خیار | خیار جالیزی | مضرات خیار گلخانه ای

خیار گلخونه ای نخورید! | کدام خیار برای مصرف روزانه بهتر است؟

خیلی از ما موقع خرید خیار، فقط به اتیکت ها توجه می کنیم و فرق بین خیارهای مختلف را نمی دانیم. اینجا به شما یاد می دهیم چه خیاری بهتره و چرا خیار گلخونه ای خوب نیست.

خیار
ویکی گردی:

تفاوت خیار گلخانه‌ای و جالیزی چیست؟ آیا ارزش غذایی این دو خیار با هم فرق می‌کند؟  احتمالا شما هم گاهی اوقات بین انتخاب خیارهای گلخانه‌ای و جالیزی مردد مانده‌اید. شاید حتی برخی افراد نتوانند این دو خیار را از ظاهرشان تشخیص بدهند و فقط به برچسب یا اتیکت روی خیارها در میوه‌ فروشی‌ها اعتماد کنند.

طیف وسیعی از خیارها به صورت گلخانه ای و جالیزی قابلیت کشت دارند و هر کدام طعمشان شبیه و در عین حال کمی متفاوت است. اگر بخواهید خیار را از لحاظ روش کشت دسته‌بندی کنید، شامل خیارهای بوته ‌ای، گلخانه ای و درختی می‌شوند. خیار بوته‌ای، با عنوان «خیار جالیزی» هم شناخته می‌شود و این دو، در یک دسته‌بندی قرار می‌گیرند.

ترفند تازه نگه داشتن سبزی خوردن برای مدت طولانی 

چرا بهتر است خیارهای گلخانه ای نخوریم؟

 در مورد خیارهای گلخانه‌ای موضوع نگران کننده، وجود آفات و سموم بعضا قوی است که روی سطح آن‌ها ته نشین می‌شود. خیارهای گلخانه‌ای نسبت به خیارهای بوته‌ای، در برابر حمله آفت‌ها و بیماری‌های گیاهی، حساس‌تر هستند، به همین خاطر احتمال خراب شدن خود خیار یا بوته آن در هنگام کشت وجود دارد. کشاورزان نیز برای از بین بردن آفت‌ها، معمولا از سموم قوی استفاده می‌کنند.

متاسفانه سم‌های گیاهی در صورت قوی بودن این توانایی را دارند که به گوشت و شیره گیاه نفود کنند. در نتیجه احتمال مسموم شدن آن‌ها وجود دارد. در مورد خیارهای گلخانه‌ای، از آنجایی که ممکن است سموم به خود خیار وارد شده باشند، توصیه می‌شود که حتما خیار را قبل از مصرف به خوبی بشویید و ترجیحا پوست روی آن را بگیرید.

این کار باعث کم شدن میزان سموم خیار می‌شود ولی آن را کاملا از بین نمی‌برد. در حالت کلی، توصیه کارشناسان تغذیه این است که استفاده از خیارهای گلخانه‌ای را در اولویت قرار ندهید و به جای آن از طعم و عطر خیارهای بوته‌ای یا جالیزی لذت ببرید.

چرا خیارهای جالیزی بهتر از خیار گلخانه ای هستند؟

برخلاف خیارهای گلخانه‌ای، خیارهای جالیزی یا بوته‌ای، محتوای سموم پایین‌تری دارند. در پروسه کشت و پرورش این خیارها، کمترین میزان کودهای شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین نیترات حاصل از کودهای شیمیایی در آنها، به طور قابل ملاحظه‌ای کمتر است.

از طرفی خیارهای جالیزی و بوته‌ای وقتی در مجاورت میزان زیادی کود قرار بگیرند، کم بار می‌شوند که استفاده محدود از کودها در این مورد، توجیه می‌شود. در عین حال، به خاطر تماس این خیارها با سطح خاک، معمولا آلودگی این خیارها، ناشی از تماس با گل و خاک خواهد بود که می‌توان با شست‌وشوی اصولی آن‌ها را از بین برد.

ویژگی‌های ظاهری خیارهای گلخانه‌ای

اندازه مناسب انواع سبزی برای هرغذا

«خیارهای گلخانه‌‌ای» با نام «خیارهای مجلسی» هم معروف هستند. این خیارها معمولا برای پذیرایی و مصرف روزانه استفاده می‌شوند و همان طور هم که از اسمشان پیداست، در محیط گلخانه‌ای و سرپوشیده به عمل می‌آیند. خیارهای گلخانه‌ای رنگ سبز تیره و پوست صافی دارند و ظاهرشان کشیده و قطرشان کم است.

 خیارهای گلخانه‌ای ظاهری زیبا، کشیده، قلمی و پوست سبز پررنگ صاف دارند و بافت آنها ترد و آبکی است، اما برخلاف آب و رنگ وسوسه‌انگیزشان طعم دلچسبی ندارند و خیلی سریع پلاسیده می‌شوند .

این خیارها معمولا از لحاظ طعم، چندان قوی نیستند و بعضی افراد، آنها را بی‌مزه می‌دانند. علاوه بر این‌ها، آب موجود در خیارهای گلخانه‌ای نسبت به خیارهای درختی، بیشتر است، به همین خاطر طعم آبکی دارند. اگر هم می‌خواهید آن‌ها را برای طولانی مدت نگه دارید، احتمالا پلاسیدگی و خراب شدن خیارهای گلخانه ای بالاتر است.

 

خیارهای جالیزی نسبت به خیارهای گلخانه‌ای، رنگ سبز روشن‌تری دارند و به اندازه خیارهای گلخانه‌ای باریک نیستند. این خیارها قطورتر هستند و معمولا برای تهیه انواع سالاد یا مصرف روزانه و تهیه نوشیدنی‌های ضد عطش مثل شربت سکنجبین استفاده می‌شوند. خیارهای مزرعه قطور و کوتاه قد و ظاهری کج و کوله دارند.

اما از نظر طعم، بسیار قوی‌تر هستند و بو و عطر بیشتری دارند. علاوه بر این، آب موجود در این خیارها کمتر است و گوشت بیشتری دارند، به همین خاطر می‌توانید آن‌ها را برای مدت بیشتری، بدون خرابی و پژمردگی، نگه دارید و ماندگاری آنها زیادتر از خیارهای گلخانه‌ای است

از این به بعد با این روش اصولی سبزی هات رو سرخ کن

برای این که این دو نوع خیار را تشخیص بدهید، کافی است به ظاهر آنها کمی دقت کنید. اما اگر از روی شکل و اندازه خیار متوجه نشدید که با کدام نوع آن مواجهید، با یک چاقو، خیار را از پهنا برش بدهید. مشخصه خیارهای گلخانه‌ای این است که بذرهای آن در گوشت پراکنده شده‌اند و معمولا وسط خیار بذر را نمی‌توانید ببینید.

این در حالی است که در خیارهای بوته‌ای یا جالیزی، بذرها درشت‌تر هستند و علاوه بر این‌که به راحتی می‌توانید آن‌ها را ببینید، موقع خوردن خیار، این دانه‌های نرم را زیر دندانتان حس خواهید کرد.

 

چه موقع میتوانم خیار جالیزی بخرم؟

 خیارهای گلخانه‌ای در فصول سرد سال از جمله پاییز و زمستان در محیط گلخانه‌ای، کشت و پرورش داده می‌شوند. این خیارها را می‌توانید تا اواخر اردیبهشت‌ ماه در بازار پیدا کنید. معمولا در تابستان به ندرت خیارهای گلخانه‌ای در دسترس هستند و جای خود را به خیارهای جالیزی یا بوته‌ای می‌دهند. خیارهای جالیزی از اواخر اردیبهشت تا اواخر تابستان با فراوانی بالا در فروشگاه‌های تره‌بار وجود دارند.

 

ارزش غذایی خیار گلخانه ای و بوته ای

خیارهای گلخانه و مزرعه از نظر میزان کالری و ارزش تغذیه‌ای تفاوتی با یکدیگر ندارند.

نکات خرید و مصرف خیار:

خیارهای شکسته، ترک‌دار، لهیده و خراشیده محیط مساعدی برای تکثیر و تجمع میکروب‌ها هستند. از خرید خیارهای آسیب‌دیده اجتناب کنید و بدانید که چروکیدگی و زرد شدن خیار از علائم ماندگی آن است .

هنگام خرید خیار، انواعی را که رنگ سبز تیره و پوست درخشان و شفاف‌ دارند، انتخاب کنید.

مسمومیت ناشی از مصرف خیارهای گلخانه‌ای سمپاشی شده معمولا بلافاصله پس از خوردن اتفاق نمی‌افتد. این سم‌ به مرور زمان در بدن تجمع یافته و وقتی به دوز معینی رسید، فرد را به علائمی چون تهوع، سرگیجه و افزایش ضربان قلب دچار خواهد کرد.

خیارهای مزرعه در مقایسه با انواع گلخانه‌ای به دلیل تماس بیشتر با خاک، آلودگی زیادتری دارند، اما با شست‌وشوی مناسب، مشکلی برای مصرف‌کننده پیش نخواهد آمد.

حداکثر زمان نگهداری خیار در یخچال یک هفته است، به شرطی که در قسمت پایینی یخچال و در شرایط خشک نگهداری شوند. نگهداری خیار در طبقات بالای یخچال منجر به کاهش ماندگاری میوه می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱۲ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر

  • خیرالله کهزادی

    کاملا اشتباه میگین خیار گلخانه‌ای خیلی هم خوشمزه و کود کمتری و خیلی هم دیرتر خراب میشه چرت پرت نگو لطفاً میتونید امتحان کنید ۳ تا خیار جالیزی بخورید و ۲۰ تا خیار گلخانه ای ببین کدامش دل درد میاره امتحانش ضرری نداره

  • سلام

    متاسفانه اطلاعات شما کاملا اشتباه است.به دیگران اطلاعات غلط ندهید.

  • علی رجبی

    داداش این خیار جالیزی نیست پالیزی هست شما اول فرق پالیز با جالیز را بدونید بعد بیاین ابراز نظر کنید

  • بینام

    خیار گلخانه ای نخوریم که نمیشود تولید نکنید

  • ناشناس

    من خودم کشاورزم خیار جالیزی از لیاز طعم بهترین است خیار گلخانه‌ای اصلآ مزه و طعمی ندارد

  • رضا کریمی

    واقعا براتون متاسفم که بدون تحقیق همچین مطلبی رو گذاشتید
    کی میگه خیار جالیزی سم نمیخوره
    اگه در گلخانه سم با کارنس پایین مصرف میشه در کشاورزی سنتی ارزون ترین سم با کارنس بالا استفاده میشه
    تو رو خدا الکی مطلب ننویسید...
    خدارو خوش نمیاد