نان فریز شده | فریز کردن نان | عوارض فریز کردن نان

هرگز نان رو فریز نکن! | عوارض خطرناک فریز کردن نان که نمی دانستید!

نان جز موادغذایی اصلی هر فرد می باشد پس باید در مورد مضرات نگهداری نان در فریزر آگاهی داشته باشیم.

فریز کردن نان
ویکی گردی:

فریز کردن نان به دلیل افزایش عمر مفید آن و امکان استفاده در مواقعی که دسترسی به نان تازه نیست به کار می آید. با این حال، فریز کردن نان می‌تواند باعث افت کیفیت و طعم نان شود.با ادامه مقاله همراه باشید.

فریز کردن نان در برخی موارد ممکن است باعث افزایش رطوبت و تغییر در ساختار نان شود. به همین دلیل، برای جلوگیری از این مشکلات، بهتر است نان را در دمای مناسب و به مدت کوتاهی فریز کنید و سپس به زودی استفاده کنید. برای فریز کردن نان بهتر است ابتدا آن را بسته‌بندی کنید تا از هوا و رطوبت محافظت شود. سپس، نان را در دمای مناسب برای فریز کردن قرار دهید. در بسیاری از موارد، دمای مناسب برای فریز کردن نان حدود ۱۸-۲۰ درجه سانتی‌گراد است. اگر دمای فریزر شما بیشتر از این مقدار است، ممکن است نان شما تحت تاثیر قرار گیرد و کیفیت آن کاهش یابد.

در ادامه این مطلب به مواردی اشاره خواهیم کرد که بر اساس آنها توصیه می شود نان را به غیر از موارد ضروری در فریزر نگهداری نکنید.

از دست ‌دادن کیفیت نان

نان محصول تازه و فاسدشدنی است که از آرد، آب، مخمر و نمک تهیه می‌شود. گرچه انجماد مدت نگهداری نان را طولانی‌تر می‌کند اما می‌تواند بر کیفیت آن تاثیر بگذارد. در زمان یخ‌زدن، نان خشک‌تر و تردتر می‌شود که در نتیجه طعم و بافت آن تغییر می‌کند. همچنین، هنگام انجمادزدایی نان ممکن است رطوبت کیسه فریزر باعث خیس‌شدن و چسبندگی نان شود.

کاهش ارزش تغذیه ای نان

نان حاوی ریزمغذی‌هایی مانند فیبرها، ویتامین‌ها و املاح است که در زمان انجماد بخشی از آنها تغییر می‌کند. ویتامین‌ها در برابر گرما و اکسیداسیون حساس هستند و انجماد این روند را تسریع می‌کند. به‌علاوه، انجماد سبب تغییر در فیبرهای غذایی شده و ارزش تغذیه ای آن را کاهش می‌دهد.

تغییر طعم نان

نان تازه طعم و مزه دلچسبی دارد. با این حال زمانی که نان در فریزر منجمد می‌شود، طعم آن تغییر می‌کند. در این شرایط، مولکول‌های نان جابجا و شکسته می‌شوند که در نتیجه بر کیفیت نان تاثیر می‌گذارد. همچنین، نان در مجاورت دیگر خوراکی‌های موجود در فریزر، طعم و مزه مختلفی به خود می‌گیرد.

بلای وحشتناکی که خوردن نان لواش به سرتان می‌آورد + توضیحات

بهترین روش برای یخ زدایی نان کدام است؟

برای استفاده از نان فریز شده، بهتر است آن را در دمای اتاق برای چند ساعت قرار دهید تا به طور کامل از حالت فریز خارج شود. سپس، نان را در دمای مناسب برای مصرف گرم کنید. بهتر است از روش‌های نظیر روشن کردن مایکروویو، توستر یا فر استفاده کنید. در نهایت، باید توجه داشت که فریز کردن نان تنها برای محافظت از عمر مفید آن است و برای حفظ کیفیت و طعم بهتر است از نان تازه استفاده کنید.

نکته بسیار مهم در مورد بسته بندی نان

دانستن این نکته ضروری است که به هیچ عنوان نان را قبل از خنک شدن داخل بسته بندی قرار ندهید. باید اجاز دهید تا نان به خوبی خنک شود. چرا که اگر نان گرم و داغ را داخل کیسه بگذارید به علت تعریق، رطوبت بسته‌بندی و نان بالا می‌رود. همین موضوع باعث می‌شود تا نان خیس و مرطوب بماند و باعث رشد کپک روی نان شود. به علاوه این موضوع باعث می‌شود تا نان شما زودتر بیات شود. همچنین ضایعات نان بیشتر می‌شود و در نهایت هم باعث ایجاد مشکلات گوارشی می شود.

 

 بهترین روش نگهداری نان چیست؟

 

نان تازه بهترین عطر و طعم را دارد و هرچه زودتر مصرف شود، کیفیت بهتری خواهد داشت. نان را می‌توان تا دو روز در شرایط معمولی که خیلی گرم نباشد نگهداری کرد اما مسلما کمی سفت می‌شود و طعم دلچسب خود را از دست می‌دهد. برای افزایش ماندگاری می‌توان نان را در کاغذ بهداشتی مواد غذایی پیچید و در محیط خشک و خنک قرار داد. در صورت ضرورت برای نگهداری نان در فریزر نیز بهتر است نان را پس از اینکه کمی خنک شد در کیسه فریزر بدون‌منفذ قرار دهید و بلافاصله درون فریزر بگذارید. برای انجمادزدایی نان نیز نباید آن را در معرض حرارت مستقیم گذاشت زیرا نان می‌سوزد و ارزش تغذیه ای خود را از دست می دهد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر