آشنایی با جاهای دیدنی آذربایجان | همه جیز درباره جاهای دیدنی آذربایجان

معرفی جاهای دیدنی آذربایجان | جاهای دیدنی آذربایجان + عکس

جاهای دیدنی آذربایجان برای کسانی که عاشق ماجراجویی و سفری پر از هیجان هستند، بهترین گزینه هستند. برای آشنایی بیشتر با جاهای دیدنی آذربایجان،با ویکی گردی همراه شوید.

جاهای دیدنی آذربایجان
ویکی گردی:

اگر در فکر انتخاب سفری لذت بخش و در عین حال کم هزینه هستید، در این مقاله با ما همراه شوید تا در ادامه جاهای دیدنی آذربایجان را به شما معرفی کنیم. جاهای دیدنی آذربایجان با کمال زیبایی در طول تاریخ به امپراطوری های بزرگی چون ایران، عثمانی و شوروی تعلق داشته و سر انجام در سال 1991 به کشوری مستقل تبدیل شده است؛ اکنون آذربایجان کشوری با جاذبه گردشگری بالاست که سفر به آن جز سفرهای ارزان قیمت تر محسوب می شود؛ از مهم ترین و پرتوریست ترین شهرهای این کشور، شهر زیبای باکو پایتخت آذربایجان بوده که یکی از شهرهای زیبا منطقه قفقاز نیز هست. برای آشنایی با جاهای دیدنی آذربایجان با ما همراه باشید.

باکو

جاهای دیدنی آذربایجان

باکو، پایتخت آذربایجان، معمولا اولین جایی است که گردشگران برای بازدید در این کشور انتخاب می‌کنند. ایچری شهر (بخش قدیمی شهر) که قدمت آن به قرون وسطی می‌رسد، با برج دختر اسرارآمیز نقطه کانونی شهر را شکل می‌دهند. بخش داخلی و مرکزی شهر که متعلق به قرن ۱۹ میلادی است، با سبک‌های معماری امپراتوری روسیه و آسمان‌خراش‌های مدرن ظاهر باکو را تشکیل داده‌اند. از جمله مهم‌ترین جاهای دیدنی این شهر می‌توان به بلوار باکو (که در امتداد دریای خزر قرار دارد)، برج‌های شعله و خیابان نظامی (که منطقه‌ای پر از مغازه‌ها و پاساژها است) اشاره کرد. مسافران نه‌تنها می‌توانند با هر بودجه‌ای هتل مناسب در باکو پیدا کنند، بلکه به رستوران‌ها، بارها و کافه‌ها نیز به‌راحتی دسترسی خواهند داشت.

 

گنجه

دومین شهر بزرگ آذربایجان که محل تولد شاعر بزرگ قرن دوازدهمی، نظامی گنجوی است، در مقایسه با باکو گردشگران کمتری جذب می‌کند. فاصله گنجه از باکو ۳۷۰ کیلومتر است و با ماشین حدود ۴ ساعت و نیم طول می‌کشد که به این شهر برسید. گنجه شهری تاریخی است و قدمت آن به قرن ۶ میلادی می‌رسد. در این شهر مساجد باستانی، کاروان‌سراهای قدیمی، کلیساها و خانه‌های تاریخی وجود دارد که می‌تواند برایتان جذاب باشد.

 

شکی

جاهای دیدنی آذربایجان

به یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های قفقاز با ۲۵۰۰ سال قدمت سفر کنید که در میان بهترین جاهای دیدنی آذربایجان قرار دارد. شکی با جمعیتی حدود ۶۰ هزار نفر در دامنه کوه‌های بزرگ قفقاز قرار دارد و گردشگران را مسحور خود می‌کند. ابریشم شکی، اینجا را از یک شهر کوچک به یکی از مهم‌ترین نقاط جاده ابریشم تبدیل کرد. تاجران از شرق و غرب به شکی می‌آمدند و در کاروان‌سراهای آن اقامت می‌کردند. در این می‌توانید از زیبایی‌های کاخ شکی خان که متعلق به قرن ۱۸ میلادی است، رودخانه‌ها، آبشارها و دره‌های تنگی که فرصت پیاده‌روی و کوهپیمایی در کوه‌ها را به شما می‌دهد، دیدن کنید.

 

لانکاران

جاهای دیدنی آذربایجان

به‌ سمت جنوب باکو حرکت کنید و در امتداد دریای خزر به‌سمت مرزهای ایران بروید؛ در این منطقه لانکاران، شهری ویلایی قرار گرفته که گردشگران را به‌سمت خود می‌خواند. قدمت این منطقه به نوسنگی (عصر حجر جدید) می‌رسد و در کنار دریا قرار دارد. لانکاران یکی از جاهای دیدنی پرطرفدار بین مردم محلی آذربایجان است. در شهر قدم بزنید و از فانوس دریایی، جنگل لانکاران، پارک یادبود حیدرعلی اف و زندان قدیمی دیدن کنید. عاشقان دریا و ساحل باید چند کیلومتر به جنوب بروند تا به کانارمشا (Kanarmesha) برسند؛ کسانی که طرفدار تفریحاتی هستند که در فضای آزاد می‌توان انجام داد، باید در تورهای یک‌روزه منطقه حفاظت شده قیزیل آغاج شرکت کنند. اینجا خانه بیش از ۲۰۰ گونه پرنده، گرگ و گراز وحشی است.

 

دریای کاسپین

جاهای دیدنی آذربایجان

دریای کاسپین، بزرگ‌ترین دریاچه دنیا است و یکی از بهترین جاهایی که در آذربایجان می‌توانید برای دیدن آن برنامه‌ریزی کنید. خط ساحلی خزر حدودا ۵۰۰ کیلومتر در آذربایجان ادامه دارد. متاسفانه بیشتر سواحل باکو و نزدیکی آن، آلوده هستند ولی در منطقه Sumgait می‌توانید از ریزورت‌های ساحلی تمیز لذت ببرید.

 

آتشفشان گاراسو

جاهای دیدنی آذربایجان

بسیاری از کسانی که به آذربایجان سفر می‌کنند نمی‌دانند که این کشور چیزی در حدود ۳۵۰ «گل‌فشان» درون خود دارد! گل‌فشان یک پدیده‌ی طبیعی بی‌نظیر است و یکی از عجیب‌ترین جاهای دیدنی‌ آذربایجان به‌حساب می‌آید. گل‌فشان، گل سردی است که از زمین به‌صورت چشمه به سطح می‌آید و شکل‌های عجیب‌و‌غریب، زیبا و منظمی را اطراف خود به‌وجود می‌آورد. در یکی از بهترین آن‌ها، گل‌فشان «گاراسو» است. این گل‌فشان حدود هزار متر گل به هوا پرتاب می‌کند! کسانی که گاراسو را می‌بینند، آن را شبیه کره ماه توصیف می‌کنند. حدود ۳۵۰ گل‌فشان در جمهوری آذربایجان قرار دارد. سابقه این گل‌فشان‌ها به ۲۵ میلیون سال قبل باز می‌گردد.

 

حمام نفت

جاهای دیدنی آذربایجان

در جمهوری آذربایجان می‌توانید حمام نفت بگیرید! Naftalan Oil Resort  نام جایی‌ست که با حمام نفت، توریست‌ها را به‌سوی سلامتی می‌برد! حمام نفت، برای از میان بردن دردهای مزمن توصیه شده و طرفدارهای زیادی در سراسر دنیا دارد. حتما به این مکان سر بزیند و برای یک‌بار هم شده حمام نفت را امتحان کنید. شاید شما هم یکی از طرفدارانش شدید.

 

پارک ملی آق گل

جاهای دیدنی آذربایجان

دریاچه Aggol دومین دریاچه بزرگ آذربایجان است. این دریاچه در این پارک ملی قرار دارد. این پارک یکی از مکان‌هایی است که معمولا هر ساله میزبان پرندگان مهاجر است. خود دریاچه نیز پر از ماهی است. چشم‌اندازهای این پارک بسیار زیبا و دیدنی است. دریاچه‌ای به رنگ سبز و آبی را تصور کنید که با درختان سرسبز و کوستان احاطه شده است.

 

دریاچه گویگول

جاهای دیدنی آذربایجان

دریاچه Goygol یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های آذربایجان است. نام این دریاچه به معنای دریاچه آبی است. در حدود هزار سال پیش بر اثر یک زمین‌لرزه ایجاد شده است. در این منطقه در مجموع ۱۹ دریاچه کوچک و بزرگ وجود دارد که هشت تای آن‌ها در ارتفاع ۱۵۰۰ متری قرار دارند.

 

گوبوستان

جاهای دیدنی آذربایجان

«گوبوستان» از مهم‌ترین جاهای دیدنی آذربایجان است. حکاکی‌های انسانی روی صخره که به عصر نوسنگی باز می‌گردد. این مکان به «استون هنج» آذربایجان معروف است و جزو تعداد معدودی از بازمانده‌های شاخص دوران قبل از تاریخ به‌شمار می‌رود. این نقاشی‌های روی صخره نشان‌دهنده‌ی وجود تمدن پیش از تاریخ در منطقه‌ی آذربایجان است. تعداد این نقاشی‌ها به عدد خارق‌العاده  ۶ هزار نزدیک است که چیزی حدود ۵۳۷ هکتار را در بر می‌گیرند!

 

قلعه‌ی دختر

جاهای دیدنی آذربایجان

در مرکز منطقه‌ی ایچری شهر، که با عنوان ارگ باکو نیز شناخته می‌شود، برجی استوانه‌ای به‌ارتفاع ۲۹ متر قرار دارد. این برج که برج دختر یا قلعه‌ی دختر نام دارد، بیش از یک هزاره قدمت دارد و قدمت آن به قرن‌های هفتم تا دوازدهم میلادی برمی‌گردد. امروزه این برج، نمادی از محله‌ی قدیمی شهر است. یکی از نکات عجیب درمورد این برج این است که دانشمندان و متخصصان از اهداف ساخت برج اطلاعات دقیقی ندارند و به اطمینان کامل نرسیده‌اند. بیشتر کارشناسان معتقدند که این بنا زمانی معبد زرتشتی بوده است. افسانه‌های زیادی درباره‌ی این برج وجود دارد. داخل بنا موزه‌ای قرار دارد و پلکانی مارپیچ به سمت بالای برج می‌رود.

 

ایچری شهر

جاهای دیدنی آذربایجان

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی شهر باکو که حتما گردشگران این شهر برای بازدید از آن وقت می‌گذارند، ایچری شهر یا بافت قدیم شهر باکو است. مثل سایر مناطق تاریخی دنیا، این منطقه‌ی تاریخی نیز موردتوجه ویژه‌ی گردشگران قرار دارد. این مرکز تاریخی را با نام ارگ باکو هم می‌شناسند. قلعه‌ی دختر، کاخ شروان‌شاهان و دروازه‌ی مراد در این بافت تاریخی قرار گرفته‌اند. از دیگر جاذبه‌های این محله‌ی تاریخی می‌توان حمام‌ها، مساجد و کاروان‌سراهای متعدد را نام برد.

 

برج‌های شعله

جاهای دیدنی آذربایجان

برج‌های شعله، مجموعه‌ای از سه برج است که در مرکز شهر باکو قرار دارند. این سه برج به‌شکل شعله‌ی آتش طراحی شده‌اند. هویت کشور آذربایجان با آتش گره خورده است. ارتفاع بلندترین برج به ۱۸۲ متر می‌رسد. بعد از غروب آفتاب و با تاریک شدن هوا، برج شعله با نمایشی خیره‌کننده، روشن می‌شود. رنگ نورپردازی‌های برج بین نارنجی، زرد، آبی، قرمز و سبز متغیر است. برای اینکه بتوانید منظره‌ی بهتر و زیباتری از این برج ببینید، باید به بلوار باکو بروید.

 

موزه‌ی ادبیات نظامی گنجوی

جاهای دیدنی آذربایجان

این موزه در ساختمانی زیبا در نزدیکی میدان فواره قرار دارد و گرامیداشتی برای شاعر بزرگ پارسی‌گوی است. این شاعر گرچه در غرب به‌اندازه‌ی بسیاری از شاعران دیگر شناخته شده نیست، ولی غیر از آذربایجان و ایران در بسیاری از کشورهای دنیا ازجمله تاجیکستان و افغانستان شهرت دارد. این شاعر را پیشوای داستان‌سرایی در ادب فارسی می‌دانند. ترجمه‌ی اشعار نظامی شاید برای کسانی که فارسی‌زبان نیستند کمی سخت و غیرممکن باشد؛ از این‌رو، بازدید از این موزه، می‌تواند افراد زیادی را با اندیشه‌ها و آثار این شاعر بزرگ آشنا کند.

 

موزه‌ی فرش

جاهای دیدنی آذربایجان

این موزه در بنایی بزرگ و زیبا قرار دارد که طراحی آن بسیار جالب است. این بنا به‌شکل فرشی لوله‌شده طراحی شده است. البته این موزه به‌غیر از فرش، بخش‌های مختلفی هم دارد؛ مثلا لباس‌های سنتی مناطق مختلف آذربایجان که هنوز هم اهالی آن منطقه، این لباس‌ها را برای بعضی از رویدادهای خاص مثل شرکت در مراسم عروسی می‌پوشند، در این موزه به‌نمایش درآمده است. موزه‌های زیادی در آذربایجان بخشی مربوط به لباس‌های سنتی دارند. بنابراین اگر فرصت نکردید در این موزه لباس‌های محلی را ببینید، نگران نباشید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر