لیست جاهای دیدنی ارومیه | اطلاعات جاهای دیدنی ارومیه

جاهای دیدنی ارومیه | معرفی جاهای دیدنی ارومیه

اگر قصد سفر به ارومیه را دارید و نمی دانید کجا را اولویت خود برای بازدید قرار دهید، این مقاله را بخوانید تا با جاهای دیدنی ارومیه آشنا شوید.

جاهای دیدنی ارومیه
ویکی گردی:

جاهای دیدنی ارومیه، از طبیعت بکر آن گرفته تا دیدنی های تاریخی، همه و همه آن را به یکی از زیباترین شهر های ایران تبدیل کرده است. ارومیه یکی از کلان شهر های ایران و مرکز استان آذربایجان غربی است. جاهای دیدنی ارومیه به قدری زیاد هستند که آشنایی با همه آنها در یک مقاله امکان پذیر نیست اما ما تا حد امکان بهترین جاهای دیدنی ارومیه را در این مقاله معرفی کرده ایم.

مسجد جامع ارومیه

مسجد جامع ارومیه یک بنای تاریخی مربوط به قرن هفتم هجری میباشد. این مسجد در مرکز شهر ارومیه در خیابان اقبال و در قسمت جنوبی بازار بزرگ ارومیه واقع شده است، قدمت این مسجد بر تاریخی بودن شهر ارومیه دلالت دارد و شامل آثار قدیم از دوره های گذشته میباشد. گرچه در دوره های مختلف تکمیل و باسازی گردیده تا به شکل امروزی خود در آمده است. مسجد جامع شکوه تاریخی شهر ارومیه در دوران های گذشته را به ما نشان میدهد، به طوری که محراب این مسجد از نظر گچبری یکی از زیباترین آثار دوران خود محسوب میشود، کتیبه های که در اطراف گنبد مسجد است زیبایی خاصی به آن بخشیده است. برخی از محققان بر این باوراند که این مسجد جامع ابتدا آتشکده بوده و پس از آمدن مسلمانان ویران شده و در قرن هفتم هجری بر روی آن مسجدی ساخته اند. این محققان اعتقاد دارند که معماری گچبری و سبک تزئیناتی آن بسیار شبیه به سبک سلجوقیان است.

مسجد جامع ارومیه درسال ۱۳۱۴ با شماره ۲۴۳ در فهرست آثار ملی ثبت گردیده است، و امروزه مکان مناسبی برای دید و بازدید و پیوند خوردن با گذشته شهر ارومیه است.

جاهای دیدنی ارومیه

بازار ارومیه

اگر به دنبال مکانی برای خرید و در عین حال، گشت و گذار تاریخی در شهر ارومیه هستید، بازار ارومیه گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. این بازار از دوران صفویه در شهر ارومیه به یادگار مانده و با چهره‌ای ساده و تاریخی، میزبان گردشگران و خریداران است؛ البته باید اشاره کنیم که در معماری این بازار، نمونه‌هایی از سبک‌های معماری دوران افشاریه، زندیه و قاجار هم به چشم می‌خورد.

بازار ارومیه مابین خیابان‌های امام و بعثت واقع شده است و با طاق‌ها و گنبدهای ساده و زیبا خودنمایی می‌کند. علاوه بر این‌ها، این بازار تعدادی تیمچه، حمام، سرا و مساجد مربوط به دوران زندیه و قاجار را نیز در خود جای داده است. از بخش‌های مختلف بازار ارومیه می‌توان به راسته مسگرها، زرگران، چاقو‌سازان، فرش‌فروشان، بذر‌فروشان، بلورفروشان، کفاشان، عطاران، بزازان و ... اشاره کرد. علاوه بر این راسته‌ها، در این بازار محصولات و کالاهایی نظیر لبنیات محلی، طلا و جواهر، فرش دستباف، پارچه و پوشاک، ظروف مختلف، کیف و کفش چرم و ... نیز به فروش می‌رسد. 

جاهای دیدنی ارومیه

کلیسای مارسرگیز 

کلیسای مارسرگیز که با نام کلیسای سیر نیز شناخته می‌شود، در ۱۲ کیلومتری ارومیه، در دامنه‌ی کوه سیر قرار دارد. این کلیسای از نظر مذهبی، بسیار ارزشمند است و عموم مسیحیان، اعم از آشوری و ارامنه، آن را به عنوان زیارتگاه می‌شناسند. همچنین کلیسای مارسرگیز یکی از آثار سنگی استان آذربایجان غربی است که تمام دیوارها و سقف آن را با سنگ‌های نامنظم، به شکل ماهرانه‌ای و کاملا مستحکم ساخته‌اند. با توجه به سبک معماری این بنا و کتب مورخان آشوری، قدمت کلیسای مارسرگیز به قبل از اسلام می‌رسد. گفته می‌شود زمانی که خسروپرویز بر رومیان پیروز شد، همسرش شیرین که مسیحی بود، دستور ساخت این کلیسا را صادر کرد. این اثر امروزه از دیدنی های ارومیه محسوب می‌شود و در تاریخ ۱۹ آبان ۱۳۵۴، با شماره ثبت ۱۱۲۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی ارومیه

دریاچه ارومیه

در شمال غربی کشورمان، دریاچه ای به نام ارومیه قرار دارد که در میان دو استان آذربایجان غربی و استان آذربایجان شرقی واقع شده است. این دریاچه به عنوان بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران نیز شناخته می‌شود و پیش از آنکه خشکسالی گریبان گیرش شود، دومین دریاچه بزرگ آب‌شور دنیا بود.

از اواسط دهه 80، این دریاچه شروع به خشک شدن کرد و حدود 88 درصد از مساحت خود را از دست داد. خشکسالی، احداث بزرگراه بر روی دریاچه، و استفاده بی‌رویه از منابعِ آبِ حوزه آبریزِ دریاچه، از عوامل موثر در خشک شدن آن بودند که البته تاثیر عوامل انسانی بسیار بیشتر از عوامل طبیعی بوده است. بارندگی‌های پاییز ۱۳۹۴ موجب آبگیری بیش از ۷۰۰ کیلومترمربع از نواحی خشک شده در جنوب دریاچه شد و جانی دوباره به آن بخشید. در همین سال وسعت این دریاچه به حدود 6 هزار کیلومترمربع رسید و همین وسعت، نامِ دریاچه ارومیه را در رده بیست و پنجمین دریاچه بزرگ دنیا از نظر مساحت قرار داد. 

جاهای دیدنی ارومیه

دریاچه مارمیشو

کی از بکرترین و دل انگیزترین نقاط شمال غرب ایران دریاچه ماربیشو یا مارمیشو می باشد که پیدایش ان را به ناآرامی های درون زمین نسبت می دهند به طوری که ریزش کوه ناشی از زلزله باعث ایجاد سدی در مقابل آبهای جاری شده و در نهایت دریاچه کنونی را تشکیل داده است.

ساکنان اولیه مارمیشو مسیحیان می باشند و نام این دریاچه نیز از نام رهبر مسیحیان آشوری یعنی بنیامین مارشیمون در سال حدودا ۱۲۰۰ ه.ش گرفته شده است. این دریاچه حیرت انگیز در ۴۵ کیلومتری غرب شهر ارومیه در استان آذربایجان غربی ایران در ۴۷ درجه عرض شمال و در ۴۴ درجه طول شرقی و در نزدیکی مرز ایران و ترکیه واقع شده است. همین فاصله ۴۵ کیلومتری از شهر باعث شده تا منظره نسبتا طبیعی ،دل انگیز و دست نخورده باقی بماند.

مساحت این دریاچه طبیعی حدودا ۵ هکتار و عمق آن ۵۰ الی ۶۰ متر می باشد. مارمیشو ازجنوب به کوه های سی تاو و قایدوک و چال و از شمال به کوه بایدوست ،از غرب به روستای مخروبه دری و از شرق به روستاهای بانی و پسان منتهی می شود.

جاهای دیدنی ارومیه

دریاچه دالامپر

در چند کیلومتری جنوب غربی ارومیه دریاچه ای جذاب و دیدنی خودنمایی می کند: دریاچه دالامپر، دریاچه ای که بر روی کوهی بلند جای دارد و طبیعت گردان زیادی برای تماشای چشم اندازها و لذت بردن از آب و هوای مفرح کوهستان به خصوص در فصل بهار به کنار آن می روند. برای رسیدن به دریاچه دالامپر یک طبیعت گردی بینظیر در انتظارتان است که هر آنچه از طبیعتی زیبا و دل انگیز می خواهید را به شما هدیه می دهد.

جاهای دیدنی ارومیه

مسجد سردار

مسجد سردار از بناهای عهد قاجار است که در شهر ارومیه قرار دارد. این مسجد از دو شبستان بزرگ و کوچک ساخته شده است که بعدها مورد مرمت قرار گرفته است. به علت قرار گرفتن ساعت در سر در آن، این بنا به مسجد ساعت (ساعتلو) نیز مشهور است.

این مسجد ۴۰۰ الى ۵۰۰ متر با مسجد جامع فاصله دارد و در عهد قاجاریه توسط عبدالصمد خان پدر آقاخان، جد اعظم عظیم‌السلطنه سردار ساخته شده است. در سال ۱۳۳۰ هجری قمری این مسجد توسط سردار ترمیم شد در سال ۱۳۳۱ هجری قمری ساعت بزرگی را در سر در آن نصب کرد. به همین خاطر این بنا به مسجد ساعت یا ساعتلو نیز معروف است.

جاهای دیدنی ارومیه

خانه انصاری

یکی از جاهای دیدنی ارومیه خانه انصاری است که در میدان امام حسین معروف به میدان گول اوسته و در امتداد خیابان مدنی 2 واقع شده است. این خانه که در زمان قاجار بنا شده است، متعلق به بابک جعفری بوده که بعدها به دختر ایشان و همسر سیف‌الله‌خان انصاری می‌رسد و به همین جهت به نام «خانه انصاری» شهرت می‌یابد. این بنا در مرکز حیاط و باغ بزرگی قرار دارد و به صورت چهارگوش و در دو طبقه رو به شمال ساخته شده است. در جبهه جنوبی و اندرونی خانه حیاط دیگری است که باغ انگور است که با دیوار خشتی و پایه‌های آجری محصور شده است. نمای بیرونی این ساختمان با قاب‌بندی و آجرهای لعاب‌دار فیروزه‌ای و کاشی‌های هفت رنگ تزئین شده است که به نمای آن جذابیت فوق‌العاده‌ای بخشیده است. در میان کاشی‌های تزئینی ساختمان، کتیبه‌ای موجود است که نشان می‌دهد این خانه در اواخر دوره قاجار احداث شده است.

جاهای دیدنی ارومیه

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر

  • ارومیه قلب آذربایجان

    ارومیه قلب آذربایجان ❤
    به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان دومین شهر ترک نشین ایران بعد از شهر برادر و قارداش تبریز ❤شهر شهیدان باکری ها و امینی ها، شهر کاپیتان تیم ملی والیبال سعید معروف، شهر والیبالی و پایتخت والیبال آذربایجان ، شهر عاشیق های آذربایجان، شهر مهد و فرهنگ و قلب ابدی آذربایجان خوش آمدید ❤
    آذربایجان دیارنا گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز ❤
    به دیار آذربایجان شهر زیبایی ارومیه خیلی خوش آمدید ❤
    ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها) خونگرمو مهمان نوازیم ❤

    یاشاسین ایران ❤
    یاشاسین آذربایجان ❤
    یاشاسین اورمیه ❤

    URMİA ❤AZERBAYCAN

  • ارومیه قلب آذربایجان

    ارومیه قلب آذربایجان 😍
    ارومیه جان آذربایجان 😍
    ارومیه خاک آذربایجان 😍

    یاشاسین آذربایجان 😍
    یاشاسین اورمیه 😍