پولیش | پولیش زدن خودرو

روش صحیح پولیش زدن خودرو بدون نیاز به کارواش توسط خودتان

اگر بر روی بدنه اتومبیل شما خط و خش ایجاد شده می توانید با بافر یا پولیش زدن خودرو آن را برطرف و بدنه خودرو را براق تر کنید.

پولیش زدن خودرو
ویکی گردی:

پولیش زدن خودرو در حالیکه همه ما مشتاق داشتن یک اتومبیل جدید هستیم ، اما بیشتر ما آرزو داریم که رنگ ماشینمان بدون هیچ گونه لک یا خراش بماند. خوشبختانه، یک راه حل سریع برای رفع خطوط ماشین وجود دارد که شامل کشیدن دستمال های سخت روی خودرو نیست و هزینه گزافی هم ندارد. پولیش زدن خودرو می تواند باعث کاهش خطوط و حتی از بین رفتن ظاهر خراش های روی رنگ شود ، همچنین می تواند کل سطح را نرم تر و صاف تر کند. در ادامه روش های پولیش زدن خودرو را بخوانید.

خصوصیات مواد پولیش

پولیش یک نوع وسیله ساینده است که شبیه سنباده عمل می کند .اما دانه های بسیار ریزتر آن نسبت به سنباده کار پرداخت را انجام می دهد .سائیدن از طریق اصطکاک دانه های ریز و مواد پولیشی و غلت زدن بر روی بدن خودرو ایجاد می شود. زمانی که قصد براق کردن خودرو و از بین بردن خراش های آن را دارید در حقیقت یک لایه از سطح رنگ را از بین می برید.

حتی اگر از یک پولیش فلزی برای سطح فلزی استفاده کنید باز هم یک لایه از سطح فلزی را از بین خواهید برد .بنابراین یک سطح کاملا تمیز و سالم جدید نمایان خواهد شد که در زیر لایه اول قرار داشته است .اما لایه ای که از بین می رود ضخامت چندانی ندارد و تاثیر زیادی در کیفیت رنگ به وجود نمی آورد.

پولیشها بر اساس قدرت لایه برداری تقسیم می شوند و هرچقدر میزان قدرت پولیش بالاتر باشد به همان اندازه زبرتر و خشن تر است و بالعکس.اگر پولیش بدون هیچ گونه مواد ساینده ای باشد به عنوان واکس می باشد چرا که پولیش حاوی مواد ساینده است.

نکته مهم در انتخاب پولیش این است که پولیش باید دارای کمترین میزان مواد چرب مانند پارافین یا سیلیکون باشند .زیرا مواد چربی روی خط و خراشهای را می پوشانند و آسیب ها در زیر آنها پنهان باقی می انند و به مرور زمان در اثر شستشو از بین رفته و خراش ها دوباره نمایان می شوند .در صورت فاقد این مواد بودن ، آسیب ها به طور کلی از بین می روند.

انواع پولیش

پولیش ها در 4 نوع زبر ونرم ، تک مرحله ای و واکس عرضه می شوند که از نوع لایه برداری (CUT) شروع شده و تا واکسهایی که باعث ایجاد لایه روی سطح می شوند ادامه دارند.

پولیش ها دو آیتم کات و گلاس دارند ، هر چقدر فاکتور کات بیشتر باشد پولیش ازخاصیت لایه برداری بیشتری برخوردار است و هرچقدر فاکتور گلاس زیاد باشد براقیت و درخشندگی بیشتری ایجاد می شود.

پولیش های زبر

خاصیت لایه برداری در پولیش زبر بسیار بالا است . با استفاده از این نوع پولیش ، خراش های عمیق به راحتی از بین می روند .البته به دلیل زبری بالای پولیش ، سطح پولیش شده به صورت مات در می آید که نیاز به پرداخت با پولیش نرم دارد.

بنابراین پولیش نرم مکمل پولیش زبر است که حتما از آن بعد از پولیش زبر باید استفاده شود .توجه داشته باشید که استفاده مدام از پولیش زبر موجب از بین رفتن رنگ اتومبیل می شود.

پولیش نرم

خاصیت سایندگی پولیش نرم ظریف است به طوری که سطح آسیب دیده را از خراش های سطحی از بین می برد و سطح را کاملا براق و صاف می کند .از این پولیش می توان در قسمتی از سطح بدنه خودرو و یا در تمام سطوح استفاده کرد . همچنین از این نوع پولیش می توان برای پاک کردن لکه های محیطی ماند شیره درختان ، قیر و ... که به آسانی پاک نمی شوند استفاده کرد.

پولیش تک مرحله

این نوع پولیش که به نام پولیش متوسط نیز شناخته می شود دارای خاصیت لایه برداری کم تا متوسط و براق کنندگی متوسط تا زیاد است . علاوه بر از بین بردن خراش های سطحی ، بدنه خودرو را براقتر می کند.

واکس

واکس در گروه پولیش ها قرار ندارد اما در مورادی استفاده می شود که سطح رنگ خودرو دارای موج و خراش نباشد .چربی مخصوص واکس موجب درخشندگی بیشتر شود که البته موقت و مقطعی است . واکس خاصیت برطرف کنندگی خراش روی سطح را ندارد.

برطرف کردن خط و خش توسط پولیش

برای ترمیم خراش بهتر است با ناخن دست آن را لمس کنید . اگر خراش قابل لمس با ناخن و دارای عمق باشد ، خط عمیق است در غیر این صورت خط ایجاد شده سطحی است.یعنی خط بر روی کیلر ایجاد شده و به عمق رنگ و آستر نفوذ نکرده است.

خودروهایی که به رنگ متالیک هستندلایه ای به نام کیلر که ضخیم و شفاف است بر روی رنگ قرار می گیرد که وظیفه محافظت از رنگ اصلی را دارد . همچنین موجب شفافیت و درخشندگی بیشتر می شود.

اگر کیلر کاملاً سالم باشد حتی خطوط با عمق 40 میکرون را نیز می توان از بین برد. برای خطوط عمیق باید از دستگاههای ضخامت سنج مخصوص استفاده کرد اما افراد با تجربه می توانند با لمس خطوط ، میزان عمق آن را تشخیص دهند.

اگر روی بدنه خودرو خطوط عمیق ایجاد شود و سطح رنگ ، سنباده و پولیش بیشتری خورده باشد و ضخامت رنگ کم شده است ، هرگز نباید از پولیش سخت بر روی سطح استفاده نمود زیرا آسیب جدی به بدنه خودرو وارد می کند .به عبارتی نباید بیش از 50٪ لایه خارجی را با پولیش از بین ببرید حتی اگر خراش از بین برود رنگ خودرو به شدت آسیب پذیر خواهد شد.

اغلب خراش ها بر روی لایه سطحی ایجاد می شوند که برای ترمیم آنها لازم است لایه خارجی به اندازه ای با پولیش پرداخت شود که از بین برود .پولیش مانند سنباده باعث حذف شدن سطح کهنه خارجی شده و سطح جدیدی را نمایان میکند که نو و درخشنده خواهد بود.

برای پولیش اهمیتی ندارد که ازآن برای رفع خطوط استفاده می کنید و یا برای درخشندگی سطح خودرو . همچنی خودرو نو و کهنه اهمیتی ندارد . اما روش استفاده از پولیش بسیار مهم است می تواند نتیجه ای کاملا معکوس در پی داشته باشد . بنابراین اگر قصد استفاده از سنباده در منزل دارید باید با دقت و مطالعه کافی این کار را انجام دهید تا خودروی شما بدون آسیب و زیبا و درخشان شود.

هنگام استفاده از پولیش باید به فاصله 10 سانتی متر اطراف خط را با چسب بپوشانید تا محدوده پرداخت را مشخص کنید.لایه برداری سنباده بیشتر از پولیش است بنابراین برای کار با آن دقت کافی داشته باشید.

حین کار با سنباده ، سطح بدنه باید مرطوب و لغزنده باشد . از ترکیب آب و صابون برای اسپری کردن این سطح استفاده نمائید .میان سطح دست و سنباده از فوم یا اسفنج استفاده کنید تا به صورت یکنواخت روی تمام قسمت سنباده فشار اعمال کنید . بهتر است از سنباده پوستاب که از نظر زبری 3000P:می باشد و یا حتی سنباده نرم تر و یا کارشده، برای از بین بردن خطوط روی بدنه استفاده شود.

کشیدن سنباده با زاویه 90 درجه نسبت به خطوط ، سریعترین حالت برای رسیدن به عمق خط و ناپدید شدن آن است .پس از فرآیند سنباده کشیدن ، سطح بدنه به دلیل ایجاد هولوگرام و خش های سطحی، مات و کدر می شود که می توان از پولیش آنتی هولوگرام و نیمه زبر برای داشتن سطحی براق استفاده نمود.

روشهای پولیش کردن

پولیش کردن با دو روش دستی و استفاده از دستگاه انجام می شود .دستگاه پولیش از نظر نوع چرخش و دوران به 3 دسته تقسیم می شود :

دستگاه پولیش روتاری (Rotary):

نحوه گردش پایه پد این دستگاه حول نقطه مرکز است که مانند دستگاه فرز کار می کند با این تفاوت که به دلیل داشتن دیمر ، می توان سرعت دستگاه را تغییر داد.

این دستگاه به دلیل تمرکز چرخش در یک ناحیه،موجب گرم شدن سریع سطح می شود و سرعت لایه برداری با آن بالا می باشد . به همین دلیل در صورت نگه داشتن بیش از حد دستگاه در یک نقطه، سطح رنگ به شدت آسیب می بیند.

دستگاه پولیش اوربیتال (Orbital):

کار این دستگاه به صورت حرکت پایه پد به شکل اوربیتالی و بصورت لرزشی می باشد. لایه برداری بسیار کمی با این دستگاه انجام می شود.

دستگاه پولیش (DA (Dual Action:

این دستگاه ها جدیدترین نسل دستگاه های پولیشر می باشند که ترکیبی از دو حرکت چرخشی و اوربیتالی را به وجود می آورند.

پولیش اتومبیل به منظور بهبود پایان کار و رنگ کردن یک اتومبیل به کار می رود که به راحتی می توانید در خانه نیز با کمی گریس انجام دهید.

چگونگی پولیش زدن خودرو

1. مواد درست را جمع آوری کنید

برای پولیش اتومبیل، شما به موارد زیر نیاز دارید:

  • پولیش اتومبیل
  • پارچه نرم
  • بافر مداری (اختیاری)
  •  

2. برای استفاده از افر ، تصمیم بگیرید

نیازی نیست که حتما از یک بافر مداری برای پولیش اتومبیل استفاده کنید. در واقع شما می توانید با استفاده از یک پارچه نرم، اتومبیل خود را واکس بزنید.

روش مزایا معایب

در این بخش از دانستنی های خودرو در ویکی گردی بررسی مزایا و معایب هر دو گزینه وجود دارد:

بافر مداری :سریع تر، تلاش و زحمت کمتر، کنترل سخت ، ریسک خراش

پولیش دستی :کنترل عالی؛ هدف قرار دادن مناطق خاص، نیاز به زمان بیشتر، تلاش و زحمت بیشتر

نکته: اگر می خواهید از یک بافر مداری استفاده کنید، عاقلانه است که توسط نگه داشتن یک پارچه نرم روی دست ، داخل یک گوشه کوچک و یا شکافی کوچک تر را جلا بدهید.

هشدار: به خاطر ایجاد خراش ها، شما می توانید از آهسته ترین تنظیمات موجود در بافر خود استفاده کنید تا از خراش های زیاد اجتناب کرده و از برداشتن بیش از حد و یا رنگ از وسیله نقلیه جلوگیری کنید.

3. پولیش اتومبیل خود را انتخاب کنید

انواع گسترده ای از پولیش های خودرو در اغلب فروشگاه های بزرگ، فروشگاه های خودرو و اینترنت وجود دارد. برخی از پولیش ها روی موضوعات مختلفی کار می کنند و آنها را هدف قرار می دهند، پس مطمئن شوید که برچسب پولیش را به دقت مطالعه می کنید.

4. خودروی خود را به طور کامل بشویید

بدنه بیرنی خودروی خود را به طور کامل بشویید، تا از اعمال ایمن پولیش ، مطمئن شوید . اگر قبل از شروع فرآیند پولیش کاری هر نوع کثیفی روی بدنه خودرو باقی مانده باشد، هنگام کار پولیش ، به بدنه فشار وارد کرده و منجر به ایجاد خراش های عمیق می شود و یا ممکن است از پولیش زدن به خراش های عمیق جلوگیری کنند.

نکته:دقت کنید که خودروی شما قبل از پولیش کاری 100 درصد خشک شده باشد. بسته به آب و هوا و رطوبت، توصیه می شود که حداقل نیم ساعت پس از شستشو قبل از اعمال هر نوع واکس اتومبیل صبر کنید.

حین کار با پولیش نباید سطح بدنه خودرو داغ و یا خیلی سرد با آب و مواد شوینده از هر گونه گرد و غبار تمیز کنید .اگر ذرات چسبیده به سطح مانند گرد رنگ ، شیره درختان قیر و ... با شستن از بین نرفت باید از کلی بار و مواد لوبریکنت برای جدا کردن از بدنه خودرو استفاده کنید.

توجه داشته باشید که عمل پولیش با دستگاه یک فرایند کثیف است و ماده پولیش به چیزهایی که در اطراف شما قرار دارند می پاشد، پس بنابراین هرآن چه در اطرافتان هست (مانند اتومبیل های دیگر و دیوارهای اطراف) و چیز هایی که نمی خواهید کثیف شوند را پوشانیده و یا از اطراف کار دور کنید. اگر ماشین شما رنگ تیره ای دارد از پد نرم تر و ترکیبات صیقلی تر استفاده کنید، زیرا رنگ های تیره حساس تر هستند.

5. پولیش اتومبیل را اعمال کنید

پولیش اتومبیل را به دو قسمت بافر مداری یا پارچه نرم خود بمالید و شروع به تمیز کردن ماشین با استفاده از یک حرکت دایره ای کنید.اگر شما کل اتومبیل خود را تمیز می کنید، به یاد داشته باشید که باید به آرامی کار کنید.

شما نمی توانید برای ترمیم خط افتادگی ، خطوط ایجاد شده را پاک کنید . بلکه باید رنگ را به اندازه ای بسابید که با رنگ اطراف ناحیه خراش همسطح شود .اگر سطح آسیب بزرگ باشد به دستگاه پولیش نیاز دارید درغیر اینصورت برای مناطق کوچکتر می توان با استفاده از پولیش دستی ، پد پولیش یا پنبه نرم و دستمال مایکروفایبر خطوط را از بین برد.

6 . نوع پولیش را متناسب با عمق خطوط استفاده کنید

برای انجام این کار باید در ابتدا مقداری از مواد پولیش را روی بدنه قرار دهید و سپس توسط پنبه یا پد سطح آسیب دیده را بمالید . حرکت دایراه ای و یا خطی به صورت رفت و برگشت را با کمی فشار دست و با سرعت یکنواخت و پیوسته انجام دهید،حرکت شما بایدتا انتها ثابت و بدون تغییر باشد.

اگر سطح آسیب فقط در یک محدوده باشد باید در همان قسمت این کار را انجام دهید و اگر بخواهید کل بدنه خودرو را ترمیم کنید از یک نقطه شروع کرده و به طور مرتب به نواحی دیگر حرکت کنید.

تا زمانی این کار را ادامه دهید که مواد پولیش بر روی بدنه خودرو باقی نماند . در صورت لزوم دوباره مواد پولیش را روی سطح قرارداده و حرکت دست خود را ادامه دهید.

در صورت عمیق بودن خطوط از پولیش زبر استفاده کنید به طوری که مقدار کمی پولیش زبر را تنها در قسمت خراش مورد نظر قرار داده و سپس اقدام به پرداخت نمایید تا خط مورد نظر کوچک یا محو شود، در این حالت محدوده پرداخت شده با پولیش زبر معمولا مات می شود که می توان بعد از اتمام کار از پولیش نرم یا آنتی هولوگرام برای براق کردن سطح استفاده نمود.

7. فشار بیشتری اعمال کنید

فشار محکمی را به مناطقی از خودرو که خراش برداشته اند ، اعمال کنید و به تدریج فشار را به هنگام دور شدن از محل خراش کاهش دهید. این کار به انتقال پولیش به بقیه مناطق کمک خواهد کرد.

نکته:اگر از یک بافر مداری استفاده می کنید، برای چند ثانیه قبل از روشن کردن بافر، پولیش را به اتومبیل بمالید. این کار باعث می شود از هر گونه پراکندگی که در غیر این صورت رخ می دهد جلوگیری شود.

8. مالش را تا زمانی که پولیش کاملاً ناپدید شوند، ادامه دهید

به مالیدن ادامه دهید و ماشین را در یک حرکت دایره ای تمیز کنید تا اینکه پولیش ها ناپدید شود. اگر شما کل اتومبیل خود را تمیز می کنید، کار خود را در یک منطقه به طور کامل تمام کنید تا زمانی که پولیش ناپدید شود، اگر قبل از این که به بخش های بعدی بروید. به طور کامل پولیش را تمیز نکنید ، باعث می شود که پولیش خشک شود و یک ظاهر نامناسب از ماشین باقی بماند.

نکته مهم در پولیش زدن خودرو:

برای جلوگیری از اشباع شدن پد به واکس پولیش، پد فوم را با یک شلنگ آبکشی کنید.

لبه بیرونی پد حرکت سریع تری دارد و اصطکاک بیش تری نسبت به مرکز آن تولید می کند، این قسمت معمولا حامل پولیش کمتری هست. بنابراین می توان تنها از لبه بیرونی پد برای قسمت های پیچیده، مانند دستگیره ها، آینه ها، گوشه ها، و خطوط سپر استفاده کرد.

بعد از اتمام کار ، چنانچه در بخش سرگرمی نمناک می خوانید تمامی قسمت ها از جمله درب ها، بدنه و کاپوت ماشین را دوباره به دقت با دست شستشو دهید و پس از شستشو ، بدنه را به طور کامل خشک کنید.

بر روی رنگ از یک لایه واکس استفاده کنید تا با کمک به کار پولیش ، عیوب سطحی باقی مانده را پوشش دهید . برای این کار ترکیبی از واکس خمیری و پولیش نهایی را روی یک پد فوم نرم بریزید و با سرعت متوسط و باحرکت به عقب و جلو و اعمال فشار کم اما ثابت واکس را روی خودرو بمالید ، این کار را تا زمانی که سطح کاملا خشک و تمیز شود ادامه دهید.

پس از خشک شدن واکس، با یک پارچه پنبه ای نرم بدنه و مناطق دیگر ماشین را از واکس پاک کنید.

توجه داشته باشید:حتما بعد از پولیش کاری اتومبیل ،توسط یه تکه حوله نرم و تمیز آثار چربی های احتمالی به جا مانده پولیش را از بین ببرید و تا خشک شدن ماشین ، از آن استفاده نکنید.

پس از تکمیل این مراحل، شما خودروی خود را تمیز کرده اید! بسته به نیروی برق مصرفی مورد استفاده، شما نیاز ندارید که دوباره اتومبیل خود را به مدت چند ماه دیگر پولیش کنید.

حالا می توانید از یک سواری تازه با اتومبیل خود لذت ببرید!

اگر در هر مرحله از کار به مشکلی برخورد کردید , در کمک گرفتن از یک مکانیک تردید نکنید. زیرا پولیشکاری با دستگاه پولیش به دلیل حرکت پد پولیش با دور بالا و افزایش احتمال آسیب رسیدن به سطح رنگ، نیازمند دانش و شناخت بیشتری است.

انواع آسیب ها، همچنین متد و ابزار های برطرف کردن آسیب ها مانند انواع پولیش ، میزان لایه بردارری ، پد مناسب هر پولیش ، کاربرد هر پولیش و پد، نحوه استفاده از ضخامت سنج، تجربه نسبت به رنگ های مختلف و... نیاز به تجربه ، کسب مهارت و دانش کافی دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر