بهترین جاهای دیدنی رشت که نباید از دست دهید | بازدید از بهترین جاهای دیدنی رشت

10 تا از بهترین جاهای دیدنی رشت | معرفی 10 تا از بهترین جاهای دیدنی رشت + عکس

رشت به عنوان پایتخت گیلان، یکی از پرجاذبه ترین و پرطرفدارترین شهرهای شمالی ایران محسوب می شود. رشت دارای آب و هوایی معتدل و مطلوب بوده و به همین منظور به شهر باران شهرت دارد به همین دلیل جاهای دیدنی رشت بسیار است.

جاهای دیدنی رشت
ویکی گردی:

رشت یکی از مهم ‌ترین مقاصد گردشگری شمال ایران است هر ساله میزبان مهمانان بسیاری از سراسر ایران است. جاهای دیدنی رشت بسیار هستند و در دو دسته اصلی طبیعی و تاریخی دسته ‌بندی می‌شوند. برای سفر به شهر باران لازم است تا با بهترین جاهای دیدنی رشت آشنا شویم. به همین دلیل نیز دراین مقاله به معرفی و بررسی 10 تا از بهترین جاهای دیدنی رشت می‌پردازیم.

دریاچه سراوان

جاهای دیدنی رشت

دریاچه سراوان یکی از معروف ترین جاهای دیدنی رشت بوده و در فاز دوم پارک جنگلی سراوان واقع شده است. بیشترین چیزی که باعث جذابیت و شناخته شدن این منطقه شده است، وجود خزه هایی است که از رطوبت فضا و نوعی آفت در درختان به وجود می آیند و تمام سطح دریاچه را می پوشانند. یکی از بهترین زمان هایی که می توانید برای بازدی از این دریاچه انتخاب کنید، صبح هنگام می باشد. چراکه دریاچه و مناطق اطراف آن غرق در مه صبحگاهی بوده و بهترین صحنه از این طبیعت در مقابل شما نمایان می شود. هنگامی که سوار بر قایق هستید و در دریاچه سراوان مشغول گشت و گذار هستید، می توانید ماهی های فراوانی را در این دریاچه مشاهده کنید.

 

باغ محتشم رشت

جاهای دیدنی رشت

باغ محتشم رشت که در حال حاضر به آن پارک شهر نیز گفته می‌شود یکی از مکان های دیدنی رشت است که در کنار رودخانه گوهر رود واقع شده و دارای دو بخش مکانیزه و باغ است. قدمت این باغ به دوران ناصرالدین شاه قاجار برمی‌گردد. رودخانه گوهر رود با پیچ‌وتاب خاصی از بخش جنوبی باغ رد شده و باعث می‌شود زیبایی باغ محتشم رشت صد چند شودو باغ محتشم به‌عنوان یکی از مکانهای دیدنی رشت علاوه‌بر سنگفرش، درختان متنوع و تنومند و رودخانه گوهر رود، یک برکه طبیعی زیبا با دو فواره دارد. بانی اصلی ساخته باغ محتشم اکبرخان بیگلربیگی یکی از مالکان و افراد متمول ایران در دوره ناصرالدین شاه بود که شغل آن اجاره‌دار گمرکات شمال ایران بود.گفته می‌شود که غرس کردن نهال‌های این پارک و همین‌طور خیابان‌کشی و احداث عمارت تابستانی موجود در آن که معروف به کلاه فرنگی است همگی زیر نظر شخص اکبرخان بیگلربیگی انجام شده است.

 

میدان شهرداری رشت

جاهای دیدنی رشت

میدان شهرداری مربوط به دوره پهلوی است و از جاهای دیدنی رشت به شمار می‌آید. این اثر در تاریخ ۲۶ آذر ۱۳۵۶ با شماره ثبت ۱۵۱۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. با کجارو همراه باشید تا بیشتر با میدان شهرداری رشت و مجموعه تاریخی آن آشنا شوید. میدان شهرداری رشت در اوایل سلطنت رضا پهلوی (۱۳۰۴-۱۳۲۰) احداث شد و مجموعه آن شامل کاخ شهرداری، موزه پست و ساختمان قدیمی هتل ایران می‌شود. ساختمان شهرداری و برج ساعت آن، نماد شهر رشت است. اجرای روزانه موسیقی زنده در صبح و هنگام مناسبت‌ها توسط گروه ارکستر شهرداری رشت، روبه‌روی در شهرداری، داخل محوطه میدان و در محوطه مخصوص گروه ارکستر صورت می‌گیرد و این تنهای یکی از ویژگی‌های بی‌نظیر میدان شهرداری رشت است.

 

دریاچه سقالکار

جاهای دیدنی رشت

در نزدیکی های رشت روستایی به نام سقالکسار وجود دارد که دریاچه یا سد خاکی سقالکسار را در خود جای داده و چشم انداز بی نظیری را پدید آورده است. این دریاچه دارای طول 600 متر و عرض 500 متر می باشد و در ارتفاع 64 متری از سطح دریا واقع شده است. این دریاچه از سه کلمه سقال به معنی محل آب خوی، لک و سار نیز هردو نام دو پرنده زیبا هستند که در کنار یکدیگر محل آب خوری بالای تپه معنی می دهند.دریاچه سقالکسار با پوشش گیاهی زیبا و درختانی انبوه محاصره شده و همچنین چندین آلاچیق و کافه اطراف آن ساخته شده و آن را تبدیل به یکی از جاهای دیدنی رشت کرده که گردشگران زیادی آن را برای بازدید انتخاب می کنند و به سمت آن روانه می شوند. میزان آب این دریاچه در فصل های تابستان هرسال به دلیل تبخیر آب آن و کاهش باران کم می شود. از این رو بهترین زمان بازدید از آن فصل بهار می باشد.

 

موزه میراث روستایی گیلان

جاهای دیدنی رشت

موزه میراث روستایی گیلان موزه‌ای در پارک جنگلی سراوان رشت در استان گیلان است. این موزه در زمینی به مساحت حدود ۲۶۰ هکتار در پارک جنگلی سراوان، واقع در کیلومتر ۱۸ بزرگراه خلیج فارس (جاده رشت-تهران) ساخته شده است.در این سایت موزه بناهای ۹ روستای اصیل استان گیلان که نمادهای معماری اصیل گیلان در آن‌ها نمایان است واچینی شده و سپس در محل این موزه دوباره‌چینی گردیده اند. از این تعداد روستا، یک روستا در جلگه شرقی گیلان یعنی لاهیجان و رودبنه و روستای دوم مربوط به جلگه مرکزی رشت است. روستای سوم مربوط به فومن است. دیرینگی بناهای موجود در سایت موزه از ۶۵ تا ۱۸۰ سال است. در این موزه نوع زندگی، کار، مسکن و صنایع دستی بومی گیلان به نمایش درمی‌آید.

 

پارک ملت رشت

جاهای دیدنی رشت

پارک ملت رشت از پارک های قدیمی شهر به حساب می آید که سال هاست از شهروندان رشتی و مسافران میزبانی می کند. این پارک که انتخاب خیلی ها برای گذران اوقات فراغت است در گذشته به نام "باغ سیاه" شناخته می شد و بعد ها پس از بازسازی به پارک عمومی رشت شهرت یافت. این پارک دیدنی های ویژه ای در خود دارد که از معروف ترین های آن می توان به آب نمای موزیکال اشاره کرد که داخل برکه مرکز پارک قرار گرفته و در شب بسیار دیدنی می شود. در بلوار انصاری که جنب همین پارک قرار دارد یک ماکت خانه روستایی دیده می شود که به عنوان مرکز اطلاع رسانی آماده خدمات رساندن به گردشگران است. داخل خود پارک نیز چند ماکت خانه روستایی بسیار زیبا وجود دارد که می توانید از آن ها دیدن کنید و عکس های جالبی با آنها بگیرید.

 

تالاب عینک

جاهای دیدنی رشت

تالاب عینک یا دریاچه عینک یا مرداب عینک تالابی‌ است طبیعی که در منطقه ۴ شهر رشت واقع است. این تالاب از شرق به تقاطع غیرهمسطح شهدای گمنام، از شمال به بلوار شهید افتخاری، از جنوب به پارک دانشجو و مناطق مسکونی غیرمجاز و از غرب به شرکت دخانیات رشت محدود شده است. این تالاب بزرگ‌ترین تالاب شهری ایران و دومین تالاب بزرگ استان گیلان است. این تالاب به دلیل آن که در عکس‌های هوایی شبیه عینک است به این نام خوانده می‌شود. این مرداب از مناطق گردشگری مهم و مکان های دیدنی رشت به شمار می‌رود. محیط آن ۱۲ کیلومتر و پهنه آبی آن ۴۴ هکتار و حریم و پهنه ساحلی و خشکی آن ۱۶۳ هکتار است.

 

آرامگاه میزرا کوچک خان جنگلی

جاهای دیدنی رشت

مقبره میرزا کوچک خان جنگلی یکی از جاهای دیدنی شمال ایران است. آرامگاه این مبارز بزرگ، در جنوب شهر رشت و در محله سلیمان داراب قرار دارد. این بقعه در میان بقعه و گورستان اصلی سلیمان داراب یا همان گورستان اصلی رشت واقع شده است. یونس استاد سرایی، مشهور به میرزا کوچک خان جنگلی، یکی از مبارزان ملی‌گرا در طول تاریخ است. او رهبر جنبش جنگل و رئیس جمهور شورای سوسیالیستی ایران بود. میرزا یونس در سال 1257، در محله قدیمی استادسرای رشت دیده به جهان گشود. بر اساس روایات مردم محلی، میرزا یونس با سیمایی زیبا و چشمانی روشن به دنیا آمد. از همان کودکی، میرزا یونس در مقایسه با سایر هم‌سن‌وسال‌های خود، اندامی ورزیده‌تر و قامتی بلندتر داشت. زمانی که به دوران جوانی رسید، همه مردم از حسن اخلاق وی صحبت می‌کردند.

 

بازار بزرگ رشت‌

جاهای دیدنی رشت

یکی از زیبا ترین و محبوب ترین بخش های دیدنی شهر رشت بازار بزرگ آن می باشد که حال و هوای بی نظیری دارد. این بازار هزار رنگ توانسته نظر گردشگران بسیاری را به خود جلب نماید. خرید و بازار گردی جز جدایی ناپذیر هر سفرید محسوب می شود و بازار سنتی رشت نیز از دسته بازارهایی است که واقعا دل کندن از آن و فضای گرم و صمیمی که دارد دشوار است.بازار رشت که در بافت سنتی شهر واقع شده در بردارنده مراکز مختلفی مانند کاروانسراها، چهارسوق ها و … می باشد. این بازار محلی و سنتی که در مرکز شهر رشت واقع شده است تاثیر بسزایی در اقتصاد، تجارت و فرهنگ این شهر دارد. این بازار محلی  با وسعتی بالغ بر 24 هکتار و 14 کاروانسرا  بزرگترین بازار رو باز در ایران محسوب می شود. بازار سنتی رشت از دیرباز محلی برای فعالیت اقتصادی ساکنین رشت و شهرها و روستاهای اطراف آن بود.

 

مسجد صفی رشت

جاهای دیدنی رشت

مسجد صفی رشت که نام دیگر آن مسجد شهیدیه است، یکی از مساجد تاریخی شهر رشت است. این مسجد در بافت قدیمی رشت، در محدوده‌ی بازار قرار دارد. دقیقا مشخص نیست این مسجد چه زمانی ساخته شده است اما گفته می‌شود شیخ صفی‌الدین اردبیلی با شیخ زاهد گیلانی دوست بوده و به همین دلیل به گیلان سفر می‌کند و در محل فعلی چاهی حفر می‌کند و عبادتگاهی می‌سازد که بعدها به مسجد تبدیل می‌شود. این مسجد که امروزه از جاهای دیدنی رشت به شمار می‌رود، با شماره‌ی ۱۹۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر