آپاندیس | نشانه های آپاندیس

درد کدام ناحیه شکم مشکوک به آپاندیس است؟ | علائم آپاندیس چیست؟

دردهای شکم معمولا در خیلی افراد رخ می‌دهند و گاه نشان مشکل جدی نیستند اما ممکن است نشان دهنده مشکل مهم و اورژانسی مثل آپاندیس هم باشند.

آپاندیس
ویکی گردی:

آپاندیس یک ساختار لوله‌ای شکل و کوچک به طول متوسط6 سانتی متر است که به قسمت ابتدایی روده بزرگ متصل است و در قسمت راست پایین شکم قرار دارد. پیش‌تر تصور می‌کردند که آپاندیس در بدن هیچ کاری انجام نمی‌دهد اما امروزه دانشمندان عملکردهایی را برای آن بیان می‌کنند. از سلول‌های دیواره آپاندیس مایع مخاطی ترشح می‌شود که به روده بزرگ می‌ریزد و داخل این لوله توخالی را تمیز نگه می‌دارد.

انسداد مجرای آپاندیس منجر به آپاندیسیت می‌شود زیرا مایع مخاطی درون مجرای آپاندیس محبوس و باکتری‌هایی که به صورت طبیعی در آنجا زندگی می‌کنند به سرعت تکثیر می‌شوند. در نتیجه آپاندیس متورم شده و عفونی می‌شود.

رنگ ادرارتان خبر از بیماریتان می دهد!

آپاندیس متورمی که پر از مایع و چرک است ممکن است خونرسانی را متوقف کند. با توقف خونرسانی دیواره آپاندیس ضعیف شده و برخی اوقات پاره می‌شود. با سوراخ شدن آپاندیس چرک منتشر می‌شود و ممکن است حفره شکم را عفونی کند و یا آبسه شکمی ایجاد کند.

آپاندیسیت در هر سنی ممکن است رخ دهد ولی شایع‌ترین سنین بیماری بین 13 تا30 سال است. در برخی بیماران مانند کودکان سیر ایجاد آن سریع است و زمان ایجاد درد و سوراخ شدن آپاندیس چند ساعت بیشتر طول نمی‌کشد.

دلیل ابتلا به آپاندیسیت، انسداد دهانه آپاندیس است. این انسداد به هر علتی که ایجاد شود، باعث بالا رفتن فشار داخل آپاندیس شده و همچنین باعث ایجاد التهاب و اختلال در جریان خون آن می شود. شایع‌ترین دلیل انسداد آپاندیس، گیر کردن گلوله سفتی از مدفوع در دهانه آپاندیس است، گرچه گاهی در اثر عفونت‌های میکروبی یا ویروسی سیستم گوارشی، غدد لنفاوی متورم شده و می‌توانند روی آپاندیس فشار وارد کنند و باعث انسداد شوند. در موارد نادری نیز آسیب و ضربه‌های وارده به شکم می‌تواند منجر به آپاندیسیت شود.

علائم

درد ناگهانی شکم معمولاً اولین علامت است. درد عموما در قسمت پایینی شکم در سمت راست است اما ممکن است ناراحتی مبهمی در وسط شکم احساس شود و سپس به سمت راست و پایین منتقل شود. درد معمولا طوری است که فرد پیش از آن تجربه چنین دردی را نداشته است، ظرف چندساعت بدتر شده و با راه رفتن، نفس کشیدن، سرفه و عطسه بیشتر می‌شود. هر دردی در شکم نشانه آپاندیسیت نیست اما باید هر درد شکمی را که ادامه پیدا می‌کند مخصوصاً اگر همراه با از دست دادن اشتها، تهوع، استفراغ و تب باشد، جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید یا بلافاصله در منزل توسط پزشک ویزیت شوید. تا زمانی که پزشک مشکل شما را تشخیص نداده باید از هر گونه خود درمانی مانند مصرف مسهل‌ها یا انجام تنقیه اکیداً خودداری نمایید.

مصرف این قرص مسکن کبد را نابود می کند!

عوارض

وخیم‌ترین عارضه آپاندیسیت، پاره شدن آپاندیسیت است . این عارضه در صورت تأخیر در تشخیص آپاندیسیت ایجاد می‌شود.

درمان

اگر پزشک به آپاندیسیت شک کند ممکن است بدون انجام آزمایش‌های دیگر جراحی را توصیه کند. جراحی سریع خطر پاره شدن آپاندیس را کاهش می‌دهد. به جراحی که برای درمان آپاندیسیت انجام می‌شود، آپاندکتومی گفته می‌شود.

آپاندیس یک اورژانس پزشکی است اما هر درد شکمی نشانه اپاندیسیت نیست، اگر درد شکم وجود داشته باشد که در ناحیه پایین راست شکم باشد و همراه ان تهوع و استفراغ و بی اشتهایی باشد احتمال آپاندیسیت بالا است و باید هر چه سریع‌تر توسط پزشک ویزیت شوید.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

ارسال نظر