ویروس | ویروس ماربورگ | شیوع ویروس کشنده ماربورگ

هشدار شیوع ویروس ماربورگ | بیماری جدید کشنده به ایران رسید؟

بیماری ویروسی ماربورگ (Marburg Virus)، یک بیماری سخت و اغلب کشنده در انسان است.

ویروس ماربورگ
ویکی گردی:

بیماری ویروسی ماربورگ (Marburg Virus)، مختص انسان است. این ویروس با تب خونریزی دهنده شدید همراه است. نسبت مرگ و میر بر اثر شیوع این ویروس حدود 88 درصد است. برخی این ویروس را بی درمان و خواهر خوانده ابولا خوانده‌اند.

ماربورگ عمدتاً از طریق مخاط، خون و دیگر مایعات بدنی افراد آلوده به این ویروس منتقل می‌شود. علائم اولیه بیماری شامل تب، سردرد، افت اشتها و افزایش خلق و خوی آرامش‌بخش هستند. در ادامهٔ بیماری، علائم اختلالات عصبی و عضلانی، اسهال و استفراغ، خونریزی داخلی و خارش پوستی نیز دیده می‌شود. در حال حاضر، هیچ درمان خاصی برای بیماری ماربورگ وجود ندارد و درمان بیماری بیشتر بر اساس تسکین علائم و مداوای پایه انجام می‌شود. به دلیل خطراتی که این ویروس برای سلامتی انسانها دارد، بهتر است در صورت مشاهدهٔ علائم بیماری، به سریعی به پزشک مراجعه کرده و اقدامات لازم را برای جلوگیری از شیوع بیماری انجام دهید.

این علائم نشون میده شما اعصاب ضعیفی دارید!

شیوع دوباره ویروس ماربورگ

پس از شیوع ویروس ماربورگ در مرداد ماه 1401 در کشور غنا و ثبت فوتی و چندین موارد ابتلا، در بهمن 1401 سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که در گینه استوایی 9 نفر بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.همچنین 16 مورد دیگر با علائمی مانند تب، خستگی مفرط، اسهال و استفراغ مشکوک به این ویروس در درحال مراقبت هستند.

سازمان جهانی بهداشت در روز 25 بهمن ماه جلسه‌ای فوری برای بررسی و راه حل برای شیوع ویروس ماربورگ در آفریقا تشکیل داده‌است. قرار است گروهی از کارشناسان و پزشکان به گینه استوایی اعزام شوند و جهت نمونه برداری و ردیابی منشاء این ویروس اقدامات لازم را انجام دهند.

در 7 اسفند 1401 مجدد خبری از یافتن یک نفر فرد مشکوک به این بیماری در کشور اسپانیا منتشر شد که آزمایش آن فرد منفی شد. مقامات بهداشتی این کشور اعلام کردند تدابیر بهداشتی برای مقابله با این ویروس آغاز شده و احتمال شرایط قرنطینه در اسپانیا وجود دارد.

ویروس ماربورگ در ایران

ویروس ماربورگ در غارها و معادنی که خفاش میوه‌خوار وجود دارد، دیده می‌شود. خوشبختانه از ابتدای شیوع این بیماری، در ایران موردی از ابتلای آن اعلام نشده است. اما با وجود هشدار سازمان جهانی بهداشت، احتمال شیوع این بیماری در سایر کشورهای جهان وجود خواهد داشت. امیدواریم ویروس ماربورگ در کشور عزیزمان ایران شیوع پیدا نکند.

چه غذاهایی باعث افزایش قد کودک می شوند؟ 

راه‌های انتقال ویروس ماربورگ

ماربورگ از طریق انسان به انسان و از طریق تماس مستقیم با خون، اندام‌ها و یا سایر مایعات بدن افراد آلوده، سطوح و مواد (مانند ملافه، لباس) آلوده به این ویروس منتقل می‌شود. تدفین که شامل تماس مستقیم با بدن متوفی است نیز، می تواند در انتقال ماربورگ نقش داشته باشد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر