برنج| روش صحیح پخت برنج

برنج را آبکش بپزیم یا کته؟ | بهترین روش پخت برنج چیست؟ + توضیحات

بسیاری از خانواده ها عادت به آبکش کردن برنج دارند. آیا آبکش کردن برنج مضر است؟ با ویکی گردی همراه باشید

برنج
ویکی گردی:

برنج یکی از اصلی ترین مواد غذایی در سفره های ایرانی است و به شکل برنج کته ساده و یا آبکش پخته می شود. هر کدام از آن دو روش پخت طرفداران خود را دارد، اغلب خانواده ها برنج را به شکل آبکش درست می کنند، چون ظاهر بهتری پیدا می کند و کته هم به عنوان یک غذای فوری به حساب می آید ولی همین روش فوری مزایای بسیار زیادی نسبت به برنج آبکش دارد.

حالا  اگر شما هم این سوال برایتان پیش آمده که آیا برنج آبکش سالم تر است یا کته باید بگوییم که در یک مقایسه ساده به این نتیجه می توان رسید که 10 قاشق غذاخوری برنج آبکش 42 گرم کربوهیدرات و ویتامین ب پایین تری دارد اما 10 قاشق غذاخوری برنج کته 31 گرم کربوهیدرات دارد و ویتامین ب آن بالاتر است.

4 روش برای قد کشیدن برنج

چرا برنج کته بهتر از آبکش است؟

بسیاری بر این باورند که آبکش‌کردن برنج باعث کم‌شدن نشاسته موجود در آن می‌شود پس برنج را آبکش می‌کنند در حالی که این تصور کاملا غلط است و با آبکش‌کردن برنج، قسمت قابل‌توجهی از فیبر محلول در آن از بین می‌رود و از ارزش غذایی‌اش کاسته می‌شود.

غلات یکی از مهم‌ترین گروه‌های اصلی غذایی است که باید انواع مختلف آن مانند نان، برنج، ماکارونی، ذرت و… در برنامه غذایی همه افراد به خصوص کودکان و نوجوانانی که در سنین رشد هستند، گنجانده شود. این ماده غذایی سرشار از نشاسته و ویتامین‌های گروه B است که در متابولیسم بدن دخالت دارد.

البته مهم‌ترین نکته از نظر تغذیه‌ای، این است که ترجیحا غلات مصرفی از دانه کامل تهیه شده باشند زیرا در سلامت همه افراد به‌خصوص گروه‌های آسیب‌پذیر از نظر فیزیولوژیک مهم است. دانه غلات، حاوی سدیم است و پوسته آن پتاسیم دارد، بنابراین واضح است که اگر پوسته غلات دور ریخته شود یا بیشترین سهم مصرفی غلات بدون سبوس یا آرد باشد، مقدار زیادی سدیم دریافت می‌شود که می‌تواند باعث اختلال در تعادل الکترولیت‌ها و در نهایت منجر به پرفشاری خون و در درازمدت بروز بیماری‌های قلبی – عروقی شود.

برنج قهوه‌ای یکی از بهترین انواع غلات است و حاوی فیبر محلول بالا و شاخص نمایه گلایسمی پایین است. نمایه گلایسمی در مورد غلات، شاخصی است که سرعت هضم و جذب نشاسته‌ در دستگاه گوارش نشان می‌دهد و هر چقدر نمایه گلایسمی غلات بالاتر باشد، نشاسته در بدن زودتر هضم و جذب و به قند تبدیل خواهد شد. به این ترتیب غلات بدون سبوس یا غلاتی که از آرد تصفیه‌شده تهیه شده‌اند، در مقایسه با غلات سبوس‌دار، نمایه گلایسمی بالاتری دارند و با مصرف آن ها میزان قندخون در فاصله زمانی کوتاهی بالا می‌رود که برای سلامت مفید نیست.

حال که با مزایای برنج کته آشنا شدیم بهتر است این نوع برنج را در برنامه غذایی خود بگنجانیم. درست کردن برنج کته هم داستان های خودش را دارد. خیلی وقتها می بینیم که کته های ما به هم چسبیده، له یا سفت می شود. ترفندها مهم و ساده ای وجود دارد که با رعایت آن می توانید برنج کته را به شکل قد کشیده، خوش شکل و خوش طعمی بپزید.

آیا گرم کردن مجدد برنج خطرناک است؟

مرحله ۱

برای اینکه موقع پخت برنج به شکل دانه دانه باشد و به هم نچسبند و نهایتاً سفید باشد باید برنج را بشویید. دو تا سه بار شستن کافی است. اگر برنجی که استفاده می کنید هندی است باید نزدیک ۲۰ دقیقه آن را نم کنید، برای برنج ایرانی ۱۰ دقیقه خیس خوردن کافی است. برنج هایی که زود از هم وا می روند را نباید نم کنید و بلافاصله بعد از شستن آن را بجوشانید. در این مرحله لزومی به اضافه کردن نمک به آب نیست.

نکته:

از آب گرم برای نم کردن برنج استفاده نکنید، زیرا باعث له شدن در طول پخت می شود.

مرحله ۲

مرحله دوم انتخاب قابلمه درست است. باید ظرفی را انتخاب کنید که برنج شما تنها یک سوم آن را پر کند، وگرنه بخاطر کوچک بودن قابلمه کته شما شفته می شود.

مرحله ۳

مرحله سوم اضافه کردن مقدار درست آب به برنج است. در این مرحله باید برنج شسته شده را به شکلی در قابلمه بریزید که بصورت یکدست ته ظرف را بگیرد. بعد انگشتان را روی سطح برنج بگذارید و شروع به اضافه کردن آب کنید، آنقدر آب بریزید تا به یک بند انگشت شما برسد، این مقدار برای برنج ایرانی است. اگر از برنج هندی استفاده می کنید، لازم است یک و نیم بند آب اضافه کنید چون جوش بیشتری می­خواهد.

مرحله ۴

مرحله چهارم وقت اضافه کردن نمک و روغن است. حتماً نمک را قبل از قرار دادن قابلمه روی حرارت اضافه کنید، چون باعث می شود دانه های برنج حالت خودشان را نگه دارند و وا نروند. روغن را فراموش نکنید، روغن به نچسبیدن دانه های برنج به هم کمک می کند. دقت کنید که زیاد بودن روغن باعث شفته شدن کته شما می شود.

نکته:

میزان نمک مناسب برای دو پیمانه برنج، به اندازه یک قاشق سرخالی است. به ازای هر پیمانه برنج هم باید نصف قاشق غذاخوری روغن مایع یا جامد آب شده اضافه کنید.

مرحله ۵

در مرحله پنجم درست کردن برنج کته باید قابلمه را روی شعله ای متناسب با اندازه آن قرار دهید و حرارت را بالا ببرید تا شروع به جوشیدن کند. سپس شعله را کم کنید (نه مثل دم کردن) و در قابلمه را بگذارید تا آب برنج تمام شود. وقتی آب برنج تمام شد سوراخ هایی در سطح آن ایجاد می شود و مقدار کمی آب ته برنج می ماند. حالا باید دم کنی را روی در قابلمه بگذارید.

نکته:

در طول جوشیدن برنج از هم زدن آن خودداری کنید، چون برنج شفته می شود. بعد از تمام شدن آب چند دانه از آن را امتحان کنید، اگر مغز آن هنوز خشک است باید تقریباً یک فنجان آب جوش درون قابلمه بریزید تا باز هم جوش بخورد.

طرز پخت باقالی تازه و خشک به روش بازاری 

مرحله ۶

مرحله ششم درست کردن برنج کته ، دمکش کردن برنج است که قلق خودش را دارد. برای بهتر دم کشیدن باید برنج ها اطراف را در وسط قابلمه جمع کنید و با انتهای قاشق چند سوراخ روی آن درست کنید تا به دم کشیدن بهتر کمک کند. حالا حرارت را خیلی کم کنید و ۲۰ دقیقه منتظر باشید تا حسابی دم بکشد.

مرحله ۷

مرحله آخر نوبت به کشیدن کته خوشمزه ای است که با دقت آن را تهیه کرده اید.

چرا بهتر است برنج را کته کنیم؟

آبکش کردن برنج باعث از دست رفتن ویتامین های محلول در آب آن مثل انواع ویتامین های B می شود. بررسی ها نشان داده است در هر ۱۰۰ گرم کته در حدود ۱۷۰ کیلو کالری وجود دارد ولی کته کردن برنج باعث حفظ مواد مغذی آن می شود، به علاوه برنج کته برای بیماران دیابتی هم انتخاب بهتری است. پس بهتر است برای حفظ سلامتی خودمان برنج را کته کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر