قهوه | تفاله قهوه | خواص تفاله قهوه

هیچوقت تفاله قهوه رو نریز دور | کاربردهای جالب و عجیب تفاله قهوه که بهتره بدونی!

اگر دوست دارید بدانید نحوه استفاده از تفاله قهوه چگونه است و چه کارکردهایی دارد، تا پایان این مطلب از سایت ویکی گردی با ما همراه باشید.

قهوه
ویکی گردی:

قهوه یکی از محبوب‌ترین و پر خاصیت‌ترین نوشیدنی‌های دنیاست که عملا هیچ دور ریزی ندارد! اگر با شنیدن عبارت دور ریز یاد تفاله قهوه افتادید، باید بگوییم حتی تفاله این گیاه هم دارای کارکردهای بسیار زیادی است و می‌تواند هم برای سلامت و زیبایی شما و هم برای محیط زیست مفید واقع شود. اگر دوست دارید بدانید نحوه استفاده از تفاله قهوه چگونه است و چه کارکردهایی دارد، در ادامه با ما همراه شوید.

موارد استفاده از تفاله قهوه

حالا که با بسیاری خواص قهوه آشنا شدید، وقت آن رسیده است که با موارد استفاده از دور ریز قهوه نیز آشنا شوید. فهرست موارد مصرف این ماده بسیار بلند است و ما در این مقاله به تعدادی از مهم‌ترین موارد اشاره خواهیم کرد. با استفاده از روش‌هایی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم، می‌توانید بدون صرف هیچ هزینه‌ای، یک ماده ظاهرا دور ریختنی را تبدیل به عنصری مفید برای استفاده روزمره کرده نتایج بسیار خوبی را از استفاده از دور ریز قهوه در زندگی روزمره‌تان دریافت کنید.

این ساعت از روز هرگز قهوه ننوشید !

استفاده از قهوه برای پوست

شما می‌توانید به راحتی از دور ریز قهوه برای داشتن پوستی زیباتر و درخشان‌تر استفاده کنید. این کار را هم می‌توانید به دو صورت عمده انجام دهید؛ اولی درست کردن ماسک از این ماده است و دومی استفاده از اسکراب دور ریز قهوه.

ماسک تفاله قهوه

برای درست کردن ماسک قهوه کافی است مقدار مساوی از روغن زیتون و تفاله قهوه را با هم میکس کنید و با حرکات دایره‌ای شکل روی پوست صورت، ماساژ دهید. سپس اجازه دهید این ماسک به مدت ۱۵ دقیقه الی یک ساعت روی پوست صورت باقی بماند. بعد از این مدت زمان، صورت‌تان را با آب ولرم بشویید. شما می‌توانید برای گرفتن بهترین نتیجه، این کار را سه بار در هفته تکرار کنید.

اسکراب تفاله قهوه

اسکراب تفاله قهوه روش دیگری برای استفاده از تفاله این نوشیدنی محبوب است. اسکراب دور ریز قهوه بر اساس موادی که با آن ترکیب می‌شود، برای انواع پوست (چرب، خشک یا معمولی) در ناحیه صورت مناسب خواهد بود. همچنین از این اسکراب می‌توان برای بدن نیز استفاده کرد.

 اسکراب قهوه برای صورت و بدن

برای این اسکراب، نصف فنجان تفاله را با همین میزان شکر قهوه‌ای مخلوط کنید. سپس یک دوم فنجان روغن نارگیل و یک قاشق چای‌خوری عصاره وانیل را به آن اضافه کرده و تا زمانی که به خوبی مخلوط شود، هم بزنید. این اسکراب را به آرامی روی بدن و صورت ماساژ دهید، منتها از اسکراب کردن اطراف چشم‎ها خودداری کنید. بعد از چند دقیقه، آن را به خوبی آب بکشید و بشویید.

    اسکراب قهوه برای پوست چرب

برای درست کردن اسکراب قهوه برای پوست چرب به یک قاشق غذا خوری تفاله، یک قاشق غذا خوری خاک رس و یک قاشق چای‌خوری روغن نارگیل احتیاج دارید. مواد بالا را به خوبی با هم ترکیب کنید و سپس روی پوست تمیز به صورت دایره‌ای شکل ماساژ دهید. بعد از یک ربع می‌توانید صورت خود را بشویید.

    اسکراب قهوه برای پوست خشک

یکی دیگر از موارد استفاده از دور ریز قهوه برای پوست، درست کردن اسکراب برای پوست خشک است. بهترین اسکراب برای پوست خشک، اسکراب‌های خیلی ملایم و در عین حال رطوبت رسان هستند. برای تهیه چنین اسکرابی شما به یک چهارم قاشق چای‌خوری تفاله و یک قاشق غذاخوری ماست نیاز دارید. این دو را با هم ترکیب کنید، روی پوست صورت ماساژ داده و بعد از نهایتا پنج دقیقه صورت‌تان را بشویید.

فواید قهوه برای سلامت و رشد مو

کف سر به صورت عادی حالت اسیدی دارد. دانشمندان با استفاده از مقیاس «پ هاش» ( pH ) میزان اسیدی و قلیایی بودن هر محیطی را تشخیص می‎دهند. هر چقدر میزان «پ هاش» پایین‌تر باشد، اسیدی بودن محیط بیشتر است. «پ هاش» زیر هفت به عنوان اسیدی در نظر گرفته می‎شود و پ هاش بالای هفت به عنوان قلیایی معرفی شده است.

فیبرهای مو در انسان دارای «پ هاش» معادل 3.67 هستند؛ اما «پ هاش» کف سر 5.5 است. بنابراین استفاده از محصولات مراقبت از مو با «پ هاش» بالا باعث کدر شدن موها، خشک شدن و آسیب دیدگی‌شان خواهد شد. جالب است بدانید قهوه به صورت طبیعی اسیدی است و انجمن دندانپزشکی آمریکا American Dental Association این میزان را حدود 5.11 تعیین کرده است. به همین دلیل استفاده از تفاله قهوه برای مو راه مناسبی است که از طریق آن می‌توان سطح pH را تنظیم کرد. شما می‌توانید موهایتان را با استفاده از قهوه دم کرده خنک شده، اصطلاحا آبکشی کنید یا تفاله قهوه را کف سر ماساژ دهید. این کار باعث از بین رفتن سلول‌های مرده سطح پوست سر هم خواهد شد. همچنین پژوهش‌هایی انجام شده است که نشان می‌دهند، کافئین موجود در قهوه باعث تحریک رشد مو شده و می‌تواند منجر به توقف ریزش موها شود. بنابراین احتمال دارد تفاله قهوه نیز برای رشد مو مناسب باشد.

 

رنگ کردن مو به وسیله قهوه

یکی دیگر از موارد استفاده از دور ریز قهوه ، رنگ کردن موهاست. برای این کار کافی است چند فنجان قهوه ترجیحا تیره مثل اسپرسو را دم کنید. (تفاله قهوه اسپرسو به تیره‌تر شدن رنگ موها کمک می‌کند)، سپس بگذارید تا قهوه خنک شود. در این مرحله لازم است یک فنجان قهوه خنک شده را با دو قاشق غذاخوری نرم کننده مو و دو قاشق غذاخوری تفاله ارگانیک ترکیب کرده و روی موهایتان بگذارید. سپس با استفاده از یک شانه دندانه درشت ترکیب را به صورت یکنواخت روی موها پخش کنید. این ترکی باید حدود یک ساعت روی موها باقی بماند، تا زمانی که نرم کننده خشک شده و سفت شود. بعد از این مرحله موهایتان را در حمام آبکشی کنید. ممکن است نیاز باشد این مراحل را چندین بار در روزهای دیگر تکرار کنید تا به رنگ دلخواه خود برسید.

تفاله قهوه به عنوان پاک کننده و ضدعفونی کننده طبیعی

خاک قهوه ساینده است و می‌تواند به از بین بردن تجمع روی سطوح سخت و تمیز کردن خانه یا ... کمک کند. البته به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی باعث عقیم سازی می‌شود. می‌توان از خاک قهوه برای تمیز کردن سینک ظرفشویی و صاف کردن ظروف آشپزی یا ... استفاده کرد.

دور نگه داشتن گربه‌ها

با ترکیب پوست پرتقال و تفاله قهوه که اطراف باغچه می‌ریزید از گربه در امان باشید. اگر از هجوم حلزون‌ها به باغ خود می‌ترسید، خاک را با استفاده از تفاله‌های قهوه پوشش دهید تا " مانعی " ایجاد کنید. یک فنجان قهوه حاوی ۰.۰۵ ٪ کافئین است، این به این معنی است که تفاله قهوه و قهوه تازه حلزون را نمی‌کشد، اما می‌تواند به عنوان یک مانع ملایم عمل کند.

تفاله قهوه برای گلدان و گیاهان

گیاهان برای رشد به نیتروژن، فسفر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم و سولفور نیاز دارند و دور ریز قهوه می‌تواند بخشی از نیتروژن مورد نیازشان را در خاک فراهم کرده و از این طریق برای گیاهان مفید باشد. در تحقیقی که در سال ۲۰۱۹ انجام شد، محققان دریافتند ترکیب دور ریز قهوه با خاک می‌تواند ارزش غذایی کاهو را افزایش دهد. با وجود این تحقیق دیگری هم در سال ۲۰۱۶ انجام شده بود که نتایج نوید بخشی نداشت. در این تحقیق که بر روی اثر دور ریز قهوه روی گیاهان انجام شد، مشخص شد این ماده ممکن است رشد بعضی گیاهان را از طریق کاهش رطوبت موجود در خاک، کاهش دهد. با وجود این، همین تحقیق اعلام کرد که برای گرفتن نتیجه قطعی نیاز به انجام پژوهش‌های بیشتر خواهد بود. در ادامه دو نمونه از نتایج مثبت استفاده از تفاله قهوه روی گیاهان و میوه‌ها را بررسی می‌کنیم.

    قهوه برای گل پتوس:

به گزارش وب‌سایت Gardenforindoor، قهوه یک منبع ارگانیک عالی برای گیاه پتوس است. قهوه حاوی ریز مغذی‌ها و مواد مغذی کلیدی است که باعث بهبود ساختار خاک شده و دمای خاک را متعادل می‎کند. کمپوست چای و تفاله قهوه برای پتوس در حکم یک ماده مغذی عالی است که رشد آن را افزایش خواهد داد.

    قهوه برای درخت پرتقال:

همچنین دور ریز قهوه برای درخت پرتقال نیز مفید است. این ماده مواد مغذی مورد نیاز میوه پرتقال را فراهم می‎کند. این مواد شامل منیزیم، فسفر، مسریال پتاسیم و نیتروژن می‌شود. گزارش‌هایی وجود دارد که مدعی هستند به محض اضافه شدن دور ریز قهوه به خاک، ساختار آن ارتقا یافته و نتایج خوبی به دنبال داشته است.

    قهوه برای کاکتوس:

دور ریز قهوه برای کاکتوس ها هم مفید است. این ماده حتی می‌تواند انواع خاصی از حشرات را از خاک گیاهان دور کرده و مانع از آفت زدن گیاه شود.

نحوه استفاده از تفاله قهوه برای گلدان

نحوه استفاده دور ریز قهوه برای گلدان بسیار ساده است. شما می‌توانید به راحتی آن را روی سطح خاک گیاه بریزید یا چند سانتی‌متر از روی خاک را اصطلاحا خراش داده و تفاله را به آن اضافه کنید. دور ریز قهوه خیلی زود شروع به نیتروژن دهی به خاک کرده و از این طریق به گیاه برای باروری و رشد بیشتر کمک خواهد کرد. بنابراین در جواب این سوال که آیا تفاله قهوه برای گلدان خوب است؛ باید بگوییم در اکثر موارد بله؛ ریختن دور ریز قهوه در گلدان های زیادی نتایج مثبتی به دنبال دارد، اما همیشه استثناهایی هم هستند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

قهوه برای چه گیاهانی مضر است؟

اگر به خاطر داشته باشید در بخش فواید دور ریز قهوه برای پوست و مو اشاره کردیم که قهوه حالت اسیدی دارد. به همین دلیل هم گیاهان و سبزیجاتی مثل رز، بلو بری، آزالیا، هویج، کلم، گل لی‌لی و … که محیط اسیدی برایشان مناسب است، کود دور ریز قهوه را تا حدودی دوست خواهند داشت؛ البته نباید در ریختن این ماده پای گیاهان به هیچ وجه زیاده‌روی کرد.

عوارض و مضرات زیاده روی در مصرف قهوه 

در مقابل گیاهان و سبزیجاتی که برای رشد بهتر به محیط قلیایی نیاز دارند، از کود قهوه نفعی نخواهند برد. این موارد شامل گوجه، شمعدانی، آسپاگاروس فرن (سرخس مارچوبه) و خردل چینی می‌شوند. اضافه کردن تفاله قهوه به خاک این گیاهان مانع از رشد مناسب آن‌ها شده و گیاه را اذیت خواهد کرد.

نتیجه نهایی اینکه از آنجایی که هنوز تحقیقات درباره تاثیر دور ریز قهوه بر رشد گیاهان ادامه دارد، باید قبل از هر اقدامی تحقیقات لازم را انجام داد و ریختن کود را از مقادیر کم شروع کرد و در صورت واکنش مثبت گیاه آن را افزایش داد.

سطل تفاله قهوه

بسیاری از کافی شاپ‌ها یا افراد قهوه باز برای استفاده مجدد از تفاله، حتما یک «ناک باکس» یا سطل دور ریز قهوه تهیه می‌کنند. این سطل در حقیقت یک ظرف در ابعاد متفاوت است که مقاوم بوده و دارای یک دسته میله‌ای شکل مستحکم است. شما می‌توانید پس از هر بار استفاده از قهوه، تفاله آن را با کوبیدن به دسته ناک باکس، داخل سطل خالی کرده و آن را برای مصارف بعدی نگه دارید، حتی می‌توانید به فروش دور ریز قهوه بپردازید و از این طریق کسب درآمد کنید.

همچنین می‌توانید از دور ریز قهوه برای تهیه کمپوست خانگی که در مطالب قبلی به طور کامل توضیح داده شده است، استفاده کنید.

فروش تفاله قهوه و درآمدزایی

همان‌طور که پیشتر اشاره کردیم، فروش دور ریز قهوه یکی از راه‌هایی است که از طریق آن می‌توان به درآمد رسید و در عین حال به طبیعت نیز کمک کرد. فروش این ماده به طور خاص برای گیاهان دوستدار خاک اسیدی بیشتر از سایر موارد، رایج است. این ماده معمولا به صورت الک نشده و کیلویی فروخته می‌شود و قیمت آن بستگی به قیمت‌گذاری فروشنده دارد. وب‌سایت‌های زیادی، از جمله وب‌سایت‎های فروش گیاهان و کودهای ارگانیک، می‌توانند خریداران بالقوه تفاله قهوه از افراد باشند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر

  • مریم

    فال قهوه
    بهمن ماه