معرفی تشکوه رامهرمز | اطلاعات تشکوه رامهرمز

آشنایی با تشکوه رامهرمز | تشکوه رامهرمز + عکس

این کوه سوزان و آتشین از گذشته‌های دور تا به امروز در حال سوختن است و گردشگران بسیاری را، به‌خصوص هنگام شب به سوی خود جلب می‌کند.تپه‌های تشکوه صدها شعله رنگی آتش را در خود جای داده‌اند و چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کنند. این پدیده طبیعی فوق‌العاده که نمونه‌هایی دیگر از آن را در گوشه‌های دیگر جهان می‌توان دید، در فهرست آثار طبیعی ایران به ثبت رسیده است.

تشکوه رامهرمز
ویکی گردی:

تشکوه رامهرمز، واقع در استان خوزستان با آتش خاموشی‌ناپذیر خود، قرن‌ها است که می‌سوزد. تشکوه رامهرمز که در منطقه زاگرس خوزستان قرار دارد، شب‌های زمستان گرمابخش محیط اطراف خود است. هنگام غروب و در دل سیاهی شب، شعله‌های رقصان تشکوه نگاه گردشگران را مجذوب خود می‌کنند. این پدیده اسرارآمیز در سال ۱۳۹۰، در فهرست آثار طبیعی ملی به ثبت رسید.اسم‌گذاری‌ تشکوه رامهرمز نیز ریشه در گویش منطقه دارد. بومی‌های رامهرمز در گویش محلی به آتش، «تَش» می‌گویند. به همین خاطر این اسم را روی این کوه گذاشتند. تشکوه یا همان کوه‌های آتشین بهترین اسمی بود که شکوه این کوه را نشان می‌دهد.

تشکوه رامهرمز

به گفته کارشناسان زمین شناسی دلیل شعله ور شدن آتش کوه گوگرد موجود در زمین و متصاعد شدن گاز طبیعی از عمق زمین به سطح است. گازهای هیدرکربوری از لایه های مختلف زمین عبور میکنند و از هر درز و شکافی در سطح زمین به بیرون شعله ور میشوند به طوری که در شب نور سوختن این گاز بیشتر دیده میشود.روشنی آتش این کوه در تاریکی شب جلوه زیبایی به منطقه می دهد به گونه ای که تا به حال توانسته گردشگران زیادی را در ساعات شب به سوی خود بکشاند. مسئله قابل توجه برای گردشگران این است که در مجاورت این آتش کوه به دلیل وجود گاز متصاعد شده در هوا نمی توان آتش دیگری روشن کرد.

تشکوه رامهرمز

چرا این کوه شعله‌ور است؟

 استان خوزستان روی دریایی از نفت و گاز قرار گرفته است.به گفته زمین شناسان دلیل شعله‌ور شدن آتش از تشکوه، گوگرد موجود در زمین و متصاعد شدن گاز طبیعی از عمق زمین به سطح آن است. گازهای هیدروکربوری از لایه‌های مختلف زمین عبور می‌کنند و از هر درز و شکافی در سطح زمین به بیرون نشت کرده و شعله‌ور می‌شوند؛ به طوری که هنگام شب، نور سوختن این گاز بیشتر دیده می‌شود. نکته جالب توجه این است که در مجاورت تشکوه به دلیل وجود گاز متصاعد شده در هوا نمی‌توان آتش دیگری روشن کرد.

برادر دوقلوی تشکوه

غیر از تشکوه در نزدیکی شهر صنعتی امیدیه و منطقه آغاجاری هم کوهی وجود دارد که مردم محلی آن را کوه سوخته می‌نامند. از لابه‌لای خاک و سنگ‌های کوه سوخته زبانه‌های آتش بیرون می‌آید و دود سیاهی روانه آسمان می‌شود. تیرگی این دود باعث می‌شود تا فضای اطراف چشمه‌های آتش این کوه نیز سیاه رنگ به نظر برسد. کوه سوخته کوچک‌تر از تشکوه است و رنگ سیاهش آن را از سلسله جبال اطراف مجزا کرده است. در قله کوه در اثر زمین لغزش یا رانش زمین شکاف عمیقی وجود دارد که دهانه اصلی خروج گاز بوده و آتش از درون آن شعله‌ور است.

تشکوه رامهرمز

نکات بازدید از تشکوه

در مسیر دسترسی به تشکوه، تابلوهای راهنمایی چندانی وجود ندارد. بنابراین توصیه می‌کنیم از افراد محلی کمک بگیرید. سعی کنید زمان زیادی را در کنار تشکوه نگذرانید. ۱۵ دقیقه می‌تواند زمان مناسبی باشد؛ چراکه گازهای متصاعدشده در هوا موجب سردرد و تهوع می‌شوند.

- بهترین زمان برای بازدید از تشکوه، فصول خنک سال است.

- در سفر به نواحی مختلف ایران، به فرهنگ و باورهای مردم بومی احترام بگذارید.

- طبیعت را قدر بدانید و از ریختن زباله (حتی موارد تجزیه‌پذیر و ته‌سیگار) و وارد آوردن هرگونه آسیب به آن جدا خودداری کنید.

بهترین زمان بازدید

خوزستان را با آب‌وهوای گرم و آفتاب سوزانش می‌شناسیم. رامهرمز در بخش نیمه‌بیابانی خوزستان است. نزدیکی به دریا هم در میزان رطوبت این شهر اثر می‌گذارد. گرما در بعضی از روزهای تابستان به‌شدت طاقت‌فرسا است و تا 53 درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد؛ اما با شروع پاییز از شدت گرما کم می‌شود و آب‌وهوا رو به خنکی می‌رود. برای لذت‌بردن از زیبایی‌های این شهر بهتر است در شش ماه دوم سال به خوزستان بروید. برای بازدید از تشکوه بهتر است برنامه‌ای برای غروب یا شب بچینید. شب‌ها زیبایی شعله‌های روشن و درخشان تشکوه رامهرمز به اوج می‌رسد. شب‌های جنوب در مقایسه با روزهایش خنک‌تر است.

تشکوه رامهرمز

تشکوه کجاست؟

تشکوه در امتداد روستای ماماتین، در جاده رامهرمز به‌سمت رود زرد قرار دارد و در مسیر خدیجه و ماماتین، بعد از روستای آدرس: استان خوزستان، شهرستان رامهرمز، ۳۵ کیلومتری جاده رامهرمز-ایذه، قبل از رود زرد، جاده رامهرمز-ابوالفارس، بعد از گنبد لرانگنبد لران واقع شده است.

- فاصله تشکوه از اهواز: ۱۳۰ کیلومتر

- فاصله تشکوه از آبادان: ۲۳۰ کیلومتر

- فاصله تشکوه از خرمشهر: ۲۴۰ کیلومتر

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر