آشنایی با جاهای دیدنی رشت | جاهای دیدنی رشت کجاست؟

معرفی جاهای دیدنی رشت | جاهای دیدنی رشت + عکس و آدرس

جاهای دیدنی رشت به قدری متنوع و جذاب است که تجربه ی گردشگری متنوع و به یادماندنی برای شما به همراه خواهد داشت. با ویکی گردی همراه باشید.

جاهای دیدنی رشت
ویکی گردی:

جاهای دیدنی رشت از تنوع بسیار خوبی برخوردارند، با توجه به سرسبز بودن این شهر و قرارگیری آن در نوار سرسبز شمالی، جاهای دیدنی رشت در بخش طبیعی بسیار حیرت انگیز است. هرچند جاهای دیدنی رشت صرفا به جاذبه های گردشگری طبیعی محدود نمی شود و در دسته تاریخی نیز حرف های زیادی برای گفتن دارد. برای سفر به رشت، باید اول با جاهای دیدنی رشت آشنا شد. ویکی گردی در این مقاله جاهای دیدنی رشت را به شما معرفی کرده است.

 

مجموعه میدان شهرداری رشت

جاهای دیدنی رشت

میدان شهرداری مربوط به دوره پهلوی است و از جاهای دیدنی رشت به شمار می‌آید. این اثر در تاریخ ۲۶ آذر ۱۳۵۶ با شماره ثبت ۱۵۱۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.میدان شهرداری رشت در اوایل سلطنت رضا پهلوی (۱۳۰۴-۱۳۲۰) احداث شد و مجموعه آن شامل کاخ شهرداری، موزه پست و ساختمان قدیمی هتل ایران می‌شود. ساختمان شهرداری و برج ساعت آن، نماد شهر رشت است. این بنا هنگام وقوع زلزله مهیب و ویرانگر منجیل در سال ۱۳۶۹ آسیب دید و چندی بعد توسط روبرت واهانیان، به‌صورت سابق مرمت شد.اجرای روزانه موسیقی زنده در صبح و هنگام مناسبت‌ها توسط گروه ارکستر شهرداری رشت، روبه‌روی در شهرداری، داخل محوطه میدان و در محوطه مخصوص گروه ارکستر صورت می‌گیرد و این تنهای یکی از ویژگی‌های بی‌نظیر میدان شهرداری رشت است. زنگ ساعت مجموعه نیز در هر ساعت برابر با عدد ساعت و هر نیم ساعت یک زنگ به صدا در می‌آید. ساختمان سفید و زیبای کاخ شهرداری در شهر رشت یکی از جاذبه‌های زیبای این شهر و از چشم‌نوازترین عمارت‌های میدان شهرداری رشت است که توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند.

میدان شهرداری رشت کجاست؟

ایران، گیلان، رشت، میدان شهرداری.

 

دریاچه سقالکسار

روستای سقالکسار واقع در شمال کشور ایران، استان گیلان و ۱۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و بین راه آقاسید شریف تا جیرده قراردارد. آب دریاچه از ریزش های جوی و چشمه ساران منطقه تامین میشود. ارتفاع دریاچه از سطح دریا ۶۴ متر، طول دریاچه در حدود ۶۰۰ متر و عرض آن ۵۰۰ متر است. واژه سقالکسار به معنای محل آب خوردن پرندگان است. 

جاهای دیدنی رشت

در گذشته پرندگانی مانند لک و سار به این روستا می آمدند و از چشمه ی موجود در آن آب می خوردند به همین خاطر این روستا سقالکسار نامیده شده است. مساحت این دریاچه ۱۵ هکتار است.پاکیزه گی این روستا یکی از ویژگی های مهم آن است و یکی از دلایل مهم این پاکیزه گی، اجرای طرحی توسط شورای اسلامی این روستاست مبنی بر اینکه در هنگام ورود، در هنگام ورود سه هزار تومان از گردشگران ورودی دریافت می کنند و یک کیسه زباله به آنها می دهند تا زباله های خود را در طبیعت رها نکنند و در کیسه بریزند، در صورتی که کیسه های زباله از سوی گردشگران به متصدی تحویل داده شود دو هزار تومان به آنان پس داده خواهد شد، این جایزه و مشوق موثر موجب شده است تا وجود زباله در طبیعت این روستا صفر باشد.

دریاچه سقالکسار کجاست؟

ایران، استان گیلان، ۱۵ کیلومتری جنوب شهر رشت، دهستان لاکان، روستای سقالکسار.

 

باغ محتشم 

جاهای دیدنی رشت

باغ محتشم رشت که به “پارک شهر” رشت نیز شهرت دارد، قدیمی ترین پارک موجود در این شهر زیباست. این پارک در خیابان حافظ در جنوب رشت و در مجاورت رودخانه زیبای گوهر رود واقع شده است. منطقه باغ محتشم، اصلی ترین پارک و تفرجگاه مردم رشت است که در دوران قاجاریه احداث گشته است. دارای دو بخش مکانیزه و باغ است که در خیابان حافظ در جنوب رشت و در مجاورت گوهررود واقع شده است. در باغ محتشم رشت تمامی امکاناتی را که لازم است یک پارک بزرگ داشته باشد، می توانید مشاهده کنید. این باغ، پارک اصلی شهر رشت است، بنابراین نباید نگرانی در زمینه وجود امکانات و تسهیلات در آن داشته باشید. زمین ورزشی، زمین بازی کودکان، وسایل ورزش همگانی، نمازخانه، میزهای تنیس، دیواره سنگ نوردی، سرویس بهداشتی و نیمکت های استراحت از جمله امکانات این باغ زیباست.

باغ محتشم کجاست؟

ایران، استان گیلان، رشت، خیابان حافظ، کنار رودخانه گوهر رود.

 

بازار بزرگ رشت

جاهای دیدنی رشت

رشت به عنوان یکی از شهرهای پر بازدید استان گیلان می باشد که در بین مردم بسیار شناخته شده است. این شهر با داشتن مناطق دیدنی فراوان و زیبایی های درونش توانسته افراد زیادی را در طول سال به خود جذب کند. یکی از مواردی که این شهر را بسیار زنده و جذاب کرده بازار های آن بوده و ما نیز در این مقاله به سراغ بازار بزرگ رشت رفتیم تا اطلاعات لازم درباره این بازار را عنوان نماییم. بازار رشت دارای موارد مختلفی می باشد که می توان به کاروانسرا ها، میادین بزرگ و کوچک، چهارسوق ها و… اشاره نمود. معماری به کار برده شده در کاروانسراها و طاق های موجود در بازار حتما شما را جذب خواهد کرد. هم چنین شما می توانید در هر نقطه از این بازار بخش های مختلفی را ببینید که هر کدام از آن ها جذابیت های فرهنگ این منطقه را نشان می دهند. طاقی های بزرگ و کوچک و دوازده عدد کاروانسرای دیگر همگی در بافت 24 هکتاری جای گرفته اند و با راسته های مختلف به یکدیگر مرتبط می باشند. تمامی این موارد در زمان قاجار و ابتدای پهلوی تاسیس شده اند. طاقی بزرگ بازار در سال 1321 در راسته زرگرها ساخته شده است. در سفر به رشت با رفتن به بازار رشت تجربه ای متفاوت خواهید داشت و یک خاطره زیبا از آن در ذهنتان ثبت می شود.

بازار بزرگ رشت؟

ایران، استان گیلان، رشت، مرکز شهر، میدان شهرداری، خیابان امام خمینی، بازار سنتی.

 

پارک جنگلی سراوان

جاهای دیدنی رشت

پارک جنگلی سراوان از آن جاهای دیدنی رشت است که از نظر زیبایی و جذابیت دست‌کمی از جاذبه‌های دیگر شمال کشور مثل دریایش ندارد. با این تفاوت که هرچه دریا تا بیکران، آبی است، سراوان از اول تا آخرش خیلی سبز است. جنگل سراوان یکی از جنگل‌های قدیمی ایران است که خدا را شکر پای ساخت‌وساز و آتش‌سوزی‌های طبیعی و غیرطبیعی هنوز در آن باز نشده است.جنگل‌های سراوان نزدیک ۵ هزار هکتار وسعت و تا دلتان بخواهد قدمت دارند. یعنی فقط کمی از کشور کرواسی کوچک ‌تر هستند، کمتر از ۱۰۰۰ هکتار! از این همه، در سال ۷۰، قطعه‌ای با طول ۷ هزارو۶۰۰ و عرض ۲ کیلومتر برای تبدیل به پارک جنگلی، از بافت جنگل جدا شده‌است. البته جدا نه به معنای تخریب یا تغییر بافت جنگل، بلکه فقط کارهای لازم برای تامین امنیت گردشگران و رفاهشان انجام شده‌است.

پارک جنگلی سراوان کجاست؟

ایران، استان گیلان، کیلومتر ۱۷ جاده رشت - تهران، سمت غرب جاده.

 

موزه میراث روستایی گیلان

جاهای دیدنی رشت

موزه میراث روستایی گیلان یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌ های رشت است. این موزه مکانی عالی برای آشنایی با معماری، فرهنگ، سبک زندگی، غذاهای محلی، صنایع‌ دستی، پوشاک و... مردم مناطق مختلف استان گیلان است. ۲۸ مجموعه مسکونی در این موزه جای گرفته‌اند و فضاهای روستایی دیگر مانند شالیزار و کاهدان، لانه مرغ و... در آن بازسازی شده‌اند. موزه میراث روستایی گیلان تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای هر بازدیدکننده رقم می‌زند. موزه میراث روستایی گیلان در زمینی به مساحت حدود ۲۶۳ هکتار برپا شده است و یکی از دیدنی‌ترین جاذبه های گردشگری گیلان محسوب می‌شود. این موزه نمونه‌ای کوچک، اما واقعی از نحوه‌ زندگی و فرهنگ سنتی روستاهای گیلان است. بخش معماری این موزه، مجموعه‌ای است که قدمت بناهای آن به‌طور متوسط به ۱۵۰ سال می‌رسد. این سازه‌ها ۲۸ مجموعه را تشکیل می‌دهند و شامل بناهای مسکونی و جانبی از مناطق مختلف استان هستند. بناها در نقاط گوناگون گیلان شناسایی، مستندسازی، واچینی و مجددا در موزه دوباره چینی شدند.

موزه میراث روستایی گیلان کجاست؟

ایران، استان گیلان، کیلومتر ١٨ آزادراه رشت- قزوین، نرسیده به پلیس راه، کیلومتر ۳ جاده‌‌ی سراوان- شفت.

 

سبزه میدان

جاهای دیدنی رشت

یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری گیلان در رشت، سبزه میدان است. این میدان نوستالژیک، میزبان درختانی کهنسال و تنومند و کبوترانی است که همیشه در عکس‌های سبزه میدان حضور دارند. در روزهای غیربارانی افراد زیادی از اهالی شهر در میدان جمع می‌شوند و با گپ و بازی، ساعات فراغت خود را می‌گذرانند.سبزه میدان سابقا سبزه‌زاری بود که بین دو محله استادسرا و محله کیاب رشت واقع شده بود. این سبزه‌زار تا محله چمارسرا امتداد داشت. ابتدای این سبزه‌زار یک آبگاه قرار گرفته بود و در کنار آن، گورستانی که مجرمان را پس از اعدام در آن به خاک می سپردند.

سبزه میدان کجاست؟

استان گیلان، رشت، نزدیکی میدان شهرداری.

 

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

جاهای دیدنی رشت

میرزا کوچک خان جنگلی مشهور به سردار جنگل، یکی از چهره‌های برجسته تاریخ ایران است. وی در سال ۱۳۰۰ درگذشت و مقبره او، در شهر رشت، در قبرستان سلیمان داراب جای گرفته است. این مقبره را با الهام از معماری استان گیلان و معماری اسلامی ساخته‌اند و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی معروف به سردار جنگل، در جنوب شهر رشت و در محله سلیمان داراب، در میان بقعه و گورستان سلیمان داراب قرار دارد. این مقبره از جمله جاذبه های گردشگری گیلان به شمار می آید. در اطراف قبر میرزا کوچک خان جنگلی، اجساد مجاهدان جنگلی دفن و اسامی آن‌ها روی سنگ قبر آنان حک شده‌اند. در کنار قبر میرزا، آرامگاه شاعر بلند آوازه و مردمی گیلان، شیون فومنی قرار دارد.

 

تالاب عینک

جاهای دیدنی رشت

تالابی که با نام عینک در رشت قرار گرفته، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های کشوری شناخته شده و در بین تالاب‌های رشت دومین مرداب بزرگ است. این تالاب چهل و چهار هزار هکتار وسعت دارد و حدود ۱۶۳ هکتار خط ساحلی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این تالاب بزرگ و دیدنی از روی نقشه‌های ماهواره‌ای شبیه به عینک دیده شده و به همین دلیل نام آن را تالاب عینک نامیدند. این مرداب از طریق نی‌های منظمی محاصره شده و زیبایی منحصر به فردی را برای این منطقه به ارمغان آورده است.این تالاب طبیعی در اثر عوامل آب و هوایی و جوی مانند باران شدید، آب مازاد کشاورزی، سطح پست و حاصل خیز زمین و آب‌های آزاد به وجود آمده و پدید آورنده این مکان جذاب و دیدنی شده است. گیاهان اطراف این مرداب به علت شرایط خاک و رطوبت هوا هرسال مقداری بیشتر از آب تالاب را اشغال می‌کنند و زندگی خود را به روی آب، ادامه می‌دهند. اگر قصد داشتید به یک سفر چند روزه بروید رشت و جاذبه‌های دیدنی‌اش منتظر شماست.

 

موزه رشت

جاهای دیدنی رشت

موزه شهر رشت سابقاً خانه میرزا حسین خان کسمائی آزادیخواه، شاعر و روزنامه نگار معروف و از رجال دوره مشروطیت و نهضت جنگل بود که در سال ۱۳۴۹ توسط وزارت فرهنگ و هنر جهت تبدیل به موزه خریداری شد و امروزه به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی رشت شناخته می‌شود. بخشی از این بنا در دهه ۵۰ با نظارت وزارت ارشاد اسلامی در مدت ۶ ماه، تبدیل به موزه شد. موزه رشت از دو بخش مردم‌شناسی و باستان‌شناسی تشکیل شده است. بخش مردم‌شناسی از صحنه‌های بازسازی شده از زندگی مردم و تندیس بومی گیلان تشکیل شده است و بخش باستان‌شناسی موزه به اشیا و آثار باستان‌شناسی کشف شده در نقاط مختلف گیلان به ویژه تپه‌های مارلیک رودبار، تالش، دیلمان و ... اختصاص دارد. یک گورستان باستانی و مجموعه سنگ قبرها نیز در این بخش قرار دارد.

موزه رشت کجاست؟

گیلان - رشت خیابان طالقانی(بیستون)، روبروی زایشگاه دکتر فامیلی.

 

مسجد صفی رشت

جاهای دیدنی رشت

مسجد صفی رشت که نام دیگر آن مسجد شهیدیه است، یکی از مساجد تاریخی شهر رشت است. این مسجد در بافت قدیمی رشت، در محدوده‌ی بازار قرار دارد. دقیقا مشخص نیست این مسجد چه زمانی ساخته شده است اما گفته می‌شود شیخ صفی‌الدین اردبیلی با شیخ زاهد گیلانی دوست بوده و به همین دلیل به گیلان سفر می‌کند و در محل فعلی چاهی حفر می‌کند و عبادتگاهی می‌سازد که بعدها به مسجد تبدیل می‌شود. این مسجد که امروزه از جاهای دیدنی رشت به شمار می‌رود، با شماره‌ی ۱۹۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس مسجد صفی رشت : ایران، گیلان، رشت، بافت قدیمی رشت، محدوده‌ی بازار.

 

خانه ابریشمی رشت

جاهای دیدنی گیلان

خانه ابریشمی رشت در ضلع جنوب شرقی میدان صیقلان (میدان بسیج)، در انتهای کوچه‌ی شاعری قرار دارد. این خانه یکی از خانه‌هایی است که از دوران قاجار در رشت به‌جا مانده است. خانه‌ی ابریشمی متعلق به خانواده‌ی حاج میر اسماعیل حاکمی، از اهالی پیر بازار رشت است. او در دوران ناصرالدین شاه، کلانتر رشت بود و در سال ۱۳۱۸ هجری شمسی، حاج میرزا احمد ابریشمی این خانه را خرید و نام خانه‌ی ابریشمی به خود گرفت. این خانه در زمینی به مساحت تقریبی ۲ هزار متر مربع و زیربنای ۶۵۰ متر مربع ساخته شده است و بنای اصلی آن شامل ۲ طبقه است و هر طبقه ۸ اتاق دارد. خانه‌ ابریشمی که از دیدنی های رشت به شمار می‌رود، در سال ۱۳۷۹ با شماره‌ی ۳۳۶۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس خانه ابریشمی رشت: گیلان، رشت، ضلع جنوب شرقی میدان صیقلان، انتهای کوچه‌ی شاعری.

 

شما تجربه بازدید از کدام یک از جاهای دیدنی رشت را داشته اید؟

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر