جاده چالوس ایران | جذاب ترین سفر زمینی

زیبایی های جاده چالوس | خطرناک ترین جاده ایران

کشور ایران پر است از جاده های خارق العاده و پیچ در پیچ که در دل کوه یا جنگل ساخته شده اند. یکی از این جاده های زیبا جاده چالوس است که در ادامه با آن آشنا می شوید.

جاده چالوس
ویکی گردی:

جاده چالوس از زیباترین جاده های ایران و همچنین خطرناک ترین آنها است! قرار گرفتن جاده چالوس در دامنه کوه و جنگل های شمال ایران باعث شده که افراد زیادی آن را به عنوان مسیر خود برای سفر به شمال ایران انتخاب کنند. این جاده از جاده های قدیمی و معروف ترین جاده ایران است. جاده چالوس علاوه بر زیبایی اش، جاذبه هایی هم در خود جای داده است که اگر آنها را نمی شناسید، این مقاله را تا آخر دنبال کنید.

نام اصلی جاده چالوس به صورت رسمی، جاده ۵۹ است. شروع جاده از شهر کرج است و تا مرزن‌آباد به صورت دوبانده و پس از آن به صورت اتوبان، تا شهر چالوس ادامه پیدا می‌کند. کل مسیر جاده ۱۶۳ کیلومتر است. اما این ۱۶۳ کیلومتر برای بسیاری، از خاطره‌های بی‌شماری پر شده است. شمال ایران به دلیل سرسبزی و نزدیکی به دریا، در کشور ما، که کشوری خشک است، همواره به خاطر تفاوت اقلیمی مورد توجه بوده است. آب و هوای معتدل و مناظر متعدد و مکان‌های تفریحی، شمال ایران را هم‌پای گردشگران داخلی و خارجی، در رشد زیاد امکانات گردشگری سهیم کرده است.

جاده چالوس

جاده شمال، جاده چالوس، حتی در فیلم‌های قبل از انقلاب و بعد از انقلاب هم مورد توجه بوده است. این پیوستگی با دل مردم، موجب شده است که جاده چالوس در هر کیلومتر خود خاطره‌ای را جا داده باشد. از فیلم همسفر تا درباره الی. شمال، یکی از نشان‌های راحتی و خوشی جاده چالوس و شمال بوده است. همین مسائل سبب شده که با اینکه این جاده، از جمله جاده‌های پرخطر کشور است، ولی مردم دست از آن نکشند.

تاریخچه ساخت جاده چالوس

تا اواخر دوره قاجار، جاده‌ای بین کرج - چالوس وجود نداشته و تنها یک مسیر خاکی و مالرو، راه دسترسی به روستاهای این منطقه را تشکیل می‌داده اما به گونه‌ای نبود که ارتباط دهنده شمال و جنوب کشور باشد. این جاده در دوران پادشاهی رضاشاه در اردیبهشت ١٣١٠ آغاز و در سال ۱۳۱۲ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. مراسم افتتاح روز جمعه دهم آذر ۱۳۱۲ با حضور رضاشاه برگزار و جاده چالوس افتتاح و به نام "راه مخصوص" نامیده شد. طول این جاده ۱۶۸ کیلومتر و عرض آن ۸ متر و در برخی قسمت ها به ده الی دوازده متر هم می رسید. 

جاده چالوس

از این زمان به بعد، انواع رستوران‌ها و واحدهای اقامتی و پذیرایی در کنار این جاده شکل گرفت و با ساخت سد امیر کبیر (سد کرج) در سال ۱۳۴۰ به جاذبه‌ها و زیبایی‌های این جاده افزوده شد و در اندک زمانی این جاده به یکی از تفریحگاه‌های مهم گردشگری ایران تبدیل شد. به نقل از گفته‌های شفاهی از مردم قدیم، کارگران را برای کندن این تونل در دل کوه (چون کندن تونل کندوان آنهم بدون تجهیزات کار بسیار سخت و دشواری بود) با یک سکه پنج ریالی که در آن زمان ارزشمند بود تشویق می‌کردند و گفته می‌شود به ازای هر کلنگ پول داده می‌شده‌است. ساخت تونل کندوان از اردیبهشت ماه سال ۱۳۱۴ آغاز شد و ساخت در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۱۳۱۷ به پایان رسید، طول تونل به مسافت یک هزار و ۸۸۶ متر و عرض پنج الی هفت و ارتفاع شش متر است، باین تونل ۱۳ کیلومتر از مسیر مرکز کرج به چالوس کاسته شد چون پیش از این برای طی این مسیر باید کوه دور زده می‌شد. این جاده در دامنه سلسله کوه‌های البرز مرکزی از دوره گذشته ساخته شده‌است و امکانات و تأسیسات و اماکن گردشگری تفریحی و ورزشی که در حاشیه آن ساخته شده پس از این دوره بوده‌است که بعدها نیز عنوان چهارمین جاده زیبای جهان را کسب کرد.

دیدنی های جاده چالوس

پیست اسکی دیزین

پیست اسکی دیزین یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین پیست‌های اسکی ایران و خاورمیانه است که توانسته لقب بین المللی را نیز از آن خود کند. اگر به دنبال تفریح‌های زمستانی هستید، حتما باید در میانه جاده چالوس سری به پیست اسکی دیزین بزنید. منطقه دیزین دقیقا در میانه راه جاده چالوس قرار دارد. البته شما می‌توانید از طرف جاده شمشک نیز خودتان را به این پیست بزرگ برسانید. همچنین باید بدانید که دیزین دارای ۲۳ پیست مختلف است. پس مطمئن باشید که شلوغی و ازدحام جمعیت شما را آزار نخواهد داد. اما حتما پیش از مراجعه به این پیست، از وضعیت باز یا بسته بودن آن اطمینان حاصل کنید. 

جاده چالوس

آدرس پیست اسکی دیزین:

۶۳ کیلومتری جاده چالوس، سمت راست جاده

شماره تماس پیست اسکی دیزین:

۰۲۶۳۵۲۱۵۰۴۱

دریاچه ولشت

در شمال شرق کلاردشت و جنوب غرب چالوس و در دل کوه، دریاچه‌ای زیبا وجود دارد که کمتر کسی آن را می‌شناسد. دسترسی به دریاچه ولشت بسیار دشوار است. گاهی امکان دارد که تغییر ناگهانی ارتفاع حتی شما را دچار نفس تنگی یا گوش درد کند. اما زمانی که پس از پشت سر گذاشتن یک جاده خاکی و کوهستانی خودتان را به این دریاچه زیبا رساندید، می‌توانید ساعت‌ها از منظره آن لذت ببرید. فقط به یاد داشته باشید که امکان شنا و یا ماهیگیری در این دریاچه وجود ندارد. پس به توصیه محیط بان‌ها توجه کنید.

جاده چالوس

آدرس دریاچه ولشت:

جاده چالوس به تهران ، ۲۳ کیلومتر پس از پل کجور ، سه کیلومتر پیش از مرزن آباد، جاده آسفالته غربی به سمت ولشت

آبشار نوجان

آبشار نوجان در استان البرز قرار گرفته و شما برای دسترسی به آن، باید ۱۷ کیلومتر از جاد چالوس را پشت سر بگذارید. آبشار نوجان در نزدیکی روستای معروف خور است و به تازگی تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری برای یخ نوردان شده. بسیاری از کوهنوردان و ورزشکاران، علاقه زیادی به فرود از آبشار نوجان پیدا کرده‌اند. از طرف دیگر به دلیل فاصله کم این آبشار تا تهران، گردشگران زیادی همه ساله جذب آن می‌شوند. از روستای خور تا این آبشار حدود ۵۰ دقیقه پیاده راه است. پس دسترسی به آن را می‌توان نسبتا دشوار دانست. اما نوجان برای لذت بردن از مناظر طبیعی و انجام ورزش‌های حرفه‌ای بسیار مناسب است.

جاده چالوس

آدرس آبشار نوجان:

جاده چالوس، ۱۷ کیلومتری تهران، روستای خور

گردنه هزارچم

گردنه هزارچم را می‌توان یکی از خطرناک‌ترین و در عین حال زیباترین بخش‌های جاده چالوس دانست. اگر قرار است شما رانندگی کنید، بهتر است چشم خود را به جاده بدوزید. اما سایر سرنشینان خودرو می‌توانند از مناظر کوهستانی جاده لذت ببرند. این گردنه پس از سیاه بیشه قرار گرفته و شیب بسیار تندی به سمت بالا دارد. پوشش گیاهی این منطقه بسیار محدود است و در فصل زمستان اکثرا جاده دچار یخ‌زدگی می‌شود. پس در عبور از این گردنه به شدت احتیاط کنید و اصلا با سرعت بالا رانندگی نکنید.

جاده چالوس

آدرس گردنه هزارچم:

جاده چالوس، بعد از سیاه بیشه

غار یخ مراد

غاری شگفت آور و مکانی هیجانی، یخ مراد غاری کم نظیر و مشهور است، مکانی مناسب برای افراد غارنورد، کوهنورد و اشخاص علاقه مند به تفریحات هیجانی به شمار می‌رود، حدود ۷۰ کیلومتر را که از جاده چالوس طی کردید به تابلویی با نام کهنه ده می‌رسید که شما را به طرف غار یخ مراد راهنمایی می‌کند، چهار کیلومتر با گچسر فاصله دارد، شهرت غار یخ مراد در بین تمام کوهنوردان و گردشگران به گوش می‌رسد و بازدید کنندگان بسیاری دارد مخصوصا ماه فروردین که قندیل هایش بهترین شکل ممکن را به خود می‌گیرند.

جاده چالوس

ارنگه

ارنگه، از چندین روستا به ‌نام‌های ابهرک، خور، جی، چاران، گوراب و سیجان تشکیل می‌شود که به مجموعه‌ این روستاها، «ارنگه» و به مرکز آن‌ها «ارنگه بزرگ» می‌گویند.

در روستای ارنگه که بین دو کوه زیبای پورا و گورا، در دشتی سرسبز محصور است، به زیارت امامزاده حسین (ع) بروید. علاوه بر زیارت، بنای صفوی امامزاده را سیاحت کنید و از دیدن قدیمی‌ترین چنار ایران در حیاط امامزاده لذت ببرید که در فهرست آثار ملی ثبت شده است. بازدید از قبرستان ارنگه را نیز در برنامه خود قرار دهید که قدمتی چند هزار ساله دارد و هنوز هم سنگ قبرهایی با قدمت چند صد ساله در آن به چشم می‌خورد.

جاده چالوس

آبشار هفت‌چشمه

آبشار هفت‌چشمه، یکی دیگر از مکان های دیدنی جاده چالوس و ارنگه است که در ردیف زیباترین آبشارهای ایران قرار دارد و با یک پیاده‌روی ۳۰ دقیقه‌ای از بین صخره‌ها و سنگ‌ها در مجاورت رودخانه می‌توانید سرانجام به این آبشار ۹۰ متری برسید. در طول این مسیر، آبشارهای کوچکی موسوم به هفت چشمه را نیز خواهید دید. آبشار آدران نیز یکی دیگر از آبشارهای این منطقه است.

جاده چالوس

برای رفتن به این روستا، در کیلومتر ۱۸ جاده کرج چالوس و سمت راست، تابلویی خواهید دید که شما را به این روستا هدایت می‌کند. بهار که فصل رویش شکوفه‌های سیب و گیلاس است و همین طور پاییز هزار رنگ، بهترین زمان سفر به ارنگه به حساب می‌آید.

آدرس روستای ارنگه:

  ۱۵ کیلومتری جاده چالوس

بهترین زمان سفر به جاده چالوس

همانطور که اشاره کردیم، جاده چالوس در هر فصل زیبایی‌های منحصر به فرد خود را دارد. اما بهترین زمان برای بازدید از این جاده را می‌توان اردیبهشت ماه و همچنین آبان دانست. در این دو دوره، هوا بسیار دلپذیر است و مناظر بسیار زیبایی انتظار شما را می‌کشند.

جاده چالوس

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر