هواشناسی | هشدار هواشناسی | هواشناسی روزهای آینده

هشدار هواشناسی: بارش برف در استان! | وضعیت اب و هوای 6 اسفند 1402

سازمان هواشناسی با اشاره به بارش برف، باران و کاهش محسوس دما هشدار سطح نارنجی آسیب به نهاده‌ها و محصولات را برای کشاورزان ۱۹ استان کشور صادر کرد.

هواشناسی
ویکی گردی:

به نقل از تسنیم، بر اساس پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز برای غالب مناطق کشور بارش همراه با کاهش محسوس دما پیش‌بینی شده است. بیشترین بارش‌ها برای استان‌های گیلان، مازندران، قم، اصفهان، یزد، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی است.

در استان‌های تهران، البرز، قم، قزوین، برخی مناطق سواحل دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های رشته کوه البرز، همدان، مرکزی، نیمه شرقی لرستان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد، مرکز و شمال کرمان، خراسان جنوبی، شرق و شمال خراسان رضوی بارش‌ها به‌صورت برف است.

فردا دوشنبه در نوار غربی و جنوب کشور بارش‌ها کاهش می‌یابد و در سایر مناطق کشور بارش‌ برف و باران ادامه دارد. عمده بارش‌های این روز برای سواحل دریای خزر، قزوین، البرز، تهران، قم، همدان، مرکزی، شرق لرستان، نیمه غربی اصفهان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی خواهد بود. بیشینه بارش دوشنبه در جنوب سیستان و بلوچستان و به‌صورت رگبار باران،‌ رعدوبرق و وزش باد شدید است.

سه‌شنبه در استان‌های واقع در غرب و شمال غرب و دامنه‌های جنوبی البرز،‌ غرب سواحل دریای خزر، برخی مناطق شرق و جنوب شرق بارش‌های پراکنده روی می‌دهد.

روز چهارشنبه با تقویت سامانه بارشی، به‌تدریج بارش برف و باران کل کشور به‌جز شمال شرق را فرا می‌گیرد. پنجشنبه نیز به جز مناطقی از غرب و جنوب کشور در سایر مناطق بارش‌ها ادامه دارد.

به گزارش تسنیم، امروز در مناطقی از شمال شرق، شرق،‌ جنوب شرق، شمال غرب، دامنه‌های جنوبی البرز،‌ دوشنبه در نوار شرقی کشور در برخی ساعت‌ها وزش باد شدید روی می‌دهد و در برخی از این مناطق خیزش گردوخاک دور از انتظار نیست.

همچنین از امروز تا سه‌شنبه در اغلب مناطق نیمه شمالی کشور کاهش ۵ تا ۱۰ درجه‌ای دما روی می‌دهد. امروز و فردا خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، سه‌شنبه شرق خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان و امروز تا سه‌شنبه دریای خزر مواج است.

توصیف سامانه: بارش برف و باران و کاهش محسوس دما

زمان پایان: دوشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۰۷

نوع مخاطره: بارش برف و باران، کاهش محسوس دما

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۰۶: قزوین، قم، البرز، تهران، مازندران، گیلان، ارتفاعات گلستان، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، بوشهر، نیمه شرقی لرستان، شرق و شمال خراسان رضوی.

دوشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۰۷: گیلان، مازندران، تهران، البرز، قم، مرکزی، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی.

اثر مخاطره: آسیب به نهاده‌ها و محصولات کشاورزی.

توصیه:

پاکسازی نهرها و آبراهه‌ها برای جلوگیری از آب‌گرفتگی مزارع و تنش غرق آبی در محصولات زراعی.

استفاده از کودهای ازته و پتاسه قبل از شروع بارش‌ها در مناطقی که دما به صفر نمی‌رسد.

زدودن برف از شاخه‌های جوان جهت جلوگیری از شکستن نهال.

استحکام پوشش سازه‌های کشاورزی و دامداری‌ها و گلخانه‌ها.

انجام ندادن عملیات هرس به دلیل وقوع برف.

ذخیره‌سازی سوخت کافی جهت گلخانه‌ها، مرغداری‌ها، دامداری‌ها، واحدهای تولیدی با توجه به کاهش دما و وقوع برف در استان‌های سردسیر.

رنگ‌آمیزی تنه درختان برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و بیماری شانکر باکتریایی.

نگهداری از تأسیسات و عایق‌بندی لوله‌های آب برای جلوگیری از ترکیدگی و یخ‌زدگی لوله‌ها در باغات و واحدهای تولیدی.

استفاده از نور مصنوعی در گلخانه ها در روزهای ابری.

عدم تردد ماشین آلات کشاورزی روی مزارع در هنگام بارندگی.

تنظیم دریچه ورودی و خروجی استخرهای پرورش ماهی و کاهش تراکم استخرها در صورت ورود آب گل‌آلود به آن.

انجام تمهیدات لازم در مزارع صیفی جات استان‌های جنوبی.

منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

ارسال نظر