جاهای دیدنی طالقان چیست؟ | جاهای دیدنی طالقان که نباید از دست دهید

معرفی جاهای دیدنی طالقان | بازدید از جاهای دیدنی طالقان

طالقان یکی از شهرهای خوش آب و هوای اطراف تهران است که گردشگران زیادی را در تمام طول سال به سمت خود جذب می کند و همیشه به عنوان یکی از بهترین مقاصد گردشگری اطراف تهران به شمار می رود.

طالقان
ویکی گردی:

جاهای دیدنی طالقان به قدری متنوع و زیبا هستند که گردشگران زیادی را در فصل های مختلف سال به خود جذب می کنند. طالقان، یکی از زیباترین شهرهای کشور و منطقه‌ای ییلاقی در بین کوه‌های البرز است و جاذبه های بسیاری را در خود جای داده است. جاهای دیدنی طالقان مملوء از جاذبه های تاریخی و طبیعی است و گردشگران را به وجد می آورد. برای دیدن جاهای دیدنی طالقان پیشنهاد ما سفر در فصل بهار و تابستان و لذت بردن از هوای معتدل آن است. ویکی گردی در این مقاله جاهای دیدنی طالقان را به شما معرفی می کند. اگر قصد سفر به طالقان زیبا را دارید، با ویکی گردی همراه شوید.

طالقان

درباره طالقان

مردان این شهر به شغل های کشاورزی، کسب و گله داری و بانوان طالقان نیز به شغل های جاجیم بافی، کرباس و گلیم اشتغال دارند و از این شغل ها امرار معاش می کنند. همچنین محصولات کشاورزی آن ها شامل سیب زمینی، غلات، میوه جات قلمستان، لوبیا و یونجه می باشند. دربسیاری از مناطق این شهر، آثار تاریخی متعددی وجود دارند که نشان از قدمت زیاد این شهر دارد. در زمان مادها، این شهر یکی از مهمترین شهرها بود که از تمام رویدادهای تاریخی، مذهبی و اجتماعی زمانه مطلع بوده است. طی تحقیقات باستان شناسی آثاری که کشف شدند، به دوران هزاره اول و هزاره دوم قبل از میلاد تعلق دارند. همچنین روستاهایی که در این شهر زیبا وجود دارند، دارای قدمت طولانی و کهن می باشند.

طالقان

آب و هوای طالقان

طالقان

طالقان یکی از شهرهای ییلاقی در نزدیکی های تهران است که در استان البرز قرار دارد. این شهر زیبا و خوش آب و هوا به دلیل قرار گرفتن در منطقه ای کوهستانی، از آب و هوایی بسیار دلنشین برخوردار است. آب و هوای این شهر در فصل های بهار و تابستان بسیار دلپذیر بوده، بدین گونه که خبری از گرمای طاقت فرسای شهرها نبوده و حتی خنکای هوا را به خصوص در تابستان نسبت به تهران احساس خواهید کرد. در فصل های پاییز و زمستان نیز که هوای شهر رو به سرما می رود، از دمای هوای این شهر کاسته شده و شدت سرما احساس خواهد شد. همچنین در نیمه اول سال زیبایی هایی که در این شهر وجود دارند بیشتر خود را نمایان می سازند.

روستای میر

یکی از زیباترین روستاهایی که در این شهر وجود دارد و طبیعت بسیار زیبایی در آن دیده می شود، روستای میر می باشد. روستاهای متعددی در شهر طالقان وجود دارند که تعداد آن ها به 86 روستا می رسند. هر کدام از آن ها طبیعت های زیبایی دارند اما طبیعت زیبا و سرسبزی که در این روستا وجود دارند آن را نسبت به دیگر روستاهای طالقان متمایز کرده است. میر به معنای بزرگ می باشد و از آنجا که این روستا دارای مساحت زیادی می باشد، نام میر را برای آن برگزیده اند. روستای میر دارای ارتفاع 1800 متری از سطح زمین می باشد و آب و هوای ییلاقی در آن حاکم است. طبیعت روستای میر بکر و دست نخورده بوده و همین مهمترین موضوع برای محبوبیت آن در میان گردشگران است.

آبشار شله بن

طالقان

آبشارها در اغلب نقاط طبیعت یکی از جاذبه های دیدنی به شمار می روند. در این شهر نیز آبشاری زیبا و پر آب به نام آبشار شله بن وجود دارد که گردشگران زیادی آن را به عنوان جاذبه گردشگری خود در این شهر انتخاب می کنند و به سراغ آن می روند. منبع سرچشمه این آبشار از قله های خسبان می باشد. آبشار زیبای شله بن از سه طبقه تشکیل شده و برای دسترسی به آخرین طبقه از آن باید از میان کوچه باغ های سرسبز و زیبای این شهر گذر کنید.

غار کله سنگ

طالقان

اگر جزء افرادی هستید که به غارنوردی علاقه دارید، خبر خوبی برای شما وجود دارد که یک غار زیبا به نام غار کله سنگ در این شهر قرار دارد که در فاصله 5 کیلومتری از روستای سوهان قرار گرفته است. غار کله سنگ یکی از جاذبه های دیدنی طالقان به شمار می رود که طول آن به حدود 85 متر می رسد و چندین چاه عمیق را در خود جای داده است. بر اساس شواهدی که باستان شناسان از این غار به دست آورده اند، دریافته اند که در زمان های گذشته افراد زیادی این غار را برای سکونت انتخاب کرده بودند.

 

دریاچه و سد طالقان

طالقان

یکی از اصلی ترین دیدنی های طالقان سد و دریاچه طالقان می باشند که گردشگران زیادی برای گردش و تفریح به سراغ آن می روند. این سد در ارتفاع 1700 متری از سطح دریا واقع شده و طبیعتی بکرو دوست داشتنی به همراه آب و هوای دلنشین در اطراف آن حاکم هستند و اوقات فراغت و گردشی لذت بخش را برای گردشگران پدید می آورند. قدمت این سد به سال 1348 هجری شمسی باز می گردد. اگر در فصل بهار به سراغ این جاذبه دیدنی بروید، افراد زیادی را اطراف دریاچه و سد خواهید دید که برای گذراندن اوقات فراغت خود به سراغ این طبیعت آمده اند.

آثار تاریخی طالقان

در هر نقطه ای از کره زمین که به جستجو بپردازید، آثار و بناهای تاریخی را خواهید دید که بسیاری از آن ها نشان دهنده قدمت و سرگذشت آن منطقه می باشند. شهر زیبای طالقان نیز با توجه به قدکت طولانی و سرگذشتی که دارد، آثار و ابنیه تاریخی مختلفی را در دل خود پنهان کرده که روایت از سرگذشت و قدمت آن دارد و در پی کشف آن ها، قدمت این شهر را تخمین زده اند و روایات مختلفی درباره آن ها به وجود آمده است. در ادامه مطلب می خواهیم با برخی از آثار تاریخی طالقان آشنا شویم تا اگر شما هم به بازدید از آثار و بناهای تاریخی علاقه مند هستید و یا در این رشته ها مشغول به کار هستید به سراغ آن ها بروید و از آن ها دیدن کنید.

قلعه تاریخی ارژنگ

یکی از قدیمی ترین و مهمترین جاذبه های دیدنی طالقان، قلعه تاریخی ارژنگ نام دارد که در نزدیکی های روستای میناوند و بر فراز کوهی به نام کوه ارژنگ واقع شده است. بر اثر کشف آثار تاریخی همچون ظروف سفالی مختلف، محققان دریافته اند که قدمت این قلعه تاریخی به قرن های مابین 5 تا 7 هجری قمری باز می گردد. در زمان حکومت سلسله اسماعیلیان، قلعه ارژنگ به عنوان محلی برای حکمرانی آن ها بود. اگر می خواهید در میان دیدنی های این شهر به سراغ قلعه ارژنگ بروید، خوب است بدانید از آنجایی که این قلعه بر فراز کوه ارژنگ قرار گرفته است بایستی 2 الی 3 ساعت از زمان خود را برای کوهنوردی در کوه ارژنگ کنار بگذارید.

طالقان

آدرس قلعه ارژنگ: استان البرز، شهرستان طالقان، روستای میناوند، کوه ارژنگ

خانه آیت الله طالقانی

خانه های قدیمی در هر شهری به عنوان یکی از جاذبه های تاریخی آن شهر به شمار می روند. در شهر زیبای طالقان نیز خانه ای تاریخی وجود دارد که به آیت الله سید محمود علایی طالقانی تعلق داشته و امروزه با تبدیل شدن به موزه، به عنوان یکی از آثار تاریخی این شهر شناخته می شود. آیت الله طالقانی یکی از افراد سرشناس در تاریخ ایران می باشد که در طول عمر خود کارهای مهمی از تاریخ را به نام خود ثبت کرده است. این خانه در طول حیات خود بارها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است. هنگامی به بازدید از این خانه تاریخی و کهن راهی می شوید، بایستی مسیر جنوب شرق طالقان را پیش بگیرید.

طالقان

طالقان

روستای باریکان

یکی دیگر از جاذبه های تاریخی این شهر، روستایی تاریخی به نام روستای باریکان است که قدمت آن به دوره مادها باز می گردد. این روستای تاریخی از طبیعتی بسیار زیبا بهره مند می باشد. برخی از محققان تاریخ بر اثر تحقیقات دریافته اند که این روستا از دوران افشاریه به جا مانده، اما همانطور که گفته شد برخی دیگر از صاحب نظران بر این عقده اند که روستای باریکان از دوران مادها به جا مانده است. روستای باریکان در ارتفاع مابین 2 هزار و 50 متر و 2 هزار و 350 متری از سطح دریا واقع شده است. مساحت این روستا حدود 20 کیلومتر مربع می باشد..

طالقان

غار پنجعلی

یکی از جاذبه های تاریخی طالقان غار پنجعلی نام دارد که به عنوان یکی از مقاصد گردشگری برای تاریخ شناسان و غارنوردان به شمار می رود. بر اساس گفته باستان شناسان، قدمت این غار تاریخی به هزاره پیش از میلاد باز می گردد. باستان شناسان بر این باورند که در زمان های گذشته این غار دارای مساحت بیشتری نسبت به اکنون بوده است. در حال حاضر دهانه غار پنجعلی به 1 متر و وسعت تالار داخل غار نیز به 6 متر می رسد. باستان شناسان سازمان میراث فرهنگی کشور بر اساس یافته هایی که از این غار به دست آوردند که شامل ظروف سفالی، فلزات صیل خورده و بقایای اسکلت انسان ها می شوند، دریافته اند قدمت این غار تاریخی به هزاران سال پیش می رسد.

طالقان

بهترین رستوران های طالقان

اگر این شهر زیبا را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کردید، یکی از بخش ها علاوه بر گشت و گذار در میان جاذبه های دیدنی و گردشگری طالقان مربوط به خوردن غذایی لذت بخش و لذیذ می باشد. برخی از گردشگران تریجح می دهند خودشان غذایی لذیذ همچون ماهی کبابی، جوجه کباب، کباب و… را در طبیعت تدارک ببینند و تهیه کنند. اما برخی دیگر ترجیح می دهند برای صرف وعده غذایی خود به سراغ رستوران های آن شهر بروند. در این بخش از مطلب با برخی از بهترین رستوران های طالقان آشنا خواهیم شد تا اگر به این شهر سفر کردید و برای وعده غذایی خود به دنبال رستوران بودید، بتوانید به راحتی یکی از آن ها را انتخاب نمایید و به سمت آن راهی شوید.

باغ رستوران جاپا

اگر برای صرف وعده غذایی خود به دنبال رستورانی هستید که بتوانید در فضای باز بنشینید و غذای مورد علاقه خود را میل کنید، باغ رستوران جاپا یکی از بهترین گزینه ها می تواند برای شما باشد. آلاچیق ها و کلبه های مختلفی در این رستوران وجود دارند که از محیطی بسیار دلنشین بهره برده است. همچنین آبنمایی که در وسط این رستوران وجود دارد بر شادابی و سرزنده بودن آن افزوده است. انواع غذاهای ایرانی در منوی رستوران جاپا وجود دارند که از قیمت، کیفیت و حجم خوب و مناسبی برخوردارند.

طالقان

طالقان

آدرس باغ رستوران جاپا: استان البرز، شهر طالقان، شمال شرق میدان جلال آل احمد، نزدیک رودخانه شاهرود

رستوران صدف

یکی از معروف ترین رستوران های این شهر، رستوران صدف نام دارد که جزء بهترین رستوران های طالقان به شمار می رود. غذاهای این رستوران از حجم و کیفیت مناسبی برخوردارند و همچنین قیمت های مناسبی نیز دارند. محیط رستوران صدف بسیار ساده و بی آلایش بوده و دکوراسیونی ساده برای آن در نظر گرفته شده است. اما با توجه به کیفیتو قیمت غذاهایی که ارائه می دهد، همیشه جزء شلوغ ترین ها می باشد. در منوی این رستوران انواع غذاهای ایرانی به همراه انواع پیش غذاها وجود دارند.

طالقان

آدرس رستوران صدف: استان البرز، شهر طالقان، ضلع شمال غربی میدان جلال آل احمد

روستاهای طالقان

طبیعت این شهر زیبا یکی از بهترین طبیعت ها برای گردشگری در اطراف تهران به شمار می رود که پایتخت نشینان می توانند برای دوری از شهر و پناه بردن به طبیعت به سراغ آن بروند. در این شهر زیبا و گردشگری، روستاها با طبیعت های مختلفی وجود دارند که هر کدام از آن ها دارای زیبایی های منحصر به فردی هستند که طبیعت دوستان را به سمت خود جذب می کنند. در ادامه این مطلب با روستاهای مختلف طالقان آشنا خواهیم شد.

روستای گلیرد

روستای گلیرد به عنوان یکی از زیباترین روستاهای طالقان شناخته می شود که خانه های بسیار زیبا به سبک روستایی در طبیعت آن وجود دارند. خانه آیت الله طالقانی یکی از بناهای تاریخی این شهر است که در روستای گلیرد قرار دارد. اگر جزء افرادی هستید که به طبیعت گردی علاقه مند هستید و، چشمه ای تماشایی و زیبا در روستای گلیرد وجود دارد که شما را به سمت خود می خواند.

طالقان

روستای ایستا

از دیگر روستاهای این شهر، روستای ایستا نام دارد که با نام های دیگری همچون فانوس آباد و ترک آباد شناخته می شود. اهالی این روستا از طریق شغل کشاورزی امرار معاش می کنند و اقتصاد شهر را می چرخانند. جالب است بدانید تمام اهالی روستای ایستا فاقد شناسنامه هستند و به هیچ عنوان اعتقادی به استفاده از ابزارآلات مدرن و امکانات شهری ندارند. خانه های این روستا به سبک معماری روستایی بوده و برای ساخت آن ها از مصالحی همچون خشت و گل استفاده شده است. اگر قصد بازدید از این روستا را دارید، بهتر است بدانید اهالی روستا اعتقادات عجیب و غریبی پایبندند. به طوری که هیچ بانویی به غیر از اهالی روستا اجازه ورود به روستای ایستا را ندارد. خانه کاهگلی در طبیعت این روستا بر زیبایی طبیعت آن افزوده اند.

طالقان

روستای فشندک

طالقان

روستای فشندک به عنوان یکی دیگر از روستاهای این شهر زیبا شناخته می شود که دارای دو بخش تماشایی به نام های محمود کلایه و شهرک غرب می باشد. درختی هزار ساله در این روستا وجود دارد که از دیدنی های این روستا به شمار می رود. در بخش محمود کلایه روستای فشندک مردابی وجود دارد که گردشگران زیادی به سراغ بازدید از آن راهی می شوند. در این روستا باغ های میوه متنوعی وجود دارند که آلاچیق هایی در آن ها وجود دارند که می توانید برای استراحت به سراغ آن ها بروید. از دیگر دیدنی های روستا می توان به سایت پرنده نگری آن اشاره نمود. حتی برخی از اهالی روستا می گویند زمانی پرنده هما و مرغ حق را در نزدیکی های روستای فشندک دیده اند.

روستای کولج

جاهای دیدنی طالقان

روستای کولج یکی از روستاهای زیبایی است که در این شهر وجود دارد و بر اساس یافته هایی همچون ظروف سافلی نخودی و سرخ رنگ در تپه جنوب قبرستان روستا، قدمت آن به دوره قاجار می رسد. اما جستجو های بیشتری که در این روستا انجام پذیرفتند، برخی از صاحب نظران بر این اعتقادند قدمت روستای کولج به دوره سلجوقیان می رسد. یکی از دیدنی های این روستا قلعه ای تاریخی است که که دژ منصوریه نام دارد و در سال 521 هجری قمری حکومت اسماعیلیان قلعه را به تصرف خود درآوردند. این روستا از دو بخش پایین کولج و بالا کولج تشکیل شده و نام گذاری این روستا به زمان های قدیم باز می گردد که دو برادر از شهر قزوین که قصد اقامت در این روستا را داشتند به سراغ روستای کولج رفتند.

آدرس طالقان: استان البرز، 133 کیلومتری از شمال شرق تهران.

 

آیا شما تجربه سفر به طالقان زیبا را داشته اید؟ تجربه خود را با ویکی گردی به اشتراک بگذارید.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۸ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر