.
  • بازدید شبانه فقط پنج روز در ماه یعنی شبی که ماه کامل است و ۲ شب قبل و بعد از آن امکانپذیر خواهد بود.

اطلاعات ضروری برای بازدید از تاج محل در جدول زیر ارائه شده است:

زمان بازدیدهمه روزه (غیر از جمعه‌ها) ۳۰ دقیقه قبل از طلوع تا ۳۰ دقیقه قبل از غروب آفتاب
زمان بازدید (در شب)۸:۳۰ شب تا ۱۲:۳۰ صبح (غیر از جمعه‌ها و ایام ماه مبارک رمضان)
قیمت بلیط ورودی۱۱۰۰ روپیه؛ کودکان زیر ۱۵ سال رایگان
قیمت بلیط بازدید از مقبره۲۰۰ روپیه برای هر نفر
قیمت بلیط بازدیدهای شبانه۷۵۰ روپیه برای بزرگسالان و ۵۰۰ روپیه برای کودکان ۳ تا ۱۵ سال

آدرس تاج محل روی نقشه گوگل

 

افسانه‌ها و اسرار تاج محل

پس از آگاهی از نکات جالب درباره تاج محل هندوستان، بازدید از این اثر هنری قطعا جذابیت دیگری خواهد داشت:

نکات جالب برای بازدید از تاج محل
  • شاه جهان و همسرش هر دو مسلمان بوده‌اند.
  • یکی از شگفتی‌های تاج محل این است که در طول روز به رنگ‌های گوناگونی درمی‌آید که این اتفاق به دلیل سطح صاف و صیقلی سنگ‌های نمای آن روی می‌دهد. این بنا هنگام طلوع خورشید صورتی، عصر شیری رنگ و زیر نور ماه درخششی رنگ طلایی دارد.
  • روی مقبره‌های تاج محل ۹۹ نام خداوند حکاکی شده‌اند.
  • ابتدا قرار بود تاج محل در برهانپور مادیا پرادش (جایی که ممتاز محل در آن درگذشت) بنا شود. اما با دلیل عدم وجود سنگ مرمر سفید در آن منطقه، آگرا برای ساخت تاج محل انتخاب شد.
  • زمان طنین صدا در فضای داخلی تاج محل ۲۸ ثانیه است؛ یعنی اگر داخل بنا چیزی به زبان بیاورید، اکوشدن آن ۲۸ ثانیه طول می‌کشد.
  • مناره‌های تاج محل متمایل به بیرون ساخته شده‌اند تا در صورت وقوع بلایایی مانند زلزله، به آرامگاه آسیبی نرسد.
  • تاج محل نزدیک به ۱٫۵ متر از قطب منار (مناره‌ای در دهلی نو که با ۷۲٫۵ متر ارتفاع، بلندترین بنای آجری در دنیا به‌حساب می‌آید) بلندتر است.

تاج محل، قطره اشکی بر رخسار ابدیت!

تاج محل بدون شک، زیباترین و معروف‌ترین جاذبه های گردشگری هند است و هیچ گردشگری بدون بازدید از آن، این کشور را ترک نمی‌کند. از معروفترین فستیوال های هند گرفته تا آثار تاریخی و طبیعی در کنار مردم بی نظیر این کشور، تجربه سفری متفاوت را برایتان رقم خواهد زد. در این مطلب، با شما درباره تاج محل در هند صحبت کردیم و اطلاعات کاربردی و جالبی را درباره این مکان تاریخی مشهور در اختیارتان قرار دادیم.

آیا تابه‌حال فرصت بازدید از تاج محل را داشته‌اید؟ فکر می‌کنید کدامیک از بخش‌های تاج محل از سایر قسمت‌های آن زیباتر است؟

سوالات متداول درباره تاج محل هندوستان

جاذبه های گردشگری نزدیک به تاج محل کدامند؟

قلعه آگرا، کاخ جهانگیر، مسجد جامع، مقبره اعتمادالدوله و معبد مانکامشوار از جمله جاهای دیدنی آگرا هستند که در نزدیکی تاج محل واقع شده‌اند.

هزینه بلیط ورودی تاج محل چقدر است؟

می‌توانید بلیط ورودی این بنا را با پرداخت مبلغی معادل ۱۱۰۰ روپیه خریداری کنید. برای کودکان زیر ۱۵ سال نیازی به تهیه بلیط نیست.

تاج محل کجاست؟

تاج محل در شهر آگرا هند و ایالت اوتار پرادش واقع شده است.

1 نظر

  1. به بررسی ۵ مورد از بهترین جا‌های دیدنی هند مانند تاج محل هند بپردازیم

نظرات

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید