آشنایی با جاهای دیدنی هرمز | بازدید از جاهای دیدنی هرمز

معرفی جاهای دیدنی هرمز | آشنایی با جاهای دیدنی هرمز + عکس

جزیره هرمز یکی از زیباترین جزیره‌های ایران در خلیج فارس است که سراسر آن را جاهای دیدنی هرمز که طبیعی و تاریخی باشند، پوشانده‌اند. برای حفظ طبیعت بکر و دست نخورده آن، اجازه ورود هیچ ماشینی به داخل این جزیره داده نمی شود. برای آشنایی با جاهای دیدنی هرمز با ویکی گردی همراه شوید.

جاهای دیدنی هرمز
ویکی گردی:

جاهای دیدنی هرمز یکی از دیدنی های منحصربه ‌فرد ایران است که در جنوب کشور و خلیج فارس قرار دارد. ساحل های رنگی، موزه های تاریخی و... همگی از جاهای دیدنی هرمز هستند که شما را به وجد خواهند آورد و همگی باعث شگفتی شما می شوند. جزیره هرمز در شرق جزیره قشم و در جنوب بندرعباس قرار دارد. این جزیره از نظر زمین‌شناسی یک گنبد نمکی است و در بخش بزرگی از آن می‌توانید نمک کریستال و همچنین رسوبات آتشفشانی ناشی از فعالیت‌های زمین‌شناسی را ببینید. جزیره هرمز را به نام بهشت زمین‌شناسان هم می‌شناسند. چون انواع خاک‌ها با رنگ‌های گوناگون که محصول رویدادهای زمین‌شناسی متفاوت است را می‌توان در این جزیره پیدا کرد. سفر به هرمز و بازدید از جاهای دیدنی هرمز یکی از ناب ترین تجربه های شما می شود.

 

فرش خاکی هرمز

جاهای دیدنی هرمز

جزیره رنگارنگ هرمز گزینه‌های فراوانی برای ارائه به مسافران مشتاق خود دارد؛ همین تنوع رنگ در خاک‌ سبب شکل ‌گیری جاذبه منحصر‌به‌فرد «فرش خاکی جزیره هرمز» شده است. فرش خاکی هرمز در اوج اصالت، ببیننده را غرق در نقوش زیبای خود می‌کند و او را به دل تاریخ جزیره می‌برد. سایت ساحل فرش خاکی هرمز در بخش غربی جزیره واقع شده است. خاک هرمز به رنگ‌های مختلفی است و هر رنگ، طیف‌های گوناگونی از روشن تا تیره را شامل می‌شود. همین ویژگی سبب شکل‌گیری ایده فرش خاکی هرمز شد. این رنگ‌ها در کنار هم و با طراحی نقوش فرش مانند، جلوه دو چندان پیدا می‌کنند. استفاده از نمادهای اصیل و بومی جزیره هرمز، کشور ایران و دغده‌های انسانی و بشر دوستانه‌، شاخصه‌هایی هستند که فرش خاکی را ارزشمند‌تر کرده‌اند. فرش خاکی هرمز این مفاهیم را در ابعاد بزرگ به نمایش گذاشت و زمینه را برای بیان آن‌ها فراهم کرد. از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۶ طی هفت دوره، فرش خاکی توسط جمعی از هنرمندان در یکی از سواحل جزیره هرمز اجرا ‌شد.
در این رویداد هنرمندان بومی با خاک‌های رنگی موجود در جزیره، طرح فرش خاکی را بر ساحل گستراندند. فرش خاکی هرمز در واقع یک نماد از تاریخ و تمدن ۱۰۰۰ ساله جزیره بی‌نظیر هرمز بود. در طراحی فرش خاکی هرمز از نقوش مختلف گیاهان، حیوانات و هندسی استفاده می‌کردند. این فرش خاکی طی دوره‌های مختلف اجرای خود، تاریخ هرمز را حکایت کرد و آن‌ها را با استفاده از نمادها، به شکلی هنرمندانه به رخ کشید.در طراحی فرش خاکی هرمز از اسطوره‌های هرمزگان و اشعار عمر خیام، الگوبرداری می‌کردند. در میان نقوش این فرش تصویری از لاک‌پشت پوزه عقابی، جبیر، نقوش پوشاک زنان هرمز، تصاویری از قلعه پرتغالی‌ها و نماد موسیقی بومی و سازهای محلی خودنمایی می‌کردند.
آدرس فرش خاکی هرمز : استان هرمزگان، شهر بندرعباس، جزیره هرمز، ساحل فرش خاکی هرمز .

 

معدن خاک سرخ

جاهای دیدنی هرمز

همیشه وقتی سخن از جزیره هرمز به میان می‌آید، یاد خاک‌های سرخ و فرشی که از خاک‌هایی با رنگهای متفاوت درست شده است، در ذهن تداعی می‌گردد، جزیره هرمز دارای 42 کیلومتر مساحت است و در 8 کیلومتری بندرعباس واقع شده است و در طول تاریخ به دلیل بازرگانی بسیار حائز اهمیت بوده است. معدن خاک سرخ هرمز از شهرت جهانی برخوردار است و خاک هرمز از نظر کیفیت و مرغوبیت، در کل کره زمین بعد از اسپانیا نمونه ندارد. مهم‌ترین خاک‌های رنگی جزیره هرمز را ترکیبات اکسیدهای آهن و طیف‌های رنگی سفید، آبی، صورتی، سبز و خاکستری تشکیل می‌دهند که از ترکیبات آتشفشانی هستند. از این خاک در صنایع رنگ‌سازی، آرایشی، کاشی، سرامیک، موزائیک، سفال، لعاب‌سازی، تولید پودرهای میکرونیزه صنعتی، نوارهای کاست و… استفاده می‌شود. مردم بومی منطقه نیز از این خاک برای نمای ساختمان و حتی از نوعی از این خاک به نام گلک ماده‌ای به نام سوراغ تهیه و به‌عنوان غذا استفاده می‌کنند. در سال 700 هجری، هرمز مورد حمله مغولان قرار گرفت و بخش اعظمی از آن ویران شد. در ساحل جزیره هرمز به دلیل وجود خاک هایی به رنگ قرمز آب دریا نیز قرمز شده و همراه با موج پدیده ای غیرقابل وصف را پیش چشمانتان به تصویر خواهد کشید. 

آدرس معدن خاک سرخ: ایران، استان هرمزگان، جزیره هرمز، جاده کرانه، ۹ کیلومتری منطقه مسکونی.

 

رودخانه طلا هرمز

جاهای دیدنی هرمز

رودخانه طلا یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی هرمزگان به حساب می‌آید. این رودخانه شاید در بین جاذبه‌های رنگارنگ استان هرمزگان، گم‌نام باقی مانده باشد. با وجود این، هنوز هم از عجیب‌ترین و زیباترین جاهای دیدنی هرمز است که حتماً باید بازدید از آن را در برنامه سفر خود قرار دهید. در این رودخانه خبری از طلا نیست! این رودخانه را فقط به‌سبب رنگ آن با این نام خطاب می‌کنند. رودخانه طلا از دشت نمک عبور می‌کند. از نظر شیمیایی، از ترکیب اسید و باز، همواره نمک به وجود می‌آید. هر نمک رنگ، طعم و خواص منحصر‌به‌فردی دارد؛ برای مثال، نمک طعام از اسید کلریدریک حاصل می‌شود.در دشت نمک هرمز، نمکی به رنگ زرد وجود دارد. این نمک از نظر ظاهری همانند نمک طعام، دارای بلورهایی منظم است. زمانی که در هرمز باران ببارد، آب از بالای کوه‌های نمکی به پایین جریان پیدا می‌کند. پس از آنکه آب تبخیر شد، این نمک‌ها روی زمین باقی می‌مانند و این منظره عجیب را تشکیل می‌دهند. این دشت زعفرانی‌رنگ در حقیقت حاصل همان نمک‌های عجیب و زرد است. پس از بارش باران، آب در خاک این دشت فرو نمی‌رود. به همین خاطر، در آن جریان پیدا می‌کند. همیشه مسیر نهر آب در این دشت مشخص است. پس از خشک‌شدن آب باران، با تابش نور خورشید، این نمک‌ها همانند الماس می‌درخشند.در نزدیکی رودخانه طلا، گنبدی نمکی و تماشایی نیز وجود دارد. این گنبد نمکی در طی سالیان متوالی با آب باران صیقل خورده است. در حال حاضر، این تپه نمکی همانند یک کوه سر به آسمان کشیده است. این گنبد را الهه نمک می‌نامند. در نزدیکی همین گنبد، غاری نمکی نیز به چشم می‌خورد. بد نیست بدانید در گذشته مردم بومی هرمز از این غار برای مراقبه استفاده می‌کردند. امروزه این غار را با نام غار مراقبه می‌شناسند و یکی از جاذبه‌های گردشگری جزیره است.

 

قلعه پرتغالی ها

جاهای دیدنی هرمز

قلعه پرتغالی‌ها یا قلعه هرمز یکی از جاذبه‌های تاریخی استان هرمزگان و جزیره زیبا و سحرانگیز هرمز است که در ضلع شمالی این جزیره و مشرف به آب‌های نیلگون خلیج فارس قرار دارد. قدمت قلعه هرمز به عصر صفوی می‌رسد. این قلعه که در زمان تسلط و حضور استعمارگران پرتغالی در مناطق و سواحلی جنوبی کشور ساخته شده است و از مهم‌ترین و سالم‌ترین قلعه‌های این دوره به حساب می‌آید. قلعه پرتغالی‌های هرمز توسط یکی از دریانوران پرتغالی به نام آلفونسو آلبرکرک ساخته شد و مکانی نظامی و مسکونی محسوب می‌شد. این قلعه در زمان شاه عباس فتح شد. قلعه پرتغالی‌ها از جمله جاهای دیدنی هرمز است که در ضلع شمالی این جزیره زیبا و در یک کیلومتری از اسکله اصلی در ساحل و مشرف به آب‌های نیلگون همیشه خلیج فارس قرار دارد. این قلعه به‌دلیل قرار گرفتن در این جزیره سرخ رنگ و رویایی به‌عنوان قلعه هرمز نیز شناخته می‌شود. قلعه هرمز یکی از قلعه‌های پرتغالی‌ها در سواحل خلیج فارس و مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود و یادگار دوران تسلط پرتغالی‌ها بر سواحل جنوبی کشور است. این قلعه که نماد استعمار و شجاعت سربازان ایرانی برای آزادسازی جزیره هرمز محسوب می‌شود، در سال ۱۳۷۷ با شماره ثبتی ۱۹۹۸ در فهرست میراث ملی کشور قرار گرفت. قلعه هرمز، یادگاری از دوران اشغال مناطق جنوبی ایران توسط پرتغالی‌ها است. قلعه پرتغالی‌های هرمز یکی از چندین قلعه‌ای است که به همین نام در جنوب ایران توسط پرتغالی‌ها ساخته شده است. پرتغالی‌ها در زمان اشغال ایران این ساختمان‌ها را برای اسکان نظامیان و اغلب در فاصله‌ای کوتاه از بندرگاه‌های اصلی می‌ساختند.

آدرس قلعه پرتغالی ها : استان هرمزگان، جزیره هرمز، یک کیلومتری اسکله اصلی.

 

ساحل سرخ هرمز

جاهای دیدنی هرمز

مناطق جنوبی ایران جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیری دارند و جزیره‌های کوچک و بزرگ، از مهمترین جاذبه‌های آن‌ است. هرچقدر هم که قشم و کیش جزایر زیبایی باشند، بدون شک زیباترین و اسرارآمیزترین جزیره خلیج فارس، جزیره زیبا و ساحل سرخ هرمز است.جزیره‌ای که بیش از هرچیزی به ساحل سرخ معروف است. ساحل سرخ هرمز از دل میلیون‌ها سال عبور کرده و امروز به عنوان یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری در ایران و جهان، همه ساله از هزاران نفر گردشگر پذیرایی می‌کند. جزیره هرمز با مساحتی معادل ۴۲ کیلومتر مربع، یکی از جزایرخلیج فارس است که برخلاف دیگر جزایر معروف مانند کیش و قشم، در آن خبری از مراکز خرید بزرگ و هتل‌های متنوع و برج‌های بلند نیست. در هرمز همه چیز به شکل طبیعی خود قرار دارد و آرامش و زیبایی مهمترین ارمغان سفر به جزیره هرمز است. در این میان ساحل سرخ هرمز مهمترین و زیباترین جاذبه‌ی آن است.
آدرس ساحل سرخ هرمز : ایران، استان هرمزگان، جزیره هرمز.
 

دره مجسمه ها

جاهای دیدنی هرمز

هرمز می‌تواند با خاک، کوه و پرتگاه‌های مرتفع خود انگیزه‌ای برای سفر به این جزیره را در تک‌تک شما به وجود آورد و به واسطه‌ی مجاورت با یکی از مهم‌ترین تنگه‌های قابل کشتیرانی جهان یعنی تنگه هرمز، به نامی آشنا برای همگان تبدیل شده است. این جزیره‌ی رویایی هنوز مانند بسیاری از مناطق گردشگری با مشکل هجوم انبوه گردشگران روبه رو نشده است  و به همین دلیل، بکر بودن خود را تا حد زیادی حفظ کرده است. برای رسیدن به دره‌ی مجسمه‌ها، با چند صد متر پیاده‌روی به سمت ساحل، در راهی که ماسه‌های نقره‌ای در آن جلب توجه می‌کند، سنگ‌هایی در اشکال مختلف را خواهید دید که هر یک از این سنگ‌های شگفت‌انگیز با قدرت تخیل بینندگان به حیوانی تشبیه می‌شوند: یکی سر گوسفند، دیگری مرغ و خروس و تا دلتان بخواهد سنگ‌هایی شبیه اژدها در حالت‌های مختلف در تمام مسیر دره همراه با شن‌های بلورین پر شده است. جالب است بدانید که در اینجا هیچ تابلوی راهنمایی وجود ندارد و بدون وجود یک راهنما، امکان تشخیص وجود چنین مکانی بسیار سخت است.
آدرس دره مجسمه ها: ایران، استان هرمزگان، سواحل جنوبی جزیره هرمز.

 

دره رنگین کمان

جاهای دیدنی هرمز

دره رنگین کمان در جزیره هرمز قرار دارد و یکی از شگفتی‌های زمین‌شناسی و از جمله عجایب خلقت محسوب می‌شود. تماشای رنگین کمان در آسمان چندان خلاف باور و عادت نیست؛ اما وجود رنگین‌کمانی زیبا روی زمین و در دل کوه‌‌ها، فراتر از باور و تجربیات روزمره است. چنین چشم‌اندازی با پس‌زمینه خلیج نیلگون فارس و آسمان آبی هرمز، هر بیننده‌ای را مسحور خود می‌کند. جزیره هرمز با خاک سرخش شناخته می‌شود و حال‌وهوایی افسانه‌ای دارد. البته رنگ سرخ تنها رنگ این جزیره نیست و ۷۲ کانی، این جزیره را رنگ‌آمیزی کرده‌اند. وارد دره رنگین کمان هرمز که می‌شوید، صخره‌ها، سنگ‌ها و خاک‌هایی خواهید دید که از تنوع رنگشان شگفت‌زده خواهید شد. سرخ بیشترین سهم را از این جعبه مداد رنگی دارد و رنگ‌های دیگر نیز این پالت رنگ را کامل کرده‌اند. باور طبیعی بودن خاک‌ها و سنگ‌ها کمی سخت است. ردپای مس و اکسید آهن در رنگ‌های نقره‌ای، سیاه، زرد و سرخ مشهود می‌شود و از ترکیبات آتشفشانی نیز رنگ‌های صورتی، آبی، خاکستری و سفید به‌دست می‌آید. در نهایت آنچه دیده می‌شود، تابلویی بی‌بدیل و رنگارنگ است که شاهکاری از هنر طبعیت خاص جنوب محسوب می‌شود.

آدرس دره رنگین کمان : ایران، استان هرمزگان، جزیره هرمز، جنوب غربی جزیره.

 

موزه دکتر نادعلیان

جاهای دیدی هرمز

یکی از جاهایی که در سفر به جزیره هرمز، روح و جان شما را صفا می‌دهد و حس وطن‌دوستی و خدمت به خلق را در شما زنده و پررنگ می‌کند، موزه دکتر نادعلیان است. بی‌شک بازدید از گنجینه‌ها و آثار هنری هنرمندان یکی از سرگرمی‌های جذاب نسل امروز است. خیلی‌ها از سر کنجکاوی و بعضی برای تفریح و سرگرمی، به بازدید از این مراکز می‌روند؛ اما موزه دکتر هزاران حرف دیگر برای گفتن دارد. آثار این هنرمند فرهیخته بین‌المللی به نوعی تداعی‌کننده آشتی با طبیعت زنده است. در واقع طبیعت در آثار ایشان یک مقوله مهم و ارزشمند شناخته می‌شود که باید تمام قد برای احیای آن ایستاد. احمد نادعلیان از هنرمندان برجسته ایران و جهان در زمینه هنرهای محیطی و زمینی است. او بیشتر وقتش را به طبیعت‌گردی و جهان‌گردی اختصاص می‌دهد. یکی از کارهای جالب آقای نادعلیان، ساخت آثار هنری و رها کردن آن‌ها در طبیعت است. او می‌خواهد با این کار گنج‌های پنهانی در طبیعت دفن کند تا آیندگان هم آثارش را ببینند.

آدرس موزه دکتر نادعلیان : ایران، استان هرمزگان، جزیره هرمز، موزه دکتر احمد نادعلیان.

 

غار الهه نمک

جاهای دیدنی هرمز

سراسر جزیره هرمز را خاک‌های رنگی با مواد معدنی متنوع پوشانده‌اند. غار الهه نمک را با نام‌های «الهه نمکی» و «دره نمک تبرزن» نیز می‌شناسند. غار الهه نمک فیروزه‌ای در منطقه‌ای پر از تپه‌ها و کوه‌های رنگارنگ قرار دارد که به‌دلیل مواد معدنی غنی رنگارنگ است. در گذشته بومیان این منطقه، با تبر نمک را از سنگ‌ها و صخره‌های این منطقه جدا می‌کردند و انتخاب نام تبرزن نیز به همین دلیل است.محلیان و مردم بومی جزیره هرمز احترام زیادی برای غار الهه نمک قائل هستند و به همین دلیل نام «الهه» را برای آن انتخاب کرده‌اند. کوه بلند این دره را نیز با نام کوه الهه نمک می‌شناسند که غاری کوتاه درون آن به چشم می‌خورد. برای بازدید از این غار باید به‌صورت سینه‌خیز به آن وارد شوید و پس از آن به‌صورت خم تا فاصله‌ای کوتاه پیش بروید. بعد از این فاصله به تالاری کوچک می‌رسید که دیواره‌های اطراف آن را بلورهای نمک پوشانده‌اند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر