معرفی جاهای دیدنی کرمان | بهترین جاهای دیدنی کرمان

جاهای دیدنی کرمان که باید بشناسید

اگر تاکنون به کرمان سفر نکرده اید و آن را نمی شناسید، با ما همراه شوید تا جاهای دیدنی کرمان را به شما معرفی کنیم.

جاهای دیدنی کرمان
ویکی گردی:

جاهای دیدنی کرمان از زیباترین جاذبه های کشور هستند که اغلب ناشناخته مانده اند. شهر کرمان در چند سال اخیر مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته و گردشگران بسیاری به آن سفر می کنند. اگر قصد بازدید از جاهای دیدنی کرمان را دارید، بهتر است نیمه دوم سال را برای این کار انتخاب کنید. جاهای دیدنی کرمان به قدری زیادند که معرفی آنها در یک مقاله کوتاه دور از ذهن است اما ما تا جای ممکن بهترین آنها را در این مقاله آورده ایم.

مجموعه گنجعلی خان

مجموعه‌ گنجعلی خان در مرکز قدیمی شهر کرمان، به‌شکل مستطیل قرار دارد. گنجعلی خان یکی از حکام شاه عباس (حاکم کرمان) بود  و در راستای آبادی کرمان بسیار کوشید. این مجموعه شامل میدان گنجعلی‌خان، مسجد گنجعلی‌خان ، بازار گنجعلی‌خان، حمام گنجعلی‌خان، ضراب‌خانه گنجعلی‌ خان، آب‌انبار گنجعلی‌خان، مدرسه و کاروان‌سرای گنجعلی‌خان  است. قدمت این مجموعه به دوران صفوی بازمی‌گردد و معماری بسیار زیبایی دارد. موزه این مجموعه امروزه به موزه‌ مردم‌شناسی و ضراب‌خانه‌ آن به موزه‌ سکه تبدیل شده است. مجموعه‌ گنجعلی خان در ۲۶ اردیبهشت ۱۳۴۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

جاهای دیدنی کرمان

حمام وکیل

یکی از حمام های باستانی، سنتی و تاریخی ایران، حمام وکیل کرمان است. این حمام در مجموعه وکیل قرار دارد و بر اساس معماری زندیه و قاجار بنا شده است. حمام وکیل کرمان در سال 1270 به وسیله ی محمد اسماعیل خان نوری وکیل الملک ساخته شده است. حمام وکیل کرمان متشکل از سربینه، خزینه، دستگاه ورودی و گرم خانه می باشد.

جاهای دیدنی کرمان

گنبد جبلیه

گنبد جبلیه، در منتهی‌الیه شرقی کرمان در نزدیکی دو قبرستان صاحب الزمان و سید حسین گنبد بزرگ و عجیبی از سنگ و گچ بنا گردیده که دست تطاول روزگار در تخریب آن کوتاه آمده‌است.

این گنبد هشت ضلعی که به گنبد گبری نیز شهرت دارد تماماً از سنگ است و عرض پی آن نیز در پایه به ۳ متر می‌رسد. در هشت طرف آن هشت در بعرض ۲متر قرار گرفته که اخیراً برای مستحکم ساختن بنا و جلوگیری از تخریب آن درگاه‌ها را با سنگ مسدود کرده‌اند و فقط یکی را باز گذاشته‌اند.

قسمت بالای گنبد از آجر ساخته شده‌است و در داخل گنبد ظاهراً گچ بری‌ها و تزئین کاریهایی وجود داشته که قسمت بالا ریخته و قسمت پائین را تخریب کرده‌اند.

جاهای دیدنی کرمان

ارگ بم

ارگ بم با عنوان بم و فضای فرهنگی آن در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. ارگ بم کرمان بزرگترین بنای خشتی جهان محسوب و به دلیل عظمت آن با دیوار چین مقایسه می شود.

معماری ارگ بم از جهات مختلفی مورد بررسی طراحان قرار گرفته است. این بنا در بهترین نقطه با دید مناسب از جهت امنیتی قرار دارد. دژ نظامی، سربازخانه، اصطبل، عمارت چهار فصل و چاه آب در درونی ترین دیوار ارگ بم واقع شده است. ورودی اصلی شهر و مسیری که متصل کننده ورودی شهر به دژ است در اطراف بخش حکومتی ساخته شده است.

جاهای دیدنی کرمان

یخدان مویدی

یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمان یخدان مؤیدی است. یخدان مویدی از جنس خشت و گل است و در دوره‌ی صفویه ساخته شده. کاربرد یخدان در روزگار گذشته ذخیره‌ی آب در زمستان برای استفاده در تابستان بوده است. امروز بنای یخدان مویدی به مرکز فرهنگی و کتابخانه کودکان تبدیل شده است. کتابخانه‌ی کرمان با آن عمارت زیبا و پر از جزییات ظریف از دیگر دیدنی‌های این شهر زیباست. زیبایی ساختمان کتابخانه با ستون‌های سردر و کاشیکاری‌های ورودی مسحور کننده است.

جاهای دیدنی کرمان

تخت درگاه قلی بیگ

تخت درگاه قلی بیگ جزو قدیمی‌ترین جاهای دیدنی کرمان است. قلی بیگ یکی از امرای کرمان در دوران صفویه بود و این تخت نیز به وی تعلق دارد. قلی بیگ را می‌توان تنها فرد معروف در ایل افشار دانست که پس از گذشت ۱۵۰ سال پس از گنجعلی‌خان مجدد به شهرت رسید. تخت درگاه قلی بیگ به‌وسیله همسر محمد اسماعیل خان که به کربلایی نیز شناخته می‌شد تعمیر شد و امروزه جاده‌ای در کنار آن احداث شده است. این اثر نیز جزو آثار ملی ایران است و بازدید از را اکیدا به شما توصیه می کنیم.

جاهای دیدنی کرمان

دشت لوت

کویر لوت، بیابانی پهناور است که قریب به ۱۰ درصد از گستره ایران را در بر می‌گیرد. کویر لوت، از جمله مناطق خشک و فراگرم جهان محسوب می‌شود که ۱۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد. این منطقه سرشار از ناشناخته‌ها است. مدت‌ها چال مرکزی گندم بریان در نزدیکی این کویر را به‌عنوان گرمترین نقطه کره زمین می‌دانستند و البته در باور نادرست، عده‌ای آن را بزرگترین بیابان جهان می‌پندارند. حال آنکه ۲۴ بیابان دیگر در جهان وجود دارد که بزرگ‌تر از کویر لوت هستند و جالب‌تر آنکه بزرگترین بیابان جهان در قطب جنوب واقع شده است.

جاهای دیدنی کرمان

کلوت شهداد

مهم‌ترین عارضه‌ی طبیعی دشت لوت، فرسایش شدید خاک با باد است. شهر «کلوت‌ها» از شگفتی‌های گردشگری کرمان هستند؛ شهری باستانی که در جنوبش اشیای برنزی و سفالی قدیمی پیدا شده‌ اند. «کمپ شهداد» یکی از بهترین هتل های کرمان است که امکان اقامت شبانه را در دل کویر فراهم می‌کند.

جاهای دیدنی کرمان

ارگ راین

ارگ راین حدودا 20 دقیقه  با آبشار راین فاصله دارد، ارگ راین با تمام ابهت و اصالتش بخش عمده ای از بازدیدکنندگانش را وامدار گردشگران آبشار راین است، این ارگ یادگار دوران ساسانی است، با پلانی مربع شکل با مساحتی بیش از بیست و دو هزار مترمربع  بنا و چهل و چهار هزار مترمربع مساحت حریم بنایش است. کل این بنا از خشت ساخته شده، و دومین بنای خشتی بعد از ارگ بم می باشد و به لحاظ معماری ظاهری و مصالح این دو ارگ همانند هم هستند. این قلعه به این دلیل که بر روی دامنه های قله هزار با ارتفاع 2200 متری واقع شده، آب و هوای مطبوعی دارد. موقعیت طبیعی و سیاسی خاص این ارگ آنرا به یکی از استراژیک ترین پایگاه های تاریخی بدل کرده است.

جاهای دیدنی کرمان

بازار سرتاسری

قطعا بازارهای سنتی شهرهای قدیمی ایران را می‌توان یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری آن شهر دانست. شهر دوست داشتنی کرمان نیز از این قاعده مستثنا نیست و حتما باید سری به بازار سنتی آن که به بازار سرتاسر شهرت دارد، بزنید. این بازار طولانی‌ترین بازار در تمام کرمان به شمار می‌آید و تماما مسقف است. معماری آن کاملا برگرفته از معماری سنتی ایرانی بوده و از آجر ساخته شده است. ظاهر این بازار شباهت زیادی به بازارهای سنتی ایرانی در دوران قاجار دارد و بر اساس تخمین محققان تاریخ شناس، این بازار حداقل ۱۰۰ سال قدمت داشته و یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی کرمان محسوب می‌شود. گفتنی است که طول بازار سرتاسری در حدود هزار و ۲۰۰ متر بوده و عرض آن بین چهار تا پنج متر است. این بازار از میدان ارگ شروع می‌شود و تا خیابان میرزا رضای کرمانی ادامه دارد.

جاهای دیدنی کرمان

مسجد امام

مسجد ملک کرمان که با نام مسجد امام کرمان نیز شناخته می‌شود از شاهکارهای این دوران است. این مسجد 900 ساله با شبستان‌های متعدد و صحن وسیع و با داشتن بیش از 9 هزار متر مربع مساحت، بزرگترین مسجد کرمان به شمار می‌آید. بزرگترین ایوان مسجد، ایوان بزرگ قبله در ضلع غربی با آجر تزئین شده است. محراب‌های گچ بری شده کوچکی در این مسجد وجود دارد که قدمتشان به دوران آل بویه می‌رسد. باقی محراب‌ها که در شبستان‌های مختلف قرار گرفته‌اند نیز با گچ بری‌های زیبایی تزئین یافته‌اند. بر اثر تغییراتی که در طول دوره‌های مختلف تاریخی در این مسجد صورت گرفته یکی از محراب‌ها بر پشت بام شبستان امام حسن قرار گرفته است. 

جاهای دیدنی کرمان

آبشار های سیمک

بر خلاف تصور بسیاری از گردشگران، جاذبه‌های طبیعی زیادی در کرمان وجود دارند که با دیدن آنها شگفت زده خواهید شد. با وجود اینکه شاید بیشتر گردشگران انتظار دیدن آبشار را در شهر حاشیه کویری همانند کرمان ندارند، اما در ۳۵ کیلومتری شمال کرمان، آبشارهایی به نام سیمک حضور دارند که یکی از زیباترین و منحصر به فردترین جاهای دیدنی کرمان محسوب می‌شوند. در نزدیکی یک روستای کوهپایه‌ای، ۱۳ آبشار مختلف از ارتفاعات کوه به پایین می‌ریزند و مناظر خارق العاده‌ای را خلق می‌کنند. این آبشارها بین ۶ تا ۲۰ متر ارتفاع دارند و محل مناسبی برای کمپ‌های گروهی یا صخره نوردی هستند. البته باید در نظر داشته باشید که برای صعود از این آبشارها نیاز به تخصص و تجهیزات کوهنوردی خواهید داشت.

جاهای دیدنی کرمان

روستای میمند

وستای تاریخی میمند در شهر بابک کرمان یکی از باستانی‌ترین سکونتگاه های بشر در جهان است که از دوازده هزار سال پیش تا کنون همچنان پا برجاست و به حیات خود ادامه می‌دهد. نقوش ۱۰ هزار ساله و سفال‌های ۶۰۰۰ ساله از جمله مستندات مکشوفه ای هستند که تاریخ میمند را گواهی می‌دهند. روستای میمند در مهر ماه ۱۳۸۵ به عنوان روستای نمونه ملی گردشگری معرفی شد و  با شماره ۴۱۳۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی کرمان

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر