کولر | کولر آبی | علت بوی بد کولر آبی | رفع بوی بد کولر

بوی بد کولر آبی با چند ترفند ساده از بین ببر | 7 دلیل بوی بد کولر آبی

ایجاد بوی کولر آبی می تواند دلایل بسیار مختلفی داشته باشد، بنابراین در ابتدا باید از علت بوی نامطلوب کولر مطلع شوید و پس از آن برای رفع بوی بد کولر اقدام کنید.

کولر آبی
ویکی گردی:

گرمای تابستان بدون روشن نمودن کولر طاقت فرساست. امروزه برای تهویه هوا و خنک نمودن آن مردم از کولر های گازی، انواع اسپلیت و خنک کننده هوا استفاده می کنند. بهترین گزینه برای خنک کردن منزل و تهویه هوا استفاده از کولر آبی است. در این کولرها مخزن آبی وجود دارد تا پوشال ها را مرطوب ساخته و سپس رطوبت را وارد هوا کرده و هوا را خنک کند. گاهی ممکن است با روشن نمودن کولرتان، بوی بدی را استشمام نمایید. برای رفع بوی بد کولر باید علت های ایجاد بوی بد در کولر را شناسایی کنید و سپس راه هایی برای رفع آن بیابید.

علت ایجاد بوی بد در کولرهای آبی

به چند دلیل کولر آبی شما دچار بوی بد می شود، دلایلی شامل : 

روش های خنک کردن خودرو بدون کولر

خرابی پوشال های کولر

یکی از اصلی ترین علل ایجاد بوی بد کولر، خراب شدن پوشال هاست زیرا پوشال ها محل مناسبی برای رشد باکتری ها، کپک ها و قارچ ها هستند و به همین دلیل سبب ایجاد بوی نامطبوع کولر می شوند.

آلوده شدن آب درون مخزن

یکی از علل ایجاد بوی بد کولر آلوده شدن آب درون منبع آن است. اگر جنس منبع کیفیت مناسبی نداشته و یا منبع در معرض نور خورشید قرار گیرد، آب درون مخزن خراب خواهد شد. با اینکه اگر درب مخزن محکم نباشد ممکن است موجودی درون آب افتد و آب آلوده شود.

محل نامناسب نصب کولر آبی

اگر محل نصب کولر آبی نامناسب باشد و هوا در اطراف آن جریان نداشته باشد، هوای آلوده و کثیف وارد کولر شده و سبب ایجاد بوی بد در کولر آبی می شود.

خرابی پمپ آب

خرابی پمپ آب سبب می شود آب درون مخزن به درستی تعویض نشود و بوی بد در کولر آبی ایجاد گردد.

نیم سوز شدن پمپ آب یا موتور

همانطور که در این بخش از سبک زندگی ویکی گردی می خوانید اگر بوی شبیه سوختگی در فضا احساس می کنید علت آن ممکن است نیم سوز شدن پمپ آب، اتصالی یکی از سیم پیچ ها، گریپاژ شدن موتور پمپ، نیم سوز شدن آرمیچرباشد.

استفاده از روغن نامرغوب

روغن نامرغوب بوی بدی دارد و اگر از آن برای روغن کاری کولر استفاده گردد، با آب ترکیب شده و بوی بدی را ایجاد می کند.

 

 6 دلیل جا نرفتن دنده خودرو + راهکار

عوامل دیگری که باعث بوی بد در کولر می شوند، عبارتند از :

  • تجمع رسوب
  • سوراخ بودن برزنت
  • بوی تسمه کولر

 

رفع بوی بد کولر آبی

برای رفع بوی نامطلوب کولر از راهکارهای ارائه شده در ادامه ی این بخش از سبک زندگی ویکی گردی استفاده نمایید.

پوشال ها را عوض کنید :

اگر علت بوی بد کولر شما خرابی پوشالهای آن است، پوشال های کولر را تعویض کنید زیرا عدم تعویض دوره ای و به موقع کولرها، سبب می شود کولر به محل مناسبی برای رشد باکتری ها، کپک ها و قارچ ها تبدیل شده و بوی بد ایجاد می شود. بعد از تعویض پوشال ها، پیرامون کولر و دریچه ها را با محلول سرکه، آب و یا مقداری جوهر نمک رقیق شده، به خوبی بشویید.

درون مخزن را بازدید نمایید:

برای رفع بوی بد کولر درون مخزن را نیز بازدید نمایید و از جریان درست آب و راکد نبودن آن مطمئن شوید. همچنین درب مخزن را بررسی کنید تا محکم باشد تا چیزی درون آب نیافتد و آن را آلوده نسازد.

کولر را در جای مناسب نصب کنید :

محل نصب کولر آبی باید مکانی باشد که هوا به خوبی در اطراف آن جریان داشته باشد. اگر جای کولرتان خوب نیست و هوای وارد شده به کولر آلوده و کثیف است، جای کولر را تغییر دهید و یا اینکه از یک فن تهویه محیط استفاده نمایید.

از روغن های با کیفیت استفاده نمایید :

برای رفع بوی بد کولر روغن مرغوب را جایگزین روغن بی کیفیت نمایید زیرا روغن نامرغوب با ترکیب با آب بوی بدی ایجاد می کنند.

از فیلترهای هوای کولر آبی استفاده کنید :

استفاده از تصفیه کننده های هوا مخصوص کولر آبی سبب ورود هوای بهتر به کولر و جلوگیری از ورود ذرت گرد و خاک به درون کولر می شود. همچنین این فیلترها به خاطر برزنتی که دارند تا حدودی از تابش خورشید جلوگیری می کنند.

مخزن کولر را به طور کامل تخلیه کنید:

برای جلوگیری از احتمال بازگشت بو در سال آینده در پایان هر تابستان، مخزن کولر را به طور کامل تخلیه کرده و بشویید.

کولر را در زمستان بپوشانید :

برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به درون کولر، آن را در زمستان بپوشانید و به راحتی از ورود گرد و غبار و آلودگی در زمستان جلوگیری کنید.

روش مراقبت از لاستیک ماشین در روزهای گرم تابستان 

اجازه دهید هوا از کولرتان برای مدتی خارج شود:

برای از بین بردن بوی بد کولر، دریچه کولر را باز کنید تا از همه قسمت ها هوا خارج شود و کولر را دو روز درمحیطی قرار دهید که چرخش هوای فراوان داشته باشد، چرخش هوای ساده به از بین بردن بوها کمک می کند.

مخلوطی از مایع سفید کننده بکار ببرید :

پس از خروج هوای کولرتان برای از بین بردن بوی تند حاصل از منشا باکتریایی و ارگانیکی که در دیوارهای کولر رشد کرده، حدود یک قسمت سفید کننده را با چهار قسمت آب مخلوط کنید و این ترکیب را داخل بطری اسپری دار ریخته و روی تمام دیوار ها و دریچه داخلی کولر اسپری کنید اما دقت کنید کولر را با این ترکیب پر نکنید. بگذارید تا مواد حدود 8 ساعت باقی بمانند و سپس دوباره کولر را اسپری فراوان بزنید و این مراحل را تا 2 یا 3 روز دیگر ادامه دهید. و دریچه آن را تا پایان مراحل باز نگه دارید و تا جایی که دسترسی دارید قسمت ها را با برس به صورت کامل بکشید.

یک مسواک کهنه یا گوش پاک کن را در ترکیب سفید کننده فرو ببرید و قسمت های غیر قابل دسترس مانند شیارهای کوچک، جایی که در آن تقسیم کننده های خنک کننده وجود دارد، داخل حفره لولا، بین بدنه و دریچه و ... را کامل برس بکشید زیرا این مکان ها محلی مساعد برای رشد باکتری هاست.

لازم به ذکر نیز است که کاربرد سفید کننده به بهترین وجه در قسمت های سخت و سفید کولر ها استفاده می شود. کولری که داخلش رنگی است ممکن است در اثر سفید کننده کم رنگ شود.

در یک روش دیگر شما می توانید نصفه لیوان شیشه شور و یا وایتکس را در کف مخزن کولر بریزید. سپس یک ساعت فقط پمپ کولر را روشن کرده تا پوشال ها خیس بخورند. بعد آب کف کولر را تخلیه کنید و کولر را به خوبی بشویید. سپس مجدد مخزن را پر از آب کرده و دوباره یک سوم لیوان شیشه شور و یا وایتکس به آب اضافه نمایید. این کار را دو هفته یکبار انجام دهید تا بوی بد کولر آبی را برای همیشه از بین ببرید.

از جذب کننده های بو استفاده کنید :

ممکن است برخی بوهای پایدار با دیوار کولر جذب شده باشند. اکنون زمان مناسبی است که جذب کننده های بو استفاده نمایید. جذب کننده بو ماده ای است که بوها را اشباع می کند و در دو نوع متداول تر قابل دسترس است. زغال چوب و جوش شیرین دو نوع جذب کننده بو هستند.

کولرتان را با زغال چوب یا جوش شیرین پر کنید :

در این قسمت بهتر است که دریچه را ببندید و برای از بین بردن بوی نامطلوب از زغال چوب یا جوش شیرین که قدرت جذب بوی نامطلوب را دارند استفاده نمایید. محتویات زغال چوب به طور معمول در فیلترهای هوا، مخزن های نگهداری ماهی، نظافت استخر مورد استفاده قرار می گیرد. آن ها در عبور هوا و از بین بردن بو عالی هستند. جوش شیرین نیز برای مبارزه با بو عالی است.

بعد از بستن دریچه ها برای مدت دو روز تا یک هفته یا بیشتر بسته به سایز کولر و حجم بوی نامطبوع در دوره های متناوب از مواد جذب کننده استفاده نمایید.

لوله جارو برقی پاره شده، چیکار کنم؟ + فیلم

مقداری آب صابون دار بکار ببرید :

بعد از بکار بردن مواد جذب کننده بو اگر مقداری بو باقی مانده بود، به کارگیری مخلوط آب صابون مناسب است. از یک قالب صابون دستی استفاده کنید. مقداری از صابون را با پنج قسمت از آب مخلوط کنید و آن را در بطری اسپری دار بریزید. بعد آن را داخل کولر اسپری کرده و اجازه دهید (با دریچه بسته) برای یک روز یا بیشتر بماند. بعد از این کامل داخل آن را شیلنگ آب گرفته و اجازه دهید تا در هوا آزاد خشک شود.

از خوش بو کننده استفاده کنید :

بعد از مرحله صابون کارتان را به طور کامل با بکار گیری خوشبو کننده قوی چیزی شبیه به آب لیمو یا سرکه به اتمام برسانید. این کار کمک زیادی به از بین بردن کامل بوها نمی کند اما تقریباً برای پنهان کردن آن موثر است. آب لیمو به عنوان نوعی عطر عمل می کند که می تواند این بوها را از بین ببرد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۵ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر

  • ظریفی

    تنهاراه حذف کولر ابی درساختمان است

  • محمد

    سلام مگر داخل کولر آبی روغن هم باید ریخت ؟که روغن با کیفیت بریزیم لطفاً نوع روغن را بگویید ممنون