لکه روغن | روش های پاک کردن لکه روغن ماشین

لکه روغن ماشین رو چجوری از کف پارکینگ پاک کنیم؟ | ترفندهای ساده برای از بین بردن لکه روغن ماشین

اگه لکه روغن روی کف پارکینگ براتون اذیت کننده شده و نمیدونین چجوری باید پاکش کنید ادامه مطلب رو دنبال کنید.

لکه روغن ماشین
ویکی گردی:

لکه روغن ماشین  جزو لکه‌های پرزحمتی است که خیلی دیر  و به سختی پاک می‌شود. در صورتی که بخواهید پارکینگ یا حیاط شما مانند روز اول کاملا تمیز و سفید شود و لکه روغن از بین برود، مراحل مختلفی باید روی آن انجام دهید. در این مقاله مراحل پاک کردن لکه روغن از کف پارکینگ را با هم بررسی می کنیم.

مراحل پاک کردن لکه روغن ماشین از کف پارکینگ

به‌طور معمول اکثر افراد به دنبال پاک کردن لکه روغن ماشین از روی سطح کف پارکینگ (بتن، کاشی، آسفالت و …)، پارچه و لباس‌ها می‌باشند. در نتیجه در این قسمت راهکارهای لازم برای پاک کردن لکه روغن ماشین از روی این سطوح را مرور خواهیم کرد. شما در این راستا باید فارغ از نوع موادی که استفاده می‌کنید، چند مرحله را پشت سر بگذارید. در ادامه این مراحل را به‌صورت خلاصه ذکر کرده و سپس نکات لازم راجع به هر مرحله را به‌طور کامل در اختیار شما قرار خواهیم داد.

13 روش کاهش مصرف بنزین رو اینجا بهت گفتم

۱. آماده‌سازی

در قدم اول باید نسبت به عمر لکه برخی از تدابیر را در نظر بگیرید. در صورتی که لکه هنوز تازه است شما باید از خشک شدن آن جلوگیری کرده تا روند پاک کردن آن آسان‌تر شود. همچنین در این شرایط باید تا حد ممکن روغنی که هنوز خشک نشده، از روی سطح جمع شده تا از نفوذ بیشتر آن جلوگیری شود. اگر هم لکه کاملا خشک شده است شما باید با دنبال کردن برخی از راهکارها، سطح آن را برای شستشو آماده کنید.

 

۲. شستشو

در قدم دوم باید روند شستشوی لکه را پشت سر بگذارید. در این مرحله شما می‌توانید از مواد مختلفی در جهت شستشوی لکه روغن ماشین استفاده کنید اما میزان نفوذ لکه و جنس سطح از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در انتخاب این مواد خواهند بود.

۳. پاکسازی

پس از اتمام شستشو نوبت به پاکسازی سطح خواهد رسید. به‌طور معمول پس از شستشوی لکه، باید یک روند پاکسازی انجام شده تا اثرات لکه کاملا از روی سطح پاک شود.

 

زمانی که نشت روغن از ماشین باعث ایجاد لکه بر روی سطح کف پارکینگ می‌شود، باید علاوه بر رفع مشکل نشتی وسیله نقلیه، فکری برای پاک کردن لکه روغن ماشین کنیم. معمولا سطح کف پارکینگ‌ها از جنس آسفالت، کاشی، بتن، سیمان و … می‌باشد که روند نظافت همه آن‌ها تقریبا یکسان است. همان‌طور که در بخش قبل اشاره کردیم شما باید به این منظور چند مرحله را پشت سر بگذارید که در ادامه هر کدام از این مراحل را به‌طور کامل شرح می‌دهیم.

۱. آماده‌سازی

اگر می‌خواهید در مرحله شستشو کار آسان‌تری داشته باشید، باید سطح لکه را برای پاک کردن آماده کنید. به این منظور اگر لکه روغن ماشین تازه است، باید روغن اضافه را جمع کرده و از خشک شدن کامل آن جلوگیری کنید. شما می‌توانید برای جمع کردن روغن ماشینی که هنوز در سطح نفوذ پیدا نکرده از این مواد استفاده کنید :

  •     خاک اره
  •     نشاسته یا آرد ذرت
  •     خاک گربه و …

زمانی که این مواد بر روی روغن ماشین قرار می‌گیرند، این روغن را جذب کرده و مانع از نفوذ بیشتر آن در سطح کف پارکینگ می‌شوند. بنابراین در قدم اول با استفاده از این مواد، این میزان از روغن را جمع کنید. همچنین موادهایی که برای جلوگیری از خشک شدن لکه روغن ماشین استفاده می‌شوند، عبارتند از :

اشتباه مرگبار هنگام پر کردن باک بنزین

  •     محلول آب و صابون
  •     نوشابه
  •     تینر
  •     مایعات اسیدی و …

با استفاده از این مواد شما می‌توانید خشک شدن لکه روغن ماشین را به تاخیر انداخته تا پاک کردن آن کمی راحت‌تر شود. در این راستا یکی از این موادها را بر روی سطح لکه ریخته و چند ساعت آن را رها کنید. این کار باعث ضعیف شدن ارتباط بین لکه روغن ماشین و سطح موردنظر شما خواهد شد. اگر از زمان ایجاد لکه مدت زیادی گذشته است، استفاده از بخارشو یکی از راهکارهای پیش روی شما برای تضعیف ساختار لکه است. بکارگیری بخارشو منجر به تبدیل لکه به مایع شده و این نکته به پاک کردن آن بسیار کمک خواهد کرد. شما می‌توانید پس از استفاده از بخارشو، یکی از مواد ذکر شده را بر روی سطح لکه قرار دهید تا در روند شستشو با هیچ مشکلی مواجه نشوید. پس از پشت سر گذاشتن این مرحله شما باید روند شستشوی لکه را آغاز کنید.

۲. شستشو

همانند مرحله قبل در این مرحله نیز شما می‌توانید از مواد مختلفی در جهت پاک کردن لکه روغن ماشین استفاده کنید. در این بین به مهم‌ترین موارد اشاره خواهیم کرد.

جوش شیرین:

در راستای پاک کردن لکه روغن ماشین، جوش شیرین یکی از مرسوم‌ترین گزینه‌هاست. به این منظور ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به جوش شیرین فرصت دهید تا بر روی سطح باقی بماند. سپس با یک برس یا فرچه ترجیحا فلزی که مرطوب شده است، بر روی سطح لکه کشیده تا تمام ذرات روغن ماشین از روی سطح پاک شود. شما می‌توانید این روند را در صورت نیاز چند بار تکرار کنید. البته به‌طور کلی جوش شیرین برای پاک کردن لکه‌هایی مورد استفاده قرارمی‌گیرد که مدت زیادی از ایجاد آن‌ها نگذشته باشد.

جوهرنمک:

دیگر عاملی که به پاک شده لکه روغن ماشین منجر می‌شود، جوهرنمک است. البته شما می‌توانید از محصولات مشابه به آن نیز به این منظور استفاده کنید. این مواد باعث شکل‌گیری یک واکنش شیمیایی در لکه حاصل از روغن ماشین شده و ذرات آن را از روی سطح جدا می‌کند. این مایع را مستقیما بر روی لکه ریخته و چند دقیقه به آن زمان بدهید.

پودر لباسشویی:

برای استفاده از پودر لباسشویی آن را با آب محلول کرده و با استفاده از یک فرچه سخت، آن را بمالید. این روند را بین ۳۰ الی ۴۰ دقیقه ادامه داده و به این ماده اجازه دهید تا در لکه نفوذ پیدا کند. لازم به ذکر است که اگر عمر لکه زیاد بوده و نفوذ زیادی در سطح پیدا کرده باشد، احتمالا پودر لباسشویی آن را به‌صورت کامل پاک نخواهد کرد. در این شرایط از پاک‌کننده‌های قوی‌تر استفاده کنید.

کدام روغن خوراکی برای مصرف بهتر است؟

پاک‌کننده اجاق گاز:

این محصول نیز می‌تواند در پاک کردن لکه روغن ماشین به شما کمک کند. این ماده را روی سطح لکه ریخته و با استفاده از یک برس یا فرچه تلاش کنید تا این پاک‌کننده به لکه نفوذ پیدا کند. سپس کمی به آن زمان دهید که تا حد ممکن ساختار لکه تضعیف شود.

اسپری (WD-40):

در صورتی که می‌توانید این اسپری را تهیه کنید، این روند برای شما آسان‌تر خواهد شد. توجه داشته باشید که از قبل از استفاده از اسپری ( WD-40 )، روغن اضافه را به وسیله دستمال و یا موادی که در بخش آماده‌سازی به آن‌ها اشاره کردیم، جمع کرده و سپس این ماده را بر روی سطح لکه اسپری کنید. به آن 5 دقیقه زمان داده و سپس لکه را پاک کنید. اگر لکه کاملا پاک نشده بود، مقداری مایع ظرفشویی روی لکه ریخته و سپس مقداری آب داغ نیز اضافه کنید. پس از ریختن آب داغ، با فرچه روی لکه بکشید تا اثرات آن کاملا از بین برود.

۳. پاکسازی

زمانی که مرحله شستشو را با موفقیت پشت سر گذاشتید باید محل موردنظر را کاملا پاکسازی کنید. این روند اصولا با استفاده از محلول آب و صابون و یا ترکیب آب با دیگر شوینده‌ها انجام می‌پذیرد. پس از این که ساختار لکه روغن ماشین کاملا تضعیف شد، مقداری از این محلول را اضافه کرده و سپس آب را با فشار روی لکه بگیرید.

لکه های روغنی دیوارهای آشپزخانه رو اینجوری تمیز کن

نکته مهم

قبل از هر کاری ، موادی که می گوییم را در گوشه ای خارج از دید روی موزاییک امتحان کنید. اگر مواد با موزاییک سازگار بود ، روی تمام سطح استفاده کنید. تا سنگ ها آسیب نبینند. همیشه مواد شونده بازار را هم در گوشه ای امتحان کنید. زیرا بعضی از سنگ ها با بعضی مواد ترکیب شیمیایی می دهند. و سنگ خورده می شود. یا لک میشود. که خسارت زیادی وارد میکند. البته موزاییک با بیشتر مواد سازگار است. اما پیشگیری بسیار ارزان تر از درمان است!

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۵ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر