نگهداری از کولر آبی | بهترین کولر آبی

نکاتی که قبل و بعد از خرید کولر آبی باید بدانید!

در فصل گرما در اکثر شهر های ایران بدون کولر نمی توان زندگی کرد اما مهم تر از داشتن کولر، خریدن کولر مناسب و نگهداری از آن است. با ما همراه باشید تا انتخاب کولر آبی مناسب و نحوه نگهداری از آن را یاد بگیرید.

کولر آبی
ویکی گردی:
یکی از موارد قابل توجه در زمان خرید کولر آبی این است که معمولاً این مدل از سیستم‌های خنک‌کننده نسبت به کولر گازی، طرفداران بیشتری دارند. جدا از فاکتورهای مختلفی که در این امر دخیل است، مساله قیمت بالای کولرهای گازی و اسپیلت مطرح است. بنابراین طبیعی است که از قدیم‌الایام از کولر آبی برای خنک کردن محیط خانه و محل کار استفاده می‌شود. با این حال در زمان خرید این وسیله‌ی محبوب هم باید نکاتی را مدنظر قرار دهید تا کالای شما تا سال‌های سال و به خوبی برای شما کار کند.

نکات خرید کولر آبی

1. پدهای سلولزی بهتر از پوشال هستند:

همانطور که احتمالا دیده‌اید، برخی از کولرهای آبی با پوشال و برخی دیگر از پدهای سلولزی استفاده ‌می‌کنند. در صورتی‌ که از نظر اقتصادی و صرف هزینه‌ی بیشتر مشکلی ندارید، توصیه می‌کنیم که گزینه‌هایی با پدهای سلولزی را خریداری کنید. درواقع این دسته از پوشش‌ها با مصرف کمتری آب، به‌صورت کامل و یکدست خیس می‌شوند و نتیجه‌ی رضایت‌بخش‌تری را به شما هدیه خواهند کرد.

2. توجه به ظرفیت و اندازه‌ی کولر و ساختمان

یکی از مهم‌ترین موارد در خرید کولر آبی توجه به ‌اندازه‌ی کولر با توجه به ابعاد ساختمان است. چراکه مسلما استفاده از کولر آبی‌ای کوچک برای یک خانه‌ی ۱۰۰ متری راندمان بالایی را رقم نخواهد زد. در چنین حالتی به موتور کولر فشار می‌آید و حتی ممکن است خیلی زود موتور بسوزد. بنابراین طبیعی است که هر چه متراژ ساختمان بیشتر باشد، باید از کولر بزرگ‌تری هم استفاده کنید. به منظور خریدی دقیق‌تر، فرمول انتخاب کولر آبی به منظور محاسبه‌ی ظرفیت سیستم بر اساس متراژ ساختمان به شما ارائه می‌شود:

• متراژ ساختمان (متر مربع) ÷ (۰/۰۲۷ × ۲)

از آنجا که ظرفیت‌های این نوع از محصولات بر اساس واحد CFM (فوت مکعب بر دقیقه) مطرح می‌شود، لازم است که ظرفیت دستگاه مورد نیاز برای خانه‌ی خود را بر اساس این واحد محاسبه کنید! طبق این فرمول برای ساختمانی با متراژ حدودی ۳۰ الی ۵۰ متر مربع، کولر آبی با ظرفیت ۲۳۰۰ CFM گزینه‌ای به‌صرفه است.

3. اهمیت جنس و ضخامت بدنه‌ی کولر آبی

مدل‌های متنوع این دسته از محصولات از جنس و ضخامت بدنه‌های متفاوتی برخوردار هستند. در همین راستا توصیه می‌کنیم که در زمان خرید به سراغ مدل‌هایی با بدنه‌ی ضخیم بروید؛ چراکه طول عمر بیشتری خواهند داشت و زیر آفتاب پشت‌بام پوسیده، کج و سوراخ نمی‌شود. در عین حال جنس بدنه هم نقش به‌سزایی در طول عمر کولر دارد، بنابراین بهتر است مدل‌هایی با ورق‌های گالوانیزه را انتخاب کنید.

4.  توجه به شهر محل سکونت در زمان خرید

به طور کلی باید در نظر داشته باشید که با توجه به مساله‌ی بحران آب در استان‌های جنوبی، انتخاب و خرید کولر آبی گزینه‌ای به‌صرفه نیست. از طرفی هنگامی که از این دستگاه استفاده می‌کنید، هوای محیط مرطوب می‌شود و این موضوع در کنار هوای شرجی تابستان در این نقاط از ایران، چندان مناسب نیست، چراکه این محصول هوای شرجی را تشدید می‌کند. به طور کلی شهرهایی با آب و هوای گرم و خشک و با متوسط رطوبت هوای کمتر از ۲۰ درصد، مناطقی مناسب برای نصب کولر آبی هستند و در کنار مصرف برق کمتر، بهره‌وری بالاتری را فراهم می‌کنند.

5. برچسب انرژی محصول

مصرف انرژی کولرهای آبی بسته با توجه به عوامل متعددی متغیر است. به این معنی که متریال به کار رفته در کولر آبی، ظرفیت دستگاه، تجهیزات و موقعیت جغرافیایی آن بر مصرف انرژی دستگاه تاثیرگذار است. در کنار این موارد نوع رنگ به‌کار رفته در بدنه کولر هم حائز اهمیت است.
زمانی که کولر بر روی پشت‌بام قرار می‌گیرند، در اثر اشعه‌ی فرابنفش خورشید، به مرور زمان رنگ خود را از دست‌ می‌دهد که همین مسئله پوسیدگی و جذب گرمای بیشتر، کاهش بازدهی و مصرف انرژی بالاتر را به همراه دارد. بنابراین در زمان خرید دقت کنید که رنگ دستگاه، نسبت به اشعه‌های خورشید به‌ویژه ماوراءبنفش کاملا مقاوم باشد. پیشنهاد می‌کنیم که در زمان خرید کولر‌های آبی به وجود استاندارد با کد ده رقمی، برچسب انرژی (بهترین حالت این است که وسیله شما در سطح انرژی A قرار داشته باشد! ) و همچنین کلید محافط جان دقت داشته باشید.
 
 

 نکاتی برای مراقبت و نگهداری از کولر آبی

از آن‌جایی که کولرهای آبی پوشالی و سلولزی در زیر نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرند لازم است تا پس از نصب و راه‌اندازی آن‌ها یکسری نکات کاربردی را به منظور افزایش طول عمر این وسیله در نظر داشته باشید.
اولین موردی که اهمیت دارد این است که برای کارکرد بهینه‌ی کولرهای آبی، سعی کنید تا قبل از رسیدن دمای هوا به ۳۰ درجه، آن را راه‌اندازی نکنید. در واقع با این کار در مصرف آب ۵۰ درصد صرفه‌جویی می‌کنید. پمپ آب دستگاه را ۵ دقیقه زودتر روشن کنید تا پوشال‌ها را به خوبی مرطوب کند و سپس موتور را بزنید، با این کار بادی خنک و مطبوع خواهید داشت.
سعی کنید تا قبل از رسیدن دمای هوا به ۳۰ درجه، کولر را راه‌اندازی نکنید؛ چراکه با این کار در مصرف آب ۵۰ درصد صرفه‌جویی می‌کنید. همچنین حتما از سایبان برای کولر خود استفاده کنید تا علاوه بر سالم ماندن آن در محیط بیرون، در ساعات داغ روز، باد گرم خارج نکند.

نگهداری از کولر در زمستان

به محضی که مطمئن شدید که دیگر به کولر آبی نیاز ندارید، باید آن را برای زمستان آماده کنید. به منظور چنین کاری، حتما رسوبات معدنی‌ای که بدنه‌ی کولر چسبیده‌اند را پاک کنید تا در درون کولر سفت نشوند. سینی کف کولر را تمیز کنید و آب داخل آن را کاملا تخلیه کنید. برای جلوگیری از یخ زدن لوله‌ی رابط آب، آن را از شیر فلکه جدا کنید و آب آن را هم به خوبی تخلیه کنید.
اگر کولر آبی خود را در زمستان بپوشانید؛ از خرابی و آسیب به آن جلوگیری خواهید کرد. در همین راستا بهترین کار این است که از کاور کولر آبی استفاده کنید. پوشش‌هایی از نوع برزنت کانتینر از نفوذ رطوبت به داخل کولر جلوگیری می‌کند و گرد و خاک یا سرما و باد به داخل کانال آب آن وارد نمی‌شود. البته شما می‌توانید از نایلون‌های بزرگ و ضخیم هم استفاده کنید، ولی باید کمی برای اعمال صحیح آن بر روی دستگاه وقت بگذارید.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر

  • مهدی

    با سلام آیا امکان تعویض سلولز بجای پوشال میشود تعویض کرد که دیگه از پوشال استفاده نشه