پیست اسکی | پیست اسکی دیزین | بهترین پیست اسکی تهران

معرفی کامل پیست اسکی دیزین تهران + عکس

دیزین از مهم‌ ترین پیست های اسکی ایران در استان البرز واقع شده‌ است و گردشگران و ورزشکاران زیادی از مناطق مختلف دنیا برای تجربه اسکی به دیزین می آیند.

پیست اسکی دیزین
ویکی گردی:

پیست اسکی دیزین از اولین پیست های اسکی ایران است که از طرف فدراسیون جهانی اسکی مورد تأیید برای برگزاری مسابقات رسمی شناخته شد و عنوان بین‌المللی به خود گرفت. دیزین بزرگترین پیست اسکی دیزین ایران، بزرگترین و از بهترین پیست های اسکی تهران است. و گردشگران و ورزشکاران زیادی از مناطق مختلف ایران و جهان که شیفته اسکی کردن و برف تازه دامنه‌های البرز و تجربه سرما در هر فصلی از سال هستند، به پیست اسکی دیزین تهران می‌آیند. پیست بین‌المللی اسکی دیزین، همچنان یکی از معروف‌ترین پیست های اسکی ایران است اما تنها پیست اسکی موجود در ایران نیست. ارتفاعات البرز به لحاظ زمین‌شناسی درواقع ادامه چین‌خوردگی‌ های رشته کوه آلپ در اروپا است؛ پس به‌نوعی ایستگاه‌های اسکی در این ارتفاعات می‌تواند نوعی تجربه اسکی کردن در ارتفاعات آلپ را برای شما تداعی کند.

پیست اسکی دیزین کجاست؟

پیست اسکی دیزین، برای اهالی تفریحات زمستانی نامی آشنا است. دیزین در ارتفاعات رشته کوه‌های البرز، در فاصله ۷۰ کیلومتری شمال کرج و ۶ کیلومتری ولایت رود قرار دارد؛ البته بخش‌هایی از مجموعه تفریحی رفاهی پیست اسکی دیزین در استان تهران است. این مجموعه فرصتی مناسب برای تجدید قوا، تفریح دوستانه و خانوادگی و استفاده از هوای پاک کوهستان را فراهم می‌کند و با امکانات رفاهی و تفریحی عالی ورزشکاران و گردشگران بسیاری را در هر فصلی از سال به سوی خود می‌کشد.

پیست های اسکی

پیست اسکی دیزین مشتاقان خود را از دود و دم شهر دور می‌کند و در انتهای جاده‌ای کوهستانی، اوقات خوشی را در بیشتر روزهای سال برای آن‌ها رقم می‌زند. این مجموعه برای همه افراد با همه سلیقه‌ها و مهارت‌ها، سرگرمی‌های بسیاری دارد. اگر اهل اسکی یا سرما و برف هم نباشید این منطقه می‌تواند با تفریحات تابستانه نظر شما را جلب کند.پیست دیزین اولین، مهم‌ترین، حرفه‌ای‌ترین، بزرگ‌ترین و شاید معروف‌ترین پیست اسکی کشور و خاورمیانه و از جاذبه های گردشگری استان البرز است که هر سال و در فصل سرما و تابستان میزبان ورزشکاران مسابقات حرفه‌ای و گردشگران داخلی و خارجی است. این مجموعه اولین پیست اسکی در ایران محسوب می‌شود که مورد تایید فدراسیون جهانی اسکی برای برگزاری مسابقات بین‌المللی است.پیست اسکی دیزین، در تمام فصول باز است. 

پیست دیزین با برخورداری از استانداردهای بین‌المللی همچون شیب و مسافت مورد نیاز، دستگاه‌های بالابر و مجهز و وجود امکانات رفاهی عالی، محلی مناسب برای علاقه‌مندان به ورزش‌های اسکی روی برف و اسکی روی چمن است.

تاریخچه پیست اسکی دیزین

در سال ۱۳۴۱ یک گروه اکتشاف معدن خارجی که به‌دنبال معدن در رشته کوه البرز بودند؛ به سرپرستی آقای «کاظم گیلان پور» محل پیست اسکی دیزین را شناسایی کردند. این فرد خود قهرمان و مربی اسکی بود. به‌دنبال این کشف در سال ۱۳۴۳، یک تله اسکی سیار در پیست اسکی دیزین نصب شد؛ تا تیم ملی اسکی آن زمان، برای تمرینات خارج فصل خود از آن استفاده کند. این مجموعه از سال ۱۳۴۴ با نصب چند تله‌سیژ، به‌عنوان مجموعه اسکی معرفی شد و پس از آن برای دسترسی آسان به منطقه، جاده‌ای از سمت معدن زغال‌سنگ «آسین» تا پیست اسکی دیزین ساخته شد.اولین تله‌سیژ به طول ۲,۴۰۰ متر در سال ۱۳۴۶ از دره تا پارکینگ پیست اسکی دیزین نصب شد. تله کابین شاله نخستین تله کابینی بود که به ایران آمد. در پیست اسکی دیزین، رستورانی به نام شاله احداث شد. در ادامه تله کابین شاله و پیست اسکی مبتدی شاله را آماده و افتتاح کردند. اجرای این مرحله تا سال ۱۳۴۸ به طول انجامید. این مجموعه پس از نصب تله کابین قله و ساخت چند مجموعه رفاهی و رستوران، در سال ۱۳۵۱ برای استفاده عموم و اسکی‌بازان ایرانی و خارجی اقتتاح شد. در سال ۱۳۵۸ با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی پیست دیزین توسعه یافت.

پیست های اسکی

پیست اسکی دیزین از سال ۱۳۵۱ برای استفاده عموم بازگشایی شد.در سال ۱۳۷۲ امکانات اسکی روی چمن نیز در پیست دیزین فراهم شد و در کنار آن ورزش‌های کوهستانی دیگر همچون دوچرخه سواری کوهستانی و کایت سواری در لیست تفریحات این مجموعه قرار گرفتند. تمام این امکانات دست‌به‌دست هم دادند تا دیزین را به یک پیست اسکی فوق‌العاده و چهار فصل در ایران و خاورمیانه تبدیل کنند.

انواع پیست های دیزین

دهکده دیزین، مجموعا ۲۳ پیست دارد و از جمله پیست‌های اسکی دیزین تهران می‌توان به پیست مبتدی و پیست ویپیست (برای ورزشکاران حرفه‌ای)، پیست اسنوپارک، پیست چمن و پیست یو اشاره کرد.

پیست مبتدی

پیست های اسکی

پیست مبتدی دیزین در قسمت شمال شرقی پیست اسکی دیزین و بالای رستوران چمن قرار گرفته که محیط آن به لحاظ شیب دامنه و امکانات برای ورزشکاران مبتدی، در هرسنی امن و مناسب است.همچنین پیست مبتدی دیزین به تله اسکی مبتدی دیزین نیز دسترسی دارد. تله اسکی مبتدی پیست دیزین تهران، با طول ۲۵۰ متر و ارتفاع ۱۰ متر در سال ۱۳۵۴ تکمیل شده و آماده استفاده است.

 

پیست ویپیست

پیست های اسکی

پیست ویپیست دیزین که به علت دامنه پرشیب‌تر برای ورزشکاران و اسکی‌بازان حرفه‌ای آماده شده است تقریبا طول آن به ۹ کیلومتر می‌رسد که به تله کابین‌های با ارتفاع بالا نیز دسترسی دارد.

 

پیست اسنو پارک

پیست های اسکی

اسنوپارک دیزین نیز از محیط‌های حرفه‌ای پیست اسکی دیزین است که در جهت شمال آن و بالای رستوران چمن قرارگرفته و می‌توان با تله‌سیژ دره به آن دسترسی پیدا کرد.درواقع پیست اسنو پارک دیزین جایی است که اسکی‌بازان حرفه‌ای و ورزشکاران به حرکات نمایشی و مسابقات جذاب خود می‌پردازند و شاید شما نتوانید مثل آن‌ها اسکی کنید اما مطمئنا از تماشای آن‌ها، آن هم در ارتفاع بالا و شیب‌های هیجانی پیست اسکی دیزین لذت خواهید برد.

 

پیست چمن

پیست های اسکی

تنها پیست اسکی‌ای که در فصل تابستان هم باز است و پذیرای اسکی‌بازان است، پیست اسکی دیزین است که تابستان‌ها بخش پیست چمن آن برای مسابقات بین‌المللی اسکی روی چمن، دوچرخه‌سواری کوهستانی، تیراندازی با کمان، کایت‌سواری و غیره را فراهم می‌کند.پیست چمن در سمت شمال غرب دفتر مدیریت پیست دیزین تهران تا جنوب رستوران چمن قرارگرفته است. همچنین از پیست چمن دیزین شما امکان دسترسی به تله‌های مختلفی دارید.

 

پیست یو

پیست های اسکی

پیست یو در کنار اسنوپارک دیزین بالای رستوران چمن قرارگرفته و برای ورزشکاران حرفه‌ای و اسکی‌بازان و اسنوبورد‌سواران ماهر، کاملا مناسب است.

 

امکانات پیست اسکی دیزین

وجود امکانات رفاهی خوب، حرفه‌ای و باکیفیت، به‌همراه هوای عالی و پاک، دهکده دیزین را به مجموعه گردشگری چهارفصل درجه یک تبدیل کرده‌اند. در جنوب پیست اسکی دیزین مسجدی ساخته شده است. مجموعه دهکده دیزین دو پارکینگ دارد. پارکینگ پایین رایگان و درمسیر کندوان با ارتفاع ۲۵۰۰ متری است و پارکینگ بالا در مسیر لشکرک با ارتفاع ۳,۰۱۰ متر قرار دارد. ورودی پارکینگ بالا در سال ۱۴۰۰، مبلغ ۲۰ هزار تومان است.

تلکابین

پیست های اسکی

پیست اسکی دیزین دارای چهار تله کابین است که امکان تردد به نقاط مختلف پیست را فراهم می‌کنند. نخستین تله کابین دیزین، تله کابین «شاله»، با طول ۱,۷۵۰ متر و ارتفاع ۴۸۰ متر است که دفتر مدیریت مجموعه را به رستوران شاله وصل می‌کند. تله کابین «قله» با ۱,۹۵۰ متر طول و ۴۳۰ متر ارتفاع، از وسط پیست تا قله کشیده شده است. تله کابین «دره» با طول ۲,۴۸۰ متر و ارتفاع ۵۱۰ متر، مسیر دفتر مدیریت، پیست برگزاری مسابقات مارپیچ بزرگ، مارپیچ کوچک و مسابقات سوپر را طی می‌کند. تله کابین «چمن» نیز با طول ۱,۴۸۰ متر و ارتفاع ۳۵۸ متر، مسیر ارتباطی بین دفتر مدیریت مجموعه و رستوران است.

 

تله سیژ

پیست های اسکی

تله‌سیژ به‌دلیل نداشتن کابین از نظر ظاهری با تله کابین متفاوت است. تله سیز صندلی‌های ایمنی دارد و نفرات کمتری می‌توانند از هر صندلی آن استفاده کنند. دهکده دیزین دو تله‌سیژ دارد که سبب تسهیل رفت و آمد گردشگران در مسیر می‌شوند. تله‌سیژ «قله» با طول ۱,۸۲۰ متر و ارتفاع ۳۰۸ متر از میانه پیست تا قله را می‌پیماید و تله‌سیژ «چمن» با ۱۴۳۰ متر طول و ۳۳۵ متر ارتفاع از دفتر مدیریت تا رستوران چمن کشیده شده است.

 

تله اسکی بشقابی

در اسکی، بالا رفتن از سراشیبی بسیار خسته‌کننده است؛ به همین دلیل بالابرهایی همچون تله اسکی بشقابی طراحی شده‌اند. بالابر‌های بشقابی اسکی‌بازان را به بالای پیست می‌کشانند. این تله اسکی دارای میله‌هایی است که قسمت پایین آن‌ها سطوحی بشقابی شکل دارند و افراد به‌صورت تک نفره بر آن‌ها سوار می‌شوند. برای استفاده از این بالابر باید اسکی به پا داشته باشید.تله اسکی بشقابی بدون توقف در مسیر خود حرکت می‌کند. افراد باید درسمت چپ مسیر حرکت تله اسکی بشقابی قرار بگیرند و تا هنگامی که یک میله تله اسکی برسد صبر کنند. با رسیدن یک تله اسکی بشقابی آن را بگیرند و بین دو پای خود قرار دهند. این‌گونه ورزشکاران تا ارتفاع دلخواه بالا سر می‌خورند. دو نکته ایمنی و مهم در استفاده از تله‌سیژ بشقابی وجود دارد. نکته اول اینکه نباید وزن خود را روی سطح بشقابی انداخت؛ زیرا این بخش تنها به‌عنوان هل‌دهنده عمل می‌کند و نکته دوم محل رها کردن تله‌سیژ بشقابی است که نباید در شیب از آن پیاده شد.

پیست های اسکی

پیست اسکی دیزین دارای ۹ تله اسکی بشقابی است. تله اسکی «سی چال» با طول ۱۱۰۰ متر از رستوران چمن به بالا کشیده شده است. تله اسکی «مبتدی شاله» در شمال شرق رستوران چمن به طول ۲۵۰ متر قرار دارد. تله اسکی «چمن» از شمال غرب رستوران چمن به طول ۱۱۰۰ متر کشیده شده است. تله اسکی «گوزنی» از شمال غرب پیست چمن  به طول ۱۲۰۰ متر به داخل می‌رود.پیست دیزین ۹ تله اسکی بشقابی دارد.تله اسکی «ویلا» در شمال غرب دفتر مدیریت پیست اسکی دیزین، ۶۰۰ متر طول دارد. تله اسکی «دوبل مایر یک» از رستوران شاله تا شمال غرب پیست به طول ۷۶۰ متر کشیده شده است. تله اسکی «دوبل مایر دو»، در شمال رستوران «اف بیست» به طول ۶۳۰ متر قرار دارد. تله اسکی «مسابقه» نیز به طول ۹۵۰ متر در شمال رستوران شاله قرار دارد. تله اسکی «مبتدی» به طول ۷۲۰ متر در شمال شرق رستوران شاله کشیده شده است.

 

تله اسکی چرخشی

پیست های اسکی

تله اسکی چرخشی برای استفاده ورزشکاران حرفه‌ای است؛ زیرا این تله سیژها به‌صورت چرخشی در ایستگاه مبدا و مقصد دور می‌زنند و برای سوار یا پیاده کردن افراد توقفی نمی‌کنند. افراد حرفه‌ای و باتجربه می‌توانند حین حرکت روی این تله سیژها بنشینند یا از روی آن‌ها پیاده شوند.

 

زمین تنیس

زمین تنیس پیست اسکی دیزین در بین فضای دو هتل، در بخشی مسطح قرار دارد.

 

مدرسه اسکی

پیست های اسکی

مجموعه پیست اسکی دیزین دارای دو مدرسه اسکی است. مدرسه اسکی پایین در جنب درب ورودی پیست قرار دارد و مدرسه اسکی بالا داخل پارکینگ بالا واقع شده است. این بخش مجموعه از ساعت ۹ صبح تا سه ظهر فعال است.

 

اسنومبیل

پیست های اسکی

اسنومبیل از دیگر امکانات جذاب پیست اسکی دیزین است که علاقه‌مندان می‌توانند آن‌ها را اجاره کنند، در برف‌ها دور بزنند و لذت ببرند.

رستوران های پیست اسکی دیزین

رستوران شاله

پیست های اسکی

در میانه‌های پیست دیزین تهران، در ارتفاع ۲۹۸۰ متری رستوران شاله قرار دارد که یکی از بکرترین مناظر ارتفاعات دیزین را هنگام صرف غذا در مقابل چشمانتان به نمایش می‌گذارد. این رستوران درواقع بخشی از هتل ۴ ستاره شاله دیزین است که انواع خدمات را برای گردشگران در نظر گرفته است.

 

رستوران چمن

پیست های اسکی

یکی از لوکس ترین رستوران های پیست اسکی دیزین، رستوران چمن است که به دلیل موقعیت آن مسیر خیلی از پیست‌ها را با آن می‌سنجند. رستوران چمن در ارتفاع ۲۶۵۰ متری و شمال پیست چمن قرار دارد.این رستوران علاوه‌بر منوی غذای خود، منوی کافی‌شاپ نیز دارد و برای صرف انواع نوشیدنی مناسب است. دکوراسیون این رستوران به گونه‌ای است که تمام چشم‌انداز البرز انگار زیر پایتان است، ساختمان دایره‌ای شکل و سراسر شیشه‌ای رستوران چمن تجربه صرف غذا را بعد از یک پیاده‌روی طولانی یا هیجان اسکی‌کردن دوچندان لذت‌بخش می‌کند.

 

رستوران لوتوس

پیست های اسکی

رستوران لوتوس که یکی از معروف ترین رستوران های پیست اسکی دیزین است، کنار هتل گاجره دیزین واقع شده. این رستوران شامل کافی‌شاپ، رستوران فرنگی و ایرانی و همچنین یکی از بهترین فست فودهای تهران است. کیفیت خوب غذاهای رستوران لوتوس در کنار دکوراسیون جذاب و خیره‌کننده آن در دامنه‌های البرز به شما تجربه صرف یک وعده غذایی لذت‌بخش را می‌بخشد.

 

رستوران اف پیست

در میانه‌های پیست اسکی دیزین، رستوران اف پیست قرار دارد که علاوه‌بر منوی غذاهای ایرانی و فست‌فودی، کافی‌شاپ اف پیست هم دارد.

تفریحات پیست اسکی دیزین

بسیاری از افراد با شنیدن نام دیزین، تنها به پیست اسکی و تله‌های آن فکر می‌کنند؛ اما در مجموعه پیست بین‌المللی دیزین امکانات تفریحی برفی و غیر برفی متعددی نیز وجود دارند که می‌توان از آن‌ها بهره‌ مند شد.

تیراندازی

امکان تمرین تیراندازی در پیست اسکی دیزین فراهم است. برنامه‌های آموزشی نیز برای رشته‌های تیراندازی با اسکی روی برف در فصل زمستان و تیراندازی با رول اسکی در چمن در این مجموعه برگزار می‌شوند.

کایت سواری

کایت سواری تفریحی است که در پیست چمن دیزین به‌خصوص در فصل تابستان رونق دارد و خاطره‌ای به‌یادماندنی برای دوست‌داران خود رقم خواهد زد.

 پاراگلایدر

امکان انجام پاراگلایدر در ارتفاعات دیزین فراهم است. انجام این ورزش هیجان‌انگیز، بر فزار پیست اسکی دیزین، شما را به اوج احساس سبک بالی و هیجان می‌رساند.

ساخت آدم‌برفی

از خاطره‌انگیزترین تفریحات برفی و بخش جدانشدنی فصل زمستان، ساختن آدم‌برفی است. در مجموعه دیزین سالانه جشنواره‌ای با عنوان جشنواره آدم‌برفی برگزار می‌شود و به سازنده بهترین آدم‌برفی هدیه‌ای تعلق می‌گیرد.

تیوپ سواری

تیوپ سواری تفریح رایج و موردعلاقه اکثر خانواده‌هایی است که به  پیست اسکی دیزین سفر می‌کنند. سر‌خوردن و غلت‌زدن خانواده‌ها، کودکان و جوانان را غرق در شادی و خنده می‌کند.

دوچرخه سواری در کوهستان

یکی از تفریحات پیست اسکی دیزین که اتفاقا مسابقات آن هم در فصل تابستان، در قسمت پیست چمن برگزار می‌شود، دوچرخه‌سواری در کوهستان است. این ورزش همواره با حرکات نمایشی و جذاب دوچرخه‌سواران حرفه‌ای همراه خواهد بود.

بهترین زمان برای رفتن به پیست اسکی دیزین

بهتر است در مورد بهترین زمان رفتن به پیست اسکی دیزین اینطور بگوییم که اگر قصدتان اسکی‌کردن در برف و تجربه تفریحات برفی در سرمای ارتفاعات البرز است، پیست دیزین تهران از اواخر پاییز (آذرماه) تا اوایل اردیبهشت‌ماه باز و قابل دسترس است. اما در فصل تابستان نیز به دلیل هوای خنک و ارتفاعات سرسبز و مسابقات مختلفی مانند کایت‌سواری، دوچرخه‌سواری در کوهستان و تیراندازی و همچنین به دلیل آن که تنها پیست اسکی قابل دسترس در فصل تابستان است گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

آدرس و اطلاعات پیست اسکی دیزین :

آدرس پیست اسکی دیزین :

استان البرز، ۷۴ کیلومتری کرج، دهکده توریستی دیزین، پیست بین‌المللی دیزین.

شماره تماس پیست اسکی دیزین :

۰۲۶۳۵۲۱۵۰۴۲

ساعت‌های فعالیت پیست اسکی دیزین :

همه روزه از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۵:۳۰ عصر.

بلیط پیست اسکی دیزین

پیست اسکی دیزین، هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۱۵ فعالیت می‌کند. ورود به این مجموعه، بر اساس شرایط جوی، پروتکل‌های امنیتی و میزان ظرفیت تله‌کابین، تا ساعت ۱۰ انجام می‌شود. قیمت بلیط پیست اسکی دیزین در سال 1402، بین 250.000 تومان تا 400.000 تومان است. طبیعتا آخر هفته ها قیمت به حداکثر خود می رسد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر