معرفی جاهای دیدنی چابهار | همه چیز درباره جاهای دیدنی چابهار

آشنایی با جاهای دیدنی چابهار | جاهای دیدنی چابهار + عکس

سواحل چابهار با تنوع بالا در شکل ظاهری و فرسایشی آن، زیباترین و پاکیزه‌ترین سواحل جنوبی ایران هستند. این منطقه از ایران با وجود تمام محرومیت‌هایی که دارد، دربردارنده ظرفیت‌های بکر گردشگری است. نمونه‌های این جذابیت‌ها،‌ هیچ کجای دیگر ایران وجود ندارد و تنها در خارج از مرزها می‌توان نمونه‌های آن‌ را یافت.

جاهای دیدنی چابهار
ویکی گردی:

 چابهار علاوه بر موقعیت بازرگانی، دارای جاذبه‌های فراوان است. جاهای دیدنی چابهار به دو دسته طبیعی و تاریخی تقسیم می شوند. آب‌وهوای این شهر و پیرامون آن همیشه بهاری و معتدل است و به همین دلیل چابهار (چهاربهار) نامیده می‌شود.جاهای دیدنی چابهار همراه با عکس ‌های زیبایی که از آن‌ها منتشر شده است در سال‌های اخیر به یکی از مقاصد محبوب گردشگری تبدیل شدند. جاهای دیدنی چابهار که متشکله از گل افشان ها، سواحل صخره ای و... است با زیبایی هایشان شما را شگفت زده خواهند کرد. برای آشنایی با جاهای دیدنی چابهار، با ویکی گردی همراه باشید.

معرفی چابهار

بندر چابهار جنوبی‌ترین شهر استان سیستان و بلوچستان و در جنوب شرقی ایران است. این بندر در کرانه‌های دریای عمان قرار دارد. چابهار به‌دلیل ارتباط از طریق دریای عمان با اقیانوس هند، به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران شناخته می‌شود و از این جهت، موقعیت ویژه جهانی دارد. این بندر از شمال با شهرستان‌ نیک ‌شهر، از غرب با استان‌ هرمزگان و از شرق با کشور پاکستان همسایه است. بندر گواتر در شرقی‌ترین نقطه چابهار، نقطه صفر مرزی محسوب می‌شود.

جاهای دیدنی چابهار

بندر چابهار به بخش‌های قدیمی و جدید، ساحل ماهی‌گیری، منطقه آزاد تجاری و صنعتی و اسکله بارگیری تقسیم می‌شود. سه روایت متفاوت از نام‌گذاری منطقه چابهار وجود دارد. اول اینکه به‌دلیل اعتدال سالانه هوا، این منطقه معروف به چهار بهار بوده که به مرور به چابهار تغییر کرده است. شاید کمتر کسی باور کند که این منطقه صنعتی و راهبردی از زیباترین نقاط گردشگری در جنوب ایران است. «سواحل مکران» در کرانه دریای عمان در چابهار، بکرترین و تمیزترین سواحل جنوبی کشور هستند. روستاهای این کرانه ساحلی زیبایی‌های اعجاب‌انگیزی دارند. تنوع سواحل صخره‌ای، شنی و ماسه‌ای، گردشگران زیادی را به این منطقه جذب می‌کند.

بارزترین ویژگی اقلیم بندر چابهار، اختلاف پایین بیشینه و کمینه دمای این بندر در طول سال است. در حقیقت این بندر در بیشتر اوقات سال معتدل است و تابستان آن، از تهران خنک‌تر است. قرار داشتن بندر چابهار در کرانه‌های دریای عمان و وزش بادهای اقیانوسی از سمت دریا، رطوبت هوا را در این بندر بالا می‌برد و آنچه در تابستان سکونت و سفر به این بندر را برای غیر بومیان سخت می‌کند، شرجی هوا است.

جاهای دیدنی چابهار

بارش‌های فصل مونسون، پدیده‌های منحصربه‌فرد آب‌فشان و موج‌فشان را در سواحل صخره ای چابهار، رقم می‌زند.در فصل های سرد سال، اعتدال در چابهار پابرجا است و متوسط دمای هوا در فصول سرد به مثبت ۱۹ در جه سانتی‌گراد می‌رسد، که تفاوت کمی با دما در فصل گرم سال دارد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت، این بندر در طول سال از آب و هوایی معتدل با تغییرات دمایی کم، برخوردار است.

در فصل مونسون برنامه‌هایی برای جذب گردشگر به این منطقه صورت می‌گیرد. جشنواره مونسون درچابهار، هر ساله از ۲۲ تا ۲۶ شهریور برپا می‌شود و با معرفی آیین‌ها، رقص محلی، ارائه غذاهای محلی و صنایع دستی، همراه است. هرشب در طول جشنواره، برنامه‌های هنری و موسیقی با اجرای هنرمندان و طنزپردازان برگزار می‌شود. جشنواره بین المللی فیلم، موسیقی و لباس های محلی، از دیگر رویدادهای جذاب برای گردشگران است، که در ۶ ماهه اول سال برپا می‌شوند. اگر از علاقه‌مندان ورزش‌های آبی، به‌خصوص موج‌سواری هستید، ارتفاع موج‌های دریا در چابهار، از اواخر مرداد تا اواخر شهریور، به چهار متر می‌رسد و بهترین شرایط را برای علاقه‌مندان موج‌سواری ایجاد می‌کند.

جاذبه های طبیعی و فرهنگی چابهار

سواحل مکران، منطقه‌ای گسترده و وسیع در کرانه دریای عمان است، که در ایران بین استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان تقسیم شده و بخش بزرگ‌تر آن در اختیار سیستان‌وبلوچستان است. بندر چابهار با برجسته‌ترین دیدنی‌های طبیعی در جنوب ایران، در امتداد این خط ساحلی قرار دارد. در طول سواحل مکران جاذبه‌ها و شگفتی‌های بی‌نظیری به چشم می‌خورند. در سواحل روستای درک، کویر به دریا می‌رسد. این خطه از سواحل جنوبی ایران، تمیزترین ساحل سراسر جنوب است و هیچ آلاینده‌ای در کرانه های این منطقه وجود ندارد. انواع سواحل ماسه‌ای، صخره‌ای، مرجانی و شنی در این گستره به چشم می‌خورند. اگر از روستای درک در جهت شرق حرکت کنید، به روستای تنگ خواهید رسید که سواحل نورانی آن،‌ معروف هستند.

ساحل شتاب چابهار

جاهای دیدنی چابهار

ساحل این روستا با نام ساحل شبتاب،‌ بین گردشگران شناخته می‌شود. این کرانه نیز ساختاری شبیه به ساحل روستای درک دارد. اگر در شب، نقطه‌ای تاریک در حوالی این روستا را انتخاب کنید و به تماشا بنشینید، به‌خصوص در شب‌های طولانی پاییز و زمستان، حرکت ذرات شفاف آبی رنگ را سوار بر موج‌ها خواهید دید. فیتوپلانکتون‌ها که با چشم به‌خوبی دیده نمی‌شوند، با جدا شدن از دریا و افتادن روی ماسه‌های ساحل، کرانه دریا را درخشان و نورانی می‌کنند، اما عمر طولانی ندارند. اگر خوش شانس باشید و کمی به انتظار بنشنید، یکی از به‌یادماندنی‌ترین تصاویر را خواهید دید.

 

گل فشان های طبیعی چابهار

جاهای دیدنی چابهار

گل‌ فشان‌های طبیعی چابهار در ۹۵ کیلومتری بندر کنارک و نرسیده به روستای تنگ، قرار گرفته‌اند. از میان این گل فشان‌ها تنها یکی فعال است و باقی چند سالی است که غیر فعال هستند. از دهانه گل فشان فعال،‌ هر چند دقیقه یک ‌بار، گل فوران می‌کند و از تپه جاری می‌شود. تماشای این پدیده طبیعی برای بسیاری افراد، هیجان‌انگیز است.

 

خلیج پزم تیاب چابهار

جاهای دیدنی چابهار

یکی از زیباترین دیدنی‌های نزدیک چابهار، ساحل و خلیج صیادی «پزم تیاب» است، که به واسطه ساحل صخره‌ای زیبا و بکرش شناخته می‌شود. تماشای غروب دریا و قایق‌های رنگارنگ، بر فراز ساحل صخره‌ای، اوقات دلپذیری برایتان می‌سازد.

 

ساحل تیس چابهار

جاهای دیدنی چابهار

«ساحل تیس» در ۱۰ کیلومتری شمال غرب چابهار، با شیب ملایم و عمق مناسب در کرانه ساحلی، فضای مناسبی برای شنا و آبتنی ایجاد کرده است. در اطرف این منطقه که قدمتی تاریخی دارد، بناهای قدیمی به چشم می‌خورند. «پارک ساحلی تیس» نیز،‌ در نزدیکی ساحل، امکانات مناسبی برای گذراندن یک روز سرشار از تفریحات آبی دارد. در سواحل تیس، انواع وسایل و تفریحات آبی مانند قایق و جت اسکی، موجود است.

 

منطقه حفاظت شده گاندو چابهار

«منطقه حفاظت شده گاندو» در روستای «باهو کلات» محل زندگی تمساح‌های گاندو است و گردشگران زیادی را برای تماشای این خزندگان، جذب می‌کند. علاوه بر این موجودات، این منطقه زیستگاه پرندگان شبه قاره هند و لاک‌پشت‌های سبز دریایی نیز هست. این روستا در ۱۰۰ کیلومتری شمال شرقی چابهار قرار دارد.

چابهار

روستای رمین چابهار

روستای «رمین» از نزدیک‌ترین روستاهای صیادی اطراف چابهار است که در شرق این بندر و در ابتدی جاده ساحلی چابهار تا بندر گواتر، قرار دارد. در مرکز این روستا «درخت انجیر معابد» با بیش از ۵۰۰ سال قدمت، خودنمایی می‌کند. «تالاب لیپار» در چهار کیلومتری روستای رمین، صورتی رنگ است و همین ویژگی باعث شهرت این دریاچه و بازدید گردشگران بسیار، از آن شده است. رنگ قرمز این تالاب به‌دلیل وجود پلانکتون‌ها است و این تالاب پوشش گیاهی و جانوری منحصر به فردی دارد.

 

چابهار

چابهار

کوه های مریخی چابهار

کوه‌های مر‌یخی یا کوه‌‌های مینیاتوری، معروف ترین شاخصه طبیعی چابهار، در سواحل مکران هستند. در فاصله ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری شرق بندر چابهار، از منطقه «گچو» تا «بندر گواتر»، کوه‌هایی با رد فرسایش عجیب در طول سالیان دراز به وجود آمده‌اند، که به‌دلیل پیچ‌وخم‌های روی آن‌ها و شباهت آن به سطح مریخ، با نام کوه های مریخی، شناخته می‌شوند. ارتفاع این کوه‌ها از پنج تا ۱۰۰ متر تفاوت دارد. این کوه‌ها سالیان دراز زیر آب‌های دریاچه عمان مدفون بوده‌اند و شیارهای منظم و دقیق روی دامنه آن‌ها نتیجه سالیان سال رسوب آهکی بدن جانداران سخت پوست و فرسایش طولانی است. این منطقه بدبوم است؛ یعنی هیچ گیاهی در آن نمی‌روید و تنها تعداد کمی پرنده در اطراف آن زندگی می‌کنند.

چابهار

 

تالاب لیپار

جاهای دیدنی چابهار

تالاب لیپار یکی از مشهورترین تالاب‌ های ایران است. این جاذبه منحصربه‌فرد در کرانه دریای عمان، شرق چابهار، در جاده ساحلی چابهار به گواتر و کنار روستای لیپار قرار دارد. روستای لیپار از توابع بخش مرکزی شهرستان چابهار محسوب می‌شود. تالاب لیپار که در تنگه‌ای صخره‌ای و مشرف به دره‌ای زیبا شکل گرفته است، با رنگ خاص، نظرها را به خود جلب می‌کند و به‌عنوان عروس چابهار شناخته می‌شود.تالاب لیپار از ایستا شدن آب اقیانوس عمان در میان دو کوه به وجود آمده و سبب تشکیل اکوسیستم منحصربه‌فردی شده است. این تالاب با ظاهر زیبا و فریبنده، یکی از شورترین آب‌های جهان را دارد. گستره و رنگ این تالاب به فراخور شرایط محیطی در زمان‌های مختلف تغییر می‌کند؛ در فصول پرباران، وسعت تالاب به حدود ۱۰ هکتار می‌رسد و بیش از ۱۴ کیلومتر طول دارد.

ساحل درک چابهار

جاهای دیدنی چابهار

ساحل درک پاکترین ساحل ایران است. در درک صخره های زیبا، مرجان ها و ماسه ها منظره چشم نوازی را تشکیل داده اند. این روستا نزدیکترین نقطه سیستان و بلوچستان به تنگه هرمز است و دیگر آنکه در جاده‌ی ترانزیتی کنارک به جاسک قرار دارد. یکی از بهترین زمان‌ها برای بودن در این ساحل هنگام غروب است.درک نزدیک‌ترین نقطه سیستان و بلوچستان به تنگه هرمز است و ساحل درک همان جایی است که اقیانوس هند و دریای عمان به‌هم می‌رسند. این ساحل زیبا در فاصله ۱۷۰ کیلومتری از منطقه ﺁزاد چابهار و در مسیر جاده ترانزیتی بندر کنارک به بندر جاسک قرار دارد. ساحل روستای درک علاوه بر زیبایی بی‌نظیر و پاگیزگی‌اش همان جایی‌ است که می‌توانید سه نوع ساحل شنی، ماسه‌ای و مرجانی را کنار هم ببینید. تماشای طلوع و غروب آفتاب در ساحل روستای درک از همان کارهایی است که برای همیشه در ذهن‌تان یک قاب ماندگار می‌سازد، پس حتما بازدید از آن را در برنامه خود قرار دهید.

ساحل بریس چابهار

«ساحل بریس» در جوار کوه‌های مریخی، نزدیک به نقطه صفر مرزی، قرار دارد. فضای این ساحل نیز بسیار بکر و تماشایی است. «بندر گواتر» در جوار ساحل بریس، در مجاورت جنگل‌های حرا، آخرین منطقه شهرستان چابهار و نقطه صفر مرزی است. از این منطقه باعنوان بهشت پرندگان مهاجر، یاد می‌شود.

چابهار

جاذبه های تاریخی چابهار

قلعه پروزگت چابهار

«قلعه پیروز گت» از معروف‌ترین بناهای تاریخی در روستای تیس است، که قدمت آن به دوره اشکانی و ساسانی برمی‌گردد. این قلعه در پنج کیلومتری شمال غربی چابهار، با سنگ های غیر آهکی ساخته شده است و آثاری از برج‌های آن در دو سوی شمالی و جنوبی باقی مانده‌اند. در بازدید از روستا و ساحل تیس، حتما از این قلعه تاریخی هم بازدید کنید.

چابهار

مسجد جامع تیس چابهار

 «مسجد جامع تیس» در همین روستا، دومین مسجد بعد از ورود اسلام به ایران است. معماری این بنا به نمونه‌های آن در پاکستان و هند شبیه است. این بنای تاریخی با نام «مسجد طوبی» نیز، شناخته می‌شود. از دیگر نقاط تاریخی با پیشینه مذهبی در چابهار، «قدمگاه خضر نبی» است، که در جنوب غربی چابهار و محلی به نام «سپوزه»، قرار دارد.

چابهار

قلعه پرتغالی ها چابهار

«قلعه پرتغالی‌های چابهار» نیز در روستای تیس قرار دارد و آثار دو برج آن در دو طرف بنا دیده می‌شوند. سبک معماری این قلعه شبیه به دوران سلجوقی است و تعمیرات آن به سبک دوران صفویه صورت گرفته است.

چابهار

آرامگاه سید غلام رسول چابهار

«آرامگاه سید غلام رسول» در پنج کیلومتری شمال غربی چابهار، معماری سبک هندی دارد و به نظر می‌رسد متعلق به دوران سلجوقی باشد. این بنا میان مردم چابهار جایگاه مذهبی ویژه‌ای دارد. «مسجد جامع دزک» نیز باقی مانده از دوران قاجار، از دیگر مساجد تاریخی نزدیک بندر چابهار است.

چابهار

گورستان جن چابهار

«گورستان جن» مکانی عجیب در روستای تیس است که قدمتی بیش از ۲۰۰۰ سال دارد؛ البته قدمت واقعی این قبرستان،‌ هنوز نامعلوم است. سنگ قبرهای این گورستان، بزرگ و عجیب هستند و هیچ نشانی ندارند. این قبرها در دامنه کوه و کنار هم حفر شده‌اند، که شیوه‌ای غیر معمول است و به همین دلیل محلیان این قبرها را متعلق به انسان‌ها نمی‌دانند.

چابهار

موزه محلی چابهار

«موزه محلی چابهار»، در ساختمانی تاریخی به قدمت دوره قاجار دایر شده، که ساختمان قدیمی فرمانداری بوده است. بخش‌های مختلف این موزه شامل پیش از تاریخ، دوران تاریخی، دوران معاصر و بخش مردم‌شناسی و کتابخانه می‌شوند. اگر به فرهنگ و اقلیم این منطقه و آشنایی بیشتر با آن علاقه‌مند هستید، حتما به این موزه سر بزنید.  

چابهار

بازارها و مراکز خرید چابهار

از دلایل محبوبیت چابهار و یکی از جذابیت‌های سفر به این شهر، بازارها و مراکز خریدی هستند که اجناسی بسیار خوب و ارزان را به مشتری‌ها ارائه می‌دهند. از مهم‌ترین مراکز خرید چابهار می‌توان پردیس، صدف، ابریشم، صلحیار، فردوس و تیس که در غرب چابهار قرار گرفته‌اند را نام برد.

چابهار

سوغات و صنایع دستی چابهار

محصولات و صنایع دستی چابهار برای سوغات به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول خوراکی‌ها و محصولات دریایی منطقه، شمل ماهی‌ها و میگوهای معروف جنوب هستند و از انواع آن‌ها می‌توان به ماهی قباد، سنگسر، سرخو، حلوا سفید، هامور، شوریده، شیرماهی و اره‌ماهی اشاره کرد. شیرینی لندو نیز از مهم‌ترین سوغات‌های محلی چابهار است. دسته دوم و ماندگار از سوغات چابهار، هنر و صنایع دستی مردمان این خطه است. از برجسته‌ترین هنرهای دستی در چابهار هنر «سوزن دوزی» است، که صنعتی برجسته در چابهار به شمار می‌رود. این هنر در چابهار با دیگر نمونه‌های سایر استان ها تفاوت دارد و به «بلوچی دوزی» معروف است. در مناطقی که درختان زینتی نخل، انبوه هستند، «حصیر بافی» رواج دارد و از مهم‌ترین محصولات آن می‌توان سبدهای خمره‌ای(کپاد) و گلدان را نام برد. بخشی از این تولیدات صادر می‌شوند.

چابهار

«سکه دوزی» از متداول‌ترین صنایع دستی چابهار است و قیمت بسیار مناسبی دارد. مورد استفاده بیشتر این محصولات در زینت دادن به شتر، برای جشن‌ها، عروسی‌ها و مراسم مختلف است. «چادر بافی» با موی بز،‌ روی دار قالی، برای مصرف عشایر انجام می‌شود. زنان چادر نشین به «گلیم بافی»، «زری دوزی» و «گلدوزی»، مشغول هستند. تابلوهای معرق صدف و وسایل تزئینی دریایی با استفاده از سنگ و صدف دریا نیز، از صنایع دستی زیبای چابهار است.

d8b3daa9d987-d8afd988d8b2db8c-d8b3db8cd8b3d8aad8a7d986-d988-d8a8d984d988da86d8b3d8aad8a7d986_62580e85e8664

 

غذاهای محلی چابهار

در سفر به چابهار، تجربه چشیدن طعم غذاهای این بندر برایتان ماندگار خواهد شد. غذاهای دریایی و پر ادویه این خطه، عطر و بوی بی‌نظیری دارند.

چابهار

«بت ماش» از معروف‌ترین غذاهای چابهار است، که با سبزی‌های محلی طبخ می‌شود و شبیه دمپختک است. این غذا بسیار مقوی است.

«تنورچه» از بهترین و مجلسی‌ترین غذاهای چابهار است، که برای طبخ آن، شکم گوسفند را خالی و تمیز می‌کنند، سپس می‌دوزند و در تنور می‌پزند.

«تباهگ» غذای بسیار لذیذی است .«تخلان» دیگر غذای محلی این بندر است و ارزش غذایی بالایی دارد. رستوران‌های کوچک و محلی هم این غذا را سرو می‌کنند.

«خوراک خرما» و «کنک» غذاهای محلی بندر چابهار با خرما هستند، که اولی با برنج، خرما و حبوبات پخته می‌شود و کنک نوعی حلوا است.

فرهنگ و آداب و رسوم مردم چابهار

بندر چابهار محل زندگی مردمان بلوچ است و مردم این خطه به زبان بلوچی مکرانی سخن می‌گویند. اهالی این خطه، مسلمانان اهل تسنن هستند. 

رقص بلوچی

فصل مونسون در چابهار همراه با جشن و پایکوبی و موسیقی محلی و رقص‌های بلوچی انجام می‌شود. این فصل، از نیمه خرداد آغاز می‌شود و تا نیمه شهریور ادامه دارد. در طول این فصل، جشنواره‌های بومی و محلی، برای معرفی آداب و رسوم، فرهنگ، موسیقی و لباس‌های محلی این خطه، دایر هستند.

چابهار

مردم چابهار در عیدهای معروف مسلمانان مانند عید قربان و عید فطر، در منطقه‌ای به نام عیدگاه جمع می‌شوند و به قربانی کردن شتر، دیده‌بوسی و توزیع شیرینی و کلوچه‌های محلی می‌پردازند.

مراسم ازدواج در بندر چابهار با آیین مخصوص و در طول سه شبانه روز انجام می‌شود. موسیقی بلوچی که ترکیبی از صدای سازهای تنبورک، قیچک، رباب و نی است، در طول مراسم گوش‌نواز می‌شود و مردم به رقص‌های محلی بلوچی، می‌پردازند.

چابهار

مردم چابهار از اواسط ماه شعبان به پیشواز ماه رمضان می‌روند و با تمیز کردن منازل و مساجد، آن‌ها را با عود و سوچکی،‌ عطرآگین می‌کنند؛ سپس با درست کردن شیرینی‌های محلی و غذاهای مقوی جنوبی، خود را برای رسیدن به این ماه آماده می‌کنند.

رستوران های چابهار

رستوران ها و کافه های چابهار در فضاهای ساحلی، روستایی، محلی و سنتی، اوقات خوشی را برایتان ایجاد می‌کنند. بعضی از این مکان‌ها به‌دلیل نزدیکی به مراکز خرید، نقاطی دنج برای استراحت و صرف غذا، پس از پیاده‌روی طولانی و خرید هستند.

چابهار

از بهترین و محبوب‌ترین رستوران‌های بندر چابهار، «رستوران بلوچ» است، که انواع غذاهای سنتی و محلی چابهار را با کیفیت بالا عرضه می‌کند. از برجسته‌ترین ویژگی‌های غذاهای این رستوران، استفاده از ادویه‌های خاص چابهار در طبخ این غذاها است. این رستوران در بلوار امام چابهار و روبه‌روی پمپ بنزین قرار دارد.

رستوران مکران چابهار

«رستوران مکران» با بیش از ۵۰ سال سابقه فعالیت و دارا بودن امکاناتی نظیر فست فود، کافی شاپ،‌ سفره خانه سنتی و مجتمع پذیرایی، میزبان گردشگران و مسافران و مردم چابهار است. ماهی کنجدی غذای ویژه این رستوران است. این مجموعه در انتهای بلوار امام خمینی، جنب هتل لاله قرار دارد.

چابهار

رستوران خلیج چابهار

«رستوران خلیج» و «رستوران براسان» به معنی برادران، از رستوران های محبوب در چابهار هستند. رستوران خلیج فضایی سنتی دارد و در انتهای بلوار دریا قرار گرفته است. رستوران براسان در پلاژ ساحلی قرار دارد. «کرایی» غذای معروف و محبوب رستوران براسان است، که با گوشت قرمز و مرغ و ادویه‌های خاص چابهار تهیه می‌شود.

چابهار

بهترین زمان سفر به چابهار

منطقه چابهار گرم‌ترین نقطه کشور در فصل زمستان و خنک‌ترین بندر جنوبی ایران در فصل تابستان است. درجه رطوبت هوا در دو ماه از سال یعنی ماه‌های «اردیبهشت و خرداد» بالا می‌رود؛ ولی اگر با رطوبت هوا مشکلی ندارید، بهترین زمان سفر به چابهار از لحاظ بکری و خلوتی می‌تواند این دو ماه سال باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۶ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر