جاذبه های گردشگری جاده هراز | جاده هراز کجاست؟

سوراخ سمبه های جاده هراز رو با هم ببینیم | معرفی جاذبه های اطراف جاده هراز

جاده هراز یکی از زیباترین و قدیمی ترین جاده های ایران است و جاذبه های طبیعی و تاریخی زیادی را در خود جای داده است.

جاده هراز
ویکی گردی:

جاده هراز بعد از جاده چالوس به عنوان زیباترین جاده ایران شناخته می شود. این جاده یکی از راه های ارتباطی مهم شمال ایران است. جاهای دیدنی جاده هراز بسیار زیبا و در عین حال ناشناخته هستند. اگر مدت زمان سفر برایتان مهم نیست، جاده هراز جاده ای طویل اما زیباست که سفری خاطره انگیز را برایتان به جا می گذارد.

جاده هراز که پس از چالوس مشهورترین جاده شمالی ایران به شمار می رود، از مناطق مهمی‌ نظیر جاجرود، رودهن، آبعلی، امامزاده هاشم (ع)، پلور، گزنک و آمل عبور کرده است و روستاها، آبشارها، تالاب ها، جنگل ها، آبگرم ها، زیارتگاه ها و مناطق دیدنی بسیاری را در برابر چشمان افرادی که از آن عبور می کنند قرار می دهد. جاده هراز به تنهایی خود دیدنی های کمی نداشته و مناطق زیبای اطراف آن باعث لذت بخش بودن عبور از این جاده خواهند شد.

جاده هراز یکی از ۴ محور دسترسی تهران به نوار ساحلی دریای خزراست. جاده هراز مسیر تهران، جاجرود، رودهن، آبعلی، امامزاده هاشم، پلور، گزنک و آمل را تشکیل داده است. جاده 77 یا جاده هراز، پس از جاده 59 یا همان کرج – چالوس، مهم‌ترین جاده تهران – مازندران به شمار می رود. این جاده از دره رود هراز عبور کرده است و نزدیک ترین راه اصلی به قله دماوند است. همچنین این جاده کوتاه ترین مسیر تردد میان دو شهر تهران و آمل می باشد. اگرچه استفاده از دره هراز به عنوان راه ارتباطی آمل به شهر ری سابقه بسیار طولانی دارد، ولی جاده هراز یکی از جدیدترین جاده‌های اتوموبیل رو منتهی به شمال ایران است.

در اطراف این جاده جاذبه های توریستی تاریخی، طبیعی و مذهبی وجود داشته و همین امر نیز موجب ترغیب مسافران بیشتری به استفاده از این جاده شده است. جاده اتوموبیل رو هراز در سال 1342 به عنوان یک راه دسترسی اصلی در دره هراز به بهره برداری رسید. کار ساخت این جاده 23 سال به طول انجامیده است. این جاده یکی از محورهای سانحه خیز ایران است. جاده هراز از حد فاصل دو شهر بومهن و رودهن از جاده فیروزکوه منشعب شده و پس از عبور از بالادست دره مشاء، آبعلی، گردنه امامزاده هاشم، پلور، آب‌اسک، رینه و لاریجان را پشت سر می گذارد و در نهایت به شهر آمل منتهی می گردد.

جاده هراز

تاریخچه ساخت جاده هراز

در محل تنگه بند بریده، آثاری از راه باستانی ری به آمل به چشم می‌خورد. این آثار حکایت از آن دارد که حداقل از زمان ساسانیان، محور رودخانه هراز، به عنوان یک جاده مستقل مورد استفاده بوده‌است، جاده هراز از قدیمی‌ترین جاده‌های جهان است.  جاده اتومبیل رو هراز در سال ۱۳۴۲ به عنوان یک راه دسترسی اصلی در دره هراز، به بهره‌برداری رسید. کار ساخت این جاده ۲۳ سال به طول انجامید.

جاذبه های جاده هراز

اگر اهل مسافرت هستید قطعا نام سد لتیان را به عنوان یکی از زیباترین سدهای ایران شنیده اید. این سد در جنوب شهر لواسان قرار دارد و از میدان آزادی در تهران (اگر ترافیک نباشد) تنها حدود ۵۰ دقیقه فاصله است تا به این سد برسید. پس می توانید یک روز کامل را به گشت و گذار در اطراف سد لتیان اختصاص دهید حتی اگر قصد مسافرت به شمال را هم نداشته باشید.

جاذبه های جاده هراز

قطعا شما نیز از کیفیت بسیار بالای آب شرب تهران خبر دارید. سد لتیان روی رود جاجرود قرار گرفته و آب شرب تهران را تامین می‌کند. جاجرود و روستاهای اطراف آن، مناطق دیدنی اطراف تهران و جاده هزار به شمار می‌روند که طبیعتی بکر و سرسبز هم دارند. آب ‌و هوای بسیار مطبوعی که در اطراف سد لتیان جریان دارد، رودخانه، ماهیگیری، عکاسی از طبیعت و سپری کردن زمان در ارتفاعات سرسبز سد لتیان می تواند برای شما بسیار لذت بخش باشد.

آبشار کمرد

آبشار کمرد در حوالی روستایی با همین نام واقع شده و از جاهای دیدنی پردیس است. روستای کمرد در مسیر جاده آبعلی قرار گرفته و آب‌وهوایی معتدل و کوهستانی دارد. از میدان آزادی تا آبشار کمرد، بدون ترافیک حدود ۵۰ دقیقه فاصله است. آبشار کمرد که یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی این منطقه به شمار می‌رود، در انتهای یک دره قرار گرفته و اطراف آن پوشیده از درختان نارون، چنار و زرشک کوهی است. این آبشار، تنها در فصل بهار آب دارد و میزبان گردشگران و دوست‌داران طبیعت است. بااین‌حال در دیواره‌های آبشار، غارهای  کوچک و بزرگ و شکاف‌های عمیقی هم دیده می‌شود که در سایر فصول سال، بازدید از آن‌ها امکان‌پذیر است.

جاده هراز

دژ باستانی گل خندان

دژ گل خندان یکی از آثار تاریخی و مکان های دیدنی دماوند در استان تهران است که در روستای گل خندان در بالای تپه‌ای عظیم و مشرف به محل تلاقی دو رودخانه بومهن و رودهن واقع است. اسلوب این بنا یادآور بناهای دوره ساسانی است و حصار بزرگ آن از قلوه سنگ‌های درشت، قلعه را به صورت مستطیل شکل احاطه کرده است. در چهارگوشه حصار، چهار برج توپُر، برای استحکام و دفاع بهتر ساخته شده است. داخل قلعه اتاق‌ها و تالارهای متعدد و آب‌‌انبارهایی وجود دارد.

جاده هراز

پارک ملی خجیر 

پارک ملی خجیر در اطراف دریاچه ماملو قرار دارد. جالب است بدانید که دریاچه ماملو نیز یکی از دیدنی های هراز است و اگر به این منطقه بروید در واقع با یک تیر دو نشان زده اید. از میدان آزادی تا پارک ملی خجیر، حدود ۴۵ دقیقه فاصله است البته اگر در این مسیر با ترافیک مواجه نشوید.

پارک ملی خجیر یکی از مناطق محافظت شده اطراف تهران است که ۲۰۰ سال پیش به عنوان شکارگاه سلطنتی شناخته می‌شد. امروزه گونه‌ های جانوری و گیاهی بسیار زیادی در این منطقه زندگی می کنند، اما شکار در آن ممنوع شده است. این پارک، تنها منطقه در تهران است که تعدادی آهو در آن دیده می شوند. اگر به حیات وحش علاقه بسیاری دارید می توانید یک روز بهاری یا در فصل تابستان راهی این منطقه شده و از تماشای گونه های جانوری نهایت لذت را ببرید.

جاده هراز

غار گل زرد

غار گل زرد، آهکی-رودخآن‌های است که در دامنه جنوب شرقی قله گل زرد قرار دارد. این کوه سرسبز با 3706 متر ارتفاع، از مجموعه قله‌هایی است که بغل‌دست کوه دماوند ایستاده. قله گل زرد دامنش را از طبیعت دل‌انگیزی پر کرده که آب و هوای روح‌نوازی دارد.

درون غار چند حوضچه آب سرد وجود دارد که عمق بعضی از این حوضچه‌ها به 4 متر می‌رسد. این غار از غارهای فعال آهکی است و انواع سازندهای آهکی هنوز در آن تشکیل می‌شود. سطح درونی آن هم از جنس کربنات کلسیم است و آب‌های زیرزمینی تمام سال در این حوضچه‌ها جریان دارند.

جاده هراز

چشمه اعلا

چشمه ها یکی از بهترین مکان های طبیعی برای گذران اوقات فراغت هستند. در مسیر جاده هراز نیز می توانید شاهد یک چشمه بسیار زیبا و دل انگیز با نام چشمه اعلا باشید. این چشمه در ۷۰ کیلومتری شمال تهران و در چهار کیلومتری شمال شهر دماوند قرار داشته و حدود یک ساعت و ۱۰ دقیقه با میدان آزادی فاصله دارد.

اگر شما نیز به تفریح در مناطق ییلاقی علاقه دارید باید بگوییم که چشمه اعلا از مناطق ییلاقی در حاشیه شهر تهران به حساب می آید که با آب‌وهوایی مطبوع و دل‌پذیر به ویژه در فصل بهار و تابستان پذیرای گردشگران بسیار زیادی از سراسر ایران و به خصوص شهر تهران است. آب این چشمه از بارندگی‌های ارتفاعات دماوند که در خاک نفوذ می‌ کنند جوشیده و یک طعم گوارا و دل پذیر دارد.

جاده هراز

دشت مشا

اگر عاشق تفریح و گشت و گذار در دشت های سرسبز هستید دشت مشا در جاده هراز می تواند یک انتخاب ایده آل باشید. دشت مشا در حوالی جاده هراز و در ۶ کیلومتری شمال غربی شهر دماوند قرار دارد و برخلاف گزینه اخیر فاصله بسیار زیادی هم با شهر تهران ندارد چرا که از میدان آزادی تا دشت مشا بدون ترافیک تقریبا یک ساعت و ۲۰ دقیقه فاصله است. این دشت ارتفاع بسیار زیادی دارد و این امر در مطبوع بودن هوای منطقه تاثیر بسیار زیادی داشته است. دشت مشا در ارتفاع ۲ هزار و ۲۵۰ متری واقع شده و یک طبیعت بکر و بی نظیر دارد.

جاده هراز

دشت لار

دشت لار و شقایق‌های زیبایش در مازندران و در مسیر جاده هراز قرار گرفته است. این دشت از سال ۱۳۵۴ پارک ملی اعلام شده. از ۱۳۶۱ هم منطقه حفاظت‌شده به‌شمار می‌رود. دشت لار را در حاشیه دماوند پیدا می کنید. جایی که از تهران چندان هم دور نیست.

جنوب این منطقه بخشی از شمیرانات به‌حساب می‌آید. شمال و شمال شرقی آن به لاریجان مازندران تعلق دارد. از شمال به نور و از جنوب شرق به ایرا راه دارد. از شرق هم به پلور و بعد کوه دماوند می‌رسد. پارک ملی لار بسیار خوش آب‌وهواست. بی‌دلیل نیست که قدیم‌ها ییلاق تابستانی پادشاهان بوده. بافت گیاهی و تنوع جانوری آن خیلی جذاب است. برای رسیدن این دشت پر گل یک ساعت و نیم از تهران به سمت مازندران رانندگی می کنید و در 46 کیلومتری جاده هراز قرار دارد.

دشت لار

دریاچه دیو آسیاب

در نزدیکی قله دماوند و در کوهپایه آن، به دشت لار می‌رسیم؛ دشتی که بخش شمالی و شمال‌شرقی آن در استان مازندران، بخش جنوبی و جنوب غربی آن در لواسانات شهرستان شمیران استان تهران قرار دارد. دشت لار که از سال 1354 با نام پارک ملی لار شناخته می‌شود، منطقه‌ای حفاظت‌شده که از سال 1370 شکار در برخی مناطق آن ممنوع اعلام شده است. دریاچه‌ چشمه دیوآسیاب، پنهان‌شده در دل این دشت و میان رودخانه دلیچای و سفیدآب قرار دارد و همچون نگینی فیروزه‌ای در میان این دشت می‌درخشد. این دریاچه دایره‌ای شکل، در ارتفاعات شمالی دشت لار و در میان تپه آهکی به ارتفاع 10 متر قرار دارد. این دریاچه با ارتفاع 3015 متری از سطح دریا، عمق 2 متر و قطر 20، دو آبگیر بزرگ و کوچک دارد و جوشش آب از دو دهانه آن بسیار زیباست. از چشمه آبی سرریز نمی‌شود و آب مازاد از میان سنگ‌ها عبور کرده و به رودخانه سفیدآب می‌ریزد.

 

دریاچه دیو آسیاب

تنگه زمان پلور

در استان مازندران، شهرستان پلور، تنگه زیبایی به نام تنگه زمان وجود دارد. برای دسترسی به این مکان باید از جاده هراز استفاده کرد و فاصله تقریبی 1.5 ساعته از تهران دارد. این منطقه دارای هوایی نسبتا سرد حتی در تابستان میباشد و زمان مناسب سفر فقط در تابستان است. بخصوص اینکه نیاز به پیاده روی در آب رودخانه دارید.

برای شب مانی در این منطقه میتوانید از امام زاده ای که در این منطقه وجود دارد استفاده کنید. روبری این محل دشتی بزرگ برای برپایی چادر وجود دارد. برای دسترسی به این محل باید پل سنگی را رد کنید و بعد از چند کیلومتر وارد جاده خالی سمت چپ خود شوید.

برای خرید میتوانید از خود شهر پلور استفاده کنید و از پل سنگی به بعد دیگر محلی برای خرید وجود ندارد.
همچنین آخرین نقطه دسترسی به اینترنت همان پل سنگی میباشد. در مسیر تنگه، دو آبشار کوچک وجود دارد که میتوانید آب آشامیدنی خود را از آنها تامین نمایید. لازم به ذکر است که آب خود رودخانه به علت املاح معدنی دارای رنگ آبی است و قابل آشامیدن نیست.

تنگه زمان پلور

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

ارسال نظر