فروش خودرو | نکات فروش خودرو

برای فروش خودرو قولنامه کنیم یا مبایعه نامه؟ | راهنمای فروش خودرو

تو این خبر درباره تفاوت های قولنامه و مبایعه نامه برای فروش خودرو بهتون گفتیم. شما کدوم رو انتخاب می کنین؟

فروش خودرو
ویکی گردی:

اگر تصمیم به فروش خودرو دارین و قصد دارین ماشین رو عوض کنین این خبر برای شماست. زمان فروش خودرو می تونین تو قولنامه تمام نکات و شرایط فروش رو ذکر کنین تا خیالتون از پروسه فروش راحت باشه. اما تا به حال به مبایعه نامه فکر کردین؟ تو این خبر درباره تفاوت های قولنامه و مبایعه نامه برای فروش خودرو رو بهتون گفتیم.

یک تعریف کلی از قولنامه و مبایعه نامه

مبایعه نامه از کلمه بیع به معنای خرید و فروش می‌آید. اما قولنامه متشکل از دو واژه قول و نامه است. به این معنا که دو طرف به یکدیگر قول‌هایی در رابطه به پایبندی معامله می‌دهند. مبایعه نامه به نوعی تعهد طرفین نسبت به قرارداد را منعکس می‌کند؛ اما قول نامه وعده‌های طرفین به یکدیگر است که در قالب پیش قرارداد بسته می‌شود.

نکاتی که زمان نوشتن قولنامه باید در نظر بگیریم

 مشخصات طرفین

 در این بند مشخصات خریدار و فروشنده را که شامل نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه و محل صدور آن، تاریخ تولد، کد ملی، شغل، آدرس محل سکونت و شماره تلفن است، بنویسید. در صورتیکه با شخص حقوقی معامله‌ای را انجام می‌دهید مشخصات آن شامل نام شرکت، شماره ثبت، شناسه ملی، کد اقتصادی، نشانی، کد پستی، نام صاحبان امضای مجاز (کسانی که در شرکت باید یک قرارداد را امضا کنند تا قرارداد دارای اعتبار باشد) را ذکر کنید.

موضوع و مشخصات مورد معامله

در این ماده ذکر کنید که موضوع این مبایعه نامه فروش ماشین به شخص خریدار است و در قبال آن خریدار به شما مبلغی را می‌پردازد . همچنین در این بند باید مشخصات مورد معامله که همان خودرو بوده و شامل نوع خودرو، سیستم آن، رنگ و مدل آن، شماره شهربانی، شماره موتور، شاسی و بدنه می‌شود،‌ درج کنید.

مبلغ معامله

در این بند قیمت و شرایط پرداخت آن را به این صورت که: قیمت کل معامله، مبلغ …………………. ریال است که مبلغ …………………. ریال به‌صورت …………………. تحویل فروشنده شد و باقی مبلغ به‌صورت …………………. پس از انتقال قطعی سند خودرو تحویل داده خواهد شد، ذکر نمایید.

 

شرایط معامله

 

در این بند زمان حضور خریدار و فروشنده در مرکز تعویض پلاک، زمان سند زدن، زمان پرداخت وجه معامله و دیگر شرایط این خرید و فروش را ذکر می‌کنید. در این بند شما می‌توانید همه شروطتان را بگنجانید. توصیه ما این است که این شروط را در معامله قید کنید تا در صورت نیاز بتوانید معامله را فسخ کنید. حالا بیایید ببینیم چه شرایطی را بهتر است در قولنامه بنویسیم.

 

 

فروش خودرو

 

 

مبایعه نامه چیست؟

گاهی اوقات به این قرارداد مبایه نامه هم گفته می‌شود و این قرارداد ما بین فروشنده و خریدار بسته می‌شود. در این قرارداد فروشنده یک مالی را به خریدار می‌دهد که در ازای آن نیز مبلغی را دریافت می‌کند. هر زمان کالایی تحت این شرایط مبادله شود می‌توانید برای آن قرارداد امضا کنید. جزئیات این نوع قرارداد در هر زمینه‌ای با زمینه دیگر متفاوت خواهد بود. برای مثال مبایعه نامه خودرو با مبایعه نامه املاک متفاوت است. گاهی اوقات هم مالکیت به صورت کامل به خریدار داده می‌شود.

اجزای مبایعه نامه املاک یا مبایعه نامه دستی

زمانی که مبایعه نامه املاک یا مبایعه نامه دستی امضا می‌شود، در هر زمینه‌ای باشد باید دقت کنید که تمام موارد زیر در قرارداد قید شود. این موارد از اجزای اصلی و مهم این سند هستند.

  •     مشخصات فروشنده و خریدار

  •     موضوع معامله

  •     جزئیات مورد معامله

  •     قیمت مورد توافق

  •     شرایط انتقال مدارک و اسناد

  •     شرایط تسلیم و تحویل مورد معامله

  •     شرایط و آثار قرارداد

  •     تعهدات طرفین

  •     شروط ضمن عقد

  •     جرایم ناشی از انجام‌نشدن تعهدات طرفین

  •     امضای طرفین، ۲ شاهد و مسئول معاملات

  •     تفاوت قولنامه و مبایعه نامه

  •     تفاوت مبایعه نامه و قولنامه

 

 

فروش خودرو

 

 

تفاوت مبایعه نامه و قولنامه

  اغلب افراد تصور می‌کنند که این قرارداد همان قولنامه است. در حالیکه این دو قرارداد با یکدیگر تفاوت دارند. نکته مهم دیگر این است که تبعات قضایی و حقوقی هر کدام هم با یکدیگر متفاوت است. زمانی که یک خرید کامل یا همان بیع صورت می‌گیرد و انتقال قطعی انجام می‌شود، تمام شرایط و جزئیات لازم عقد قرارداد باید مهیا باشد. این در حالی است که در قولنامه برخی از موارد آماده نیست و خریدار و فروشنده می‌خواهند تنها میان خودشان قول و قرار بگذارند و به همین دلیل هم به آن قولنامه گفته می‌شود.

تفاوت مبایعه نامه و سند رسمی

    مبایعه نامه در واقع یک سند عادی است که به وسیله خریدار و فروشنده در خصوص ملک یا هر کالای مورد معامله توافق می‌شود. طرفین در مبایعه نامه در ارتباط با زمان و مکان تحویل مال و نحوه پرداخت آن تعهداتی را قبول می‌کنند. این در حالی است که در سند رسمی ماموران رسمی آن را تنظیم می‌کنند و تفاوت آن با یک سند عادی مانند مبایعه نامه آن است که قابل استناد بوده و در مراجع قضایی و قانونی قابل استناد و استفاده است.

 

منبع: ترین تاپ
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

ارسال نظر