قورمه سبزی | لوبیا مخصوص قورمه سبزی

کدوم لوبیا رو بریزم تو قورمه سبزی بهتره؟ | نکات و ترفندهای پخت قورمه سبزی

در این مطلب از ویکی گردی به شما می گوییم بهترین لوبیا برای قورمه سبزی چیست؟ پس تا آخر این مطلب همراه ما باشید

لوبیا قورمه سبزی
ویکی گردی:

شاید دشوارترین کار برای آشپزهای جوان انتخاب بهترین لوبیا برای قورمه سبزی باشد. قورمه سبزی از جمله معروف‌ترین و محبوب‌ترین خورشت‌های ایرانی به شمار می‌رود و پخت این غذای فوق‌العاده خوش‌مزه هم به دقت و ظرافت خاصی نیاز دارد. قورمه سبزی یک غذای اصیل ایرانی بوده که به دلیل عطر و طعم بهشتی‌اش مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته است. می‌توان گفت راز بیشتر خوش‌مزه‌ شدن این غذا در این است که هرچه مدت زمان بیشتری روی حرارت قرار بگیرد‌، بیشتر جا می‌افتد و به اصطلاح روغن می‌اندازد. از محبوب‌ترین انواع این خورشت باید به خورشت قورمه سبزی تهرانی، گیلانی، جنوبی و ترکی اشاره داشت که تفاوت آن‌ها در مواد اولیه‌ای است که مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لوبیای خورشت قورمه سبزی

استفاده از لوبیا در قورمه سبزی

معمولا در شمال ایران قورمه‌ سبزی بدون حبوبات پخته می‌شود و یا آنکه شنبلیله در آن حذف شده و با لوبیا چیتی درست می‌کنند. در شهر تهران بیشتر لوبیای چیتی یا لوبیای قرمزمورد استفاده واقع می‌گردد. تبریزی‌ها برا پخت این خورشت سبزی‌ها را سرخ نمی‌کنند و از لوبیای چشم بلبلی استفاده می‌کنند و در خوزستان هم رب گوجه ‌فرنگی به خورشت قورمه‌ سبزی اضافه می‌کنند. در خصوص لوبیاها جالب است بدانید که خانواده لوبیاها از دسته‌بندی مختلفی برخوردار هستند که از معروف‌ترین آن‌ها باید لوبیا چیتی و لوبیا قرمز را نام برد. لوبیاها گنجینه‌های کوچک و دانه‌های ارزشمند طبیعت هستند.

بهترین و کاربردی‌ ترین روش‌ها برای رفع شوری قورمه سبزی

لوبیای خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

بدین منظور که قورمه سبزی باکیفیتی داشته باشید، لازم است دقت بسیاری در هنگام خرید حبوبات این خورشت داشته باشید. اصلی‌ترین انتخاب به حبوبات فله مربوط می‌شود. چنانچه حبوبات کهنه و بی‌کیفیتی تهیه نمایید، انتظار نداشته باشید که خورشت خوش‌مزه‌ای داشته باشید. لوبیاهایی که کهنه و دیرپز هستند علاوه بر آنکه به مدت طولانی برای پخته شدن نیاز دارند، باعث می‌شوند تا خورشت قورمه سبزی هیچ‌گونه لعابی نداشته باشد و اصطلاحا جا نیفتد.

رنگ لوبیا

نخستین راه جهت شناخت بهترین لوبیا توجه داشتن به رنگ آن‌ها است. لوبیا چیتی کرم رنگ بوده و دارای رگه‌هایی به رنگ قرمز و صورتی است. در صورتی که در زمان خرید لوبیا چیتی دانه‌هایی را مشاهده نمودید که تیره رنگ بودند و یا رگه‌هایش به رنگ قرمز پررنگ و تیره بود، توصیه می‌کنیم از خرید آن‌ها صرف نظر کنید. دومین راه جهت شناخت لوبیای خوب به سایز دانه‌ها مربوط می‌شود. هر اندازه دانه‌ها ریزتر باشند، احتمال اینکه لوبیا‌ها کهنه‌تر باشند، بیشتر خواهد بود.

ظاهر لوبیا

سومین مورد به چروک بودن پوست لوبیا مربوط می‌شود که چنانچه لوبیا از پوستی صاف برخوردار باشد، در نهایت زودپز و در صورتی که لوبیا دارای پوستی چروکیده و یا کرم خورده باشد، نشان دهنده دیرپز بودن خواهد بود. مورد دیگر این است که در زمان خرید، تمیز بودن لوبیا را مورد توجه قرار دهید. چنانچه لوبیا چیتی دارای خاک و کلوخ باشد‌، به احتمال قوی تازه نبوده و فاسد است و مدت بسیار طولانی را برای پخت از شما خواهد گرفت.

تازه بودن لوبیا

در حبوبات بسته‌بندی شده، تاریخ انقضا و تاریخ تولید بسیار حائز اهمیت است. در زمان انتخاب بهترین لوبیا برای قورمه سبزی از فروشگاه‌ها حتما به تاریخ انقضای درج شده روی آن توجه نمایید. لوبیاهایی که تاریخ تولید آن‌ها بیش از دو سال گذشته است، به طور قطع دیرپز بوده و برای پخته شدن به مدت زمان بسیار زیادی نیاز خواهند داشت.

نکات طلایی و ویژه برای خوشمزه تر شدن خورش قورمه سبزی

بهترین لوبیا برای قورمه سبزی چیست؟

بسیاری از افراد برای تهیه قورمه سبزی از لوبیا قرمز استفاده می‌کنند که البته به خورشت، ترکیب رنگی جذابی می‌دهد. لوبیا قرمز از خواص بسیار زیادی برخوردار است اما از جمله مشکلاتی که لوبیا قرمز در پخت قورمه سبزی ایجاد می‌کند این است که لعاب چندانی به خورشت نمی‌دهد. در نتیجه خورشت جا افتاده و یکدستی نخواهید داشت به همین خاطر بهتر است نوع دیگری از لوبیاها را انتخاب کنید.

لوبیا چیتی بهترین لوبیا برای قورمه سبزی

بدون شک انتخاب لوبیا سفید گزینه مناسبی برای این خورشت نخواهد بود. شاید بگویید لوبیا رشتی و یا همان لوبیا کشاورزی هم می‌تواند گزینه مناسبی باشد، اما باز هم می‌گوییم بهتر است گزینه دیگری را انتخاب کنید. لوبیا چیتی می‌تواند انتخاب عالی و مناسبی باشد. این لوبیا علاوه بر آنکه رنگی شبیه به لوبیا قرمز دارد و از خواص بسیاری نیز برخوردار است و این لوبیا به خورشت قورمه سبزی لعاب مناسبی می‌دهد و می‌توانید خورشت باکیفیت و جا افتاده‌ای داشته باشید.

بهترین لوبیا برای قورمه سبزی

در این مطلب سعی کردیم نکات ضروری در مورد بهترین لوبیا برای قورمه سبزی را بیان کنیم. همان‌طور که گفتیم نخستین نکته توجه به شکل ظاهری لوبیا است. لوبیاهایی که خاک و تکه‌های چوب بسیاری دارند، دارای کیفیت پایینی بوده و مناسب برای پخت این خورشت نیستند. همچنین لوبیاهایی که کوچک بوده و دارای پوست چروکیده‌ای هستند، گزینه مناسبی نیستند و به اصطلاح دیرپز هستند و زمان بسیار زیادی را باید صرف کنید تا پخته شوند. بهتر است از فروشگاه‌های معتبر برای خرید لوبیا چیتی خوب اقدام کنید تا بهترین انتخاب را برای خرید حبوبات داشته باشید.

10 نکته طلایی برای غلیظ شدن و لعابدار شدن قورمه سبزی

نکات خرید لوبیای ایرانی

امروزه افراد برای تهیه کالاهای ضروری خود همچون لوبیا چیتی به خرید اینترنتی روی آورده‌اند. چرا که این روش خرید علاوه بر ساده‌تر بودن آن امکان ایجاد مقایسه میان کالاها را نیز فراهم می‌سازد. نکته بعدی در خصوص مبدا لوبیا چیتی است. در حال حاضر چینی‌ها با هر محصولی به رقابت می‌پردازند که لوبیا چیتی ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و این محصول را برای فروش به ایران صادر می‌کنند. بهتر است در زمان خرید دقت لازم را به ایرانی بودن لوبیا چیتی یا چینی بودن آن داشته باشید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر