درمان خانگی جوش | جوش زدن در عید

با جوش بعد از خوردن آجیل چیکار کنیم؟ | درمان فوری جوش به روش خانگی

در این مقاله راهکارهای خانگی و سریع را برای درمان جوش صورت آورده ایم تا در ایام عید پوست صافی داشته باشید.

جوش
ویکی گردی:

اگر در دید و بازدید های عید نوروز در خوردن شیرینی و آجیل زیاده روی کنیم، به زودی باید منتظر جوش های کوچیک و بزرگ باشیم که اذیت کننده هستند. در این میان داشتن یک پوست خوب و صاف، به خصوص برای کسانی که صورتشان مستعد جوش است، یک دغدغه شده است. در ادامه تعدادی راهکار برای درمان هرچه سریع‌تر جوش صورت آورده‌ایم که شما در تعطیلات عید هم از پوست زیبا و شفاف خود راضی باشید.

البته به یاد داشته باشید که از بین بردن فیزیکی جوش‌ها یا بهبود آن‌ها یک شبه امکان پذیر نیست. درمان جوش‌ها و آکنه به زمان نیاز دارد تا عمل کند. جوش‌های فردی ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد تا به طور کامل بهبود یابد. مدت زمانی که طول می‌کشد تا یک لک از بین برود می‌تواند به بزرگی یا شدید بودن آن و نحوه برخورد فرد با آن بستگی داشته باشد. به عنوان مثال، برداشتن یا کندن جوش ممکن است زمان بهبودی را افزایش دهد. با این حال، مراقبت‌های خانگی می‌تواند تورم و درد را کاهش دهد و باعث می‌شود که جوش‌ها کمتر قابل توجه باشند. در این مقاله، نحوه درمان جوش‌ها در خانه برای کاهش سریع ظاهر آن‌ها و گزینه‌های طولانی مدت‌تر برای درمان آکنه بحث خواهیم کرد.

گل سر شور چیه و به چه دردی میخوره؟

روش‌های خانگی رفع جوش

برای درمان یک جوش جدید در خانه، آکادمی پوست آمریکا (AAD) توصیه می‌کند:

  • پوست را به آرامی بشویید و با یک حوله تمیز خشک کنید.
  • تکه‌های یخ را در یک پارچه بپیچید و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی جوش بمالید. ۱۰ دقیقه استراحت کنید و سپس ۵ تا ۱۰ دقیقه دیگر یخ بزنید.
  • استفاده از درمان لکه‌ای که حاوی حداقل ۲٪ بنزوئیل پراکسید باشد.

انجام این مراحل قبل از خواب ممکن است به این معنی باشد که جوش‌ها تا صبح بهتر به نظر می‌رسند.

هنگامی که جوش سرسفید تشکیل شد، فرد می‌تواند از کمپرس گرم نیز استفاده کند. برای انجام این:

  • یک دستمال تمیز را در آب داغ خیس کنید.
  • به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی جوش بمالید.
  • این کار را ۳ تا ۴ بار در روز تکرار کنید.

درمان سریع جوش با راهکارهای خانگی

۱. اعمال گرما برای درمان جوش صورت در نوروز

گرما به افزایش گردش خون در یک ناحیه کمک می‌کند و گلبول‌های سفید و آنتی بادی‌های بیشتری را برای مبارزه با عفونت به آن ناحیه می‌آورد. قرار دادن حرارت روی جوش یکی از بهترین درمان‌های خانگی است که می‌توانید امتحان کنید.

 
 
کمپرس گرم را هر بار به مدت ۲۰ دقیقه روی ناحیه مورد نظر قرار دهید. این کار را سه یا چهار بار در روز و هر روز انجام دهید تا زمانی که جوش از بین برود.

۲. روغن درخت چای برای درمان جوش صورت در نوروز

روغن درخت چای دارای خواص ضد باکتری و ضد عفونی کننده قوی است. این خواص ممکن است به درمان عفونت باکتریایی که باعث جوش می‌شود کمک کند.

روغن درخت چای نباید مستقیما روی پوست مالیده شود، زیرا می‌تواند اثر سوزش داشته باشد. در عوض، پنج قطره روغن درخت چای را با یک قاشق چای خوری روغن نارگیل یا زیتون مخلوط کنید.

روغن درخت چای رقیق شده را روی یک سواب پنبه بریزید و آن را دو یا سه بار در روز روی جوش بمالید. این کار را هر روز انجام دهید تا جای جوش کاملا از بین برود.

روش های ساده و خانگی رفع سفیدی مو

۳. پودر زردچوبه برای درمان جوش صورت در نوروز

پودر زردچوبه دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است. خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی زردچوبه ممکن است به بهبود جوش و خلاص شدن سریع از شر آن کمک کند.

می توانید پودر زردچوبه را مصرف کنید، از آن به صورت موضعی برای درمان جای جوش استفاده کنید یا هر دو.

برای خوردن آن، یک قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را در آب یا شیر بجوشانید، سپس بگذارید خنک شود. مخلوط را سه بار در روز بنوشید.

برای استفاده موضعی، زردچوبه را با آب، زنجبیل یا هر دو مخلوط کنید تا خمیر درست شود. خمیر را حداقل دو بار در روز روی جوش قرار دهید.

۴. نمک اپسوم برای درمان جوش صورت در عید

نمک اپسوم فقط یک درمان آرامش بخش نیست. ممکن است به درمان کورک نیز کمک کند. نمک ممکن است به خشک شدن چرک کمک کند و باعث تخلیه جوش شود.

نمک اپسوم را در آب گرم حل کرده و کمپرس را در آن خیس کنید. کمپرس را هر بار به مدت ۲۰ دقیقه روی ناحیه قرار دهید. این کار را حداقل سه بار در روز انجام دهید تا زمانی که جوش از بین برود.

۵. پماد آنتی بیوتیک بدون نسخه

با استفاده از پماد آنتی بیوتیک بدون نسخه، که بسیاری از آنها هم سریع و هم تسکین دهنده هستند

حداقل دو بار در روز پماد آنتی بیوتیک را روی جوش بمالید تا زمانی که جای جوش از بین برود.

۶. روغن کرچک برای درمان جوش صورت در عید

روغن کرچک حاوی ترکیبی به نام اسید ریسینولئیک است که یک ضد التهاب طبیعی اما قوی است. این، همراه با خواص ضد باکتریایی قوی آن، روغن کرچک را به یک درمان طبیعی عالی برای درمان جوش تبدیل می‌کند.

حداقل سه بار در روز مقدار کمی روغن کرچک را مستقیما روی جوش بمالید تا زمانی که جوش از بین برود.

۷. روغن چریش برای درمان جوش صورت در عید

روغن چریش دارای خواص ضد عفونی کننده، ضد باکتریایی و ضد میکروبی است که می‌تواند به درمان عفونت‌های پوستی از جمله جای جوش کمک کند. به یاس بنفش هندی نیز معروف است.

برای درمان جای جوش با روغن چریش، سه تا چهار بار در روز روغن را مستقیما روی جوش بمالید. قبل و بعد از استفاده حتما دست‌های خود را بشویید.

سفید کردن دندان با چند روش ساده خانگی

چرا آجیل باعث جوش می‌شود؟

به گفته برخی افراد آجیل باعث جوش زدن می‌شود، که در ادامه دو دلیل که ممکن است باعث این موضوع شوند را نام می‌بریم:

  1. مصرف بی رویه آجیل
  2. ممکن است فرد به آجیل حساسیت داشته باشد.

با ما همراه باشید که چند راه درمان جوش‌های ناشی از مصرف آجیل را توضیح دهیم.

چطور جوش‌های ناشی از مصرف آجیل را رفع کنیم؟

برای درمان جوش‌هایی که ناشی از مصرف آجیل هستند، می‌توانید به سراغ درمان‌هایی به کمک داروهای ضدجوش بروید. همچنین می‌توانید از مواد غذایی سالم و خوراکی‌های تازه استفاده کنید. بهتر است از مصرف سبزیجات و میوه‌های تازه به هیچ وجه غافل نشوید. این میوه‌ها شامل هندوانه، سیب و پرتقال می‌شود. به این نکته دقت داشته باشید که ممکن است میوه‌هایی مانند موز، هویج، خربزه و موارد مشابه باعث ایجاد حساسیت یا جوش شوند.

با توجه به علت‌هایی که برای جوش زدن به دلیل آجیل گفتیم، برای جلوگیری از آن بهتر است از مصرف بی رویه آن جلوگیری کنیم.

بادام هندی و جوش صورت

بادام هندی برای کمک به کاهش التهاب پوستی و درمان جای جوش بسیار موثر و مفید است. روی و سلنیوم که در ساختار بادام هندی وجود دارد به درمان جوش صورت کمک بسیاری می‌کند. همچنین مس و آهن موجود در ترکیبات آن به جوانسازی پوست کمک شایانی می‌کند.

کشمش و جوش صورت

کشمش یکی از مواد خوراکی است که قدرت سم زدایی دارد و سرشار از آنتی اکسیدان است. مصرف کشمش باعث دفع شدن سموم بدن می‌شود و می‌توان برای سم زدایی کبد و پوست از آن استفاده کرد؛ در نتیجه می‌توان گفت برای درمان جوش و آکنه گزینه مناسبی است.

برای درمان جوش به وسیله کشمش بهتر است صبح ناشتا چند عدد کشمش میل کنید. یا کشمش‌ها را با کمی آب روی شعله گاز بگذارید. بعد از مدتی کشمش‌ها را له کنید، آن را از صافی عبور دهید و مایعی که به دست آمده را قبل از صبحانه مصرف کنید.

بعد تخمه چی بخوریم جوش نزنیم؟

اگر جزو افرادی هستید که پوستتان مستعد جوش است، در مهمانی‌های سال نو از خوردن بیش از اندازه آجیل خودداری کنید. در صورت مصرف زیاد آجیل می‌توانید برای درمان از زنجبیل استفاده کنید. زنجبیل ماده غذایی است که ۴۰ نوع آنتی اکسیدان دارد و کمک زیادی به حل مشکلات پوستی می‌کند.

برای استفاده از زنجبیل بهتر است از آن در رژیم غذایی خود مصرف کنید یا در صورت اطمینان از اینکه حساسیتی به آن ندارید، زنجبیل را به قطعات نازک تقسیم کنید و روی محل آکنه قرار دهید و ۱۰ دقیقه بعد بردارید. در صورتی که مشاهده کردید پوستتان دچار التهاب شد، از این روش برای درمان استفاده نکنید.

چی نخوریم تا جوش نزنیم؟

نتایج مطالعاتی که انجام شده، نشان داد که رژیم غذایی تاثیر بسیار زیادی بر جوش صورت دارد. کسانی که از رژیم غذایی حاوی گوشت بدون چربی، سبزیجات و میوه‌ها استفاده کرده اند، بهبود خوبی در جوش‌های صورتشان مشاهده کرده اند. در ادامه چند موادغذایی که باعث جوش زدن صورت می‌شود آورده شده است:

  • شیر گاو
  • شکر
  • غذاهایی که شاخص گلیسمی بالایی دارند: منظور از این مورد، مواد غذایی مانند برنج سفید، چوب شور، چیپس سیب زمینی، کلوچه و کیک است که بهتر است آن‌ها را با سبزیجات، غلات سبوس دار، سیب زمینی شیرین، انواع میوه‌های تازه و موارد مشابه جایگزین کنید.
  • تنقلات و موادغذایی بی ارزش
  • فست فودها
  • شکلات

چه عرقیاتی بخوریم جوش نزنیم؟

از آنجا که جوش صورت یکی از بیشتری عواملی است که مردم برای درمان آن به متخصص پوست مراجعه می‌کنند، در این قسمت تعدادی از عرقیات گیاهی را برایتان آورده ایم که به جوش نزدن صورت کمک می‌کند. از جمله این عرقیات گیاهی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عرق شاتره
  • عرق کاسنی
  • عرق بیدمشک
  • عرق یونجه
  • عرق آویشن
  • عرق اسطوخودوس
  • گلاب

برای درمان جوش صورت می‌توانید این عرقیات را میل کنید یا صورتتان را به وسیله آن بشویید. این عرقیات را هم می‌توان به صورت تک تک و هم با هم مخلوط کرده و میل کنید.

 

چه چیزی بخوریم تا جوش هایمان از بین برود؟

در این قسمت چند موادغذایی که خوردن آن‌ها به از بین رفتن آکنه‌های روی صورت کمک می‌کند اشاره می‌کنیم:

  • ماهی یا بذر کتان
  • چای سبز
  • آبمیوه‌های طبیعی
  • پروبیوتیک ها

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر