آشنایی با چشمه های آبگرم سرعین | عکس + آدرس چشمه های آبگرم سرعین

سرعین دارای بهترین چشمه های آبگرم | معرفی چشمه های آبگرم سرعین

حتما تا به امروز بارها اسم شهر سرعین به گوشتان خورده؛ اما آیا تا به حال به این شهر فوق‌العاده سفر کرده‌اید؟ در مورد خواص شگفت‌انگیز چشمه های آبگرم سرعین چیزی می‌دانید؟ با ویکی گردی همراه باشید.

چشمه های آب گرم
ویکی گردی:

سرعین دارای چشمه های آبگرم  بسیار و مفیدی ست که در ایران بسیار محبوب است. وجود چشمه های آبگرم در سرعین شهرت جهانی دارند. چشمه های آبگرم و طبیعت بکر «کوه‌های سبلان»، از جاهای گردشگری و دیدنی سرعین‌اند که هرسال توریست‌های بسیاری را جذب می‌کنند. وجود همین چشمه‌های ارزشمند، علت نام‌گذاری سرعین شده‌اند؛ سرعین در لغت به‌معنی سرچشمه است. خاصیت درمانی مواد معدنی این چشمه‌های آب گرم، سرعین را به مرکز توریست-درمانی اردبیل تبدیل کرده است.اردبیل ۱۱۸ دهانه‌ی چشمه‌ی معدنی دارد. گرم‌ترین آب مربوط به چشمه‌ی «شابیل اردبیل» در «لاهرود»، اسیدی‌ترین آب مربوط به چشمه‌ی «قورتورسویی» در جنوب «مشکین‌شهر» و بلندترین چشمه، چشمه‌ی «گاومیش» است.

آبگرم هتل رویال پارک

چشمه های آب گرم

خاصیت درمانی چشمه های آب گرم در کنار آرامشی که به افراد هدیه می‌کنند، باعث شد که هتل رویال پارک، اوایل سال ۹۷ در کنار یکی از بهترین چشمه های آب گرم سرعین، یعنی گاومیش گلی، افتتاح شود. این مجموعه یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های آب درمانی خاورمیانه و اولین عضو ایرانی اتحادیه آب‌های درمانی دنیاست.هتل رویال پارک از یک هتل چهار ستاره مجلل با واحدهای VIP، رستوران، آرایشگاه، اتاق بازی کودکان و یک باشگاه بدنسازی مجهز تشکیل شده است. همچنین ۱۳ استخر خصوصی و عمومی دارد که استخرهای آب‌گرم، تفریحی و کودکان به صورت مجزا در دسترس هستند.

 

مجتمع آب درمانی قهوه سویی

چشمه های اب گرم

مجتمع قهوه سویی یکی از چشمه های آب گرم سرعین و در خیابان طالقانی این شهر قرار گرفته است. این مجتمع یکی از قدیمی‌ترین آب گرم های سرعین است که در کتب تاریخی از آن با نام «چشمه قهوه‌خانه یعقوب» یاد شده و در سال ۸۷ توسط شرکت سرمایه‌گذاری قهوه سویی سرعین بازسازی شده است.مجتمع آب درمانی قهوه سویی در آب گرم سرعینبنای جدید بازسازی شده شامل سه فاز است. فاز اول دارای آب‌درمانی جدا برای خانم‌ها و آقایان است که حوضچه‌های آب‌گرم، سونا، جکوزی و دوش‌های انفرادی دارد. فاز دوم، آب چشم یا آب سرد است که خواص درمانی خاصی دارد و فاز سوم آن، یک هتل سه ستاره است که شامل رستوران، سالن کنفرانس، پارکینگ طبقاتی و سالن‌های فیزیوتراپی می‌شود.

آب های گرم سرعین خواص درمانی زیادی دارند؛ اما آب سرد مجتمع آب درمانی قهوه سویی خواص درمانی متفاوتی دارد از جمله این که شستن چشم‌ها با آب این چشمه باعث ضدعفونی چشم‌ها می‌شود. همچنین به خاطر وجود ترکیبات بی‌کربناته در این آب، خوردن آن باعث دفع سنگ کلیه، تسکین معده و بهبود عملکرد کبد می‌شود.مجتمع آب درمانی قهوه سویی در آبگرم های سرعینبه گفته مدیر مجتمع قهوه سویی سرعین، چشمه آب‌گرم این مجموعه با دمای ۴۴ درجه سانتی‌گراد و آب چشم سرد با دمای حدود ۲۰ درجه سانتی‌گراد، در فاصله ۱۰ متری از هم قرار گرفته‌اند که پدیده‌ای جالب و از عجایب خلقت تلقی می‌شود.

 

مجتمع آب درمانی شهر آفتاب

چشمه های آب گرم

به سراغ یکی از لوکس‌ترین مجتمع‌های آب درمانی سرعین برویم. مجتمع شهرآفتاب در کنار یکی از چشمه های آب گرم سرعین و در دره سلامت یا دره پهنلو احداث شده است. این مجتمع بر مبنای دو فاز طراحی شده که در حال حاضر فاز اول آن در چهار طبقه مورد استفاده قرار می‌گیرد و فاز دوم هنوز ساخته نشده است.طبقه اول این مجتمع چهار طبقه کاربری‌های مختلفی دارد که از جمله آن می‌توان به استخر ویژه بزرگسالان، استخر مخصوص کودکان، سونای بخار و خشک، جکوزی، تونل آب سرد، بخش ماساژ (با انواع ماساژهای سوئدی، تایلندی و کالیفرنیایی)، دوش آب و رختکن اشاره کرد. تمام این خدمات در طبقات بالاتر این مجموعه به صورت VIP ارائه می‌شوند.

بعد از یک آب بازی حسابی نوبت به طبقه دوم مجتمع شهرآفتاب می‌رسد که به کافی‌شاپ آن سری بزنید و گردش‌درمانی‌تان را با نوشیدنی و خوراکی های خوشمزه تکمیل کنید. البته می‌توانید هم به طبقه چهارم رفته و از خوشمزه‌های رستوران خانوادگی یا سفره‌خانه سنتی لذت ببرید.در این مجموعه تمام لوازم مرتبط با آب‌درمانی در یک فروشگاه وجود دارند که در صورت نیاز، کافی است خودتان را به طبقه سوم برسانید. در کنار همه این موارد، مدیر مجتمع در طبقه دوم آماده شنیدن نظرات، انتقادات و پیشنهادات شماست و ساعت کاری مجموعه از ۸ صبح تا ۱۲ شب است.

 

مجتمع آب درمانی سبلان سرعین

چشمه های آب گرم

یکی از بزرگ‌ترین و پرطرفدارترین مجتمع‌های آب درمانی در میان چشمه های آب گرم سرعین، مجتمع سبلان است. این مجتمع در سال ۷۴ در زمینی به مساحت ۷۲۰۰ مترمربع در شهر سرعین و در دو طبقه جداگانه مختص خانم ها و آقایان ساخته شد.

در مجتمع سبلان هم مانند سایر مجتمع های آب‌درمانی، امکاناتی مانند استخر ویژه بزرگسالان و مخصوص کودکان، سونای خشک و بخار، جکوزی، حوضچه‌های آب سرد، فیزیوتراپی، ماساژتراپی، بوفه و رستوران ارائه می‌شود؛ اما وجود فضای سبز، پارکینگ‌هایی در شمال و جنوب مجموعه، نمازخانه، کافی‌شاپ، سالن انتظار، سالن‌های مختص گردشگران خارجی و فروشگاه‌های مختلف لوازم آرایشی و بهداشتی، در محبوبیت مجتمع آب درمانی سبلان در میان گردشگران تاثیر زیادی داشته است. چشمه سبلان یکی از مشهورترین آب گرم های سرعین است که خواص درمانی مختلفی برای دردهای مفاصل، بیماری های پوستی، روماتیسم و اسپاسم‌های عضلانی دارد. وجود سیستم‌های تصفیه، ضدعفونی و رطوبت‌گیر با کیفیت در این مجموعه باعث شده که همه افراد، حتی آن‌هایی که بیماری‌های تنفسی و قلبی دارند هم تجربه بهتری از آب های گرم سرعین داشته باشند.

 

آبگرم بش باجیلار

چشمه های آب گرم

از میان چشمه های آبگرم سرعین که از دل زمین می‌جوشند و خواص درمانی شگفت‌انگیزی با خود به همراه دارند، سراغ یکی از قدیمی‌ترین چشمه‌ها، یعنی چشمه آب‌گرم بش باجیلار می‌رویم که نام قدیمی آن، دره لرسویی بوده؛ دره‌ای سرسبز که پر از درختان چنار و سپیدار است. بعدها به خاطر این که آب آن در محل چشمه از پنج بخش مختلف می‌جوشید، به بش باجیلار یا پنج خواهرون معروف شد.

آبگرم  سرعین از نوع آب‌های کلردار، کاتیون‌های منیزیم، سدیم، سولفات، کلسیم و بی‌کربنات کلسیک گازدار خیلی گرمی هستند که سیلیس فراوانی دارند. از جمله خواص چشمه های آب گرم سرعین، اثرات آرام‌بخش و تسکین دادن دردهای عصبی، رماتیسمی و مفصلی است. البته آب‌گرم بش باجیلار کمی کدر، بدبو و ترش مزه است که ممکن است باعث شود در استفاده از استخر آن تردید کنید ولی از اثرات شگفت‌انگیز این آب غافل نشوید.آب استخر آب‌گرم این مجموعه، از چشمه‌های بش باجیلار، آب‌گرم دوش‌های آن از چشمه‌های گاومیش گلی و آب سرد آن از آب لوله‌کشی شهر استفاده می‌کند. پس اگر هم مایل به استفاده از استخر آن نبودید، می‌توانید فقط دوش بگیرید و از خواص آب‌گرم محروم نشوید.

 

مجتمع آب درمانی ایرانیان

چشمه های آب گرم

در ورودی شهر سرعین، اولین مجتمع آب درمانی که خودنمایی می‌کند، مجتمع آب درمانی ایرانیان است. این مجتمع با هدف ارائه خدمات گردشگری سلامت در جوار چشمه های آبگرم سرعین ساخته شده که در کنار آب درمانی، امکانات تفریحی هیجان‌انگیزی هم برای مشتریان خود فراهم کرده است.

در این مجموعه، علاوه بر چشمه‌های درمانی و استخر شنا ویژه بزرگسالان و کودکان، سرسره های آبی جذابی وجود دارد که به شما کمک می‌کنند در کنار استفاده از خواص درمانی آب‌های گرم، لحظات شادی را در آن‌جا تجربه کنید.همچنین امکانات و خدماتی مانند سونای بخار و خشک، جکوزی، سالن ماساژ، سیستم تهویه هوا و ضدعفونی، حمام ترکی، سونا نمک و باشگاه بدنسازی در این مجتمع ارائه می‌شود.

 

آبگرم ژنرال

چشمه های آب گرم

در زمان جنگ جهانی اول که روس‌ها به آذربایجان آمده بودند، یکی از ژنرال‌های روسی که در جنگ مجروح شده بود، در مدت اقامت خود در این منطقه، زخم‌هایش را به وسیله آب‌گرم چشمه‌ای در همان نزدیکی درمان کرد که بعدها آب گرم ژنرال نام گرفت.

آب‌گرم ژنرال یکی از مهم‌ترین چشمه های آب گرم سرعین، خاصیت درمانی زیادی دارد و بخشی از هتل آپارتمان سپید است. این آب‌گرم از کف حوضچه‌ای خارج می‌شود که دمای آن ۴۴ درجه سانتی‌گراد و بی‌رنگ و اسیدی است و طعمی ترش دارد.آب گرم ژنرال برای تسکین دردهای عضلانی، مفصلی، روماتیسمی و آرامش اعصاب و روان مفید است و این مجتمع آب درمانی از دو مجموعه جداگانه مردانه و زنانه تشکیل شده که مانند سایر مجتمع‌های آب‌درمانی امکاناتی مانند استخر، سونای خشک و بخار، جکوزی و بوفه دارد.

 

آبگرم گاومیش گلی

چشمه های آب گرم

در میان چشمه های آبگرم سرعین، آب‌گرم گاومیش گلی یکی از گرم‌ترین، غنی‌ترین و پرآب‌ترین این چشمه‌هاست که خواص درمانی فراوانی برای بیماری‌های پوستی و استخوانی دارد و همه این موارد باعث شده که گردشگران زیادی را به سمت خود جذب کند.

آب‌گرم گاومیش گلی به دلیل داشتن مواد معدنی مانند آنیون‌های کربنات، بی‌کربنات، کلروره، سولفات و کاتیون‌های کلسیم، منیزیم، سدیم و پتایسم، طعم و بوی خاصی دارد و آب آن بی‌رنگ، ترش مزه و بودار به نظر می‌رسد.این آب دمایی حدود ۴۶ درجه سانتی‌گراد دارد که شنا، ماساژ و انجام حرکات ورزشی در حجم زیاد آن، باعث کاهش بیماری‌هایی مانند رماتیسم، دردهای عضلانی، بیماری‌های قلبی عروقی، خستگی، تنش‌های جسمی و بیماری‌های زنانه می‌شود. مانند خیلی از آب گرم های سرعین که دلایل خاصی برای نامگذاری‌شان وجود دارد، به گفته بومیان این منطقه، آب‌گرم گاومیش گلی هم به خاطر تجمع گاوهایی که برای استراحت به اطراف چشمه می‌آمدند و گاهی هم در آن آب‌تنی می‌کردند، با این اسم نامگذاری شده است.

سایر چشمه های آبگرم سرعین

در کنار همه مواردی که توضیح دادیم، ممکن است اسامی آب‌گرم‌های دیگری هم در سرعین به گوشتان بخورد که خوب است با آن‌ها آشنایی مختصری داشته باشید:

-آب‌گرم پهنلو: مرکز و نیرو محرکه مجتمع و هتل آب درمانی ارشاد سرعین در میان چشمه‌های آب‌گرم پهنلوست. این مجتمع از دو هتل سه و چهار ستاره تشکیل شده که در آن تمام خدمات آب‌درمانی شامل سونای خشک و بخار، جکوزی، دوچرخه در آب، حمام ترک و آبشار آب داغ در آن ارائه می‌شود.

-آب معدنی ساری سو: این چشمه آب‌گرم در مرکز شهر سرعین قرار گرفته که دمای آب آن حدوداً به ۴۷ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. رنگ آب آن سبز پسته‌ای و کمی بودار است و مزه‌ای ترش دارد. کاتیون‌ها و آنیون‌های موجود در این آب و بالطبع خواص درمانی آن، مانند سایر آب‌های منطقه است.

-چشمه گوزسویی: که به آب چشم هم معروف است، یکی از فازهای مجتمع آب درمانی قهوه سویی را به خود اختصاص داده است. همان‌طور که در بالا گفته شد، آب این چشمه برای درمان بیماری‌های چشمی استفاده می‌شود و یکی از چشمه های آب گرم سرعین است که بسیار مورد توجه گردشگران است.

-آبگرم ۹ چشمه: یکی از مجموعه‌های نوساز آب‌درمانی سرعین است که از آب چشمه‌های جوشان پهنلو استفاده می‌کند. این مجموعه هم مانند سایر مجتمع‌ها، امکاناتی مانند استخرهای آب‌گرم همزمان برای خانم‌ها و آقایان، سونا، جکوزی، تونل آب سرد و غیره را ارائه می‌دهد.

-آبگرم ویلادره: در روستایی با همین نام در سه کیلومتری سرعین قرار دارد. این مجموعه دو استخر دارد که آب آن گازدار است و گردشگران ضمن نوشیدن آب، به خاطر خواص درمانی آن، در استخر آب‌گرم هم آب‌تنی می‌کنند. البته ناگفته نماند که آب چشمه های ویلادره در اصل سرد است و توسط موتورخانه، برای آب‌تنی گرم می‌شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر