زکات | زکات فطریه

اعلام مبلغ فطریه سال ۱۴۰۲ از سوی رهبر انقلاب | شیوه پرداخت زکات فطریه + جزئیات

مدیر مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور گفت: میزان و نحوه پرداخت زکات فطریه و فدیه ترک روزه برای اهل‌سنت در سال ۱۴۰۲ مشخص شد.

فطریه
ویکی گردی:

مبلغ زکات فطریه در سال 1402 چقدر است؟ حجت‌الاسلام سعید عسکری میزان و نحوه پرداخت زکات فطریه (سرفطره) و فدیه ترک روزه برای سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد و اظهار داشت: میزان فطریه به ازای هر نفر یک صاع از قوت غالب هر شهر، معادل دو و نیم کیلوگرم و میزان فدیه ترک روزه برای هر روز، یک مد از همان قوت برابر با یک چهارم میزان فطریه (کمتر از یک کیلوگرم) خواهد بود. جزئیات بیشتر پرداخت زکات فطریه را در ادامه این مطلب از سایت ویکی گردی بخوانید.

پاسخ رهبر انقلاب به استفتاء درباره «مقدار و مبلغ فطریه» منتشر شد.

متن پرسش و پاسخ مطرح شده به این شرح است:

پرسش: مقدار فطریه برای هر نفر چه مقدار است و چه چیزی باید به عنوان فطریه پرداخت شود؟

ریزش سنگین قیمت پژو ۲۰۷ صفر + جدول قیمت

پاسخ: مکلف باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریباً سه کیلو) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند این ها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از این ها را هم بدهد کافی است.

ضمنا مبلغ زکات فطره امسال (۱۴۰۲) به قیمت گندم برای هر نفر، شصت هزار تومان اعلام شده است./همشهری

براساس فتاوای جمهور متقدمین (شافعیه، مالکیه، حنابله)، «مسلمانان بایستی عین قوت غالب را به فقرا و نیازمندان پرداخت کنند، اما امروزه به دلیل تغییر نیازهای نیازمندان، پرداخت قیمت به‌جای عین قوت، برای مؤدیان آسان‌تر و به حال نیازمندان سودمندتر و به مقاصد و غایات تشریع (اغنائهم عن المسألة فی هذا الیوم) که همانا اغناء فقرا در روز عید است، نزدیک‌تر است.

مدیر مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های شورای افتای استان، قوت غالب شهروندان همچنان گندم و متوسط قیمت هرصاع آن با لحاظ احتیاط، ۴۰ هزار تومان و قیمت یک مد آن برای پرداخت نقدی فدیه ۱۰ هزار تومان است.

وی با بیان اینکه میزان فدیه ترک روزه در مذهب امام ابوحنیفه نیم صاع گندم معادل ۱۸۰۰ گرم یا یک صاع عراقی از سایر اقوات است، افزود: هم‌اکنون قیمت نیم صاع گندم حدود ۲۵ هزار تومان است.

عسکری بیان کرد: خانواده‌های متمکن و سایر افرادی که قوت غالب بر سبد غذایی آنان برنج است، بهتر است (هم در فطریه و هم در فدیه ترک روزه) بجای گندم برنج یا قیمت آنرا محاسبه و پرداخت کنند.

سورپرایز جذاب دولت برای یارانه نقدی بگیران+ جزئیات

وی اظهار کرد: قضای روزه رمضان برسال‌خوردگان و نیز بیمارانی که امیدی به بهبودی آنان نمی‌رود، واجب نیست. این افراد بایستی به ازای هر روز روزه فوت شده، مقدار یک مد از قوت غالب و یا وجه آن را به تفصیلی که بیان شده به مستمندان (فقط فقرا و مساکین) پرداخت کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۶ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر