معرفی جاهای دیدنی کردستان | با جاهای دیدنی کردستان آشنا شوید

جاهای دیدنی کردستان چیست ؟ | آشنایی با جاهای دیدنی کردستان

کردستان یکی از استان‌های دیدنی کشور با جاذبه‌های متنوع محسوب می‌شود که همین امر باعث جذب گردشگران زیادی در طول سال شده است. علاوه بر طبیعت سرسبز و هوای مطبوع این منطقه در فصل بهار و تابستان، جاهای دیدنی کردستان از غار و آبشار تا مسجد و بازار تجربه متفاوتی از ایرانگردی را برای هر گردشگری رقم خواهند زد.

جاهای دیدنی کردستان
ویکی گردی:

جاهای دیدنی کردستان شامل جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی بسیاری است.این استان که مرکز آن سنندج است در غرب کشورمان و در همسایگی کشور عراق قرار دارد.طبیعت بکر و زیبا، آب و هوای عالی، منظره‌های طبیعی منحصر به فرد و جاذبه‌های تاریخی با ارزش از جمله قلعه‌ها و مساجد باعث شده که گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای تماشای جاهای دیدنی کردستان به این شهر سفر کنند. به‌طور کلی جاهای دیدنی استان کردستان را می‌توان به دو قسمت جاذبه‌های طبیعی و جاذبه‌های تاریخی کردستان تقسیم کرد. زیبایی های این استان شما را شگفت زده خواهد کرد و طبیعت بکر و کم نظیر آن شما را به وجد می آورد.

پارک تفریحی آبیدر

یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی سنندج، پارک کوهستانی آبیدر است که در روزهای آخر هفته مملو از مردم بومی می‌شود. این پارک که روی کوهی بلند قرار دارد، محلی ایدئال برای پیک‌نیک و گشت‌وگذار است؛ به‌خصوص که چشم‌انداز زیبایی از شهر سنندج در زیر پایتان قرار می‌گیرد. در این پارک دیدنی چندین چشمه، باغ و باغ وحش وجود دارد.

 

دریاچه زریوار

دریاچه زریوار یا زریبار از جمله معروف‌ترین جاذبه طبیعی استان کردستان به حساب می‌آید که با طبیعت زیبا و همچنین تفریحات جذابی مانند قایقرانی، پاراگلایدر و ماهیگیری، هر ساله میزبان گردشگران زیادی از اقصانقاط کشور است. این دریاچه که در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ هجری شمسی در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسید، جزو بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین ایران قرار دارد.آب دریاچه از چشمه‌های جوشان در کف آن و همچنین آب باران و برف تامین می‌شود و ویژگی مناسب آن موجب شده است که گونه‌های گیاهی و جانوری مختلفی در اطراف دریاچه حضور داشته باشند. محبوب‌ترین غذای کنار دریاچه، ماهی‌های کبابی آن است که به باور گردشگران بهترین ماهی کبابی تمام ایران محسوب می‌شود.

 

دریاچه سد قشلاق

دریاچه سد قشلاق یا دریاچه سد وحدت در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال سنندج قرار دارد که به‌لطف امکانات تفریحى و اسکله قایقرانى، محل مناسبی برای ورزش‌های آبی به حساب می‌آید. این دریاچه محل زندگی ماهی‌های مختلفی نظیر ماهى عروس، شاه‌کولى، سیاه‌ماهى و غیره است و به همین دلیل شرایط ماهیگیرى تفریحى برای علاقه‌مندان وجود دارد.

 

سراب قروه

سراب قروه از جمله دریاچه‌های طبیعی استان کردستان است که در جنوب شهر قروه قرار دارد. این دریاچه با نام سراب کوثر نیز شناخته می‌شود و آب خنک آن از طریق چشمه‌های جوشان تامین می‌شود. جزیره کوچکی در وسط دریاچه به چشم می‌خورد که به‌لطف نورپردازی زیبا، جذابیت زیادی برای بازدیدکنندکان دارد. ضمن اینکه دسترسی به این جزیره با پلی آهنی امکان‌پذیر است.

 

عمارت آصف وزیری

عمارت آصف وزیری از قدیمی‌ترین خانه‌های شهر سنندج محسوب می‌شود که به سبک معماری اسلامی در سه دوره تاریخی صفوی، قاجار و پهلوی ساخته شده است. این عمارت ۴۰۰۰ متر مربعی که با نام خانه کرد نیز شناخته می‌شود، در گذشته به آصف خان دیوان ملقب به میرزا علی نقی کردستانی تعلق داشت و در سال ۱۳۷۵ هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.بزرگ‌ترین موزه اقوام در ایران در عمارت آصف وزیری قرار داردهنگام بازدید از این خانه می‌توانید شاهد یکی از زیباترین حمام‌های تاریخی کردستان باشید که در این خانه قرار دارد. ضمن اینکه فرصت بازدید از موزه مردم‌شناسی کردستان به‌عنوان بزرگ‌ترین موزه اقوام در ایران نیز نصیبتان خواهد شد.

 

موزه سنندج

موزه سنندج یا عمارت سالار سعید در مرکز شهر سنندج در عمارت قجری ملا لطف الله شیخ‌الاسلام قرار دارد. در این موزه آثار تاریخی استان و دیگر نقاط کشور نگهداری می‌شود. بخش پیش از تاریخ، بخش عص‍ر ت‍‍اریخ، بخش دوران اسلام‍‍ی و بخش نمایش موقت از بخش‌های مختلف موزه برای بازدید هستند. ضمن اینکه ساختمان عمارت با پنجره‌های ارسی و شیشه‌های رنگی جذابیت خاص خود را برای بازدیدکنندگان دارد.

 

حمام خان سنندج

حمام خان که به نام حمام پیرظهیری نیز شناخته می‌شود، در بافت قدیمی شهر سنندج قرار دارد. طبق سنگ‌نوشته حمام این طور به نظر می‌رسد که بنای آن در سال ۱۲۲۰ هجری قمری در زمان حاکمیت امان‌الله خان اردلان ساخته شده است.این حمام در سال ۱۳۷۷ هجری شمسی توسط اداره کل میراث فرهنگی وقت خریداری و سپس کار مرمت آن از سال ۱۳۷۸ هجری شمسی آغاز شد. حمام خان همچون سایر حمام‌های ایرانی از بخش‌های مختلفی نظیر سردر ورودی، هشتی، سربینه، میان در، بینه، خزینه و... تشکیل شده است. در حال حاضر حمام خان کاربری سفره‌خانه سنتی دارد.

 

روستای هویه

روستای هویه در غرب کردستان و در میان دو شهر سنندج و مریوان قرار دارد. این روستا نیز با معماری پلکانی خود نگاه هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. روستای هویه به دو بخش ورده گا و مله گا تقسیم می‌شود که هر یک دیدنی‌های خاص خود را دارد.قرارگیری روستا در منطقه‌ای کوهستانی باعث شده است تا چندین کوه مهم از جمله رزده خانی، سه بید، شیانه، ره جال گا و... در اطراف آن وجود داشته باشد. یکی از دلایل حیات این روستا چشمه‌های حوالی آن هستند که از میان آن‌ها می‌توان به هانو شیخه و هانو هواسی اشاره کرد.

 

اورامان تخت

اورامان تخت با بیش از ۳۰۰۰ سال قدمت در منطقه اورامانات کردستان قرار دارد و پیش‌تر به‌عنوان روستا شناخته می‌شد که از سال ۱۳۹۰ هجری شمسی همراه با روستای سرپیر به شهر اورامان تخت تغییر نام پیدا کرد.شهرت اورامان تخت به معماری پلکانی خانه‌های آن مربوط می‌شود که از سنگ و چوب ساخته شده‌اند. طبیعت بی‌نظیر و چشم‌اندازهای خیره‌کننده این منطقه برای هر گردشگری جذابیت دارند. از آنجا که اورامان تخت در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته، بهترین فصل سفر به آن، بهار و به‌ویژه اردیبهشت است.

 

روستای پالنگان

پالنگان، روستایی با معماری پلکانی در منطقه‌ای کوهستانی است که با تماشای آن به یاد ماسوله در گیلان می‌افتید. این روستا با رودخانه‌ای خروشان به دو نیم تقسیم شده که جذابیتی دوچندان به آن بخشیده است. طبیعت زیبای پالنگان شامل باغ‌های دیدنی و سرسبز، چندین چشمه جوشان در دره تنگی‌ور، آبشارهای پرآب و... می‌شود.قلعه پالنگان که در بالای کوه و در کنار روستا قرار دارد، یکی از جاذبه‌های پالنگان محسوب می‌شود که تا قرن دهم هجری قمری زندگی در آن جریان داشته است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر