ارز دیجیتال | آموزش ارز دیجیتال | مفاهیم ارز دیجیتال

آموزش ارز دیجیتال به زبان ساده | بهترین راهنما برای شروع مبتدی‌ ها

شما با مطالعه این مطلب به طور کامل با فرآیند خرید و فروش ارز دیجیتال آشنا خواهید شد.

ارز دیجیتال
ویکی گردی:

امروزه کمتر کسی پیدا می‌شود که در مورد ارز دیجیتال چیزی نشنیده باشد. بازار ارزهای دیجیتال فرصت‌های زیادی را برای سرمایه‌گذاران و تریدرها ایجاد کرده است. ارز دیجیتال مفهوم نسبتا جدیدی است و مفاهیم گسترده و عمیقی حول آن شکل گرفته است. برای حضور در این بازار و استفاده از فرصت‌های آن، باید با مفاهیم پایه‌ای و مقدماتی آن آشنا بود. اگرچه آموزش ارز دیجیتال به دلیل پیچیدگی‌ها و گستردگی آن کار سختی است اما، هدف ما در این مقاله آموزش صفر تا صد ارزهای دیجیتال به ساده‌ترین شکل ممکن است.

در این مقاله در کنار توضیح مفاهیمی مانند «رمزارز»، «بلاک چین»، «قرارداد هوشمند»، «ماینینگ» و «استیکینگ»، به توضیح نحوه ترید و سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال می‌پردازیم. شما با مطالعه این مطلب به طور کامل با فرآیند خرید و فروش ارز دیجیتال آشنا خواهید شد.

بیت کوین چیست؟ | راهنمای جامع شناخت بیت کوین

آموزش ارز دیجیتال

به هر شکلی از پول که در فضای الکترونیکی و دیجیتال ایجاد شده و در بستر آن قابل انتقال به دیگران باشد، «ارز دیجیتال» (Digital Currency) گفته می‌شود. ارز دیجیتال، کاربردی همانند ارزهای فیات رایج دارد و از آن می‌توان برای پرداخت جهت خرید کالا یا دریافت خدمات استفاده کرد. مهم‌ترین ویژگی ارز دیجیتال، سرعت بالای انجام تراکنش‌های بین‌المللی با استفاده از آن است.

یکی دیگر از ویژگی‌های ارز دیجیتال، «غیرمتمرکز» (Decentralized) بودن آن است. پول‌های رایج مانند دلار و ریال، توسط بانک مرکزی هر کشور تولید و توزیع می‌شوند بنابراین سیستم آن‌ها کاملا متمرکز است. اما ارزهای دیجیتال می‌توانند به دو صورت متمرکز و غیرمتمرکز باشند. در حالت متمرکز، دولت یا سازمانی مسوولیت تولید و توزیع ارزهای دیجیتال را بر عهده دارد اما در حالت غیرمتمرکز، این کار توسط همه اعضای حاضر در سیستم انجام می‌شود.

ارز دیجیتال برخلاف پول‌های رایج که انتقال دهنده ارزش مادی هستند، می‌تواند برای نگهداری و انتقال ارزش‌های دیگری نیز مورد استفاده قرار بگیرد. به عنوان مثال، ارز دیجیتال می‌تواند مالکیت یک اثر هنری را نمایندگی کند یا در بازی‌های رایانه‌ای طول عمر یک بازیکن را نشان دهد.

انواع ارز دیجیتال

پس از آموزش ارز دیجیتال و تعریف آن، نوبت به بررسی انواع آن می‌رسد. ارز دیجیتال عبارتی است که به هر نوع ارزی که در فضای دیجیتال ایجاد شده است، اطلاق می‌شود. به طور کلی و با توجه به ویژگی‌ها و تکنولوژی‌های استفاده شده، ارز دیجیتال را در سه دسته زیر طبقه‌بندی می‌کنند.

رمزارزها:

این دسته از ارزهای دیجیتال با استفاده از «تکنولوژی رمزنگاری» ایجاد و امن می‌شوند. بیشتر ارزهای دیجیتال این دسته غیرمتمرکز هستند و توسط اعضای شرکت‌کننده در شبکه از سراسر دنیا اداره می‌شوند.

چجوری درآمد دلاری داشته باشیم + 15 روش فوق العاده

ارزهای مجازی:

این نوع از ارزهای دیجیتال توسط شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی ایجاد می‌شوند و قانون‌گذاری خاصی بر روی آن‌ها انجام نمی‌شود. ارزهای استفاده شده در بازی‌ها یک نوع ارز مجازی هستند. این ارزها کاملا متمرکز هستند و توسط پروتکل بازی ایجاد و توزیع می‌شوند.

ارزهای بانک مرکزی:

بانک‌های مرکزی هر کشور قادر به تولید ارزهای دیجیتال به صورت متمرکز هستند. این ارزها می‌توانند مکمل یا جایگزین پول‌های فیزیکی باشند.

همانطور که گفته شد، رمزارزها یکی از سه نوع ارز دیجیتال موجود است. اما آنچه که در بین عموم افراد به عنوان ارز دیجیتال شناخته می‌شود، همین دسته رمزارزها است. بنابراین از این پس، در این متن برای آموزش ارز دیجیتال این دو مفهوم را به جای هم استفاده خواهیم کرد.

رمزارز چیست ؟

«رمزارز» (Cryptocurrency) نوعی ارز دیجیتال است که با استفاده از تکنولوژی‌های مختلف امکان ایجاد، انتقال و تایید تراکنش‌های مالی را به صورت غیرمتمرکز و امن ایجاد می‌کند. مهم‌ترین ویژگی ارز دیجیتال یا رمزارز غیرمتمرکز بودن آن است به این معنی که متعلق به هیچ شخص یا سازمانی نیست.

غیرمتمرکز بودن رمزارزها، آن‌ها را در برابر خاموشی سیستم و تغییر اطلاعات، مصون نگه می‌دارد. در سیستم‌های متمرکزی مثل بانک، اطلاعات داخل سرورهای مرکزی ذخیره می‌شود. در صورت صدمه دیدن این سرورها، ممکن است اطلاعات به کل از بین بروند. همچنین در صورت هک این سرورها، می‌توان اطلاعات آن را به کل تغییر داد.

ویژگی مهم دیگر رمزارزها، امنیت آن است. اطلاعات نوشته شده در پایگاه داده رمزارزها به هیچ عنوان قابل تغییر نیست و برای هک کردن آن به منابع مالی و محاسباتی زیادی نیاز است. بخشی از امنیت رمزارزها مدیون غیرمتمرکز بودن آن است. چراکه این ویژگی سبب شده تا در صورت آسیب دیدن یک عضو، سیستم همچنان به فعالیت خود ادامه دهد.

تکنولوژی‌های رمزنگاری و «توابع هش» (Hash Function) از تکنولوژی‌هایی هستند که امکان اجماع اعضای غیرمتمرکز در شبکه را فراهم کرده‌اند. با استفاده از این تکنولوژی‌ها، کاربران قادر به انتقال ارز دیجیتال به دیگران، بدون حضور واسطه‌هایی مثل بانک هستند. همچنین این تکنولوژی‌ها، امکان بررسی و تایید تراکنش‌ها را بدون حضور ناظر بیرونی برای سیستم فراهم می‌کند.

معرفی 10 شغل پردرآمد و آینده دار در ایران

وایت پیپر چیست ؟

«وایت پیپر» یا «سفید نامه» (white paper) یک سند اطلاعاتی است که توسط شرکت‌ها و سازمان‌ها، برای برجسته‌کردن ویژگی‌های مربوط به محصولات و خدمات آن شرکت ارائه می‌شود. همچنین از وایت پیپر برای اطلاع‌رسانی قوانین مدیریتی، سیاست‌گذاری‌ها و نحوه کار سیستم استفاده می‌شود. هر پروژه در حوزه رمزارزها، با ارائه سفیدنامه، کاربران را از اهداف، سیاست‌گذاری‌ها، برنامه راه، مدیران و سرمایه‌گذاران پروژه خود آگاه می‌کند.

بلاک چین چیست ؟

«بلاک چین» (Blockchain) یک پایگاه داده است که برای ثبت تراکنش‌های ارز دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پایگاه داده ویژگی‌های خاصی دارد که آن را از سایر پایگاه‌داده‌ها جدا می‌کند. مهم‌ترین ویژگی بلاک چین این است که داده‌های آن به هیچ عنوان قابل ویرایش یا حذف نیستند.

ساختار بلاک چین به چه شکل است؟

داده‌ها با ساختاری از «بلوک‌ها» (blocks) به بلاک چین اضافه می‌شوند. هر بلوک شامل اطلاعات چندین تراکنش است و از طریق توابع هش به بلوک‌های قبلی متصل است. متصل بودن بلاک‌ها به هم زنجیره‌ای از بلوک‌ها را تشکیل می‌دهد و به همین دلیل است که به این ساختار، بلاک چین گفته می‌شود.

نحوه اتصال بلوک‌ها به هم به این صورت است که اطلاعات موجود در بلاک اول پس از ورود به تابع هش، خروجی منحصر به فرد تولید می‌کند. پس از اضافه شدن این بلوک به شبکه، خروجی تولید شده به اطلاعات بلوک بعدی اضافه می‌شود. دوباره اطلاعات بلوک جدید که شامل خروجی تابع هش بلوک قبل است، خروجی منحصر به فرد تولید می‌کند و آن را به بلوک بعدی می‌فرستد. به این روش بلوک‌ها از طریق تابع هش مورد نظر به هم وصل می‌شوند.

یک راه‌ حل خلاقانه برای استخراج بیت کوین! 

زمان تشکیل هر بلوک و تعداد تراکنش‌های ثبت شده در آن، به بلاک چین مورد استفاده بستگی دارد. در بلاک چین «بیت‌کوین» (Bitcoin)، برای تشکیل هر بلوک 10 دقیقه زمان نیاز است. بیشترین حجم هر بلوک نیز برابر با 1 مگابایت است. به محض رسیدن به این مقدار، تراکنش‌های جدید در بلوک ثبت نمی‌شوند و منتظر بلوک بعدی می‌مانند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر