دلیل سقوط در خواب | درمان سقوط در خواب

علت سقوط در خواب | چرا در خواب سقوط می کنیم

در این مقاله علت سقوط در خواب و درمان آن را ببینید.

سقوط در خواب
ویکی گردی:

سقوط در خواب یا سقوط خوابگاهی یک حرکت غیر ارادی یا تیک غیرارادی عضلات است که معمولاً بیشتر هنگام شروع به خواب رخ می‌دهد و باعث بیداری ناگهانی فرد می‌شود و شبیه به سقوط در خواب یا افتادن است. این حس معمولاً با تپش قلب همراه است بعضاً با سریع‌تر شدن تنفس و تعرق همراه می‌شود. این رخداد در بین افرادی که خواب‌های نامنظمی دارند و دچار اختلال خواب کابوس دیدن هستند بیشتر دیده می‌شود. سقوط در خواب در حقیقت یک کشش ماهیچه است که هفتاد درصد از افراد، دست‌کم ۱ مرتبه در طول زندگی این احساس را تجربه می‌کنند و ده درصد نیز در طول خواب دچار این پدیده می‌شوند.

حس سقوط در خواب 

تصور کنید که در بسترتان آرام دراز کشیده اید و پس از چندین بار از این پهلو به آن پهلو شدن خود را برای خواب و ورود به سرزمین رؤیاهای تان آماده می کنید که ناگهان حس خطر تمام وجودتان را تسخیر می کند.

احساس می کنید که در حال افتادن هستید و سعی می کنید مانع از این کار شوید که ناگهان حرکت سریعی را انجام می دهید. باید بگوییم که شما نوعی اختلال رایج در خواب را تجربه کرده اید که از آن تحت عنوان  سقوط در خواب یاد می شود و معمولا باعث بیدار شدن فرد می شود.

تام استافورد روانشناس در این رابطه می گوید: هیچکس با اطمینان نمی داند که چه چیزی باعث بروز این مسأله می شود با این حال از نظر من این پدیده عوارض جانبی نوعی نبرد پنهان در مغز است که برای به دست گرفتن کنترل بدن رخ می دهد و هر شب در میانه های خواب و بیداری فرد را درگیر خود می کند.»

به بیان دیگر، زمانی که اثرات خواب به تدریج بدن و مغز فرد را درگیر می کنند، حس ناخودآگاه او در برخی موارد به صورت غیر منتظره به عقب حرکت می کند و مانع از خوابیدنش می شود.

بعضی از روانشاسان معتقد هستند که دلیل حس سقوط در خواب با استرس و فشارهای روانی طول روز رابطه مستقیم دارد، اما در این مورد نیز اختلاف نظر بسیار است.

براساس مقاله ای که در مجله Sleep Medicine به چاپ رسیده، این حرکات سریع «بی خطر» هستند و در افرادی که سلامت کامل دارند به وفور رخ می دهند.

اما پدیده مذکور گاهی اوقات (و البته نه همیشه) به دلیل «خستگی، استرس، کم خوابی، تمرینات شدید بدنی و محرک هایی نظیر کافئین و نیکوتین» به وجود می آیند.

اگر این پدیده را به صورت مستمر تجربه می کنید یا اینکه بروز آن در شما به قدری است که باعث ایجاد نگرانی یا بی خوابی تان شده بهتر است که سریع تر با یک پزشک در این رابطه صحبت کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر