نان لواش | مضرات نان لواش | خطرات خوردن نان لواش

مضرات خوردن نان لواش که نمی دونستین + توضیحات

اگه شما هم شک دارین که نان لواش یا همون نان سفید مضره یا نه توضیحاتی که در ادامه میذارم رو حتما مطالعه کنین

نان لواش
ویکی گردی:

نان لواش یک نان نرم و مسطح و نازک اصالتا از کشور ایران یا ارمنستان است که به سادگی با آرد، آب و نمک ساخته می شود. نان لواش بسیار پر کاربرد است، زیرا می توان آن را هم بصورت نرم و هم بصورت خشک شده خورد. نان لواش زمانی که تازه پخته شده و گرم است نرم است، اما به سرعت مانند چیپس کراکر خشک می شود که برای رفع گرسنگی بسیار مناسب و دلچسب می باشد.

مضرات نان لواش

نان لواش به دلیل پایین بودن میزان سبوس، ارزش غذایی کمی دارد و نسبت به ارزش غذایی کم آن مضرات نان لواش بیشتر است. در واقع نان هرچه سفیدتر باشد، یعنی نانوا جوش شیرین و زاج بیشتری به آن زده، این امر سبب می‌شود که عنصر “روی” بدن تخریب شده و در نتیجه سطح این عنصر در بدن کاهش یابد.

تمام اسید گلوتامیک موجود در گندم، در پوسته یعنى سبوس آن جمع شده که این ماده در آرد سفید اصلاً وجود ندارد و آرد سفید تقریباً از نشاسته خالص ساخته شده است.

بنابراین، نانى که از آرد سفید تهیه شده باشد یکى از مهم‌ترین اعمال حیاتى بدن را دچار وقفه مى‌‌کند و عوارضى از آن ایجاد مى‌‌شود. از دیگر ضررهای نان سفید باید به این نکته اشاره کنیم که در نان سفید، فسفر و منیزیم که از عناصر حیاتى لازم براى بدن هستند وجود ندارد.

همچنین یکی از دلایل شیوع بیماری‌های غیر واگیر مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، چاقی و انواع سرطان‌ها، به ویژه سرطان‌های دستگاه گوارش، کاهش دریافت سبوس است. در ادامه به چند نمونه از مضرات نان لواش می‌پردازیم:

    مضرات نان لواش و افزایش کالری

بدن ما به املاح و مواد معدنی نیاز دارد تا در سلامت بماند. نان‌های سفید از نوعی آردهای تصفیه ‌شده تهیه می‌شوند که در هر ۱۰۰ گرم از این آردها ۰.۵۵ گرم مواد معدنی وجود دارد.

اما در هر ۱۰۰ گرم آرد تصفیه نشده‌ای که برای تهیه‌ی نان سبوس‌دار استفاده می‌شود، حدود ۱.۵ گرم مواد معدنی وجود دارد. واقعیت این است، میزان کالری که نان‌های سفید به بدن تحمیل می‌کنند، بیشتر از مواد مغذی آن‌هاست.

یعنی شما یک ماده‌ی غذایی را با میل و اشتها می‌خورید و دستگاه گوارشتان را به زحمت می‌اندازید، اما برای دریافت مواد غذایی ناچیز و در حد هیچ.

    نان‌های سفید چاق کننده

هر ماده‌ی غذایی که شاخص گلیسمی بالایی داشته باشد، با مصرف زیاد باعث افزایش چربی بدن شده و به مرور شخص را چاق می‌کند. البته توجه داشته باشید محتویاتی که داخل نان قرار می‌دهید نیز مؤثر است.

مواد غذایی چرب داخل نان بیشتر از ترکیبات نان چاق کننده است؛ با این حال باید بدانید، نان‌های سفید اگر به خودی خود باعث چاقی نشوند بدون شک خیری برای تناسب اندامتان هم نخواهند داشت.

    نان‌های سفید و گلوتن زیاد

گلوتن موجود در گندم نان‌های سفید باعث مشکلات متعددی به خصوص بیماری سلیاک یا همان عدم تحمل گلوتن می‌شود. به بیان دیگر با مصرف نان سفید درهای لوله‌ی گوارشتان را به سوی مشکلات زیادی باز می‌کنید.

    مضرات نان لواش و قند زیاد

نان سفید حاوی مواد مغذی نیست و فقط دارای نشاسته است. نشاسته از قندهای ساده (گلوکز) تشکیل شده که خیلی زود نیز جذب می‌شوند. اگرچه نان سفید مزه‌ی شیرینی ندارد، اما باید بدانید که از ۸۵ درصد گلوسید (قند) تشکیل شده است.

اگر نمی‌خواهد قند زیادی وارد بدنتان شود، یکی از آن‌هایی که باید از مصرفش دوری کنید همین نان‌های تهیه‌ شده از آرد سفید مانند نان لواش است.

نان لواش برای چه افرادی مناسب نیست؟

در ادامه به موارد منع مصرف نان لواش برای برخی افراد خواهیم پرداخت. به طور کلی نان لواش برای افراد زیر مناسب نمی‌باشد:

  •     افرادی که دچار کم خونی هستند: نان لواش باعث ایجاد کم خونی در شما می‌شود.
  •     اگر مستعد ابتلا به یبوست هستید: نان لواش می‌تواند باعث یبوست شود.
  •     کسانی که دچار اضافه وزن هستند: نان لواش سبوس ندارد و به همین دلیل خوردن آن مانند مصرف شکر و قند بوده و باعث چاقی در افراد می‌شود.
  •     کسانی که به دنبال دریافت ویتامین هستند: همچنین توجه داشته باشید که ویتامین‌های موجود در نان لواش، تقریباً صفر است.
  •     اگر آهن و یا کلسیم بدن شما کم است: همین‌طور خوب است بدانید که مصرف نان لواش باعث فقر آهن و کمبود کلسیم در بدن نیز می‌شود.
  • علاوه بر آن توجه داشته باشید بعضی از قارچ‌هایی که در نان وجود دارند، در طولانی مدت، باعث ایجاد آلرژی یا بیماری‌های تنفسی می‌شوند. بنابراین توصیه می‌شود که نان را طولانی مدت نگهداری نکنید.
منبع: همشهری آنلاین
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۹ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر