معرفی جاهای دیدنی اصفهان | معروف ترین جاهای دیدنی اصفهان

سه تا از معروف ترین جاهای دیدنی اصفهان | معرفی معروف ترین جاهای دیدنی اصفهان

برای گفتن از جاهای دیدنی اصفهان بی شک از به زمان بسیاری نیاز است چرا که اصفهان در مرکز ایران یکی از مشهورترین مقاصد گردشگری کشور است؛ شهری که سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی را به‌سمت خود می‌کشاند. اصفهان در سه دوره آل بویه، سلجوقیان و صفویان پایتخت ایران بوده است؛ به همین دلیل، بناها و آثار تاریخی بسیاری نظیر پل‌ها، مساجد، کاخ‌ها، عمارت‌ها و کلیساها با معماری چشمگیر در آن به چشم می‌خورند.

جاهای دیدنی اصفهان
ویکی گردی:

جاهای دیدنی اصفهان بی‌شمار است به همین دلیل اصفهان همان شهری است که همه ما آن را به نام نصف جهان می‌شناسیم. علت این لقب هم این است که جاهای دیدنی اصفهان تنوع بسیار زیادی دارند.جاذبه‌های تاریخی دیدنی و جاهای طبیعی فراوانی در اصفهان وجود دارند. تمام این جاذبه‌های متنوع اصفهان،‌ آن را به شهری دوست‌داشتنی برای مسافران تبدیل کرده است. شهری با کاشی‌ کاری‌های آبی رنگ و هنر‌های ظریف همگان را به سوی خود جذب می‌کند. اگر بخواهیم در مورد جاهای دیدنی شهر اصفهان برایتان بنویسیم، چندین صفحه مقاله نیز کفایت نمی‌کند، اما با این حال می‌خواهیم شما را با جاهای دیدنی اصفهان بیشتر آشنا کنیم.

میدان نقش جهان اصفهان

بدون شک یکی از زیباترین و معروف ترین مکان های دیدنی اصفهان، میدان نقش جهان است که با نام میدان امام نیز شناخته می شود.

جاهای دیدنی اصفهان

میدان نقش جهان اصفهان در شمال شهر اصفهان واقع شده است. سالانه گردشگران بسیار زیادی از این میدان دیدن می کنند. پیش از سال ۱۳۵۷، به این منطقه میدان شاه نیز گفته می شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نقش جهان به طور رسمی میدان امام نیز نامیده شد. نقش جهان در طول تاریخ با نام های میدان اصلی، میدان بزرگ، میدان قصر، میدان سلطنتی و میدان نو نیز شناخته می شد.این میدان در ۸ بهمن ۱۳۱۳ در فهرست آثار ملی ثبت شد و در سال ۱۳۵۸ نیز در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.پیش از دوره صفویه، در این میدان یک باغ زیبا به نام نقش جهان وجود داشت. نقش جهان نام شهری در کشور آذربایجان بود که امروزه به نخجوان تغییر پیدا کرده است.این میدان طولی بیشتر از ۵۶۰ متر و عرضی برابر با ۱۶۰ متر دارد. محیط این میدان با ۲۰۰ حجره دو طبقه پوشانده شده است. بناهای تاریخی زیبایی هم در دل نقش جهان قرار گرفته است. در گذشته برای حفاظت از میدان و دیگر آثار تاریخی طاق هایی در اطراف آن ساخته شد که این طاق ها به حجره های امروزی تبدیل شده اند.

تاریخچه میدان نقش جهان اصفهان

جاهای دیدنی اصفهان

همان طور که پیش تر گفته شد، در این منطقه یک باغ بزرگ وجود داشت. بخش مرکزی میدان، کوشک نامیده می شد در این منطقه بناهای نظامی از دوره آق قویونلوها و تیموریان قرار گرفته بود. با از بین رفتن این باغ، اکنون این قسمت در بخش غربی میدان قرار دارد و عمارت عالی قاپو در آن قرار گرفته است. در دوره سلجوقیان جشن ها و عیدهای بسیار مهمی در این میدان برگزار می شد.میدان نقش جهان، پس از این که اصفهان در دوره صفویان به پایتخت ایران تبدیل شد، رونق بسیاری گرفت.بنای اولیه این میدان در حاشیه زاینده رود و به دستور شاه عباس صفوی و توسط معماران مشهوری هم چون شیخ بهایی، استاد علی اکبر اصفهانی و استاد محمد رضا اصفهانی ساخته شد.

پایه اولیه این میدان امام در سال ۱۰۱۱ قمری ساخته شد و با گذشت زمان و تا سال ۱۰۲۵ ساخت آن و دیگر بناهای اطراف نقش جهان تمام شدند. تزئین و کاشی کاری های مسجد و دیگر ساختمان های اطراف میدان نقش جهان، از سال ۱۰۲۵ قمری شروع شد و تا حکومت جانشین دوم شاه عباس ادامه یافت.نقشه این میدان از روی میدان عتیق که یکی از قدیمی ترین میدان های اصفهان بود برداشته شده است. هم چنین این میدان شباهت بسیار زیادی به میدان های شاه قزوین، میدان امیر چخماق یزد و میدان صاحب آباد قزوین دارد.

جاهای دیدنی اصفهان

همزمان با حکومت آخرین پادشاه صفویه، میدان نقش جهان، جلال و عظمت خود را از دست داد زیرا تمام جوی های اطراف این میدان خشک شدند و رونق میدان از بین رفت. از بین رفتن شکوه نقش جهان با حمله اشرف افغان شدت گرفت. این تخریب به دلیل بی توجهی و اهمال کاری های شاه قاجار نیز شدیدتر شد.بسیاری از عمارت های تاریخی و بناهای قدیمی مانند عمارت نقارخانه در این زمان از بین رفت.در زمان حکومت پهلوی، این میدان بازسازی شد. در نتیجه رونق اقتصادی باز دیگر به اصفهان باز گشت.

معماران و هنرمندان میدان نقش جهان اصفهان

دستان هنرمند و فکر خلاق معماران توانمند کشورمان به خصوص شیخ بهایی ، استاد علی اکبر اصفهانی و استاد محمد رضا اصفهانی خالق این میدان و بناهای اطراف آن شامل کاخ عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله،مسجد امام و سر در قیصریه بودند.

- آدرس میدان نقش جهان اصفهان : ایران، استان اصفهان، اصفهان، میدان نقش جهان.

- بازدید از این جاذبه گردشگری رایگان است.

- مدت زمان بازدید از این جاذبه گردشگری دارای محدودیت نیست.

پل خواجو اصفهان

جاهای دیدنی اصفهان

پل خواجو اصفهان یکی از مشهورترین آثار تاریخی شهر اصفهان می باشد. این پل در سال ۱۰۶۰ هجری قمری بر روی رودخانه پر آب شهر تاریخی اصفهان به نام زاینده رود احداث گردیده است. در زمان قدیم پل خواجو محل عبوری برای عابران و کالسکه بوده است.با گذشت زمان و ورود خودروها پل خواجو همانند بقیه پل ها محل گذری برای اتومبیل ها نیز محسوب شد. اما با توجه به آسیب های احتمالی به این اثر ارزشمند تاریخی به علت تردد بیش از حد، راه برای عبور وسایل نقلیه بسته شد و اکنون تنها عابران پیاده می توانند بر روی آن عبور و مرور داشته باشند. پل خواجو دارای ارزش های گردشگری متنوعی می باشد و در راستای این امر برای بازدیدکنندگان تجربه ای تاریخی، تفریحی و … فراهم می کند.

تاریخچه پل خواجو اصفهان

جاهای دیدنی اصفهان

شاه عباس دوم صفوی در سال ۱۰۶۰ هجری قمری دستور ساخت پل خواجو را روی بقایای پل حسن بیک از دوره تیموری داد. بر اساس روایات، شاه عباس دوم به‌منظور ایجاد راه مواصلاتی بین محله خواجو و دروازه حسن آباد با تخت فولاد و راه شیراز، تصمیم به ساخت این پل گرفت که در ادامه قرار شد علاوه بر پل بتواند به‌عنوان یک سد عمل کند.شاه عباس برای اینکه بتواند همراه با خانواده، اقامت کوتاهی روی این پل داشته باشد، محلی موسوم به شاه‌نشین در وسط پل در نظر گرفت. در طول تاریخ، علاوه بر رفت و آمد از روی زاینده رود، از این پل برای تماشای مسابقه‌های قایقرانی، تفریح و خوش‌گذرانی پادشاه و همراهیانش استفاده می‌کردند.کتیبه‌ای در بخش جنوبى پل وجود دارد که نشان می‌دهد پل خواجو در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار در سال ۱۲۹۰ هجرى مرمت شده است.

معماری پل خواجو اصفهان

پل خواجو یک شاهکار معماری از عصر صفویه به شمار می‌رود که طبق برخی منابع معماری، کارکرد آن بی‌شباهت به پل طبیعت تهران نبوده و به‌جای اینکه فقط محلی برای گذر باشد، جایی فوق‌العاده برای توقف و لذت‌بردن از محیط اطراف بوده است. این پل ۱۳۳ متر طول، ۱۲ متر عرض و ۷٫۵ متر معبر دارد و در ساخت آن از مصالحی همچون آجر، ‌سنگ و ساروج استفاده شده است.پل خواجو هم از نظر هیدرولیک و هم سازه‌ای در هماهنگی کامل با بستر طبیعی زمین است؛ به‌طوری که پی پل خواجو به‌عنوان سدی زیرزمینی در برابر دریاچه مخزن آب زیرزمینی اصفهان عمل می‌کند. مضاف بر اینکه این پل باعث می‌شود که رودخانه در بالادست، سفره آب زیرزمینی شهر را افزایش دهد و در پایین دست، مثل زهکشی برای زمین بستر شهر عمل کند.

- آدرس پل خواجو اصفهان:ایران، استان اصفهان، اصفهان، پل خواجو.

- بازدید از این جاذبه گردشگری رایگان است.

- مدت زمان بازدید از این جاذبه محدودیت ندارد.

کلیسای وانک اصفهان

با وجود همه جاذبه های تاریخی و گردشگری که اصفهان در خودش جای داده هیچ عجیب نیست که به اصفهان “نصف جهان” می گویند. سفر به اصفهان فقط به سی و سه پل و زاینده رود ختم نمی شود. بلکه اصفهان کلیسایی دارد که با وجود جذابیت های خود توانسته لقب بزرگ ترین و زیباترین کلیسای ایران را مال خود کند.

جاهای دیدنی اصفهان

این کلیسا که کلیسای جامع ارامنه اصفهان هم شناخته می شود در زمان شاه عباس دوم و از روی کلیسای سنت استپانوس در جلفای آذربایجان ساخته شده. از نظر طلاکاری سقف و سطح داخل گنبد و نقاشی های تاریخی از زیباترین کلیساهای اصفهان است. داخل کلیسا و تمام دیوارهای اطراف آن با تزئینات نقاشی رنگ روغن و آب طلا به سبک ایرانی و تصاویری از زندگی حضرت مسیح (ع) متاثر از نقاشی ایتالیایی تزئین شده است. این کلیسا گنبدی عظیم و دیوارها و طاق های بلند و زیبا دارد و در حال حاضر محل اقامت خلیفه ارامنه ایران و هندوستان است.

تاریخچه کلیسای وانک اصفهان

محله جلفای اصفهان که کلیسای وانک در آن قرار دارد، از دیرباز محل اسکان ارامنه مهاجر در ایران بود. در زمان صفویه، شاه عباس اول در جنگ با عثمانی‌ها دستور به عقب‌نشینی ایرانیان داد. در طول مسیر بازگشت، سپاه ایران از ارمنستان عبور می‌کرد. به دستور شاه عباس بخش‌های زیادی از مسیر برای جلوگیری از پیشروی عثمانیان ویران می‌شد و در این بین مردم ارمنستان در خطر کشتار دسته‌جمعی قرار داشتند. به همین دلیل شاه عباس تصمیم گرفت ارامنه را با خود به ایران بیاورد و اسکان دهد. در انتهای این کوچ طولانی، شاه عباس و سپاهیان او به‌همراه مردم ارمنستان به اصفهان رسیدند و شاه عباس زمین‌هایی در منطقه جلفا به ارامنه اهدا کرد.

جاهای دیدنی اصفهان

قدمت کلیسای وانک به سال ۱۶۰۶ باز می‌گردد؛ اما در آن زمان کلیسایی کوچک به نام هاکوب در قسمتی از بنای کنونی بود.شکل قدیمی محله جلفا با شکل امروزی آن تفاوت‌های زیادی داشت. به مرور زمان ارامنه تصمیم به ساخت‌وساز در این منطقه و ایجاد تاسیسات مختلف از جمله بنای مذهبی برای اجرای مناسبات دینی خود گرفتند. با تلاش ارمنی‌های مقیم اصفهان در محله جلفا، تا پایان قرن ۱۷ میلادی ۲۴ کلیسا تاسیس شد؛ در حالی که تعداد کلیساها در دیگر نقاط شهر اصفهان تا آن زمان به ۶ عدد می‌رسید؛ اما متاسفانه امروز تنها ۱۳ کلیسا از آن دوران باقی مانده است.

معماری کلیسای وانک اصفهان

کلیسای وانک در محوطه‌ای با مساحت حدودی ۸۷۰۰ متر مربع قرار گرفته است که نزدیک به ۴۰۰۰ متر مربع از این مساحت را ساختمان‌ها و بقیه را باغ وانک و فضای سبز مجموعه تشکیل می‌دهند. نمای بیرونی کلیسا با آجر پوشیده شده است. در معماری بیشتر کلیساها از سنگ برای ساخت بنا استفاده می‌کردند اما در کلیسای وانک آجر به‌جای سنگ استفاده شده است. در میان بافت آجری دیوارها کاشی‌هایی با تصویر فرشته‌های بالدار دیده می‌شوند. خیابان ورودی کلیسای وانک و محوطه داخلی آن سنگ‌فرش است.

- آدرس کلیسای وانک: اصفهان، محله جلفا، خیابان نظر شرقی، کوچه کلیسای وانک 

- تلفن کلیسای وانک: ۳۶۲۴۳۴۷۱-۰۳۱

- ساعت بازدید کلیسای وانک: هر روز از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۳:۳۰ و ۱۶ الی ۱۸:۳۰

- هزینه بلیط کلیسای وانک: هر نفر ۱۵۰۰۰ تومان برای بازدیدکنندگان ایرانی و هر نفر ۵۰۰۰۰ تومان برای بازدیدکنندگان خارجی

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر