تمیز کردن مبل مخمل | تمیز کردن مبل پارچه ای | تمیز کردن مبل چرمی

سریع ترین روش های تمیز کردن مبل با انواع پارچه

لکه های مبل با هر نوع پارچه ای که داره رو میتونید با ترفندهایی که ادامه توضیح داده ایم به راحتی از بین ببرید.

تمیز کردن مبل
ویکی گردی:

تمیز کردن مبل یکی از موارد ضروری در زمان نظافت منزل محسوب می گردد زیرا یکی از اصلی­ترین لوازم قابل استفاده در منزل، مبلمان است که تاثیر زیادی در طراحی دکوراسیون خانه دارد. قبل از تمیز کردن مبل به جنس آن دقت کنید. مبل ها با طرح­‌ها و جنس­‌های مختلفی از جمله پارچه، چرم، مخمل و … تولید می­شوند. تمیز کردن مبل با توجه به جنس رویه آن­ها متفاوت است. تمیز کردن مبل به دلیل استفاده زیاد دارای اهمیت بسیاری است . در این صفحه به برخی نکات شستشوی مبل­‌های مختلف می‌­پردازیم.

روش تمیز کردن مبل پارچه‌ای

در روش تمیز کردن مبل پارچه­ ای می­توانید با استفاده از جاروبرقی تمام سطح مبل را جارو کنید.  راه­های مختلفی برای شستشوی مبلمان پارچه­‌ای وجود دارد که ساده­ ترین آن­ها استفاده از شامپو فرش که برای تمیز کردن فرش نیز از آن استفاده می‌کنیم.

تمیز کردن مبل پارچه ای با سرکه

از ترفندهای کم هزینه پاک کردن مبل در خانه، استفاده از ترکیب سرکه و آب است. برای تمیز کردن مبل رنگ روشن با این روش کار شما بسیار راحت است؛ اما برای مبلمان با پارچه تیره خصوصاً مبلمان مخمل، از آب اکسیژنه استفاده نکنید؛ چرا که رنگ مبل را روشن می‌کند. برای پاک کردن مبل با این روش لازم است 4 قاشق غذاخوری سرکه را در نیم لیتر آب مخلوط کنید و در یک بطری بریزید و روی لکه اسپری کنید. بعد از چند دقیقه با یک حوله محل را تمیز کنید.

تمیز کردن مبل

تمیز کردن مبل پارچه ای با جوش شیرین

تمیز کردن مبل پارچه‌ای با جوش شیرین، راه‌حلی است که این روز‌ها به شدت رایج شده است. توجه داشته باشید که این روش برای مبلمان‌هایی که خیلی کثیف هستند جوابگو نیست. برای ازبین‌بردن گردوغبار و بوی بد مبل، می‌توانید مقداری جوش شیرین را روی سطح بریزد و بعد از گذشت یک ساعت، با جاروبرقی جوش شیرین را از روی سطح مبل خود تمیز کنید.

تمیز کردن مبل پارچه ای با بخارشوی

طرز استفاده از بخارشوی برای تمیز کردن مبل به این صورت است که این دستگاه از مقدار کمی آب استفاده می‌کند و با حرارت زیاد به درون آلودگی‌های پارچه مبل نفوذ می‌کند. تمیز کردن مبل با بخارشوی را می‌توانید با آب یا شوینده نیز انجام دهید. سر بخارشو را به‌آرامی در سطح مبل حرکت دهید تا آب یا شوینده در تمام سطح آن توزیع شود. کمی صبر کنید، سپس با رها کردن دکمه، اجازه دهید مکنده فعال شود و شوینده اضافی را از سطح مبل جمع کند.

برای تمیز کردن مبل چرمی چگونه عمل کنیم؟

مبلمان چرم را نیز می­توانید به وسیله جاروبرقی تمیز کنید اما مواظب باشید هرگز از مواد شوینده برای تمیز کردن مبل چرم استفاده نکنید.مبل چرم باید مرتب گردگیری شود و به وسیله واکس­های مخصوص تمیز شود.

حواستان باشد مبلمان چرم را باید به محض ریختن مواد غذایی تمیز کنید زیرا هر نوع آلودگی به مرور روی مبل چرم می­چسبد و از مبل جدا نمی­شود. هرگز از آب زیاد، حلال‌های تمیزکننده، صابون یا آمونیاک استفاده نکنید.

برای مبل شویی در منزل از جنس چرم می­توان از مواد شوینده آماده موجود در بازار نیز استفاده کرد.

 از حرارت مستقیم برای خشک کردن مبل چرم استفاده نکنید

پیش تر اشاره کردیم که آب دشمن اصلی مبل چرم است. مبلمان چرم علاوه بر آب یک دشمن سرسخت دیگری نیز دارد و آن چیزی نیست جز حرارت و گرما. پس به هیچ عنوان برای خشک شدن سریع‌تر مبل چرم، آن را نزدیک به بخاری یا شومینه قرار ندهید. این کار باعث ایجاد ترک در بافت چرم خواهد شد.

بهترین راه برای خشک شدن مبلمان چرم، قرار دادن آن کنار پنجره و استفاده از جریان هوا است.

مبل سفید را چگونه درخشان کنیم؟

همه ما می دانیم که رنگ سفید رنگی بسیار حساس است که نیاز به مراقبت زیادی دارد به خصوص افرادی که دارای فرزندان خردسال می باشند همیشه باید مراقب مبل های سفید خود باشند و برای پاک کردن آن ها به دنبال راه چاره باشند که به شما پیشنهاد می دهیم از ابتدا از کاور مبل استفاده نمایید تا مبل های شما تمیزتر بمانند.

یکی از راه های مفید برای تمیز کردن مبل رنگ روشن، استفاده از جوش شیرین است. برای انجام این کار باید مراحل زیر را طی کنید:

  • در ابتدا باید سطح مبلمان را جاروبرقی بکشید و جوش شیرین را روی سطح سفید مبل بپاشید.
  •  ۲۰ تا ۳۰ دقیقه منتظر بمانید تا جوش شیرین بر مبل باقی بماند.
  •  پس از این مدت با استفاده از جاروبرقی، جوش شیرین موجود بر سطح مبلمان را جاروکنید.
  • چند قطره صابون مایع را در ۴ فنجان آب بریزید و لکه های موجود بر پارچه را با کمک محلول خانگی تمیز کننده مبل و پارچه کتانی پاکسازی کنید.
  • رطوبت باقی مانده بر مبل را با استفاده از پارچه خشک بگیرید.

کاربردی ترین روش برای مبل مخمل:

اگر جنس پارچه­ مبلی شما مخمل است، می‌­توانید بعد از شستن و جارو کشیدن با استفاده از پرز گیر تمام سطح مبل را پرزگیری کنید. قبل از تمیز کردن مبل پارچه­ ای خود با هر موادی مطمئن شوید مبل شما رنگ پس نمی­دهد.

در این روش از تمیز کردن مبل مخمل نیز می توانید از جوش شیرین و لیمو استفاده نمایید که در ادامه مراحل آن را توضیح خواهیم داد:

  1. سطح مبل مخمل را با جارو برقی به خوبی جارو کنید.
  1. به وسیله پارچه و یا دستمال بدون پرز گرد و غبار را از روی مبل مخملی بگیرید.
  2. حالا نوبت ترکیب کردن جوش شیرین و آب لیمو می باشد که شما بسته به مقدار کثیفی و یا اندازه مبل خود می بایست آن را تهیه کنید. بنا بر این اندازه استاندارد آن به ازای 4 قاشق غذا خوری جوش شیرین، می بایست یک فنجان آب لیمو اضافه کنید؛ که بسته به میزان نیازتان می توانید آن را کم و یا زیاد کنید.
  3. پس از اینکه محلول را ترکیب کردید به خوبی آن را هم میزنید تا کف کند سپس به وسیله یک پارچه که فاقد هر گونه پرز می باشد از کف تشکیل شده بر می دارید و آن را بر روی قسمت های مورد نظر می کشید تا لکه ها به خوبی پاک شوند.
  4. در نهایت اجازه دهید تا مبل خشک شود.
  5. دقت کنید که هنگام تمیز کردن مبل اگر پارچه مبلی شما بسیار گران قیمت همچون ابریشم می باشد و یا احتمال رنگ دهی از پارچه را می دهید در این صورت حتما اقدام به مبل شویی نمایید که جهت اقدام به شستشوی مبل می بایست با قالیشویی معتبر تماس بگیرید.
منبع: نمناک
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱۲ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر