کولر ماشین | علت باد گرم کولر ماشین

دلیل باد گرم کولر ماشین چیست؟ | 6 دلیل اصلی خنک نکردن کولر ماشین چیست؟

در این مطلب از ویکی گردی به ذکر دلایل خنک نکردن کولر خودرو و علائم خرابی کولر ماشین می‌پردازیم.

کولر ماشین
ویکی گردی:

خنک نکردن کولر ماشین می‌تواند یکی از بدترین و آزاردهنده‌ترین نقایصی باشد که در طول فصل تابستان و در روزهای گرم سال برای خودرو پیش می‌آید. به‌ویژه در مناطقی با آب‌وهوای شرجی و گرم این معضل کاملا طاقت‌فرسا و غیرقابل تحمل خواهد بود. با توجه به اهمیت عملکرد صحیح کولر ماشین، در این مقاله به ذکر دلایل خنک نکردن کولر خودرو و علائم خرابی کولر ماشین می‌پردازیم. در ادامه با ویکی گردی  همراه شوید.

علائم خرابی کولر ماشین

مهم‌ترین نشانه و علامت خرابی این قسمت از سیستم تهویه، خروج باد گرم هنگام روشن کردن کولر است. باد گرم کولر ماشین نشان می‌دهد که سامانه خنک‌کننده هوای اتاق وظیفه خود را به‌درستی انجام نمی‌دهد و قطعا ایرادی در اجزای آن به وجود آمده است. شنیده شدن سروصدا از سمت کمپرسور و یا روشن نشدن سیستم کولر بعد از فشردن کلید AC نیز از علائم بدیهی خرابی کولر ماشین به شمار می‌روند.

راهکاری موثر باز کردن قفل کمربند ایمنی در تصادفات

دلایل خنک نکردن کولر ماشین

در ادامه شش مورد از دلایل خرابی کولر خودرو ذکر شده است.

خالی شدن گاز سیستم کولر

گاز کولر خودرو به عنوان یک سیال با قابلیت بالای جذب گرما، ابتدا فشرده شده و به صورت مایع درمی‌آید. سپس به سمت اواپراتور درون اتاق منتقل می‌شود و حین منبسط شدن گرمای محیط را به خود جذب می‌کند؛ بدین ترتیب دمای اتاق خودرو تا حد مورد نظر سرد می‌شود.

 اگر میزان گاز کولر به هر دلیلی کاهش پیدا کند، سیستم خنک‌کننده کابین وظیفه خود را به‌درستی انجام نمی‌دهد و شاهد خروج باد نسبتا گرم از دریچه‌های تهویه خودرو خواهید بود.

خرابی و کثیف شدن کندانسور

کندانسور یا همان رادیاتور کولر وظیفه خنک کردن گاز و تبدیل آن به مایع را بر عهده دارد. این قطعه معمولا در بخش پشت سپر جلو و مقابل رادیاتور آب قرار دارد به همین دلیل همواره در معرض انواع گردوخاک، حشره و…، است.

 کثیف شدن این قطعه باعث می‌شود تا گاز کولر به اندازه کافی منقبض و فشرده نشود و درنتیجه نتواند دمای اتاق را تا حد امکان خنک کند. بنابراین اگر کندانسور کولر به هر دلیل خراب یا کثیف شود، باد گرم از دریچه‌های تهویه به هنگام روشن کردن کولر بیرون می‌زند و دمای اتاق به اندازه کافی سرد نخواهد شد. پس اگر با پدیده خنک نکردن کولر ماشین مواجه شدید، حتما ابتدا کندانسور را چک کنید که کثیف نبوده و در اثر ضربه یا برخورد دچار آسیب نشده باشد.

همچنین خرابی فن کندانسور نیز می‌تواند دلیل بر عملکرد نادرست سیستم کولر باشد. این فن به خنک شدن سریع گاز و تبدیل آن به مایع کمک می‌کند و هرگونه خللی در عملکرد فن رادیاتور کولر می‌تواند به خراب شدن کولر ماشین و سرد نکردن اتاق به وسیله آن منجر شود.

خرابی یا کثیف شدن اواپراتور یا تبخیرکننده

اواپراتور یا تبخیرکننده وظیفه دارد تا گاز مایع شده را در معرض هوای اتاق قرار دهد. در این حالت گاز فشرده و مایع شده به دلیل نقطه تبخیر پایین به سرعت در معرض دمای هوای اتاق تبدیل به گاز می‌شود و گرمای هوای اطراف خود را می‌گیرد. فن اتاق نیز هوا را در داخل اتاق به گردش درمی‌آورد تا به این ترتیب کل هوای اتاق تا دمای مورد نظر کاهش پیدا کند.

بدون استفاده از کولر ماشینت رو خنک کن!

واضح است که اگر تبخیرکننده یا همان اوپراتور دچار کثیفی یا خرابی باشد، نمی‌تواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد و درنتیجه دمای اتاق کاهش پیدا نمی‌کند. بنابراین یکی از دلایل ایجاد باد گرم کولر ماشین می‌تواند کثیفی یا خرابی اواپراتور باشد.

خرابی ترموستات کولر

ترموستات کولر که معمولا روی اواپراتور نصب می‌شود، وظیفه دارد تا هنگامی که دمای اواپراتور به نزدیک صفر درجه می‌رسد، جهت جلوگیری از یخ‌زدگی و خرابی این قطعه، کمپرسور را قطع کند.

 اگر ترموستات خراب باشد، هم حجم هوای سرد ورودی به اتاق کاهش پیدا می‌کند و هم ممکن است کمپرسور خیلی زود قطع شود. درنتیجه کولر خودرو به‌درستی عمل نمی‌کند و باد گرم در اتاق منتشر خواهد شد.

خرابی مجموعه برق‌رسانی به کولر

اگر سیستم برق‌رسانی به کولر خودرو شامل سوکت‌ها، سیم‌ها، رله و فیوز کولر، فشنگی کولر، فن، کلید AC و…، خراب باشند، ممکن است سیستم کولر یا روشن نشود یا به‌درستی انجام وظیفه نکند. بنابراین خنک نکردن کولر ماشین می‌تواند نتیجه خرابی اجزای سیستم برق‌رسانی سامانه تهویه باشد.

خرابی کمپرسور

اگر تسمه دینام به‌درستی کمپرسور را به حرکت درنیاورد و یا بوبین و کلاچ کمپرسور خراب شود، کولر خودرو به طور صحیح عمل نمی‌کند و باد گرم حین روشن بودن کولر به اتاق منتقل می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۹ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر