شستن پرده | شستن پرده در خانه | روش های شستن پرده در خانه

با این ترفندها دیگه شستن پرده کار سختی نیست!

شستن پرده در خانه یه سری نکات داره که هر خانم خانه داری باید این روش ها را بلد باشد. برای آموزش این نکات با ما همراه باشید.

شستن پرده
ویکی گردی:

شستن پرده همیشه یکی از سخت ترین کارها بوده. استفاده از پرده تور و حریر برای پنجره‌ ها در خانه، زیبایی خاصی به دکوراسیون شما می‌ بخشد و نور بیشتری به فضای خانه منتقل می‌کند؛ اما در مقابل به سرعت کثیف می‌شوند و جای لکه‌ ها روی آن مشخص است؛ به همین دلیلی شستن پرده کمی مشکل است. برای آموزش  شستن پرده حریر و از بین بردن چرک مرده پرده‌ها، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

نکات مهم قبل از شستن پرده حریر

فرقی نمی‌کند که شستن پرده حریر را در ماشین لباسشویی انجام دهید با دست بشویید، برای جلوگیری از چرک مرده شدن آن‌ها لازم است چند نکته را رعایت کنید.

  • اگر می‌خواهید پرده‌های حریر بعد از شستن مانند روز اول سفید شوند، نیاز است که در فواصل زمانی کم آن‌ها را بشویید و نگذارید که خیلی کثیف شوند؛ اینگونه آسیبی به بافت پرده وارد نمی‌شود.
  • برای جلوگیری از تغییر رنگ پرده، قبل از شستشوی کامل آن ابتدا گوشه‌ای از پرده را بشویید؛ اگر رنگ و بافت پرده تغییر نکرد، کل پرده را با دمای مناسب بشویید.
  • اگر می‌خواهید شستن پرده های توری در لباسشویی انجام شود، از سیستم آب سرد استفاده کنید. زیرا ممکن است آب گرم به بافت پارچه آسیب برساند.
  • تا جایی که ممکن است از اتو برای اتوکشی پرده حریر یا توری استفاده نکنید. بخار اتو به بافت پرده آسیب می‌رساند.
  • درصورتی که می‌خواهید پرده حریر یا توری را اتوکشی کنید، از اتوبخار استفاده نکنید و آن را به خشکشویی پرده تخصصی واگذار کنید.

مراحل شستن پرده توری و حریر سفید

برای رسیدن به نتیجه دلخواه هنگام شستشوی پرده‌های حریر، تنها کافی است مراحلی را که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم به ترتیب انجام دهید.

 خارج کردن پرده از چوب پرده

اولین قدم در شستن پرده حریر، جدا کردن آن‌ها از چوب پرده است؛ این کار را به آرامی انجام دهید چرا که بافت پرده حریر نازک است و ممکن است پاره شود.

قرار دادن پرده در آب ولرم

قبل از انتخاب مواد شوینده مناسب برای شستشوی پرده، ابتدا یک لگن یا وان بزرگ را با آب سرد و گرم پرد کنید و پرده‌ها را چند دقیقه درون آن قرار دهید تا گرد و خاک‌ها از بافت پرده خارج شوند. این روند باعث سفید شدن پرده های تور می‌شود.

فرش الان چی مده؟ | جدیدترین مدل های فرش + عکس

انتخاب شوینده مناسب

بسیاری از ما بر این باوریم که  هرچه مواد شوینده قدرت بیشتری داشته باشند، قدرت پاک کنندگی بیشتری دارند؛ اما این باور تا حدودی اشتباه است چرا که شستشوی پرده های حریر با مواد شوینده قوی می‌تواند به بافت پرده آسیب وارد کند. برای مثال استفاده از سفید کننده برای پرده، باعث زرد شدن آن می‌شود و به بافت پرده آسیب وارد می‌کند. بهترین ماده سفید کننده برای پرده حریر، استفاده از پودر صابون یا صابون بچه است.

دو بار آبکشی را برای شستن پرده حریر فراموش نکنید

برای شستشوی پرده های حریر، ابتدا مقداری پدر صابون را روی آن بریزید و به آرامی و بدون چنگ زدن پرده‌ها را بشویید؛ سپس آب چرک اولیه را دور بریزد و دوباره آب سرد روی پرده بریزید تا مایع یا پودر پاک کننده از روی پرده پاک شود. مرحله آبکشی را چند بار تکرار کنید تا پرده توری یا حریر فاقد هرگونه مواد پاک‌کننده شود.

از سرکه به عنوان سفید کننده استفاده کنید

هنگامی که آبکشی پرده به پایان رسید، داخل لگن مقداری سرکه و آب سرد بریزید؛ سرکه کمک می‌کند تا رنگ پارچه در شستشو حفظ شود و سفید کردن پرده های توری با موفقیت انجام شود؛ اما در نظر داشته باشید که پرده‌ها را برای مدت طولانی درون سرکه قرار ندهید، چرا که به علت خاصیت اسیدی بودن، ممکن است پرده تغییر رنگ دهد. علاوه بر آن می‌توانید از نمک و جوش شیرین هم برای سفید کنندگی بیشتر پرده‌ها استفاده کنید.

خارج کردن پرده از لگن

بعد از آخرین مرحله آبکش پرده و خارج شدن سرکه از بافت آن، پرده را از آب خارج کنید. پرده توری یا حریر به هیچ عنوان نباید برای مدت طولانی در آب قرار گیرد، زیرا بافت پارچه آسیب می‌بیند. مهم‌ترین نکته‌ای که در این مرحله باید به آن توجه داشت، قرار دادن پرده روی یک پارچه نخی است تا آب اضافه آن خارج شود.

منبع: نمناک
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر