بازنشستگان | حقوق بازنشستگان | افزایش حقوق بازنشستگان

حقوق بازنشستگان از فروردین سال بعد چقدر می‌شود؟ + توضیحات

از هفته‌های آتی جلسات برگزار می‌شود و انتظار ما از رییس جمهور و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این است که عنایت ویژه‌ای را به شرایط اقتصادی و حقوق بازنشستگان داشته باشند.

افزایش حقوق بازنشستگان
ویکی گردی:

به گزارش ویکی گردی به نقل از خبرگزاری مهر، حقوق بازنشستگان اوایل سال جدید کمی افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان همانند سایر حقوق به صورت ماهانه پرداخت می شود.طبق خبر های اخیر به دست آمده درباره حقوق بازنشستگان و میزان افزایش آن مشخص شده است. اخبار منتشر شده از کمیسیون تلفیق حاکی از آن است که حقوق بازنشستگان بالاخره امسال افزایش و همسان‌سازی اجرایی خواهد شد.رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران گفت: رقم و زمان پرداخت عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص نیست.

علی دهقان‌کیا؛ رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران در در ارتباط با آخرین آمار پرداخت وام قرض‌الحسنه به بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: بنا بر آخرین گزارشی که از کانون بازنشستگان دریافت شده است، در کل کشور ۱۷۰ هزار نفر و در تهران بالغ بر ۳۰ هزار نفر وام خود را پرداخت کرده‌اند.

 

وی تصریح کرد: رقم وام پرداختی ۱۲ میلیون تومان بوده و ثبت‌نام و پرداخت به سایر بازنشستگان و متقاضیان تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

دهقان‌کیا در پاسخ به این پرسش که میزان وام قرض‌الحسنه به بازنشستگان سال آتی افزایش پیدا خواهد کرد یا خیر، گفت: در این بخش صحبتی نشده ولی ما انتظار داریم که این رقم در سال آینده افزایش پیدا کند اما به طور کلی هنوز در بحث رقم جلسه و مبحثی نداشته‌ایم.

حقوق بازنشستگان | رقم و زمان پرداخت عیدی بازنشستگان

رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران در ارتباط با رقم و زمان پرداخت عیدی به بازنشستگان تامین اجتماعی تصریح کرد: آنچه را که سازمان تامین اجتماعی تاکید دارد، این است که میزان عیدی به بازنشستگان بر مبنای رقمی است که در زمان شاغل بودن فرد پرداخت شده است البته ما انتظار داریم در این زمینه میزان عیدی بیشتر باشد اما به هر ترتیب پیش‌بینی ‌می‌شود که میزان عیدی همانند فرمول سنوات گذشته به بازنشستگان پرداخت شود.

دهقان‌کیا گفت: در خصوص زمان پرداخت عیدی هم هنوز جلسه‌ای برگزار نشده است و باید منتظر اعلام سازمان تامین اجتماعی باشیم اما پیش‌بینی می‌شود که طبق سنوات گذشته پرداخت شود.

حقوق بازنشستگان | افزایش مستمری بازنشستگان

وی در ارتباط با افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی اظهار کرد: در این خصوص از هفته‌های آتی جلسات برگزار می‌شود و انتظار ما از رییس جمهور و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این است که عنایت ویژه‌ای را به شرایط اقتصادی و زندگی بازنشستگان داشته باشند.

آنطور که در قوانین آمده میزان حداقل عیدی برابر با دو برابر حداقل دستمزد و حداکثر رقم عیدی برابر با سه برابر حداقل دستمزد است.

 

این مبلغ در سال ۱۴۰۱ برای پایه حقوق سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان با کسر مالیات برابر با پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و با پایه حقوق چهار میلیون تومان برابر با هفت میلیون و ۹۶۰ هزار تومان تعیین شد.

حقوق بازنشستگان | حداقل دستمزد کارگران

همچنین طبق تصمیم شورای‌عالی کار، حداقل دستمزد کارگران برای یک شخص مجرد پنج میلیون و ۶۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان است. این در حالی است که، حداقل حقوق پایه، مبنای محاسباتی عیدی ۱۴۰۲ است که بدون در نظر گرفتن حق مسکن و بن کارگری چهار میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان است.

بر اساس این توضیحات، عیدی کارمندان و کارگران در نوروز ۱۴۰۲، بین هشت میلیون و ۳۵۹ هزار تومان تا ۱۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۲۵۰ تومان خواهد بود.

هیچ گونه منع قانونی از پرداخت عیدی و حق سنوات کارگران به صورت ماهانه وجود ندارد؛ اما کارفرما باید رسید پرداخت با امضای کارگر را داشته باشد.

کارگرانی که مشمول قانون کار هستند، از حقوق و مزایای مختلفی در رابطه با انجام وظایف خود در حین کار برخوردار هستند که یکی از مهم‌ترین این مزایا عیدی و پاداش سالانه آنان است.

هیچ گونه منع قانونی از پرداخت عیدی و حق سنوات کارگران به صورت ماهانه وجود ندارد؛ اما کارفرما باید رسید پرداخت با امضای کارگر را داشته باشد.

همانگونه که از عنوان آن مشخص است، در پایان هر سال، کارفرمایان مکلف به پرداخت عیدی و پاداش مربوط به آن سال به کارگران زیرمجموعه خود هستند.

در اجرای ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار مصوب ۶ اسفند ۱۳۷۰ مجلس شورای اسلامی ضوابط مربوط به میزان، نحوه محاسبه و پرداخت عیدی و پاداش سالانه کارگران به‌شرح زیر اعلام می‌شود؛

ماده ۱ ـ کلیه کارفرمایان مکلفند به هریک از کارگران خود به‌نسبت یک سال کار معادل شصت روز (دو ماه) آخرین مزد به‌عنوان عیدی و پاداش بپردازند.

 

اما گاهی دیده شده است که کارفرمایان عیدی و سنوات را ماهیانه پرداخت می کنند. حال این سوال مطرح است که آیا پرداخت عیدی و حق سنوات کارگران به صورت ماهیانه امکان دارد؟

کارشناسان بازار کار می گویند هیچ گونه منع قانونی از پرداخت ماهانه عیدی و حق سنوات کارگران به صورت ماهانه وجود ندارد. اما نکته مهمی که کارفرمایان باید رعایت کنند وجود قبض حقوقی و فرم تسویه ماهانهایی که در آن پرداخت موارد فوق به تفکیک ذکر شده باشد و به امضای کارگرنیز رسیده باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱۵ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر

  • ناشناس

    با حقوق ۵و۶۰۰ ، فقط ۱۰ روز میشه زندگی کرد ، فقط پول حبوبات و برنج و چای و قند میشه ، بقیه خرج زندگی رو چیکار کنیم ، حقوق بازنشسته های تامین اجتماعی زیر خط فقر نیست ، ما دیگه چسبیدیم به کف ، خط فقر و خیلی وقته رد کردیم

  • ناشناس

    لطفا به مستمری بگیران تامین اجتمایی که زیرحداقل بگیر هستند توجه بیشتری کنید

  • ناشناس

    چرا به فکر بازنشتگان مسولین نیستن حق خودشون رو نمیدن خط فقر بیست درصد از این گرونی سرسام آور فکر کنم خوابن خبر ندارن

  • z

    بهتر ست که بگوییم اگر عمری باقی بود از مهر ماه ۱۴۰۲ چقدر میگیرند برای اینکه شش ماه بعد وعده دادن اونم اقساطی پرداخت میشه مخصوصا تامین اجتماعیهای بنده خدا.

  • بانو

    سلام
    ازشهریور ماه ک اعلام کردن حقوق اضافه شده الان 6 ماه میشه چرا حقوق منه مستمری بگیر تا الان هیچ رقمی اضافه نشده

  • مهدی

    تمامی بودجه دولت برای وزارتیها و لشکریها وکشوریها و نفتیهاو فرهنگیان و وابستگان بازنشسته و خانواده هایشان و امثالهم میباشد. متأسفانه فقط بازنشستگان تأمین اجتماعی اصلأ مطرح نبوده و زندگیشان هیچگونه هزینه ای ندارند.فقط دولتیان دخالتهای خودسرانه دارند و درحالیکه تأمین اجتماعی هیأت امنایی اداره میشود، متأسفانه درتعیین حقوق و دستمزد و مزایای کارگران وبازنشستگان دخالت کرده و بدون درنظر گرفتن اجرای قوانین اسلامی کار مصوب مجلس و سبد معیشت و تورم و غیره، فقط یک مبلغ ناچیز واندک که فقط خواسته های کارفرمایان و خصولتیهارا مدنظر داشته و برآورد و تأمین سرمایه وثروت سرمایه داران را اجرایی میکنند.بدهی و جرایم دیرکرد حدود600 هزارمیلیاردتومانی دولتیان به تأمین اجتماعی پرداخت نشده و چندان هم نهم بنظر نمیرسد و هرازگاهی اعلام ورشکستگی تأمین اجتماعی را توسط عوامل خودشان مطرح کرده و شایعه پراکنی میکنند.پرداخت 25%الباقی متناسب سازی سال1400و محاسبه آن درحقوقهای سال 1401، و پرداخت عیدی بازنشستگان همانند دوران اشتغال ایشان که بعداز پرداخت بیش از 30 سال حق بیمه که جهت دوران بازنشستگی کسر و اندوخته شده است. پیگیری واگذاری بخشی ازسهام شستا و سودهای آن، که توسط وزیر کار اسبق مطرح گردید به بازنشستگان تأمین اجتماعی که حقیقتأبجا خواهد بود. اجرای عدالت پرداخت حقوق وسایرمزایاووامهای مختلف باسودهای کم ناچیز، و رفع تبعیضات موجود فی مابین انواع صندوقهای بازنشستگی در کشور. حذف مبالغ 2%ماده 89 و حق بیمه تکمیلی در فیشهای بازنشستگان تأمین اجتماعی که ذاتأ بیجا و اضافی میباشد و خیلی جفا و بی انصافی در درآمد این عزیزان میباشد. هرمدیر و مسئولی درخصوص کمک ومساعدت برای افزایش درآمد خانواده های بازنشستگان انجام میدهند بینهایت سپاسگزاریم و خداوند منّان عوضشان خواهند داد انشالله

  • ناشناس

    حقوق بازنشستگان کشوری خیلی کم است بفکر افزایش حقوق نسبت به تورم خیلی کم است حداقل حقوق باید15میلیون باشد

  • ناشناس

    تورو خدا حقوق ها ی بازنشستگان کشوری رو هم همسان سازی کنید با برجی هفت ،هشت تومن هم میشه زندگی کرد

  • محمدی

    افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی کارگری دولت اصلان اهمیتی نمیدهد و ارزشی براش ندارد ولی امسال بازنشستگان کشوری ولشکری دو بار افزایش داده است وما بازنشستگان تامین اجتماعی کارگری قریب واقع شدیم و الان وو سال است بابت ۲۵ در صد متناوب سازی بلاتگلیف هستیم وباز هم نه دولت کنه مجلس صحبتی از مشکلات این قشر از جامعه که همین آلان هم پیش خانواده هایمان شرمنذوایم ولی بازنشستگان کشوری ولشکری بدون صحبت کردن. دولت در مورد حقوق آنها فوری لا همکاری مجلس سه برای بازنشسته تامین اجتماعی حقوق میگیرند ولی با امون این دولت تمام بازنشستگان بازنشستگان تامین اجتماعی کارگری گدایی میکنند من خودم لا ۳۵ سال سابقه ۷ م حقوق میگیرم دوسال است اقای ریسی گوش کن من نه میوه میتوانم بخرم نه گوشت حالا خودت قضاوت کن خانواده من چه گناهی کردند چرا تبعیض فاعل نشوید چرا بازنشسته ها با هم فرق میکنند چرا موقع پایمال کردن حق ما اقای ریس جهمور سواد دارند اما موقع اینکه حق ما را طبق قانون پرداخت کنند با مجلس هکتاری میکنند حق کا را ضایع میکنند ما هم خانواده داریم بخدا این حق الناس است که شما دخالت میکنید له عیدی ما ما اقای ریس جهمور مثل شما وضعمان خ‌ب نیست زمان شاعل بو ن کا فرما با قرارداد سفید امضا حق ما را ضایع کرد الان هم دولت خودش حق ما را پایمال میکند ما آخر عمری ابرو لرستان نمانده نا بکشید یا حق ما را قانونی بدهید این آخر عمری چرا من نتونه جلوی بچه ام هست نه نتوانم بخرم مگر میوه چی است که من نتوانم میوه بخرم و بچه مان بازنشسته بد از ۳۵ سال سابقه باید ۷ م حقوق بگیرم دولت چرا حق ما را ضایع میکند