جاهای دیدنی قشم برای بازدید | اطلاعات کامل بهترین جاهای دیدنی قشم

جاهای دیدنی قشم که نباید از دست دهید | معرفی جاهای دیدنی قشم + عکس

جاهای دیدنی قشم ازجمله طبیعت بکر، آثار تاریخی، امکانات تفریحی و مراکز خرید در این سفر در انتظار شماست. سفر به قشم و بازدید از جاهای دیدنی قشم را از دست ندهید.

جاهای دیدنی قشم
ویکی گردی:

اما پیش از اینکه سفر به قشم را شروع کنید، بهتر است با جاهای دیدنی قشم آشنا شوید. جاهای دیدنی قشم به قدر هیجان انگیز و متفاوت هستند که لقب جزیره عجایب هفتگانه را به آن داده اند. بازدید از جاهای دیدنی قشم قطعا تجربه ای متفاوت برای شما خواهد بود چرا که جاهای دیدنی قشم شامل هرنوع سلیقه ای می شود. شما در قشم می توانید از آثار تاریخی، مراکزخرید با کیفیت بسیار بالا، بازارهای محلی و تفریحات آبی و ... بهره مند شوید.

فرش خاکی هرمز

جاهای دیدنی قشم

خاک هرمز به رنگ‌های مختلفی است و هر رنگ، طیف‌های گوناگونی از روشن تا تیره را شامل می‌شود. همین ویژگی سبب شکل‌گیری ایده فرش خاکی هرمز شد. این رنگ‌ها در کنار هم و با طراحی نقوش فرش مانند، جلوه دو چندان پیدا می‌کنند. .استفاده از نمادهای اصیل و بومی جزیره هرمز، کشور ایران و دغده‌های انسانی و بشر دوستانه‌، شاخصه‌هایی هستند که فرش خاکی را ارزشمند‌تر کرده‌اند. فرش خاکی هرمز این مفاهیم را در ابعاد بزرگ به نمایش گذاشت و زمینه را برای بیان آن‌ها فراهم کرد.از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۶ طی هفت دوره، فرش خاکی توسط جمعی از هنرمندان در یکی از سواحل جزیره هرمز اجرا ‌شد. در این رویداد هنرمندان بومی با خاک‌های رنگی موجود در جزیره، طرح فرش خاکی را بر ساحل گستراندند.

فرش خاکی هرمز با نقوش اساطیری جلوه دوچندان پیدا کرد.فرش خاکی هرمز در واقع یک نماد از تاریخ و تمدن ۱۰۰۰ ساله جزیره بی‌نظیر هرمز بود. در طراحی فرش خاکی هرمز از نقوش مختلف گیاهان، حیوانات و هندسی استفاده می‌کردند. این فرش خاکی طی دوره‌های مختلف اجرای خود، تاریخ هرمز را حکایت کرد و آن‌ها را با استفاده از نمادها، به شکلی هنرمندانه به رخ کشید.در طراحی فرش خاکی هرمز از اسطوره‌های هرمزگان و اشعار عمر خیام، الگوبرداری می‌کردند. در میان نقوش این فرش تصویری از لاک‌پشت پوزه عقابی، جبیر، نقوش پوشاک زنان هرمز، تصاویری از قلعه پرتغالی‌ها و نماد موسیقی بومی و سازهای محلی خودنمایی می‌کردند.ایده اولیه برای طراحی و اجرای فرش خاکی هرمز از سال ۱۳۸۳ زده شد. درست زمانی که هنرمندی از منظره شرقی جزیره نقاشی می‌کشید. رنگ‌های تند و پررنگ به کار رفته در طبیعت هرمز، ایده اجرای نقشی روی زمین شد. طرحی که از همین خاک‌های رنگارنگ جان بگیرد.

 

ساحل نقره ای

جاهای دیدنی قشم

این ساحل بی نظیر در جزیره هرمز و استان بی نظیر هرمزگان و در میان تنگه هرمز واقع شده است و جزء جاذبه های دیدنی هرمز محسوب می شود و شهرتی جهانی دارد. افرادی که تا به حال به این ساحل زیبا سر نزدند و از آن بازدید نکرده اند، شاید این سوال برای آنها پیش بیایید که «ساحل نقره ای هرمز با دیگر سواحل ایران چه تفاوتی دارد؟»، اما واقعیت این است که این مکان زیبا و دیدنی شهرتی در سراسر جهان بدست آورده است..ساحل تقره ای هرمز هر سال تعداد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب می کند تا شگفتی های خارق العاده خود را برای همه به نمایش بگذارد. با این حال، جالب است بدانید این ساحل با تمام این تعاریف، همچنان برای بیشتر ایرانیان عزیز کمتر شناخته شده است. علت شهرت و جهانی شدن این ساحل زیبا، ماسه و شن های درخشان آن می باشد که هم در زیر نور آفتاب و هم در زیر نور مهتاب بسیار درخشان و چشم نواز است. این درخشندگی و زیبایی با برخورد آب دریا به این شن و ماسه ها چندین برابر می شود و برق آنها تا چند ثانیه بعد همچنان باقی می ماند.

جاهای دیدنی قشم

این ساحل و دریا به قدری زیبا و خارق العاده است که گذر زمان در آنجا حس نمی شود و می توان ساعت ها در این مکان بی نظیر نشست و از زیبایی آن لذت برد. هم چنین خوب است بدانید همان طور که پیش تر گفته شد، تماشای این ساحل شگفت انگیز در هنگام طلوع آفتاب زیبا تر است و به دلیل زاویه تابش نور خورشید موجب برق زدن و درخشش شن و ماسه های این ساحل می شوند که دلیل درخشش آنها وجود چندین ماده و کانی مختلف و عنصر در این خاک است که موجب درخشش آن مانند اکلیل می شود.همان طور که در ابتدا نیز اشاره نمودیم ساحل نقره ای در جزیره هنگام و استان هرمزگان واقع شده است و از همین رو شما برای رفتن به این جزیره باید خود را با استفاده از قطار، هواپیما یا خودرو خود را به بندر عباس برسانید و از آنجا از طریق اسکله و قایق به جزیره هنگام بروید. برای رفتن به این جزیره باید از بندرعباس به قشم رفت.

جاهای دیدنی قشم

فاصله بندر شهید ذاکری قشم تا اسکله کندالو یا شیب دراز حدود ۵۶ کیلومتر است و ۵۰ دقیقه طول می‌کشد تا به آنجا برسید. اگر با هواپیما به قشم سفر کنید فرودگاه قشم در نزدیکی اسکله کندالو قرار دارد. فاصله این دو نقطه ۱۲ کیلومتر تخمین زده شده و حدود ۱۴ دقیقه طول می ‌کشد. در اسکله کندالو می ‌توان با تهیه بلیط به ‌وسیله قایق ‌ها و شناورها به جزیره هنگام سفر کرد.در صورتی که دریا طوفانی نباشد، کشتی ‌های گردشگری به ‌سمت جزیره هنگام در دو کیلومتری جنوب قشم حرکت می‌ کنند. این سفر دریایی هم حدود ۱۰ دقیقه زمان می ‌برد.

آدرس ساحل نقره ای: استان هرمزگان، جزیره قشم، جزیره هنگام، ساحل نقره ای.

 

ژئوپارک قشم

ژئوپارک قشم

ژئو پارک ها مناطقی هستند که نشانگر تنوع عظیم زیستی و زمین شناسی کره زمین می‌باشند. ژئو پارک قشم به دلیل موقعیت استراتژیک خود با وجود پدیده‌های زمین شناختی متعدد به عنوان تنها ژئو پارک خاورمیانه معرفی شد. در‌ واقع در سال ۲۰۰۶ میلادی ژئو پارک قشم در یونسکو ثبت شد. همان‌ طور که در بخش قبلی هم گفتیم یونسکو سعی دارد با توسعه اصولی ژئو پارک‌ها آن‌ها را از فرسایش حفظ کرده و به گردشگران معرفی کند. متأسفانه با مدیریت نادرست منطقه آزاد قشم، هیچ کدام از استاندارد‌های یونسکو رعایت نشدند و به همین دلیل ژئو پارک قشم در سال ۹۱ از لیست ژئو پارک‌های جهانی یونسکو خارج شد..سازمان جهانی یونسکو انتظار دارد برای ژئو پارک‌ها هتل، اقامتگاه، مسیر دسترسی مناسب، تابلو راهنمایی و… ساخته شود. پس از روی کار آمدن دولت جدید، مدیریت منطقه آزاد قشم با همکاری مردم منطقه تمام تلاش خود را به کار بستند تا دوباره در سال ۹۶ منطقه قشم در لیست ژئو پارک‌های جهانی یونسکو قرار گرفت.

ژئوپارک قشم از مکان های دیدنی استان هرمزگان است که در غرب جزیره واقع شده است. این منطقه از شرق به روستای طبل و روستای سلخ، از غرب به روستای گوری، از شمال و جنوب به ساحل جزیره منتهی می‌شود.

 آدرس ژئوپارک قشم : استان هرمزگان، جزیره قشم.

 

جزایر ناز قشم

جاهای دیدنی قشم

جزایر ناز قشم از نظر جغرافیایی در قسمت جنوب شرقی جزیره قشم قرار گرفته است و با طبیعت زیبا و متفاوتی که دارد گردشگران و طبیعت دوستان زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. این جزایر چیزی در حدود یک کیلومتر از ساحل ناز فاصله دارند و با دیواره‌های سنگی با ارتفاعی بین 5 تا 10 متر محاصره شده‌اند..جزایر ناز بخشی از ژئوپارک قشم محسوب می‌شود و به گفته کارشناسان و مردم محلی، ماهی‌گیران قدیمی در گذشته از این جزایر و ساحل آن برای استراحت خود استفاده می‌کردند. به نظر می‌رسد که افراد محلی در این جزیره زندگی نمی‌کنند این مساله باعث شده که بکری و طبیعی بودن آن تا حد زیادی نسبت به دیگر جزایر همجوار خود حفظ شود. شاید برای شما نیز جالب باشد که ساحل ناز بر خلاف سایر سواحل جزایر قشم و اطراف آن از ماسه تشکیل نشده و کاملا سنگی و مسطح است. خلوت و سکوت حاکم بر جزایر ناز و صدای برخورد موج‌های خروشان با صخره‌ها از گوش‌نوازترین جذابیت‌های این منطقه به شمار می‌رود.

جاهای دیدنی قشم

زیبایی موجود در جزایر ناز، مرهون بکر بودن طبیعت جزیره‌ها و متفاوت بودن آن است. سفر به جزیره ناز قشم به شما این امکان را می‌دهد که مسیری به طول یک کیلومتر را در دریا پیاده‌روی کنید بدون اینکه خیس شوید. با شروع جزر دریا، مسیر باریکی از ساحل ناز به سمت جزایر باز می‌شود و به مسافرین اجازه ورود به جزیره را می‌دهد. مطمئنا راه رفتن در جایی که تا چند ساعت پیش دریا وجود داشته تجربه منحصر به فرد و جالبی است و شما احساس می‌کنید که فرشی از جنس شن‌های جواهر نشان برای شما پهن شده تا شما را به این جزیره سحرآمیز همراهی کند.

آدرس جزایر ناز : هرمزگان، قشم، قسمت جنوبی جزیره قشم.

 

غار نمکدان قشم

جاهای دیدنی قشم

غار نمکدان که به نام‌های غار نمکی 3N، غار نمک قشم و غار سه مرد برهنه نیز معروف است در جزیره قشم و طولانی‌ترین غار نمکی جهان است. طول کشف‌شده این غار ۶٬۶۰۰ متر است. به علت صعب‌العبور بودنِ بعضی از قسمت‌های غار و ناشناخته و کشف نشده ماندنِ بعضی از قسمت‌ها، هنوز طول نهایی آن مشخص نیست و انتظار می‌رود بیشتر از این باشد..این غار در ادبیات محلی به غار نمکدون یا غار کانی نیز معروف است که دلیل آن قرارگیری روستای کانی در نزدیکی آن و در محدوده ژئوسایت نمکدان است. کشف این غار در سال ۱۹۹۸ به وسیله مهندسان زمین‌شناس جمهوری چک و با همکاری دانشگاه شیراز انجام گرفت.

جاهای دیدنی قشم

در طول این پروژه، مهندسان جمهوری چک از ۱۶ گنبد نمکی بازدید کردند و بیش از ۶۰ غار را کشف کردند و توانستند از ۳۰ تا از غارها نقشه‌برداری کنند. آنان از غار نمکدان، هرمز و جهانی به عنوان جذاب‌ترین و شگفت انگیزترین گنبدهای نمکی و غارهای نمکی یاد کردند. کشف طولانی‌ترین غار نمکی جهان یعنی «غار نمکدان قشم» مهمترین دستاورد این پروژه تحقیقاتی بود. نتایج این پروژه تحقیقاتی، غار نمکدان را از بی‌نامی درآورد و به شناخته شده‌ترین و طولانی‌ترین غار نمکی جهان تبدیل کرد.

 آدرس غار نمکدان قشم : غار نمکی قشم در ۹۰کیلومتری شهر، در بخش جنوب غربی جزیره و در نزدیکی ساحل جنوبی قرار دارد. تا دوکیلومتری غار را می‌توان با ماشین رفت، اما بعد از آن باید مسیری ۲ کیلومتری را پیاده‌روی کرد که اگر هوا خیلی گرم نباشد، چندان کار سختی نیست.

 

معدن خاک سرخ هرمز

جاهای دیدنی قشم

معدن خاک سرخ هرمز از شهرت جهانی برخوردار است و خاک هرمز از نظر کیفیت و مرغوبیت، در کل کره زمین بعد از اسپانیا نمونه ندارد. مهم‌ترین خاک‌های رنگی جزیره هرمز را ترکیبات اکسیدهای آهن و طیف‌های رنگی سفید، آبی، صورتی، سبز و خاکستری تشکیل می‌دهند که از ترکیبات آتشفشانی هستند. از این خاک در صنایع رنگ‌سازی، آرایشی، کاشی، سرامیک، موزائیک، سفال، لعاب‌سازی، تولید پودرهای میکرونیزه صنعتی، نوارهای کاست و… استفاده می‌شود. مردم بومی منطقه نیز از این خاک برای نمای ساختمان و حتی از نوعی از این خاک به نام گلک ماده‌ای به نام سوراغ تهیه و به‌عنوان غذا استفاده می‌کنند.

 

دره ستارگان

جاهای دیدنی قشم

بر اثر فرسایش خاک، سنگ و ماسه که به واسطه‌ باران، رگبارها و وزش باد ایجاد شده، دره‌ای با قدمت حدود دو میلیون سال در جزیره قشم به وجود آمده که به دره ستارگان شهرت یافته است. این پدیده طبیعی یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی قشم محسوب می‌شود و به اعتقاد ساکنان محلی، بر اثر برخورد ستارگان با زمین به وجود آمده است و ازاین‌رو آن را دره ستارگان می‌خوانند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۹ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر

  • ناشناس

    به امید خداپس فردا دارم میرم قشم.

  • پاک نیت

    همش الکیه وهمش تبلیغات فقط عکسای تو اینترنت قشنگن ولی اونجا بری همش با واقعیت فرق داره پولتون راحرام نکنید

  • ناشناس

    واقعا بی نظیره من رفتم همشون رو دیدم